11:16 , 1401/10/23
کد خبر: 000018651
بازدید: 2825
انواع پتوس و شرایط نگهداری گل پتوس در آپارتمان و خانه

از انواع گل های پتوس چه میدانید؟ آیا از نحوه نگهداری وآنها در خانه و آپارتمان خبر دارید؟

یکی از محبوب ترین گل های آپارتمانی گل پتوس است که دارای برگ های قلبی و شاخه های آویز بوده و می تواند زیبایی فضای منزل شما را چند برابر کند. نگهداری این نوع گل راحت بوده به همین علت از گذشته تا به امروز بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است. پتوس نقش بسزایی در تولید اکسیژن و پاکسازی هوا دارد. گل پتوس در نمونه های مختلفی در بازار موجود است و این امکان برای شما فراهم شده تا بتوانید بر اساس سلیقه خود هر یک از آن را انتخاب نمایید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با گل پتوس، انواع آن و نحوه نگهداری آن آشنا کنیم. بنابراین اگر شما هم قصد خرید این گل زیبا را دارید تا انتهای این مطالب با ما همراه باشید.

گل پتوس چیست؟

گل پتوس یا پوتوس یکی از گیاهان همیشه سبز و رونده بود ه و از خانواده گل شیپوریان به شمار می رود. این گل بومی منطقه گرمسیری جنوب شرقی آسیا و جزایر غربی اقیانوس آرام است. تکثیر این نوع گل بسیار راحت بوده و از جمله گل های آپارتمانی بوده که مقاومت بالایی دارد. همان طور که اشاره شد پتوس رونده است و ساقه های آن به سطح چسبیده و بالا می رود.

بیشتر بخوانید: انواع سانسوریا + شرایط نگهداری گیاه سانسوریا و علت خم شدن آن

گل های پتوس یکی از بهترین گزینه ها برای سبدهای آویزان و قفسه های کتابخانه ها هستند. گل پتوس دارای برگ هایی براق و قلبی شکل به رنگ ابلق بوده و می توان گفت سبز تیره یا سفید است. این گل رشد سریعی دارند. از جمله دلایلی که موجب محبوبیت این گل شده می توان به زنده ماندن و رشد آن در آب و بدون خاک اشاره کرد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که نگهداری از این گل کار سختی نبوده و افرادی که در زمینه نگهداری از گل هم تجربه ای ندارند، می توانند در منازل خود این گل را استفاده کنند.

آیا گل پتوس سمی است؟

بسیاری از افرادی که قصد خرید گل پتوس را دارند با این سوال مواجه هستند که آیا این گل سمی است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله؛ پتوس گیاهی سمی بوده و در لیست گیاهان سمی برای کودکان و حیوانات خانگی قرار دارد. این گیاه به علت دارا بودن اگزالات کلسیم در صورت مصرف می تواند موجب تحریک و استفراغ شود.

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری گل بابا آدم

همچنین گفته می شود شیره گل پتوس نیز می تواند در افرادی که دارای حساسیت هستند، موجب ایجاد بثورات شود. بنابراین اگر این گل را در منزل نگه می دارید آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

نحوه نگهداری گل پتوس

گل پتوس مانند هر گیاه دیگری باید در شرایط مناسب نگهداری شود و برای نگهداری آن به موارد مختلف توجه داشته باشید. ما در ادامه این مطالب شما را با شرایط نگهداری این گل آشنا می کنیم.

نور

همان طور که گفتیم پتوس از جمله گیاهانی بوده که مقاومت بالایی دارد؛ بنابراین در طیف گسترده ای از شرایط نوری مختلف رشد می کند. اما در هر صورت بهتر است نور این گیاه روشن و غیر مستقیم باشد. گل پتوس همچنین می تواند در نور کم، نیم سایه و سایه نیز رشد خود را داشته باشد؛ اما نوع مرمری و ابلق آن برای این که برگ های روشن تری داشته باشند، باید نوری بیشتری دریافت نمایند.

به این نکته توجه داشته باشید که این گیاه را نباید در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید، زیرا نور مستقیم موجب سوختگی برگ های گل پتوس می شود. نیاز کمتر این گیاه به نور موجب شده تا بتوان در محیط های مختلف از جمله ادارت آن را استفاده کرد.

دما

در صورتی که در محلی زندگی می کنید که شرایط آب و هوایی معتدلی دارد، این امکان برای شما فراهم است تا بتوانید گل پتوس را در فضای آزاد نیز نگهداری کنید. شما می توانید از برگ ها و شاخه های آویز این گیاه به عنوان یک پوشش برای تراس خود بهره ببرید. اگر بخواهید این گل زیبا را در فضای داخلی آپارتمان استفاده کنید مناسب ترین دما برای رشد آن بین 15 تا 25 درجه است.

بیشتر بخوانید: انواع گلهای آپارتمانی با نگهداری آسان

نگهداری گل پتوس در فضای باز در صورتی که فصل سرد و یخبندان باشد، برای این گیاه ضرر دارد و در دمای بسیار پایین به احتمال زیاد از بین می رود. در صورتی که متوجه شدید برگ گل به سمت سیاهی رفته و یخ می زند آن را به محل گرم تری انتقال دهید. در مقابل اگر برگ ها بیحال و دچار لکه های سوختگی شدند، باید آن را به فضای خنگ تری منتقل کنید.

آبیاری

آبیاری گل پتوس از اهمیت زیادی برخوردار است. بهترین زمان برای آبیاری این گل هنگامی است که رویه خاک گلدان خشک باشد. گل پتوس به طور کلی علاقه زیادی به خاک کامل خشک و یا همیشه مرطوب ندارد. بنابراین سعی کنید آبیاری آن را به شکلی انجام دهید که خاک آن همیشه مرطوب باشد. در این شرایط رشد گیاه متوقف شده و به احتمال زیاد دچار پوسیدگی می شود.

اگر شما هم برای نگهداری از این گل تجربه کافی نداشته و مبتدی هستید، بهتر است آن را در آب نگهداری کنید تا مشکلات ذکر شده برای گل شما ایجاد نشود.

رطوبت

به طور کلی رطوبت محیط می تواند پاسخگوی نیاز گل پتوس باشد. اما اگر این گل را در محیطی خشک نگهداری می کنید و نوک برگ ها خشک شده، باید رطوبت آن را بیشتر کنید. برای تامین رطوبت مورد نیاز گل پتوس می توانید یکی از روش های غبار پاشی، ساخت جزیره و قرار دادن ظرف آب در کنار گیاه را به کار ببرید. اگر روش غبار پاشی را انتخاب کرده اید بهتر برگ های گل را 2 یا 3 روز در میان و بعد از غروب آفتاب غبارپاشی نمایید.

کود دهی

در خصوص کود دهی گل پتوس باید بگوییم که این گل برای رشد خود به تقویت کننده خاصی نیاز ندارد، اما اگر متوجه شدید که رشد گیاه متوقف شده یا نتوانستید خاک آن را برای مدتی تعویض کنید، باید در فضل های رشد برای آن از کودهای تقویتی مخصوص استفاده کنید.

خاک

برای انتخاب خاک برای انواع گل پتوس باید خاکی را انتخاب کنید که سبک بوده و سرشار از مواد مغذی، زهکشی بالا و کمی اسیدی باشد. خاک و کود آماده یا کمپوست می تواند برای گل های پتوس گزینه مناسبی باشند.

تعویض گلدان ها

گل پتوس نظیر اکثر گیاهان آپارتمانی گلدان های کوچک تر را ترجیح می دهند. به همین علت باید گلدان را تعویض کنید که ریشه گل از آن بیرون امده باشد. بدین منظور می توانید از زهکشی استفاده کرده و اگر بیرون زدگی ریشه را مشاهده کردید اقدام به تعویض گلدان نمایید.

هرس

هرس کردن هر گیاهی یکی از بهترین روش ها برای رشد بهتر گیاه است. بنابراین این موضوع در مورد گل پتوس نیز صادق است و هرس کردن شاخ و برگ های پیر گیاه یا کوتاه نمودن شاخه های آن می تواند باعث شود تا گیاه رشد بهتری داشته باشد. برای هرس کردن گل پتوس بهتر است شاخه های خیلی بلند آن را کوتاه کرده و بعد از این که ریشه دار شدند آن را در کنار گیاه اصلی قرار دهید. در این صورت شما گیاه پرشاخ و برگی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره گیاه اریکا/ از نحوه نگهداری تا روش های تکثیر نخل اریکا

تکثیر

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم تکثیر پتوس ساده است. برای این کار شما می توانید یک قلمه 8 الی 10 سانتی متری را با حداقل یک برگ و گره را در خاک یا آب قرار دهید. با توجه به این که پتوس رشد سریعی دارد قلمه های شما در دو هفته و کمتر ریشه دار می شوند.

نحوه نگهداری گل پتوس در آب

در مطالب فوق نیز ذکر کردیم که پتوس از آن دسته گیاهانی بوده که می تواند در آب نیز رشد کند. البته باید بگوییم که کیفیت برگ و ریشه این گیاه مانند گیاهی که در خاک رشد کرده نخواهد بود.

همچنین باید بدانید منتقل کردن قلمه ای که ریشه آن در آب رشد کرده و مدت طولانی در آب بوده، به خاک کار سختی است و در برخی مواقع ممکن است باعث از بین رفتن قلمه هم شود. در حالت عکس نیز انتقال دادن یک پتوس که در خاک رشد کرده به آب سخت بوده و باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد مراقبت و نگهداری از گیاه برگ عبایی( Aspidistra) +عکس

به طور کلی برای نگهداری گل پتوس در آب باید نکاتی را رعایت نمایید. ما در ادامه برخی از این نکات را برای شما بیان می کنیم. ابتدا باید بدانید که برای نگهداری گل پتوس در آب به یک گیاه سالم و بالغ، کود مایع، یک ظرف که بهتر است شیشه ای شفاف باشد و آب بدون املاح نیاز دارید.

ابتدا باید قلمه هایی از گیاه اصلی را که حداقل یک برگ دارند را از قسمت بند آن جدا نمایید. درون ظرف شیشه ای آب بدون املاح بریزید. آب بدون املاح آبی است که برای 24 ساعت در جایی ساکن نگه داشته شود. اگر قلمه شما دارای برگ های بزرگ است، سعی کنید برگ های پایینی آن را جدا نمایید تا ریشه یابی سریع تر انجام شود.

بیشتر بخوانید: انواع، رشد، نگهداری و مراقبت از آگاو + عکس

4 الی 5 برگ را روی قلمه نگه دارید. برگ ها را درون آب قرار ندهید؛ زیرا این کار موجب گندیده شدن برگ ها و کثیف شدن آب می شود. برای این که ریشه زایی سریع تر انجام شود و برگ ها رشد بهتری داشته باشند، باید چند قطره کود مایع و هورمون ریشه زایی را به آب موجود اضافه کنید.

ظرف حاوی گیاه را به دور از نور مسقیم خورشید و در محیطی با نور روشن قرار دهید. در صورتی که احساس کردید آب ظرف کثیف شده و یا به طور کلی هر دو تا سه هفته یک بار آن را تعویض کنید. در هر بار تعویض آب جلبک های درون ظرف را از بین ببرید و ریشه هایی سیاهی که به گیاه چسبیده را جدا نمایید. همچنین 4 تا 6 هفته یک بار کود مخصوص را به گیاه خود بیفزایید.

انواع پتوس

همان طور که اشاره کردیم گیاه پتوس در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. هر یک از این نوع گل ها از نظر ظاهری با هم تفاوت هایی دارند. ما در این بخش قصد داریم شما را با برخی از انواع گل پتوس آشنا کنیم.

پتوس ابلق

یکی از رایج ترین گونه های گل پتوس، پتوس ابلق است که به آن پتوس طلایی نیز می گویند. این گل دارای برگ های سبز بوده که لایه هایی از رنگ زرد و کرم دارد. در خصوص شرایط نگهداری این نوع پتوس باید بگوییم که پتوس ابلق از سازگاترین گل ها به شمار می رود و می توان آن را در شرایط محیطی مختلف نگهداری کرد.

با این وجود این گیاه برای این که ابلق بودن برگ هایش را از دست ندهد باید به نور بیشتری دسترسی داشته باشد. در فصل تابستان سعی کنید گیاه را در معرض هوای تازه قرار دهید. البته باید از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز کنید.

پتوس مرمری

پتوس مرمری شباهت بسیار زیادی با پتوس ابلق دارد. تنها تفاوت بین این دو گل این است که پتوس مرمری در مقایسه با ابلق دارای رگه های ابلق بیشتری است. پتوس مرمری نسبت به گونه های دیگر پتوس با سرعت کمتری رشد می کند و دلیل آن کم بودن کلروفیل این نوع است. برگ های پتوس مرمری به صورت سبز و سفید هستند.

نحوه نگهداری این پتوس به این صورت است که به آبیاری بیش از حد حساسیت دارد. بنابراین برای آبیاری این گیاه اجازه دهید که خاک آن کاملا خشک شود. برای نور دهی این گیاه نور زیاد و غیر مستقیم مناسب است. در صورتی که نور پتوس مرمری کم باشد موجب تغییر رنگ برگ ها می شود. دلیل این تغییر رنگ در نور کم این است که گل مورد نظر سعی می کند تا با تولید کلروفیل کمبود نور را جبران نماید.

پتوس نئون

نوع دیگری از انواع پتوس، نئون است. قلبی شکل ترین برگ ها متعلق به این نوع پتوس بوده و اسم آن از رنگ سبز و نئونی برگ ها نشات گرفته است. این نوع پتوس در زمان جوانی دارای برگ هایی به رنگ سبز روشن بوده و بعد از این که بالغ شد رنگ آن ها درخشان تر و فسفری تر خواهد شد.

در مورد شرایط نگهداری این پتوس نئون باید بدانید که این نوع گل را باید در نور غیر مستقیم زیاد قرار دهید. وجود نور کم برای گیاه موجب شده تا برگ ها رنگ فسفری و زیبای خود را به مرور زمان از دست بدهند. آبیاری آن باید پس از خشک شدن سطح خاک انجام شود. همچنین به هیچ وجه گیاه را با آب دارای املاح غبار پاشی نکنید.

پتوس ساتین

پتوس ساتین یکی از محبوب ترین نمونه های گل پتوس به شمار می رود. برگ های این نوع پتوس نوک تیز بوده و به طرفین خم شده اند. شکل قلبی برگ های این گل آن را به نیز شبیه کرده است. رنگ برگ های پتوس ساتین فوق العاده زیبا بوده و رنگ آن سبز با لک های نقره ای است. برای نگهداری این گیاه باید آن را در یک محل پرنور قرار دهید. البته باید گفت که پیدا کردن این گیاه در بازار ممکن است کار دشواری باشد.

پتوس سبز

پتوس سبز گلی با برگ های قلبی شکل بوده که رنگ آن ها سبز تیره است. این نمونه یکی از ساده ترین و محبوب ترین انواع گل پتوس به شمار می رود. پتوس سبز در مقایسه با دیگر نمونه های پتوس سازگاری بیشتری داشته و می تواند در نور کم نیز رشد کند. رشد این نوع گل سریع بوده و به آبیاری حساسیت زیادی ندارد. اما بهتر است که گیاه را برای مدت طولانی خشک نگه ندارید.

پتوس سفید یا ارتشی

نوع دیگری از پتوس، پتوس ارتشی است. در واقع این نوع پتوس یکی از نمونه های جدید این گل بوده که پرورش داده شده است. این گل در مقایسه با دیگر گل های پتوس برگ های کوچک تری داشته و برگ های آن دارای لبه موج دار است. رنگ برگ های این نوع گیاه سبز بوده که با لکه های سفید نیز همراه است.

برای خرید پتوس ارتشی یا سفید باید بدانید که این نوع گل به آبیاری حساس است و اگر آبیاری بیش از حد برای آن انجام شود بر روی برگ های آن لکه های قهوه ای ایجاد می شود. بنابراین برای آبیاری گیاه بهتر است اجازه دهید تا خاک آن خشک شود. برای این که این گل برگ های ابلق داشته باشد باید در نور غیر مستقیم و روشن نگهداری شود.

پتوس مانجولا

این نوع پتوس شبیه به نمونه های قبلی دارای برگ قلبی شکل و سبز رنگ بوده، با این تفاوت که برگ های این نوع پتوس دارای حاشیه های مواج است. همچنین رگه های سفید و کرم رنگ در تمام برگ ها به یک صورت دیده نمی شود. این گل نیز به آبیاری زیاد حساس بوده و به نور زیاد نیاز دارد.

پتوس هاوایی

پتوس هاوایی از گیاهانی بوده که از نظر ترکیب رنگی برگ شباهت زیادی به پتوس طلایی دارد. این نوع پتوس دارای مقاومت بالایی بوده و می تواند در شرایط مختلف سالم بماند. این گل دارای برگ های سبز با لکه های طلایی بوده که برگ های آن بزرگ و کمی موج دار نیز هستند. این پتوس مانند دیگر نمونه ها به نور روشن و غیر مستقیم نیاز دارد. برای رشد بهتر این گل باید آن را به صورت مرتب هرس کنید.

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید