07:30 , 1401/3/31
کد خبر: 000011625
بازدید: 1217

در قالب یک مطالعه مطرح شد

راهکاری برای کاهش میزان قطع عضو دیابتی‌ها

سالانه افراد بسیاری در سراسر دنیا به دلیل ابتلا به دیابت و پیشرفت بیماری، مجبور به قطع عضو می شوند. تحقیقات صورت گرفته گویای آن است که پایش رایگان سلامت می تواند نقشی قابل توجه در کاهش میزان قطع عضوهای دیابتی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، گفته می شود تنها طی 12 سال گذشته شیوع دیابت در ایران رشدی دو برابری داشته است. با توجه به اینکه این بیماری در صورت پیشرفت می تواند منجر به قطع عضو شود، تلاش برای پیشگیری از ابتلا یا پیشرفت آن، اهمیت بسیاری دارد. حتی پس از ابتلای افراد به این بیماری نیز لازم است مراقبت های کافی صورت گرفته و وضعیت سلامت فرد بطور مستمر پایش شود.

طبق برخی اظهارات صورت گرفته در ایران حدود نیمی از قطع عضوها مربوط به بیماران دیابتی می شود. با این وجود نیمی از مبتلایان به دیابت حتی از بیماری خود خبر هم ندارند، بر این اساس فرد زمانی متوجه بیماری خود می شود که علائم دیابت بروز کرده و وضعیت بغرنج تر شده است، همین موضوع نیز روند درمان را با دشواری و کندی همراه می کند. حتی از میان افرادی که در جریان بیماری خود قرار دارند هم نیمی از جمعیت تحت نظر پزشک نیستند و تمام این موارد مخاطرات این بیماری را بیشتر می کند.

بیشتر بخوانید: داروی رایج دیابت موجب بروز نقایص مادرزادی می شود

تاثیر مراقبت‌های پزشکی بر قطع عضو دیابتی

سایت "مدیکال نت" به تازگی مقاله ای منتشر کرده و در قالب آن با استناد به نتایج تحقیقات صورت گرفته، اعلام کرده است: « مراقبت های پزشکی رایگان می تواند از قطع عضو در بیماران دیابتی جلوگیری کند.»

مطالعات جدید نشان می دهد بازدیدهای سالانه خطر قطع عضو در بیماران دیابتی را بیش از یک سوم کاهش می دهد.

جنیفر لوبو، نویسنده این مطالعه، در بیانیه خبری دانشگاه ویرجینیا گفت: «نتایج ما فرضیه ما را تأیید کرد که ویزیت‌های سالانه سلامتی با کاهش خطر قطع عضو اصلی اندام تحتانی مرتبط است و اهمیت ارتباط بیماران با خدمات مراقبت‌های پیشگیرانه را برجسته می‌کند». لوبو یک محقق در گروه علوم بهداشت عمومی دانشگاه ویرجینیا است.

بیشتر بخوانید: آیا دیابت باعث چاقی می شود؟

لوبو و همکارانش داده‌های سال‌های 2006 تا 2015 را در مورد دریافت‌کنندگان مراقبت های پزشکی در به اصطلاح "کمربند دیابت" تجزیه و تحلیل کردند: 644 شهرستان ایالات متحده در ایالت‌های جنوبی و آتلانتیک میانی که نرخ بالای دیابت دارند، در این کمربند قرار می گیرند.

این مطالعه نشان داد افرادی که در کمربند دیابتی هستند 27 درصد بیشتر از افرادی که در شهرستان های اطراف کمربند هستند، در معرض خطر قطع اندام تحتانی بودند.

بیشتر بخوانید: ریسک دیابت تا ۴۰ درصد بعد از ابتلا به کرونا افزایش می یابد

کاهش خطر قطع عضو دیابتی

بر اساس یافته‌هایی که اخیراً در جلسه انجمن دیابت آمریکا در نیواورلئان ارائه شد، مهم نیست که این بیماران کجا زندگی می‌کنند، خطر قطع عضو برای دریافت‌کنندگان مراقبت های پزشکی که به طور رایگان سلامت خود را چک می کردند، 36 درصد کمتر از افرادی بود که آن را نادیده می‌گرفتند.

البته باید توجه داشت که تحقیقات ارائه شده در جلسات، معمولاً مقدماتی در نظر گرفته می شود تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شود.

به گفته محققان، خطر کمتر قطع عضو در میان بیمارانی که ویزیت سالانه سلامتی خود را انجام می‌دهند ممکن است به عوامل متعددی مرتبط باشد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی گیاهی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد

ارتباط رژیم غذایی نامناسب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت

اثرات تشخیص زودهنگام دیابت

این افراد ممکن است تشخیص زودهنگام عوارض ناشی از دیابت را تجربه کنند که می تواند منجر به  جلوگیری از قطع عضو شود. در صورت آگاهی یافتن این افراد از وضعیت سلامتشان احتمالا آنها بیشتر درگیر مراقبت از خود می شوند، که ممکن است این موضوع خطر عوارض جدی را کاهش دهد.

نویسندگان این مقاله همچنین دریافتند که چه در حیطه داخل کمربند دیابت چه خارج از آن، سیاه‌پوستان آمریکایی به طور قابل‌توجهی بیشتر از سفیدپوستان، در معرض خطر قطع عضو دیابتی قرار می گیرند.

به گفته محققان، این امر گویای آن است که در این قسمت ها نیاز به آموزش یا کادر درمانی با صبر و حوصله زیاد وجود دارد که بیماران را از طریق سیستم مراقبت بهداشتی راهنمایی کرده و به آنها اطلاعات لازم را منتقل کنند؛ این شیوه می تواند در کاهش معضلات و عوارض این بیماری تاثیرگذار باشد. 

بیشتر بخوانید: غذاهایی برای مبارزه با چاقی و دیاب

خوشمزه ترین داروی دیابت!

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید