15:38 , 1401/7/18
کد خبر: 000015757
بازدید: 1627
علائم بارداری خارج از رحم چیست+ نحوه تشخیص

بارداری همیشه با یک تخمک بارور شده شروع می شود. در شرایط عادی، تخمک بارور شده به لایه داخلی رحم می‌چسبد. حاملگی خارج از رحم شرایطی است که زمانی رخ می دهد که یک تخمک بارور شده در خارج از حفره اصلی رحم لانه گزینی می کند و در آنجا شروع به رشد می کند.

بارداری خارج از رحم چیست؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، حاملگی خارج از رحم نمی تواند به طور طبیعی پیشرفت کند. تخم بارور شده نمی تواند خارج از رحم زنده بماند و بافت در حال رشد در صورت عدم درمان می تواند باعث خونریزی و تهدید کننده زندگی شود.

چه چیزی باعث حاملگی خارج از رحم می شود؟

شایع ترین نوع حاملگی خارج رحمی حاملگی لوله ای است. در این نوع حاملگی خارج از رحم، زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور شده به سمت رحم می‌رود، معمولاً به این دلیل که لوله فالوپ در اثر التهاب آسیب دیده و بدشکل می‌شود و در لوله فالوپ گیر می‌کند. برخی عدم تعادل های هورمونی یا رشد غیر طبیعی تخمک بارور شده نیز ممکن است در پیدایش حاملگی خارج از رحم نقش داشته باشد.

عوامل مختلفی می توانند خطر ابتلا به حاملگی خارج از رحم را در فرد افزایش دهند. مورد اول یکی دیگر از موارد حاملگی خارج رحمی است. افرادی که قبلاً این نوع حاملگی خارج از رحم را تجربه کرده اند، احتمال بیشتری دارد که دوباره با همین وضعیت روبرو شوند.

تعدادی از عفونت ها، به ویژه عفونت های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا، می توانند باعث التهاب در لوله های فالوپ و سایر اندام های مجاور شوند. اختلال در شکل لوله فالوپ در نتیجه این التهاب ممکن است خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که تحت لقاح آزمایشگاهی (IVF) یا درمان‌های مشابه باروری قرار گرفته‌اند، احتمال بارداری خارج از رحم را دارند. 

جراحی لوله، نوعی جراحی برای رفع بسته یا آسیب دیده لوله فالوپ، می تواند خطر ابتلا به حاملگی خارج رحمی را در فرد افزایش دهد.

روش های پیشگیری از بارداری نیز می تواند منجر به حاملگی خارج از رحم شود. شانس باردار شدن در افرادی که از دستگاه داخل رحمی یعنی آی یو دی استفاده می کنند بسیار کم است. با این حال، اگر فردی با IUD در جای مناسب باردار شود، احتمال بارداری خارج از رحم بیشتر است. خطر ابتلا به حاملگی خارج رحمی در افرادی که پس از بستن لوله ها باردار می شوند، بیشتر است، که یک روش دائمی کنترل بارداری است که معمولاً در بین مردم به عنوان "بستن لوله ها" شناخته می شود.

سیگار کشیدن درست قبل از بارداری می تواند خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد. هرچه فرد بیشتر سیگار بکشد، خطر حاملگی خارج رحمی بیشتر است.

علائم بارداری خارج از رحم چیست+ نحوه تشخیص

عوارضی که ممکن است در حاملگی خارج از رحم رخ دهد چیست؟

حاملگی خارج از رحم می تواند باعث ترکیدن لوله فالوپ فرد شود. در صورت عدم درمان، پارگی لوله می تواند منجر به خونریزی داخلی تهدید کننده زندگی شود.

چگونه از حاملگی خارج از رحم جلوگیری کنیم؟

هیچ راهی برای جلوگیری از حاملگی خارج از رحم وجود ندارد، اما راه هایی برای کاهش خطر حاملگی خارج از رحم وجود دارد. بر این اساس، محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی به پیشگیری از عفونت های مقاربتی و کاهش خطر بیماری التهابی لگن کمک می کند. در صورت استعمال دخانیات، به خصوص قبل از اقدام برای باردار شدن باید آن را ترک کرد.

علائم و انواع حاملگی خارج از رحم چیست؟

در شرایط عادی، افراد ممکن است در مرحله اول متوجه علائم حاملگی خارج رحمی نشوند. در برخی موارد حاملگی خارج از رحم، زنان علائم اولیه یا علائم معمول بارداری مانند سقط جنین، حساس شدن سینه ها و حالت تهوع را دارند. نتیجه هر آزمایش بارداری مثبت خواهد بود. با این حال، حاملگی خارج از رحم نمی تواند به طور طبیعی ادامه پیدا کند.

همانطور که تخمک بارور شده در مکان نامناسب رشد می کند، علائم و نشانه های حاملگی خارج رحمی بارزتر می شود. اولین هشدارها برای این بیماری معمولاً خونریزی خفیف واژینال و درد لگن است. نشت خون از لوله فالوپ ممکن است علائمی مانند درد شانه یا تمایل به رفتن به توالت را نشان دهد.

علائم و نشانه هایی که یک فرد نشان می دهد در درجه اول به محل جمع شدن خون و اعصاب تحریک شده بستگی دارد. درد سفت در یک طرف شکم، درد کوبنده، کاهش وزن، سرگیجه و غش از دیگر علائم و نشانه های حاملگی خارج رحمی است.

بیشتر موارد حاملگی خارج از رحم در لوله فالوپ رخ می دهد که تخمک ها را از تخمدان ها به رحم می برد. این نوع حاملگی خارج رحمی حاملگی لوله ای نامیده می شود. در برخی موارد، حاملگی خارج از رحم می تواند در سایر قسمت های بدن مانند تخمدان، حفره شکمی یا قسمت پایین رحم که به واژن وصل می شود، یعنی دهانه رحم نیز رخ دهد.

اگر تخم بارور شده بدون تشخیص در لوله فالوپ به رشد خود ادامه دهد، می تواند باعث پارگی لوله شود. در این صورت ممکن است خونریزی شدید از ناحیه شکم شروع شده باشد. علائم و نشانه های این رویداد تهدید کننده زندگی شامل سرگیجه شدید، غش و شوک است.

به همین دلیل، افرادی که علائم یا نشانه‌های حاملگی خارج رحمی مانند درد شدید شکم یا لگن همراه با خونریزی واژینال، سرگیجه یا غش شدید و درد شانه را نشان می‌دهند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

بارداری خارج از رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

معاینات منظم لگن می تواند به پزشک کمک کند تا مناطق درد، حساسیت یا توده را در لوله فالوپ یا تخمدان تشخیص دهد. با این حال، پزشک نمی تواند حاملگی خارج از رحم را تنها با معاینه لگن فرد تشخیص دهد. آزمایش خون و سونوگرافی برای تشخیص حاملگی خارج رحمی لازم است.

پزشک ممکن است آزمایش خون برای هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی یا HCG را برای تایید باردار بودن فرد تجویز کند. سطح این هورمون در دوران بارداری افزایش پیدا می کند. این آزمایش خون ممکن است هر چند روز یکبار تکرار شود تا اینکه با کمک آزمایش سونوگرافی بتوان حاملگی خارج از رحم را تایید یا رد کرد. این معمولا پنج تا شش هفته پس از لقاح اتفاق می افتد.

به لطف سونوگرافی ترانس واژینال، پزشک به راحتی می تواند موقعیت دقیق بارداری فرد را مشاهده کند.

در طول تشخیص حاملگی خارج از رحم، پزشک ممکن است آزمایش کامل شمارش خون را برای بررسی کم خونی یا سایر علائم از دست دادن خون تجویز کند. اگر حاملگی خارج رحمی توسط پزشک تشخیص داده شود، ممکن است در صورت نیاز به تزریق خون، پزشک آزمایش خون را برای تایید گروه خونی فرد تجویز کند.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید