16:57 , 1401/11/8
کد خبر: 000019403
بازدید: 1403
روش های افزایش عمر باتری گوشی

روش های خاصی برای افزایش طول عمر باتری ها وجود دارد که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است.

استفاده از گوشی های تلفن همراه، روز به روز بیشتر می شود. تولید کنندگان نیز، هر روز به فکر ایجاد یک قابلیت جدید نرم افزاری یا حتی سخت افزاری در این گوشی ها هستند. سرعت تبادل اطلاعات به حدی بالا رفته است که نیاز به داشتن یک گوشی هوشمند، برای کسی پوشیده نیست. استفاده از موبایل به حدی زیاد شده است که عمر باتری ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

اگر می خواهید باتری گوشی شما به درستی کار کند و نیاز به تعویض دائم آن نداشته باشید، می توانید این مقاله را تا انتها بخوانید. ما در این مطلب، سعی کرده ایم این موضوع را از جهات مختلف بررسی کنیم.

برخی از سوالاتی که ما در اینجا مطرح کرده و به آنها پاسخ داده ایم، به شرح زیر است:

  1. چه روش هایی برای افزایش طول عمر باتری گوشی، وجود دارد؟
  2. انواع باتری گوشی هوشمند، کدام است؟
  3. چگونه عمر باتری گوشی سامسونگ را بفهمیم؟
  4. تقویت باتری گوشی سامسونگ از چه روش های امکان پذیر است؟
  5. افزایش طول عمر باتری گوشی شیائومی چگونه است؟
  6. دلایل کم شدن عمر مفید لاتری گوش، چیست؟
  7. برنامه افزایش طول عمر باتری گوشی، چه برنامه ای است؟
  8. طول عمر باتری گوشی هوشمند چقدر است؟

10 راهکار طلایی برای افزایش عمر باتری گوشی

تکنولوژی همیشه در حال پیشرفت است. تا همین 30 سال پیش برای تلفن زدن باید از تلفن داخل خانه یا تلفن های سکه های استفاده می کردیم. برای دیدن یک فیلم، راهی جز تلویزیون و کامپیوتر و اینجور چیزها نداشتیم. برای ارسال پیام، باید نامه می نوشتیم و یا نهایتا، ایمیل می فرستادیم. اما رفته رفته و با پیشرفت تکنولوژی، موبایل اختراع شد و در دسترس مردم قرار گرفت. امروزه دیگر خبری از آن موبایل های نسل اول که خیلی بزرگ بودند نیست. حتی گوشی های ساده و غیر هوشمند نیز، کم کم جایگاه خود را از دست داده اند.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ های ایسوس از نظر قیمت و کارایی که ارزش خرید دارند

امروزه، گوشی های هوشمند، یکه تاز بازار ارتباطات در دنیا هستند. هر روز در حال به روز رسانی شدن از نظر نرم افزار و سخت افزاری هستند.

باتری گوشی، یکی از تجهیزات بسیار مهم است که گوشی هوشمند، بدون آن، فقط یک تکه پلاستیک لاکی و یک سری قطعه ی بلا استفاده خواهد بود. باتری ها در گذر زمان، تغییر کرده و بهتر شده اند. قبلا باتری ها عمر کوتاه تری داشتند ولی امروزه این باتری ها بهتر شده و عمر بالاتری دارند. اما اگر در نگهداری همین باتری ها دقت نکنید، عمر آن ها زودتر از موعد به پایان می رسد.

باتری ها عمر مفیدی دارند که خواه ناخواه روزی این عمر به پایان می رسد. اما تا آن زمان می توان با رعایت نکات لازم، این زمان را طولانی تر کرد.

ده تا از بهترین راه های افزایش طول عمر باتری گوشی، شامل این موارد است:

استفاده از سیستم power saving mode

این سیستم در اکثر گوشیها وجود دارد و برای ذخیره سازی انرژی باتری است. اما متاسفانه بسیاری از کاربران فراموش می کنند از آن استفاده کند.

خنک نگه داشتن باتری و گوشی

گرما، دشمن وسایل برقی است. باتری های لیتیوم یونی گوشی های هوشمند، با گرمای زیاد، سازگار نیستند. اگر گرمای بیش از حد توسط شارژر، پاوربانک، دمای محیط و استفاده از برنامه های سنگین (بازی ) به گوشی و باتری برسد، عمر آن کم می شود. حتی در برخی از موارد می تواند منجر به انفجار باتری شود.

 عدم اتصال طولانی مدت شارژر به گوشی (مثلا شب تا صبح)

گوشی های امروزی، مانند گوشی های گذشته نیستند و اگر مدت زمان زیادی به شارژر وصل باشند، بعد از پر شدن کامل باتری، جریان ورود برق به باتری، قطع می شود. اما این به آن معنا نیست که می توان شب تا صبح، گوشی را به پریز برق متصل کرد. با این کار، باتری گوشی جریان می کشد و منجر به داغ شدن آن می شود. چند بار که این اتفاق بیفتد، عمر باتری از بین می رود.

 عدم استفاده از اینترنت گوشی

اینترنت گوشی از طریق یک سنسور در قسمت بالای گوشی و نزدیک به دوربین، قابل دریافت است. اگر مدت زیادی از اینترنت دیتا گوشی استفاده کنید، قسمت بالایی گوشی و نزدیک به دوربین پشت، داغ می شود. همین امر موجب داغ کردن گوشی و کاهش عمر باتری می گردد. به علاوه اینکه، اینترنت دیتای گوشی می تواند برنامه هایی مانند فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام را فعال نگه دارد و باتری مصرف شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اینترنت اشیا و کسب درآمد از آن

قطع کردن دستگاه های متصل به گوشی از طریق اینترنت یا بلوتوث، و خاموش کردن بلوتوث و وای فای

اتصال همراه یا هات اسپات گوشی می تواند باتری بیشتری مصرف کند. همچنین، بلوتوث و وای فای گوشی، در کم کردن انرژی باتری موثرند و در صورت ادامه دار بودن، می توانند عمر باتری را کم کنند.

فعال کردن حالت پرواز، سبب افزایش عمر باتری می شود

این حالت در گوشی های هوشمند برای جایی مانند جلسات یا زمانی که نمی خواهید از گوشی استفاده کنید، طراحی شده است. مثلا زمانی که در یک نقطه، آنتن دهی خط ندارید، یا در پرواز هستید، با فعال کردن حالت پرواز، مصرف باتری کمتر می شود.

غیر فعال کردن سیستم auto brightness

برخی از کاربران گوشی همراه، عادت دارند تا سیستم روشنایی خودکار را فعال کنند تا گوشی در محیط های با نور کم، روشن تر و در محیط های پر نور، کمتر نوردهی کند. این کار به ظاهر، سبب صرفه جویی در نور می گردد اما برای فعال بودن سنسور آن، باید دائما، باتری استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اموزش حذف اکانت اینستاگرام و دیلیت اکانت برای همیشه

غیر فعال کردن اپلیکیشن های فعال در پس زمینه

برخی اپلیکیشن های پس زمینه مانند والپیپرها، ویجت ها و برخی از اپلیکیشن ها مانند اینستا و تلگرام و غیره، می توانند بدون اینکه شما متوجه شوید، فعال بمانند و باتری را مصرف کنند.. به مرور زمان، این برنامه ها می توانند عمر باتری را کم کنند.

حذف اپلیکیشن های پر مصرف

خیلی از ما، عادت داریم که اپلیکیشن و یا بازی را روی گوشی نصب کنیم و بعد از استفاده، هفته ها و ماه ها سراغ آن نرویم. غافل از اینکه این اپلیکیشن ها می توانند سبب افزایش مصرف باتری شوند و عمر باتری را کم کنند. باید این اپ های اضافی، حذف شوند.

غیر فعال کردن نوتیفیکیشن ها، ویبره و GPS

شبکه های اجتماعی مانند اینستا، فیسبوک و تلگرام و واتس اپ، نوتیفیکیشن دارند. بسیاری از سایت هایی که با گوشی به ان وارد می شوید نیز، حالت نوتیفیکیشن دارند و اگر نوتیفیکیشن های گوشی شما روشن باشد، دائما برای شما، پیام ها نمایش داده می شود. این کار سبب کم شدن عمر باتری و مصرف بیش از حد آن می شود. همچنین GPS  و ویبره گوشی نیز، باتری را تحت تاثیر قرار می دهند.

انواع باتری گوشی هوشمند

باتری گوشی های اسمارت و هوشمند، نسبت به گذشته، تفاوت های بسیار زیادی پیدا کرده است. باتری های امروزی، با محیط زیست، سازگاری بالاتری داشته و کارایی بهتری نیز دارند. انواع باتری های موبایل از قدیم تا امروز، شامل موارد زیر است:

  • باتری هایNiCd یا همان باتری های نیکل کادمیوم
  • باتری هایNiMH یا نیکل هیدرید فلز
  • باتریLi Ion یا لیتیوم یونی
  • باتریLiPo یا لیتیوم پلیمر

اگر بین باتری های بالا و خرید آنها دچار تردید هستید، ابتدا باید بدانید که نیاز شما چیست و چه نوع گوشی می خواهید تهیه کنید. برخی از این باتری ها دیگر تولید نمی شوند و اگر هم تولید شوند، در گوشی های قدیمی استفاده می گردند. مثلا باتری نیکل کادمیومی، از باتری های قدیمی است و در گوشی های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفته است.

بیشتر بخوانید: سفر در زمان واقعیت دارد؟ درباره سفر در زمان چه می‌دانید؟

باتری های نیکل هیدرید فلز، کمی قوی تر از نیکل کادمیومی هستند و باز هم در گوشی های قدیمی کاربرد دارند. اما باتری های لیتیوم یونی در گوشی های امروزی کاربرد دارند و خیلی بهتر از نمونه های قبلی هستند. عمر نسبتا بالایی دارند.

باتری های لیتیوم پلیمری هم جدید هستند و عمری بالاتر از باتری های لیتیوم یونی دارند. شما باید ببینید کدما باتری به کارتان می آید و آن را خریداری کنید. فراموش نکنید که باتری های لیتیوم پلیمری در حال حاضر، بهتر از بقیه هستند.

چگونه عمر باتری گوشی سامسونگ را بفهمیم؟

گوشی های سامسونگ، از پرطرفدارترین گوشی های موجود در بازار هستند. نمی توان کشوری را پیدا کرد که گوشی سامسونگ به بازار آن نفوذ نکرده باشد. باتری های گوشی سامسونگ معمولا از نوع لیتیومی هستند. این باتری ها در اثر استفاده طولانی مدت و شارژ کردن های پی در پی، عمرشان کم می شود. البته قدرت خوبی دارند و دقیقا برای استفاده های طولانی مدت طراحی شده اند اما با این حال، در گذر زمان، دچار افت ظرفیت شده و عمرشان تمام می شود.

برای اینکه بفهمید از عمر باتری گوشی چقدر مانده است، باید به یک سری نکات توجه کنید. اگر عادت دارید گوشی را از شب تا صبح به پریز وصل کنید، باید بدانید که عمر مفید باتری، نهایتا زیر یک سال خواهد شد. استفاده ی مدام از وای فای و دیتا اینترنت، اپلیکیشن های پر مصرف مانند فیسبوک و اینستا و همچنین بازی کردن زیاد، می تواند منجر به داغ شدن گوشی شود. اگر گوشی زود یه زود داغ می کند، احتمالا، ظرفیت باتری در حال کم شدن است. هنگ کردن و سرعت پایین پردازش و همچنین زود خالی شدن باتری، خبر از کم شدن عمر آن می دهد.

بیشتر بخوانید: آنچه که باید در مورد هوش مصنوعی بدانید

اگر به تمام این زنگ خطرها توجه کنید، می توانید عمر باتری را حدس بزنید. اما شرکت سامسونگ، راه کارهای دیگری را برای تشخیص عمر باتری، در اختیار ما گذاشته است.

استفاده از کد دستوری *#0228*# در گوشی های نسبتا جدیدی که از سال 2016 به بعد تولید شده اند، می تواند ظرفیت باتری و میزان سلامت آن را به ما اعلام کند. البته در گوشی های قدیمی تر، کد دستوری *#*#4636#*#* قابل استفاده است.

همچنین، در گوشی های اندروید مانند سامسونگ، می توان با نصب برخی از اپلیکیشن ها و استفاده از آن ها، میزان سلامت باتری را تست کرد.

اپلیکیشن هایی مانند AccuBattery و اپلیکیشن Samsung Members برای تست سلامت باتری، طراحی شده اند.

تقویت باتری گوشی سامسونگ

بسیاری از افرادی که گوشی اندروید دارند، در طول سال، دست کم یک بار باتری گوشی خود را تعویض می کنند. شاید قبلا 2 الی 3 سال یکبار و یا حتی چند سال یکبار این اتفاق می افتاد، اما در حال حاضر به دلیل استفاده های مکرر و همیشگی افراد از گوشی تلفن همراه، لازم است سالی یکبار باتری، تعویض شود.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های سامسونگ تا 10 میلیون تومان و مشخصات هر یک

این اتفاق در گوشی های سامسونگ، مدل های 2020 به قبل، ملموس تر است. زیرا اکثر باتری های این شرکت از نوع لیتیوم یونی بوده و به خاطر کیفیت و وضوح بالای تصویر در سامسونگ، باتری این گوشی ها، زودتر از بین می رود.

با این حال می توان با رعایت برخی از نکات در نگهداری گوشی، باتری آن را تقویت کرد. ما در اینجا، چند مورد را برای تان ذکر می کنیم:

  1. نور گوشی خود را همیشه در حالت متوسط یا حداقل بگذارید.
  2. اجازه ندهید گوشی شما بیش از حد داغ شود. مثلا استفاده از بلوتوث و جی پی اس و استفاده دائم از اینترنت، می تواند سبب داغ شدن گوشی شود.
  3. هر چقدر تم و رنگ پس زمینه گوشی، تیره تر باشد، انرژی باتری حفظ و تقویت می گردد.
  4. مدت زمانی که به طول می انجامد تا صفحه ی گوشی خاموش شود، را کم کنید.
  5. از مدیریت عملکرد هوشمند که در قسمت باتری و تنظیمات است استفاده کنید تا هوش مصنوعی گوشی تشخیص دهد که فعالیت های شما در چه زمانی و در چه اپلیکیشن هایی بیشتر است.
  6. استفاده از شارژرهای اصل و اجتناب از شارژرهای بی کیفیت. البته سیم شارژر هم در این راستا، از اهمیت زیادی برخوردار است.
  7. نباید اجازخ دهید باتری لیتیومی در شارژ، بیشتر از ظرفیت 80 درصد شارژ شود. شارژ کردن باتری بیشتر از 80 درصد، کم کم ظرفیت آن را کاهش می دهد.
  8. گوشی در هنگام شارژ شدن باید از قاب و کاور خود جدا شود تا داغ نشود.
  9. بهتر است هنگام شارژ شدن گوشی، ان را روی سطح خنک بگذارید.

افزایش طول عمر باتری گوشی شیائومی

چند سالی است یکی از رقیبان سرسخت کمپانی سامسونگ، یعنی شرکت شیائمی، پا به عرصه ی تولید گوشی های هوشمند از نوع اندروید گذاشته است. این کمپانی در بدو ورود به بازار جهانی فروش موبایل، از باتری های بسیار با کیفیت و ظرفیت بالا استفاده کرد. البته همچنان هم از این سیاست استفاده می کند و باتری های با کیفیتی روی گوشی های خود قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره متاورس/ متاورس چیست و چرا باید درباره آن آموخت؟

اما باز هم، نحوه ی استفاده از گوشی و باتری، تعیین کننده ی عمر نهایی باتری است نه نام و برند کمپانی. به همین منظور، رعایت تک تک نکاتی که برای افزایش عمر باتری گوشی های سامسونگ و سایر برندها مد نظر است، باید برای گوشی های شیائومی هم رعایت شوند.

لازم به ذکر است که برند شیائومی در باتری و طول عمر ان در میان سایر گوشی ها، توانسته است رتبه ی بسیار خوبی را کسب کند. حتی گوشی های رده میانی این شرکت، گوی سبقت را از رقیبان مطرح در دنیا مانند سامسونگ، ربوده اند. اما بالاخره این باتری ها هم دچار فرسودگی و کاهش عمر خواهند شد.

ذکر چند نکته ی مهم در افزایش طول عمر باتری گوشی های شیائومی، خالی از لطف نیست:

  1. فعال کردن گزینهultra battery saver
  2. به روز رسانیMIUI گوشی
  3. حذف اپلیکیشن های غیر ضروری
  4. روشن کردن گزینه بهینه سازی باتری
  5. غیر فعال سازی انیمیشن های رابط کاربریMIUI

دلایل کاهش عمر باتری گوشی

باتری گوشی های هوشمند بعد از مدتی از کار می افتد و عمرشان به پایان می رسد. البته این زمان زیر یک سال نیست و باتری های لیتیومی جدید، تا چندین سال هم دوام می آورند. اگر به درستی از آنها مراقبت شود، عمر آن ها کم نمی شود و تا چند سال به راحتی کار می دهند.

بد نیست چند دلیل بارز از بین رفتن باتری گوشی و اتمام عمر آن را بدانید:

  • استفاده از گوشی در زمان اتصال به شارژ، عمر باتری را کاهش می دهد. به علاوه اینکه این کار خطرناک است و احتمال انفجار باتری و یا شارژر، وجود دارد.
  • شارژ کردن طولانی مدت باتری گوشی می تواند به باتری آسیب برساند.
  • استفاده بیش از اندازه از گوشی به مرور زمان می تواند عمر باتری و گوشی را کم کند.
  • نصب برنامه ها و بازی های مخرب به باتری آسیب می رساند.
  • زیاد بودن روشنایی و نور صفحه نمایشگر، انرژی زیادی از باتری می گیرد و عمر آن را کاهش می دهد.
  • بلند بودن صدای گوشی و گوش دادن آهنگ دائم با دای بلند، عمر باتری را کم می کند.
  • خراب بودن باتری موبایل هم از عوامل دیگر کم شدن عمر باتری است.
  1. دفعات زیاد شارژ کردن موبایل، روی باتری اثر مخرب دارد. اگر این تعداد به بیشتر از یک الی 2 بار در روز برسد، مطمئنا عمر باتری کمتر از 1 سال خواهد شد.
  2. استفاده از شارژر سریع و فست شارژرها می تواند جریان بالایی را به باتری وارد کند. باتری جریان می کشد و زودتر دچار خرابی می شود. به علاوه اینکه به گوشی نیز آسیب می رساند.
  3. نگه داشتن گوشی در دمای بالا و بالا رفتن دمای گوشی به هر دلیل می تواند باتری را از بین ببرد.
  4. استفاده از اپلیکیشن های سنگین هم می تواند ظرفیت باتری را کم کند.

برنامه افزایش طول عمر باتری گوشی

افزایش عمر باتری گوشی تلفن همراه از طریق نرم افزار هم امکان پذیر است. حتما تعجب کردید و با خود می گویید که چگونه یک نرم افزار می تواند سبب افزایش عمر یک سخت افزار شود. اما باید بگوییم که این کار امکان پذیر است. همان طور که ویروس های اینترنتی، بدون اینکه وجود فیزیکی داشته باشند، می توانند روی پردازنده cpu اثر بد بگذارند و عمر آن را کم کنند، برخی از نرم افزارها نیز می توانند سبب افزایش طول عمر باتری شوند.

  1. یکی از این برنامه ها،DU BATTERY SAVER است. این برنامه از طریق ذخیره سازی و بهینه کردن نیروی باتری، می تواند ذخیره سازی و افزایش طول عمر باتری را از 30 به 50 درصد برساند.
  2. برنامه ی بعدی،GREENIFY است. این برنامه می تواند اپلیکیشن ها و برنامه هایی که استفاده نمی کنید را به حالت استندبای در بیاورد و باتری کمتری مصرف شود. همچنین برنامه هایی که با آن ها کار نمی کنید را بسته نگه می دارد.
  3. برنامهGsam battery monitor که یک برنامه ی حرفه ای بهبود عملکرد باتری است و نیاز به روت ندارد. این برنامه می تواند دمای باتری را در حد استاندارد و سلامت نگه دارد. برنامه های اضافی را به طور خودکار می بندد تا انرژی باتری بی دلیل مصرف نشود.
  4. برنامهsuper battery
  5. برنامهdoctor battery

و برنامه های دیگری که تعداد آن ها در پلتفرم های گوگل پلی و بازار و مایکت ، کم نیستند. این برنامه ها نسخه اندروید دارند و به دلیل اینکه توانایی حذف فایل های بی مصرف را دارند، مصرف باتری را بهینه می کنند.

طول عمر باتری گوشی هوشمند چقدر است؟

متوسط عمر باتری های امروزی که اکثرا از لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری هستند، حدود 3 تا 5 سال است. معمولا بعد از این زمان، گوشی شما قدیمی می شود و نیاز دارید تا گوشی را تعویض کنید. اما به هر دلیلی اگر نخواهید گوشی خود را تعویض کنید، می توانید بعد از این مدت، باتری خود را تست کرده تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر سالم بود، نیازی به تعویض ندارید اما اگر به درستی کار نکند، باید تعویض کنید.

البته این روزها در اثر استفاده ی طولانی مدت در طول روز از گوشی تلفن همراه، عمر باتری ها به زیر 3 تا 5 سال رسیده است.به خصوص افرادی که گیمر هستند و به صورت حرفه ای از بازی های موبایلی استفاده می کنند. این افراد بالای 12 ساعت با گوشی بازی می کنند. اکثر بازی هایی که روی گوشی این افراد نصب است، سنگین هستند و باتری زیادی مصرف می کنند.

و کلام آخر

اگر دوست دارید عمر باتری شما زیاد شود، نکات مراقبتی آن را جدی بگیرید. اما این نکته را نیز بدانید که اگر باتری خراب و ضعیف شده ی گوشی تان را زودتر تعویض نکنید، به گوشی، آسیب وارد می کند.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید