07:46 , 1401/4/6
کد خبر: 000013085
بازدید: 1241
چرا پوستمان آکنه می‌زند؟

آکنه پوستی را می‌توان شایع‌ترین عارضه پوستی دانست که در سنین بین 12 تا 24 سالگی ممکن است 80 درصد افراد را درگیر کنند. ابتلاء به این عارضه در سنین بالاتر نیز می تواند ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، آکنه از عوارض شایع پوستی است که معمولا در سنین بلوغ و جوانی عده بیشتری را به خود درگیر می‌کند و معمولا علت ایجاد آن به تغییرات هورمونی دوره بلوغ برمی‌گردد.

گفته می‌شود حداقل 80 درصد افراد در طول عمر خود در دوره‌ای با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. درباره چرایی این اتفاق نیز باید به افزایش میزان چربی‌های پوست اشاره کرد. زمانی که مو، غدد چرب پوست و سلول‌های پوست در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، باکتری های پوست نیز در آن نقطه تجمع می‌کنند و مدتی بعد وقتی مواد انباشت شده را تجزیه کردند روی پوست آکنه ایجاد می شود. 

این مشکل معمولا به صورت مربوط می‌شود اما در بسیاری موارد آکنه نقاط دیگری از بدن را در برمی‌گیرد. این نقاط عبارتند از:
-شانه
- سینه 
-پشت
-پشت گردن
-بالای بازو

علائم بروز آکنه

آکنه های ایجاد شده روی پوست ممکن است شکل‌های مختلف داشته باشند که برخی از این موارد عبارتند از:
-جوش‌های سر سفید
- جوش‌های سر سیاه
-کورک
-جوش‌های کیستی
-جوش‌های زیر پوستی

بیشتر بخوانید: اسیدهای چرب اُمگا۳ در مقابله با آکنه موثرند

انواع آکنه

انواع مختلف آکنه با توجه به عامل ایجاد کننده آنها، شکل ظاهری و مدت زمانی که برای بهبودی لازم است، متفاوت می‌شوند.برخی از انواع شایع آکنه عبارتند از:

1- آکنه کومدونال
نوعی از جوش‌ها که ظاهر چرکی ندارند و برعکس ممکن است به شکل جوش‌های سر سیاه یا سرسفید باشند.

2- آکنه روزاسه
این نوع از آکنه که آن را آکنه بزرگسالی هم می‌نامند، با التهاب و قرمزی پوست همراه است و بیشتر برای افرادی که در مواجهه با نور آفتاب هستند یا پوست روشن دارند رخ می دهد.

3- کیست آکنه

زمانی که پوست فرد  برآمدگی‌های قرمز رنگ دردناک داشته باشد و علائمی مانند درد و خارش نیز به آن اضافه شود احتمالا فرد دچار کیست آکنه شده و حتی بعد از رفع جوش ها نیز ممکن است مدتی جای آنها به صورت لک های صورتی یا قهوه ای بر روی پوست فرد باقی بماند. 

بیشتر بخوانید: ردپای ریزگردها در بروز عارضه های پوستی/شیوع ضایعات اگزمایی

علل بروز آکنه

درباره چرایی ایجاد آکنه روی پوست اگر چه چربی‌های پوست نقشی مهم دارند اما عوامل متعددی دیگری نیز تاثیرگذارند که برخی از این عوامل عبارتند از:

-تغییرات هورمونی

-ژنتیک

-استرس

-عفونت

-مواد غذایی

آکنه با جوش فرق دارد؟

شاید به تعبیر عمومی بتوان گفت آکنه همان جوش است و گاه از آن با عنوان جوش‌های بلوغ(غرور جوانی) یاد شود اما تفاوت هایی نیز میان آنها وجود دارد. این دو عارضه تا حدودی ظاهری نزدیک به هم دارند اما آکنه خود یک بیماری است که در صورت پیشرفت باید برای درمان آن اقدام کرد اما معمولا جوش‌ها می‌توانند نشانه ای از یک بیماری دیگر در بدن باشند. نکته بعدی آنکه در صورت ابتلاء به آکنه معمولا نوعی قرمزی نیز اطراف جوش‌های ایجاد شده مشاهده می‌شود.

آرایش و آکنه

یکی از سئوالات رایج که در ارتباط با آکنه‌ها مطرح می‌شود آن است که آیا در این موارد می‌توان از مواد آرایشی استفاده کرد؟ در واقع استفاده از کرم‌های آرایشی به دلیل چربی موجود در آنها منجر به بدتر شدن این شرایط می‌شود و بر همین اساس لازم است حتی اگر فرد مبتلا به جوش و آکنه، قصد استفاده از کرم‌های آرایشی را دارد، انواع فاقد چربی آنها را مورد استفاده قرار دهد.

بیشتر بخوانید: فناوری‌ نانو کارایی محصولات آرایشی و بهداشتی را افزایش داد

تراشیدن صورت در افراد مبتلا به آکنه

اما برای اصلاح صورت در آقایان و تراشیدن صورت نیز توصیه شده در موارد ابتلاء به جوش و آکنه این کار با دقت و ظرافت بیشتر و با کمک تیغی تیز انجام شود و حتما پیش از اصلاح از ژل یا کف مناسب برای نرم شدن موها استفاده شود و برای ادامه روند نیز از آب گرم بهره گرفته شود.

درمان آکنه

در بیشتر موارد شما برای درمان آکنه نیاز به مراجعه به پزشک نداشته و حتی می‌توانید با استفاده از درمان‌های خانگی مشکل را رفع کنید اما اگر این جوش ها عمیق باشند و با درد و خارش همراه شوند ممکن است جای آنها(اسکار) بر روی پوست باقی بماند بر این اساس بهتر است در این موارد از کمک دکتر پوست بهره بگیرید.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید