03:27 , 1401/4/4
کد خبر: 000012650
بازدید: 1272
همه چیز درباره سرطان کبد

سرطان کبد را سومین سرطان کشنده دنیا می دانند که با توجه به نداشتن علامت خاص، ممکن است مبتلایان به آن، زمانی از بیماری خود مطلع شوند که زمان طلایی درمان از دست رفته و روند درمان دشوارتر شده یا حتی گاه ناممکن شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، کبد را می توان بزرگترین غده داخلی بدن دانست که وظیفه دفع انواع سم ها از بدن را بر عهده دارد. علاوه بر این در این قسمت وظایف دیگری نیز دنبال می شود که عبارتند از:
- سوخت و ساز پروتئین ها و چربی های مورد نیاز بدن 
-متابولیسم کربوهیدرات ها
-ذخیره و فعال سازی ویتامین ها و مواد معدنی
-تبدیل آمونیاک به اوره
-متابولیسم استروئیدها
کبد با تولید صفرا به هضم و جذب چربی و ویتامین های محلول در چربی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: گیاهی خوش عطر برای پیشگیری از سرطان کبد

سرطان کبد چیست؟

سرطان کبد را می توان یکی از سرطان های شایع دنیا دانست که گفته می شود سومین سرطان کشنده دنیا به شمار می رود. به هنگام ابتلای به آن، رشد سلولهای کبد سرطانی می شود. این نوع از سرطان معمولا در مردان شیوع بیشتری نسبت به زنان دارد و گاه نیز ممکن است به واسطه متاستاز سرطانی که در سایر بخش های بدن ایجاد شده، کبد نیز درگیر شود.
این نوع سرطان بر اساس اینکه کدام سلول های کبدی را درگیر کند انواع مختلفی دارد.

"کارسینوم هپاتوسلولار" را می توان رایج‌ترین شکل سرطان کبد اولیه دانست که در سلول‌های کبدی آغاز می‌شود.

علائم سرطان کبد

گفته می شود با توجه به اینکه سرطان کبد علامت بارزی ندارد معمولا دیر تشخیص داده می شود اما برخی از شایع ترین علائم ابتلا به این سرطان موارد ذیل است:
-کاهش اشتها
- کاهش وزن بی‌دلیل
- خارش پوست
- یرقان
- تورم شکم و پاها
- تهوع
- استفراغ
-به راحتی کبود شدن بدن

بیشتر بخوانید: تغییر علل سرطان کبد در سراسر جهان

علت ابتلا به سرطان کبد

برای ابتلا به این بیماری همان طور که اشاره شد ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد اما برخی موارد می‌توانند زمینه بروز  سرطان کبد را فراهم سازند. برخی از این عوامل عبارتند از:
- هپاتیت C
-هپاتیت مزمن
- سیروز
- سم قارچی آفلاتوکسین
- چاقی
- بیماری ذخیره‌ای آهن
- مصرف بیش از حد الکل 
- تریزومی ۱۸ 

البته اخیرا مطالعاتی نیز انجام شده و اعلام کرده است که علل ابتلا به سرطان کبد در دنیا در حال تغییر است. به گونه  ای که با پیشرفت های حاصل شده در واکسیناسیون هپاتیت دلایل ابتلا به سرطان کبد، از این سمت به سمت چاقی و کم تحرکی رفته است و مصرف الکل نیز در این وضعیت تاثیر قابل توجهی دارد.

بیشتر بخوانید: نوشابه های گازدار شیرین احتمال سرطان کبد را در زنان افزایش می دهد

تشخیص سرطان کبد با  آزمایش خون 

همان طور که اشاره شد ممکن است سرطان کبد تا مدتی هیچ نشانه ای نداشته باشد و این موضوع باعث تشخیص دیر هنگام بیماری و ازدست رفتن زمان مناسب برای درمان آن شود.

اما از خبرهای مسرت بخش درباره این بیماری نیز می توان به این موضوع اشاره کرد که اخیرا محققان آزمایش خون ساده ای را طراحی کرده اند که با انجام آن امکانی برای پیش بینی این بیماری فراهم می شود. هرچند که نتایج این تحقیقات به تازگی اعلام شده و مشخص نیست از چه زمانی بهره گیری عمومی از این آزمایش آغاز می شود.

بیماری کبد چرب که این روزها در جهان شیوع قابل توجهی پیدا کرده از جمله مواردی است که احتمال ابتلا به این سرطان را تا 17 برابر در فرد افزایش می دهد.

طول عمر سرطان کبد

این نوع سرطان نیز مانند سایر سرطان ها در صورت خوش خیم یا بدخیم بودن شرایط متفاوتی برای فرد ایجاد می کند. درمان این بیماری به نسبت سخت است اما اگر تومور در مراحل اولیه تشخیص داده شود  راحت تر قابل درمان خواهد بود اما در صورت تشخیص دیر هنگام و متاستاز آن به سایر اعضا درمان آن پیچیده تر و در موارد متعدد غیرممکن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: فروکتوز ریسک ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد

راه های درمان سرطان کبد

اگرچه این بیماری در صورت پیشرفت ممکن است تا حدی لاعلاج تشخیص داده شود اما برای درمان آن شیوه های متعددی در نظر گرفته شده که عبارتند از:
-پیوند کبد
-جراحی برداشتن بخش سرطانی کبد
-تزریق داروهای شیمی درمانی
-گرما دادن سلولهای سرطانی
-فریز کردن سلولهای سرطانی
-رادیوتراپی یا پرتودرمانی
-دارو درمانی

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید