11:40 , 1401/8/18
کد خبر: 000016455
بازدید: 1326
جلوگیری و درمان بوی بد واژن/ علت و درمان با آنتی بیوتیک

با مطالعه این مطلب می توانید از علل بوی بد ناحیه تناسلی (بوی واژن) و اینکه چه بیماری هایی است مطلع شوید.

علت و درمان بوی بد واژن چیست؟ بوی بد واژن نشانه عفونت است یا سرطان؟ علت اصلی بوی بد واژن چیست؟ آیا رابطه جنسی باعث ایجاد بوی بد واژن می شود؟ بوی بد واژن باعث چه اختلالاتی می شود؟ (دلیل بوی بد واژن) بوی بد واژن چه موقع باید درمان شود؟ آیا بوی بد واژن باعث ناباروری می شود؟ ترشحات سبز رنگ واژن نشانه چیست؟ بهداشت ناحیه تناسلی چگونه انجام می شود؟ استفاده از آنتی بیوتیک برای از بین بردن بوی بد واژن موثر است؟ آیا بوی بد واژن در طول دوره قاعدگی طبیعی است؟ درمان ترشحات واژن چگونه انجام می شود؟  چگونه بوی بد واژن را از بین ببریم؟

علت و درمان بوی بد واژن

باکتری های گروه "لاکتوباسیلوس" که باید در واژن وجود داشته باشند، قند موجود در خون را می گیرند، آن را می شکنند و به اسید لاکتیک تبدیل می کنند. بوی اسید لاکتیک که به دلیل فرآیند تجزیه قند توسط لاکتوباسیل ها ایجاد می شود عامل بوی بد واژن یا دستگاه تناسلی است. مقدار PH این اسید را مقدار اسیدی واژن می نامند و مقدار نرمال را 4 در نظر می گیرند. مقدار pH مربوط به لاکتوباسیل ها در ناحیه تناسلی است. کمبود لاکتوباسیل ها به معنای مشکلات در ناحیه تناسلی است. باکتری های مفید در ناحیه تناسلی فلور یا بیوتا نامیده می شوند. این باکتری ها همچنین نقش ضد عفونی کنندگی دارند.

واژن ذاتاً عضوی است که نیاز به تهویه دارد و باید در دما و رطوبت متوسط ​​باشد. در واقع فلور واژن که این امر را فراهم می کند، برخی از ارگانیسم های مفید باید غالب باشند. مانند هر محیط باز بدن ما، دست ها، بینی، گوش ها و غیره. همچنین ممکن است برخی باکتری ها و میکروارگانیسم ها در داخل واژن وجود داشته باشد. به هم خوردن این تعادل باعث ترشحات واژن یا بوی بدون واژن می شود.

علت اصلی بوی بد واژن چیست؟

"ترشحات بدبو واژن" قطعا نشانه عفونت باکتریایی است. ترشحات قارچی، HPV و سرطان دهانه رحم نیز بو نمی دهند. بوی واژن فقط به دلایل باکتریایی ایجاد می شود. البته اگر عفونت باکتریایی در حین وجود ویروس رخ دهد، ممکن است بوی بد واژن ایجاد شود. بنابراین وقتی از بوی بد در ناحیه تناسلی صحبت می شود، عفونت باکتریایی باید به ذهن متبادر شود. البته افرادی که مستعد عفونت هستند را نباید در اینجا فراموش کرد. کسانی که به نظافت وازن توجه نمی کنند و دارای شرایط سرکوبگر سیستم ایمنی مانند دیابت و ایدز هستند، مستعد عفونت خواهند بود.

بوی بد واژن باعث چه اختلالاتی می شود؟ (دلیل بوی بد واژن)

بوی بد واژن می تواند بر هر بخش از زندگی یک زن تأثیر بگذارد. جدا از بوی فیزیولوژیکی، ممکن است بوی کافی وجود داشته باشد که خود و گاهی اوقات محیط را مختل کند. دو دلیل برای این بوها وجود دارد:

  1. بوی بد واژن ناشی از مواد شیمیایی مختلف که در زمان خونریزی از خون خارج می شود.
  2. بوی قوی، که اغلب به عنوان بوی بد ماهی توصیف می شود، زمانی که عفونت های باکتریایی وجود دارد.

بوی بد واژن چه موقع باید درمان شود؟

دومین دلیل بوی بد واژن، عفونت را نشان می دهد. باید به درستی تشخیص و درمان شود. زیرا اگر عفونت ها به موقع درمان نشود، محدود به واژن نمی شود. این می تواند مشکلاتی ایجاد کند که با بالا رفتن از دهانه رحم و لوله ها منجر به ناباروری شود. همیشه لازم نیست که ترشحات و بو را به صورت عادی بپذیرید. بنابراین شایسته است هر خانمی بوی واژن خود را بشناسد و در صورت مشکوک شدن به بوهای غیرطبیعی با پزشک خود مشورت کند. استعمال دخانیات، بودن با چندین شریک زندگی و تغییر دمای بدن از دیگر دلایل بوی بد واژن هستند.

چگونه بوی بد واژن را از بین ببریم؟

جوراب شلواری، شلوار جین کشدار همراه با لباس زیر می تواند باعث رشد باکتری شود. از آنجا که منطقه ای به نام "پرینه" که در آن واژن قرار دارد، در حال حاضر یک منطقه تاریک است که در آن رطوبت و دما بالاست. رطوبت، گرما و تاریکی، محیط مورد علاقه برای باکتری هایی به نام میکروارگانیسم ها هستند. با اقدامات احتیاطی ساده می توان از بوهای تناسلی ناشی از عفونت جلوگیری کرد. این اقدامات عبارتند از:

  1. لباس زیر و لباس تنگ باید تا حد امکان کمتر پوشیده شود. باید در اولین فرصت زمانی که به خانه می روید، هنگام پوشیدن آن را درآورید.
  2. بهتر است در اولین فرصت جوراب شلواری را بردارید. در واقع، ممکن است به زنانی که عفونت‌های مکرر دارند توصیه شود که تور را از وسط برش دهند.
  3. لباس زیر مصنوعی نایلونی قابل تنفس نیست. از این رو بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است. لباس زیر نخی ترجیح داده می شود. مجدداً، لباس‌های زیر بند دار که اغلب در دنیای مدرن استفاده می‌شوند، برای افرادی که عفونت دارند، انتخاب مناسبی نیست. توصیه می شود خانم ها از لباس زیر کلاسیک استفاده کنند.

درمان ترشحات واژن

بنابر علت ترشحات واژن، درمان انجام می شود. 

  1. این درمان ها را می توان به صورت سیستماتیک در قالب داروهای خوراکی، به عنوان شیاف و کرم استفاده کرد. 
  2. آموزش بهداشت به زنان نیز ضروری است. بهداشت نامناسب باعث می شود که این نوع عفونت ها در برابر درمان مقاوم شده و به طور مکرر عود کنند. 
  3. یکی از رایج ترین اشتباهات شستن ناحیه واژن با صابون است. این باعث تغییر تعادل pH واژن می شود. می تواند باعث ایجاد بو و ترشحات با مشکلات قارچی و باکتریایی شود. 
  4. توصیه می شود واژن را فقط با آب گرم تمیز کنید. 
  5. توصیه می شود افرادی که از شامپو واژینال استفاده می کنند هفته ای دو بار با شستشو با آب فراوان از آن استفاده کنند.

آیا بوی بد واژن باعث ناباروری می شود؟

بله. اگر عفونت بدن که دلیل اصلی بوی بد واژن است به موقع درمان نشود. این عفونت تا رحم پیشرفت می کند و در نهایت باعث ناباروری می شود.

بوی بد واژن نشانه عفونت است یا سرطان؟

ترشحات واژن که از مهمترین مشکلاتی است که بر سلامت جنسی و زندگی زنان تأثیر منفی می گذارد و عمدتاً ناشی از عفونت است، به دو دسته «ترشحات فیزیولوژیکی طبیعی» و «ترشحات مرتبط با عفونت» تقسیم می شود. جریان های فیزیولوژیکی؛ ترشحات بی بو، شفاف و بی رنگی هستند که با توجه به زمان های خاصی از قاعدگی مقدار آنها کم یا زیاد می شود. این ترشحات رنگی لزج و شفاف که از دهانه رحم می آیند در زمان های خاصی افزایش می یابند زیرا به هورمون ها مرتبط هستند. اگر در معاینه هیچ یافته ای وجود نداشته باشد، طبیعی تلقی می شود.

آیا رابطه جنسی باعث ایجاد بوی بد واژن می شود؟

قبل از آمیزش جنسی، هیجان و افزایش مایعات وجود دارد. رایحه طبیعی موجود در واژن را تقویت می کند. اسپرمی که در اثر انزال مرد می آید بوی عجیبی دارد. اگر یک باکتری از مردی که اسپرم دارد به وجود بیاید، طبیعتاً دارای بو است. در نتیجه، حتی اگر خانمی از شریک زندگی خود عفونتی دریافت نکند، داشتن بو بعد از رابطه طبیعی است. اما اگر بویی که بعد از نزدیکی با مرد می آید شبیه بوی بد ماهی است، بوی بد واژن باید درمان شود. البته درمان های خانگی نیز برای بوی بد واژن وجود دارد.

ترشحات سبز رنگ واژن نشانه چیست؟ 

از جمله علائم ترشحات ناشی از عفونت، وجود ترشحات رنگی، بدبو (بوی بد واژن) است. این ترشحات که ممکن است توسط باکتری، قارچ یا انگل ایجاد شوند، معمولاً به رنگ خاکستری، خاکستری مایل به زرد یا سبز هستند و ممکن است باعث سوزش و خارش شوند. از طریق معاینه بالینی می توان علت اولیه در مورد عامل ایجاد کننده را از خصوصیات ترشحات به دست آورد.

بهداشت ناحیه تناسلی چگونه انجام می شود؟

خانم ها برای اینکه دچار بوی بد واژن یا ناراحتی واژن نشوند باید در تمیز کردن دستگاه تناسلی توجه کنند. این ناحیه تناسلی خارجی به نام "فرج" است که توصیه می شود در شرایط عادی تمیز شود. تمیز کردن فضای داخلی توصیه نمی شود. اما اگر زن و مرد زندگی چندهمسری داشته باشند، ممکن است لازم باشد واژن را ضدعفونی کنند. یکی از اقدامات احتیاطی که در اینجا باید رعایت شود استفاده از کاندوم است. اگر علیرغم همه موارد عفونت تشخیص داده شد، باید بدون تاخیر با پزشک مشورت کرد. بو و ترشحات غیرمعمول ذکر شود و تشخیص و درمان لازم انجام شود. در صورت توصیه به پاکسازی واژن می توان با نظر پزشک از محلول های مخصوص برای جلوگیری از بوی بد واژن و عفونت استفاده کرد.

استفاده از آنتی بیوتیک برای از بین بردن بوی بد واژن

اگر ترشحات ناحیه تناسلی شفاف باشد و بوی بدی ایجاد نکند، فیزیولوژیک بوده و نشان دهنده بیماری نیست. در صورت وجود ترشحات بد بو  و زیاد، سوزش و خارش در هنگام ادرار، عفونت در واژن وجود دارد. شایع ترین آنها ترشح و بوی بد واژن است. عفونت های باکتریایی همچنین می توانند عواقب جدی در هنگام حمله به دهانه رحم و لوله های رحم داشته باشند. یک عفونت ساده می تواند منجر به از دست دادن اعضای بدن زن شود. افرادی که تحت مداخله واژینال مانند بیوپسی از دهانه رحم یا سقط جنین قرار می گیرند نیز ممکن است آلوده شوند. در چنین مواردی می توان در عرض 5-3 روز از آنتی بیوتیک ها برای انجام اقدامات پیشگیرانه استفاده کرد. درمان آنتی بیوتیکی باید تحت نظر پزشک انجام شود.

آیا بوی بد واژن در طول دوره قاعدگی طبیعی است؟

جریان خون و بویی که در دوران قاعدگی بیرون می آید از رحم می آید از بوی ناشی از عفونت نیست. منشأ آن مواد شیمیایی موجود در خون یا بافت ها و پروتئین هایی است که خونریزی با خود می آورد. به جز تعویض مکرر پد بهداشتی و لباس زیر نیازی به تمیز کردن خاصی نیست. در حالت مخالف، خطر عفونت ممکن است به دلیل مرطوب بودن ناحیه واژن و اختلال در تعادل PH ایجاد شود. یک پد می تواند حداکثر 3-4 ساعت بماند. در مورد تامپون واژینال هم همینطور. عادت دوش گرفتن ممکن است در طول دوره قاعدگی بیشتر شود. برای کاهش خطر عفونت واژن می توان از پدهای پنبه ای ترجیح داد. همچنین، اغلب مقایسه هایی بین پد و تامپون واژینال انجام می شود. با این حال، به شرط تغییر مکرر، این دو هیچ مزیتی نسبت به دیگری ندارند.

بیشتر بخوانید: 10 نشانه یائسگی که نمی دانستید

بیشتر بخوانید: برای وزن گیری جنین در دوران بارداری چه باید خورد؟

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره زایمان در آب + قیمت و مزایا

بیشتر بخوانید: 10 دلیل مهم برای عقب افتادن پریود

بیشتر بخوانید: اطلاعات مهم درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک/ علائم+ تشخیص+ درمان

بیشتر بخوانید: بارداری مولار چیست؟

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره لیزر موهای زائد

بیشتر بخوانید:علائم بارداری خارج از رحم چیست+ نحوه تشخیص

بیشتر بخوانید:راه حل های سریع و قطعی برای دردهای قاعدگی

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید