13:23 , 1401/4/17
کد خبر: 000014468
بازدید: 1235
بیماری های پوستی افراد بالغ کدامند؟

بیش از سه هزار نوع اختلال پوستی وجود دارد که هر یک از آنها در دوره ای از زندگی ممکن است افراد را درگیر کنند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا،آیا پوست شما خارش دارد؟ می ترکد یا از آن مایعاتی به بیرون تراوش می کند؟ 

شاید بد نباشد بدانید خال، پسوریازیس، کهیر، اگزما، بثورات ناشی از کووید 19 و هزاران مورد دیگر ممکن است پوست شما را آسیب رسانده و آزار دهند. تنها بعد از شیوع همه گیری کرونا بیش از 3000 اختلال پوستی تشخیص داده و شناخته شده اند. تغییر رنگ در بافت می تواند ناشی از التهاب، عفونت، یا واکنش های آلرژیک در هر نقطه از بدن باشد. برخی از بیماری های پوستی ممکن است جزئی یا موقت بوده و به راحتی درمان شوند در حالی که برخی دیگر می توانند بسیار جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشند.

در این گزارش علائم و نشانه های شایع ترین اختلالات پوستی و نحوه شناسایی آنها مرور شده است.

بثورات پوستی مرتبط با کووید 19

این دسته از بیماری ها مانند سایر بیماری های ویروسی مثل ایدز و بیماری های باکتریایی مانند سفلیس، می توانند اشکال مختلفی داشته باشند.مطالعه ای که در اسپانیا صورت گرفته، پنج الگوی راش پوستی کووید 19 را شناسایی کرده است که شایع ترین آنها بثورات ماکروپاپولار بوده اند. این دسته از بثورات با عفونت شدید کرونا مرتبط است زیرا گزارش شده که دو درصد از افرادی که در مطالعه به این بثورات مبتلا شده بودند در نهایت جان خود را از دست دادند. البته این دسته تنها بثورات کرونایی نیستند و ممکن است مشکل به شکل های دیگری نیز بروز کند. برخی از بثورات ناشی از کرونا شامل ضایعات ضخیم شده در پاشنه پا و ضایعاتی شبیه آبله مرغان هستند.

بیشتر بخوانید: منبع نامشخص آلودگی در طغیان اخیر آبله میمونی/غربالگری تب و بثورات پوستی در مرزها

کهیر

کهیر یکی از شایع ترین بیماری های پوستی آلرژیک است که اغلب به دلیل وجود آنتی بادی در جریان خون که مواد خارجی را تشخیص می دهد بروز میکند. این فوران بطور ناگهانی در هر نقطه از بدن بصورت برجستگی های سفید شده بروز می کند که ممکن است توسط یکسری بثورات قرمز شدید خارش دار احاطه شود و ضایعات زیادی به این شکل بر روی بدن ظاهر شود.

اما باید توجه داشت که درمورد کهیر هر یک از این بثورات تنها برای 8 تا 12 ساعت روی پوست باقی می مانند و همانطور که بزرگترها حل می شوند مواد جدیدتر ممکن است ایجاد شوند. در بیشتر اوقات کهیرها بطور خود به خود ظرف مدت هشت هفته برطرف می شوند و برای تسکین آنها از آنتی هیستامین های خوراکی استفاده می شود.

اگزما

اگزما یک بیماری ژنتیکی است که با خارش و خشکی پوست همراه است.معمولا در اوایل دوران کودکی با علائم خارش مزمن، خشکی پوست و تراوش زخم ایجاد می شود. اگزما معمولا در چین های پا در مقابل زانو دیده می شود یا مقابل آرنج بازو قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: بین اگزما و اضطراب رابطه نزدیکی وجود دارد

ردپای ریزگردها در بروز عارضه های پوستی/شیوع ضایعات اگزمایی

بسیاری از بیماران مبتلا به اگزما حساسیت های استنشاقی مانند آسم و تب یونجه دارند.

این بیماری ممکن است با افزایش سن بهبود یابد. برای درمان آن نیز از راهکارهای زیر استفاده می شود:

-دوری از مواد آلرژیک و حساسیت زا

-استفاده از نرم کننده ها بر روی پوست

-استفاده از استروئیدهای موضعی

آکنه

آکنه ولگاریس معمولا یک فوران غیر عفونی از پاپول ها و پوسچول ها(تاول های بزرگ پر از چرک) است که روی صورت و گاه روی سینه و پشت، بازو، پشت گردن و غیره ظاهر می شود. آکنه در تمام نوجوانان در دوران بلوغ ایجاد می شود و علائمی مانند کومدون(جوش های سرسیاه) و پاپول های التهابی بطور همزمان ظاهر می شوند.با وجود شایعات و باورهای اشتباه آکنه به دلیل کثیف شدن پوست ایجاد نمی شود بلکه شاید بیش از همه به هورمون هایی که در دوران بلوغ ترشح می شوند و تولید بیش از حد سبوم یا روغنی که شروع به گردش می کند

این عارضه معمولا در سنین 20 تا 30 سالگی رفع می شود اما در صورت شدت داشتن آکنه ها و عدم درمان آنها برای سنین بعدی نیز ممکن است اسکار(جای جوش) بجا بگذارند.

بیشتر بخوانید: چرا پوستمان آکنه می‌زند؟

اسیدهای چرب اُمگا۳ در مقابله با آکنه موثرند

لکه های کبدی(لکه های پیری)

این مورد نیز یک بیماری پوستی شایع است که در صورت و دست و ساعد افراد مسن ظاهر می شود.اگرچه این لکه ها که عموما قهوه ای هستند هیچ عارضه ای ایجاد نمی کنند اما اغلب افراد میان سال و سالمند مبتلا به آنها بابت ظاهرناخوشایند این لکه ها حس خوبی ندارند. برای درمان این لکه ها روش های مختلفی وجود دارد اما استفاده ازاین درمان ها از نظر بسیاری از پزشکان ضرورت ندارد.

بیشتر بخوانید: بیماری‌های کبدی کدامند؟

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید