12:42 , 1401/8/27
کد خبر: 000016593
بازدید: 1576
بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای درمان دیابت/ چه بخوریم چه نخوریم؟

هنگامی که به رژیم غذایی خود توجه می کنید، مبارزه با دیابت آسان تر می شود بنابر این با تغذیه صحیح با دیابت مبارزه کنید.

برای درمان دیابت چه بخوریم؟ چرا قند خون بالا می رود؟برای درمان دیابت چه کار باید کرد؟ اهمیت تغذیه برای درمان دیابت چیست؟ مصرف میان وعده برای درمان دیابت مهم است؟ مصرف غذای فیبر دار برای درمان دیابت مفید است؟ مصرف غذای سالم و بخارپز برای درمان دیابت تاثیر دارد؟  کاهش مصرف نمک برای درمان دیابت چه اهمیتی دارد؟ برای درمان دیابت غلات بخوریم؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، دیابت یکی از معضلات سلامتی است که در سال های اخیر شیوع آن در حال افزایش است. این بیماری جوان و پیر را نمی شناسند و کیفیت زندگی را کاهش داده و عملکرد اندام ها را مختل می کند.

چرا قند خون بالا می رود؟

در یک فرد سالم، پس از هضم مقداری از غذای خورده شده، شکر به صورت گلوکز وارد خون می شود و به عنوان منبع انرژی توسط بافت های مختلف استفاده می شود. در افراد مبتلا به دیابت، کمبود هورمون انسولین که سطح گلوکز (قند خون) را در خون متعادل می کند یا عملکرد ناکارآمد آن، نمی تواند از قند خون استفاده کند، بنابراین قند خون افزایش می یابد. 

بیشتر بخوانید: 10 قانون مهم و اساسی برای دیابتی‌ها

بیشتر بخوانید: 11 راه برای پیشگیری از دیابت

برای درمان دیابت چه کار باید کرد؟

3  قانون طلایی برای درمان دیابت وجود دارد. با کمک این 3 قانون می توان از دیابت و عوارض آن پیشگیری کرد. این قانون ها عبارتند از داروی منظم، تغذیه مناسب و متعادل و ورزش منظم.

اهمیت تغذیه برای درمان دیابت

ایجاد یک برنامه تغذیه شخصی بسیار مهم است زیرا رژیم غذایی که برای افراد مبتلا به دیابت در نظر گرفته می شود می تواند تفاوت هایی مانند سن، جنسیت، داروهای مصرفی و بیماری های مزمن ایجاد کند. اما افراد دیابتی باید به موارد زیر در رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشند.

برای درمان دیابت چه بخوریم؟ 

غذاهایی که با سبزیجات، میوه‌ها، غذاهای پوست‌دار، لوبیا خشک، حبوبات و آرد گندم کامل تهیه می‌شود، سرشار از فیبر است که برای دیابت مفید است. از آنجایی که ماهی چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد، از جمله غذاهایی است که برای دیابتی ها توصیه می شود.

1- مصرف میان وعده برای درمان دیابت

مصرف میان وعده برای درمان دیابت؛ میان وعده ها و همچنین وعده های غذایی اصلی به متعادل نگه داشتن سطح قند خون کمک می کنند. از آنجایی که افزایش فاصله بین وعده های غذایی و گرسنگی طولانی مدت باعث افت قند خون در فرد می شود، مصرف میان وعده ها را نباید به تاخیر انداخت به همین منظور مصرف میان وعده برای درمان دیابت اهمیت بالایی دارد. در بین وعده های غذایی؛ مصرف 1 وعده میوه + 1 قوطی شیر، 2 عدد گریسینی + 1 ورقه پنیر، 1 مشت نخود تفت داده شده + 1 لیوان دوغ یا 1 عدد میوه + 10 عدد بادام بو داده نشده توصیه می شود.

2-  مصرف غذای فیبر دار برای درمان دیابت

مصرف غذای فیبر دار برای درمان دیابت؛ برای افراد دیابتی مصرف غذای فیبر دار از نظر متعادل کردن قند خون و کاهش سطح کلسترول خون بسیار مهم است. توصیه می شود به جای آرد سفید، غذاهای تهیه شده از آرد کامل گندم را مصرف کنید تا فیبر بیشتری وارد بدن شود. خوردن میوه تازه با پوست آن به جای آب میوه، مصرف حبوبات دو بار در هفته و افزودن سالاد به هر وعده غذایی به درمان دیابت کمک می کند.

3- مصرف غذای سالم و بخارپز برای درمان دیابت

مصرف غذای سالم و بخارپز برای درمان دیابت؛ هنگام پخت و پز، مهم است که روش های جوشاندن، بخار پز را به جای سرخ کردن یا برشته کردن ترجیح دهید. تمام غذاهای سالمی که در خانه طبخ می شوند برای افراد دیابتی کاملاً مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: راهکاری برای کاهش میزان قطع عضو دیابتی‌ها

بیشتر بخوانید: 10 راه برای پیشگیری از دیابت نوع دو

4- کاهش مصرف نمک برای درمان دیابت

کاهش مصرف نمک برای درمان دیابت؛ غذاهای کنسرو شده مانند ترشی، آب شلغم و محصولات لذیذ مانند سالامی، سوسیس، کالباس و پاسترامی به دلیل وجود نمک بالا برای افراد دیابتی خطرناک است. 

5- کاهش مصرف شکر برای درمان دیابت

کاهش مصرف شکر برای درمان دیابت؛ افراد مبتلا به دیابت باید از شکر و تمام غذاها و نوشیدنی های حاوی قند دوری کنند. به عنوان جایگزینی برای دسرهای شیرین، دسرهای طبیعی تهیه شده از شکر خود میوه مناسب تر در نظر گرفته می شوند.

6- برای درمان دیابت غلات بخورید

مصرف غلات بای درمان دیابت؛ مصرف نان سبوس دار به جای نان سفید برای حفظ تعادل سطح قند خون توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: آیا دیابت باعث چاقی می شود؟

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید