03:10 , 1401/3/22
کد خبر: 000009284
بازدید: 1339
آیا دیابت باعث چاقی می شود؟

بررسی های محققان گویای آن است که چاقی و دیابت نوع دو ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، به گونه ای که اغلب این بیماری همراه با چاقی بروز می کند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، برخی آمارهای ارائه شده گویای آن است که بیش از پنج میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند و هشت میلیون نفر هم در مرحله پیش دیابت قرار دارند که این رقم با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری ایران، رقم بالایی محسوب می شود.

دیابت چیست؟

دیابت  شرایطی است که بدن در استفاده از قند خون(گلوکز) دچار مشکل می شود. گلوکز ماده ای است که در بدن، تامین انرژی برای سلول های سازنده عضلات و بافت های بدن را برعهده دارد و از سوی دیگر سوخت اصلی سلول های مغزی به شمار می رود.

در ابتلاء به دیابت بر اساس نوع بیماری، عوامل متعددی می تواند دخیل باشد اما ویژگی مشترک در تمام انواع این بیماری بالا رفتن سطح قند خون است که این امر می تواند مشکلات متعددی برای سلامت فرد ایجاد کند.

دیابت نوع یک خطرناک تر است یا دیابت نوع دو؟

بیماران مبتلا به دیابت ممکن است به نوع 1 یا 2 این بیماری دچار باشند. در دیابت نوع 1 که نوعی بیماری خودایمنی محسوب می شود، اغلب فرد در سنین پائین مبتلا می شود و دلیل اصلی این موضوع آن است که بدن قادر به تولید انسولین کافی نبوده و سلول های بتاپانکراس که وظیفه تولید انسولین را برعهده دارند، مورد حمله قرار می گیرند. در این نوع از دیابت برخلاف دیابت نوع 2 وراثت نقش چندانی ندارد به گونه ای که بخش عمده این بیماران در میان اقوام خود فردی مبتلا به دیابت نوع یک ندارند.

اما دیابت نوع دو که نوع رایج تر دیابت محسوب می شود نوعی بیماری مزمن است که در آن دیگر نمی توان قند خون یا همان گلوکز را تنظیم کرد. در این بیماری برخلاف دیابت نوع یک بدن انسولین تولید میکند اما سلول های عضلات، کبد و بافت های چربی در جذب انسولین و تنظیم گلوکز ناتوان می شوند و بر همین اساس بدن مجبور به تولید انسولینی بیشتر می شود اما پس از مدتی و در نهایت لوزالمعده دیگر توانایی تولید انسولین را از دست می دهد و به همین دلیل سلول ها در کسب انرژی مورد نیاز خود با شکست مواجه می شوند.

در این میان مبتلایان به دیابت نوع 1 که گفته می شود خطرناکتر هم هست، در مواردی نیازمند تزریق انسولین هستند ولی در مورد مبتلایان به دیابت نوع دو با توجه به اینکه بدن همچنان امکان تولید انسولین دارد معمولا این اتفاق رخ نمی دهد و نیازی به تزریق نیست.

آیا دیابت باعث چاقی می شود؟

دراین میان نکته مهم آنکه میان چاقی و دیابت نوعی رابطه مستقیم وجود دارد و اضافه وزن به ایجاد و رشد دیابت کمک بسیاری میکند چراکه قند در چربی ها شکل می گیرد.

حال با توسعه زندگی صنعتی و کم تحرک شدن مردم، افزایش وزن مشکلی شایع شده و بر همین اساس دیابت هم روز به روز بیشتر می شود.

از سوی دیگر به هنگام ابتلاء به دیابت گلوکز اضافی تولید شده در کبد ذخیره می شود و زمانی که با اضافه وزن مواجه باشیم این ناحیه نیز پر از بافت های چربی می شود و فضا برای ذخیره سازی انسولین محدود می شود به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت که با چاقی دست و پنجه نرم می کنند بیش از سایرین در معرض افزایش قند خون قرار می گیرند.

البته استفاده از داروهای دیابت نیز در افزایش وزن افراد و قرار گرفتن آنها در معرض چاقی بی تاثیر نیست.

لازم به ذکر است که این نوع افزایش وزن نیز بیشتر در کمین افرادی است که به دیابت نوع دو مبتلا هستند و بیماران مبتلا با دیابت نوع 1 اغلب با نوعی کاهش وزن و لاغری ناسالم مواجه می شوند البته احتمال چاقی نیز در میان این افراد بیش از افراد سالم وجود دارد.

البته در نقطه مقابل باید به این نکته هم توجه داشت که افرادی که دارای شاخص توده بدنی یا BMI بالا هستند حدود سه برابر بیشتر از افرادی با وزن نرمال در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می گیرند.

  

 

 

 

 

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید