12:12 , 1401/10/5
کد خبر: 000017735
بازدید: 2261
همه چیز درباره متاورس/ متاورس چیست و چرا باید درباره آن آموخت؟

"متاورس" از جمله مفاهیمی است که در دنیای امروزه با نگرش به آینده مورد توجه قرار میگیرد.

به گزارش خبرنگار فناوری ایونا، این روزها، به نظر می رسد همه در مورد "متاورس" به عنوان یک فناوری بزرگ بعدی که زندگی آنلاین ما را تغییر می دهد صحبت می کنند.

اصطلاح متاورس برای اولین بار در رمان نمادین "سایبرپانک" نیل استفنسون که در سال 1992 منتشر شد، مورد استفاده قرار گرفت.

متاورس چیست؟

 متاورس به عنوان یک «قلمرو خیالی» مشترک اطلاق می‌شود که در سراسر شبکه جهانی فیبر نوری در دسترس عموم قرار می‌گیرد و بر روی عینک‌های واقعیت مجازی نمایش داده می‌شود. بنابراین، این عبارت می تواند برای تنظیمات دیجیتالی که با واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) بهبود یافته اند، اعمال شود. 

متا در اصطلاح به معنای «فراتر» است و به «جهان» اشاره دارد. علاوه بر این، برخی افراد از اصطلاح متاورس برای اشاره به جهان های مجازی استفاده می کنند که در آن بازیکنان می توانند در اطراف پرسه بزنند و با بازیکنان دیگر تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، جهانی که در آن توسعه دهندگان می توانند ساختمان ها، پارک ها، تابلوها و چیزهایی بسازند که در واقعیت وجود ندارند. 

اپیدمی COVID-19 علاقه به متاورس را برانگیخت. همانطور که افراد بیشتری به صورت آنلاین کار می کنند و به مدرسه می روند، تمایل به تکنیک هایی برای واقعی تر کردن تماس آنلاین افزایش یافته است.

فیس بوک و متاورس

مارک زاکربرگ در جولای 2021 فاش کرد که قصد دارد نسخه حداکثری‌تری از فیس‌بوک بسازد که شامل حضور اجتماعی، کار اداری و سرگرمی است. فیس‌بوک در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۱ نام خود را به متا تغییر داد که نشان‌دهنده تعهد مهم‌ترش برای ایجاد یک محیط مجازی معروف به متاورس است.

در این مقاله، سکه‌ها، توکن‌ها و کیف پول‌های متاورس و همچنین استارت‌آپ‌های متاورس بلاک چین، پروژه‌های متاورس کریپتو و نحوه عملکرد متاورس را مورد بحث قرار خواهیم داد.

ویژگی های اصلی یک متاورس چیست؟

محبوب ترین ایده ها در مورد متاورس از داستان های علمی تخیلی سرچشمه می گیرد. متاورس اغلب در این زمینه به عنوان نوعی اینترنت دیجیتالی به تصویر کشیده می شود، مظهر واقعیت واقعی اما مبتنی بر دنیای مجازی است.

در دنیای متاورس همه رویدادهای تکنولوژی دیجیتال در یک جهان مجازی گردآوری شده اند. به این معنا که ما به همه وبینارها و ویدئو کنفرانس ها، بازی ‌های دیجیتال سه بعدی، مبادلات ارزهای رمزنگاری، نقل و انتقال فایل های داده و Email ها، سوشال مدیا، واقعیت مجازی، و پخش های آنلاین دسترسی داریم.

کدام شرکت ها در متاورس سهم دارد؟

امروزه تنها تعداد کمی از شرکت‌ها سهم واقعی در متاورس دارند که عبارتند از:

 ByteDance، Tencent، Facebook، Spotify، Zoom، Amazon (Twitch)، Alibaba، Roblox، Bilibili، Snapchat، Kuaishou  و Huawei.

ابزارهای پوشیدنی اپل نیز با عینک های AR به زودی عرضه می‌شوند. مایکروسافت نیز با تیم‌های خود و بازی؛ شاید پیشرفته ترین شرکت جهان در زمینه متاورس باشد. توانایی WeChat برای تسهیل پرداخت‌ها و دسترسی به انواع خدمات، شروع ابر اپلیکیشن‌های metaverse است.

یک روز زندگی در دنیای متاورس چگونه است؟

کاربر فیزیکی در دنیای واقعی می تواند یک روز کامل را در جهان مجازی متاورس بگذراند. کاربری صبح روبروی لپ تاپ خود می نشیند، آنگاه یک آواتار سه بعدی از خود می سازد. این آواتار نماد دیجیتالی کاربر است که می تواند به راحتی در دنیای مجازی به گشت و گذار بپردازد. این آواتار به صورت مجازی به اداره محل کار خود رفته و در آنجا مشغول کار می شود. پس از رسیدگی به کارهای روزانه، از غرفه مجازی برای خود بلیت کنسرت مجازی را تهیه می کند. سپس همراه با آواتارهایی که نمادهای دیجیتالی دوستانش هستند و با گروهی از صدها آواتار دیگر در کنسرت حضور به هم می رساند.
پس از پایان کنسرت به گشت و گذار در غرفه های مجازی خرید لوازم می پردازد. آواتار می تواند با پرداخت ارز رمزنگاری شده مورد قبول سامانه، یک لباس مجازی برای خود خریده و با پوشیدن آن ظاهری دیگر برای خود بسازد. سپس فروشنده از طریق پیک واقعی، لباس را به دست کاربر واقعی برساند. آواتار می تواند لباس مجازی که خرید کرده به آواتار دوست خود قرض بدهد. همچنین می تواند به صورت مجازی سفارش خرید لباسی را ثبت کرده و وجه آن را بپردازد.
در این نمونه ساده مشاهده می کنید که بسیاری از اینترفیس های ارتباطی، اجرای زنده نمایش ها، ارزهای رمزنگاری، تجارت الکترونیک و داده های مختلف به اشتراک گذاشته شده است. در صورتی که شرکت های ارائه دهنده این تسهیلات با هم سازگاری و تطابق داشته باشند، ارتباطات چند طرفه و فعل و انفعالات متاورس درست کار می کند. به عنوان نمونه آواتارها بتوانند با هم ارتباط برقرار کرده و لباس های همدیگر را قرض بگیرند.

ثبت نام در متاورس

کاربران جهت ورود و ثبت نام در پلتفرم ‌های Metaverse نیازی به پرداخت هزینه ندارند. بیشتر بازی های مشهور Metaverse از جمله Decentraland و The Sandbox رایگان یا تقریبا رایگان قلمداد می شوند. متا برنامه جدیدی به نام Horizon Worlds دارد که ورود و جستجو در آن رایگان است.

خرید زمین در متاورس

جهت حضور در جشنواره ها و رویداد هایی از قبیل همایش های ارگان ‌های مختلف، کنسرت های هنرمندان و برگزاری ICO ها لازم است کاربران برای تهیه بلیط ورودی مبلغی را بپردازند. به عنوان نمونه، آریانا گرانده خواننده معروف آمریکایی در برگزاری کنسرت مجازی متاورس توانست با فروش بلیط های ورودی به کاربران، 20 میلیون دلار درآمد داشته باشد.

افرادی که در خلق NFT های هنری دیجیتالی فعالیت دارند، می توانند ملکی را از صاحبان زمین در متاورس اجاره کنند. سپس در این زمین، نمایشگاهی جهت نمایش NFT های ساخت خود راه اندازی می کند. کاربرانی که بخواهند از این نمایشگاه دیدن کنند، لازم است جهت خرید بلیط ورودی قیمت آن را بپردازند.

بازی های متاورس

فناوری متاورس قادر به ترکیب همه جوانب زندگی فیزیکی از کار گرفته تا خرید و بازی در یک فضای یکپارچه مجازی است. همانطور که برخی از افراد در منزل خود کار می کنند، آنها می توانند در metaverse، یک آواتار از خود بسازند که در یک دفتر مجازی سه بعدی مشغول به کار می شود. در آنجا با آواتارهای دیگر کارکنان ارتباطات دو یا چند طرفه داشته باشد و به حل و فصل کارهای روزمره بپردازد.

این امکان نیز وجود دارد که شخص بتواند شغلی در ارتباط با متاورس داشته باشد. در این فضا به کسب درآمد بپردازد و بتواند درآمد خود را در همان جا خرج کند. هم اکنون این روش کسب و کار به شکل بازی های ویدئویی در جریان است.

بازی ‌های ویدئویی امکان تطابق بیشتری را با metaverse دارند ولی گروهی از برنامه نویسان سیستم های متاورس استفاده از کریپتو و بلاک چین را فرصت بهتری برای گسترش متاورس می دانند. بلاک چین روش های غیر متمرکز و شفاف را به کار می برد ولی بازی های ویدئویی از نوع متمرکز هستند.

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید