05:34 , 1401/4/6
کد خبر: 000013068
بازدید: 1213
بیماری‌های کبدی کدامند؟

کبد با وزنی حدود یک و نیم کیلوگرم در واقع بزرگترین غده بدن محسوب می‌شود که در صورت آسیب دیدن آن بیماری‌های متعددی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، کبد(جگر) عضوی است که مسئولیت سم‌زدایی را برعهده دارد و مواردی از تولید پروتئین‌ها و مواد بیوشیمیایی لازم برای گوارش و رشد گرفته تا  تجزیه گلبول‌های قرمز و تولید برخی هورمون‌ها از دیگر وظایف آن است.

کارکرد دیگر کبد تولید مایع صفراست، مایعی قلیایی که دربرگیرنده کلسترول و نمک های صفراوی بوده و به تجزیه چربی کمک می‌کند.

عواملی که سلامت کبد را به خطر می‌اندازند

بسیاری از بیماری‌ها به همراه رژیم تغذیه‌ای و داروئی ما می توانند بر کبد تاثیر بگذارند.برخی مواردی که بر این عضو تاثیر دارند؛ عبارت است از:

-مصرف استامینوفن یا داروهای ترکیبی استامینوفن مانندVicodin,Norco  

-استاتین ها

-مصرف الکل

-سیروز

- هپاتیت های A,B,C,D,E

- منونوکلئوزعفونی(ویروس اپشتین بار)

- بیماری کبد چرب 

- اضافه بار آهن(هموکروماتوز)

بیشتر بخوانید: ۶ عامل خطرزا برای کبد

علائم بیماری های کبدی

برای  ایجاد بیماری‌های کبدی همان طور که اشاره شد دلایل متعددی وجود دارد و گاه حتی این مشکلات ممکن است ریشه ژنتیکی داشته باشند. اما معمولا بیماری‌های کبدی بر اثر تورم شکمی ممکن است قابل تشخیص باشند. برخی از علائم دیگری که نشان از ابتلاء به بیماری‌های کبدی دارند، به شرح ذیل است:

-ضعف و خستگی

-کاهش وزن

-حالت تهوع

-استفراغ

-زرد شدن رنگ پوست(یرقان)

-سفید شدن چشم‌ها

-دردهای شکمی

-پررنگ شدن ادرار

-خارش زیاد پوست

بیشتر بخوانید: شیرین کننده‌های مصنوعی به توانایی سم زدایی کبد آسیب می‌رسانند

بیماری های کبدی ناشی از دارو و مکمل ها

سلول های کبد ممکن است بطور موقت در اثر قرار گرفتن در معرض داروها یا داروهای التهابی آسیب ببینند. برخی از داروها برای ایجاد آسیب کبدی نیاز به مصرف بیش از حد دارند اما بعضی دیگر اگر هم با دوز مناسب و تجویز شده مصرف شوند ممکن است باعث آسیب شوند.

در ادامه به بررسی برخی بیماری‌های شایع کبدی پرداخته ایم.

بیشتر بخوانید: چرا داشتن کبدی سالم مهم و ضروری است؟

سیروز کبدی

این بیماری بصورت تدریجی ایجاد می‌شود و در صورت عدم تشخیص به‌موقع ممکن است مخاطرات بسیاری برای بدن به همراه داشته باشد. سیروز کبدی در واقع گسترش برخی زخم ها در داخل کبد است یعنی جایگزینی بافتهای سالم کبدی به وسیله بافت های زخم.

هپاتیت 

اصطلاح هپاتیت به معنای التهاب در پارانشیم کبد است و در این بیماری سلول‌های کبدی ممکن است به دلیل عفونت ملتهب شوند. هپاتیت به انواع مختلف A B CDE تقسیم‌بندی می‌شود که در برخی موارد این بیماری مسری و در موارد دیگر غیرواگیر است. هپاتیت در نهایت منجر به عفونت کبدی می‌شود.

بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی(NASH)

وجود 5 تا 10 درصد چربی در کبد امری طبیعی تلقی می‌شود اما این بیماری تجمع چربی در کبد را توصیف می‌کند که می‌تواند باعث التهاب کبد و کاهش تدریجی عملکرد کبد شود. کبدچرب غیر الکلی شایع‌ترین بیماری کبدی در دنیاست.

بیشتر بخوانید: افزایش ۳ برابری مرگ های ناشی از کبد چرب الکلی در آمریکا

هموکروماتوز(تجمع آهن)

هموکراماتوژ یک اختلال متابولیک ارثی است که منجر به افزایش غیر طبیعی ذخایر آهن در بدن شده و منجر به التهاب، سیروز، سرطان کبد و نارسایی کبد می شود. 

آبسه کبدی

این بیماری نیز در اصل ایجاد یک کیسه سرشار از چرک در کبد است که اغلب ریشه باکتریایی دارد. این عفونت شامل گلبول‌های سفید و قرمز مرده و تجمع آنهاست و اغلب با تورم و التهاب همراه است.

بیماری ویلسون

 از دیگر بیماری های ارثی کبد است که بر اثر مصرف بی رویه مس ایجاد شده و بر قابلیت متابولیزه مس اثر می‌گذارد. این بیماری ممکن است به سیروز کبدی تبدیل شود.

سندرم ژیلبرت

 بیماری کبدی است که در آن متابولیسم بیلی روبین در کبد اختلال  دارد. این بیماری مشترک بالای هفت درصد از جمعیت امریکای شمالی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به زرد شدن پوست و چشم در فرد بیمار  می‌شود.

سرطان و دیگر بیماری های کبد

سرطان کبد از جمله بیماری هایی است که در سرطان های اولیه ساختمان سلول کبد تغییر می کند. در سرطانهای ثانویه کبد(متاستاز انجام شده) یعنی شروع از ارگانهای دیگر است(متاستاز یعنی رشد بی رویه سلولها و انتقال سرطان به دیگر اندام های بدن) و معمولا از طریق جریان خون به کبد گسترش می یابد.

سرطان های شایعی که به کبد گسترش می یابند از ریه، سینه، روده بزرگ،معده و پانکراس شروع می شوند. سرطان لنفوم هوچکین نیز ممکن است کبد را درگیر کند.

بیشتر بخوانید: گیاهی خوش عطر برای پیشگیری از سرطان کبد

همه چیز درباره سرطان کبد

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید