06:22 , 1401/4/9
کد خبر: 000013592
بازدید: 2650
انواع،رشد،نگهداری و مراقبت از آگاو + عکس

گیاهان آگاو (Agave spp) در واقع ساکولنت‌هایی با برگ‌های بزرگ هستند با برگه‌هایی با لبه‌های خاردار. گیاهان آگاو از نظر ظاهری تنوع بسیار بالایی دارند. یک نوع از آگاوها ارتفاع و پهنای آنها تا 3 متر می‌رسد یا حتی بیشتر.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna؛ گیاهان آگاو (Agave spp) در واقع ساکولنت‌هایی با برگ‌های بزرگ هستند با برگه‌هایی با لبه‌های خاردار. گیاهان آگاو از نظر ظاهری تنوع بسیار بالایی دارند. یک نوع از آگاوها ارتفاع و پهنای آنها تا 3 متر می‌رسد یا حتی بیشتر.

در کنار این آگاوها ما آگاوهای بسیار کوچک داریم، و همچنین چند گونه آگاو با برگهای نرم و بدون خار هم وجود دارند. شاخ و برگ آگاو در گونه‌های سخت‌تر به سبزآبی و در گونه های با آب و هوای گرم به سبز خاکستری تمایل دارد. برخی از آنها با خطوط طلایی یا سفید رنگارنگ هم هستند.

معمولاً بهتر است نوع ساکولنت با رشد کند را در بهار یا اوایل پاییز بکارید. هنگامی که آگاو پس از چندین سال یا حتی چندین دهه در برخی پس از صدسال بالغ می‌شود، یک ساقه گل بلند اغلب از مرکز گیاه رشد می کند. گل ها زنگوله ای شکل و در رنگ‌های سفید، زرد و سبز هستند و ماندگاری طولانی دارند. برای اکثر گونه های آگاو، هنگامی که گل‌ها غلاف دانه‌ تولید می کنند، گیاه می میرد. شیره آگاو هم برای مردم و هم برای حیوانات خانگی سمی است.

معروف بهآگاو، گیاه قرن،خنجری
نام گیاه شناسی آگاو
جز خانوادهمارچوبگان
نوع گیاهچند ساله، آبدار
اندازه اندازه بالغ 1 تا 3 متر (بستگی به تنوع آن دارد)
نوردر معرض آفتاب کامل
نوع خاکشنی، با زهکشی خوب
pH خاک اسیدی، خنثی
زمان شکوفایی  متفاوت است - اکثر گیاهان فقط یک بار در طول عمر خود شکوفا می شوند
رنگ گل سبز، سفید، زرد
خواستگاهایالات متحده آمریکا
منطقه بومی  آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی
سمیت برای انسان و حیوانات خانگی سمی است

 

مراقبت از آگاو

آگاوها به خاطر شاخ و برگ های خیره‌کنندشان طرفدار دارند نه بخاطر گل‌هایشان. یک آگاو بزرگ تمام چیزی است که برای ایجاد یک نقطه کانونی جذاب در باغ نیاز دارید. فقط مطمئن شوید که فضای زیادی برای قدم زدن در اطراف آن وجود داشته باشد، تا خدای نکرده هیچ کس به طور تصادفی به نوک خاردار آن برخورد نکند. آگاوها همچنین می‌توانند یک گروه مرزی خوب ایجاد کنند و تضاد بافتی را با گیاهان دیگر ایجاد کنند. جفت کردن آنها با علف های زینتی می تواند لبه های سخت آنها را نرم کند. بعلاوه، گونه‌های کوچک آگاو برای ظروف، داخل یا خارج خانه بسیار عالی هستند.

آگاوها بدون نیاز به توجه و مراقبت زیاد رشد می‌کنند. نکته کلیدی این است که مطمئن شوید آگاو خاکی با زهکشی خوب و نور کافی خورشید داشته باشد. هنگامی که در محیطی که دوست دارند رشد می کنند، به مراقبت های تکمیلی بسیار کمی از شما نیاز دارند.

نور

گیاهان آگاو نور کامل خورشید را ترجیح می‌دهند، به این معنی که حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید در بیشتر روزها. اما آنها می توانند کمی سایه را تحمل کنند. هرچه آب و هوا گرمتر باشد، سایه بیشتری را می توانند تحمل کنند.

خاک

گیاهان آگاو هرگونه خاک با زهکشی خوب را تحمل می کنند، اما ترجیح آنها خاک سنگی یا شنی است. زهکشی ضعیف خاک می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود که حتی می تواند این گیاه مقاوم را از بین ببرد. علاوه بر این، PH  خاک کمی اسیدی تا خنثی را دوست دارند.

آب

گیاهان بالغ آگاوا بسیار مقاوم به خشکی هستند. معمولاً فقط در صورتی نیاز به آبیاری دارند که مدت زمان طولانی بارندگی نباشد و خاک کاملاً خشک شده باشد. با این حال، هنگامی که برای اولین بار گیاهی را می‌کارید، آن را هر چهار یا پنج روز یک بار در ماه اول آبیاری کنید. سپس هفته ای یکبار آبیاری کنید و بسته به میزان بارندگی به تدریج تا یک هفته در میان آبیاری را داشته باشید.

دما و رطوبت

اکثر گیاهان آگاو نمی توانند یخبندان را تحمل کنند. علاوه بر این، بیشتر آگاوها آب و هوا با رطوبت کم را ترجیح می‌دهند. رطوبت زیاد می تواند منجر به پوسیدگی طوقه در گیاه شود.

کود

کود معمولاً برای گیاهان آگاوا ضروری نیست. تغذیه گلدهی را تشویق می‌کند، که ما نمی‌خواهیم خیلی زود اتفاق بیفتد زیرا بیشتر گیاهان آگاوا پس از گل دهی می میرند.

بیشتر بخوانید: گیاه برگ عبایی( Aspidistra)

انواع آگاو

آگاو در اندازه نوع و ظاهر تنوع بالایی دارد از جمله:

 Agave attenuata گیاه آگاوِ آتنواتا | آگاوِ دم شمشیری:

این گونه محبوب بدون خار است که به نام آگاو دم روباه یا درخت اژدها نیز شناخته می‌شود. حدود ارتفاع این گیاه120  تا 150 می شود کمی بیشتر پهنا دارد.

                         

تصویر آگاو آتنواتا دم شمشیری یا دم روباه و یا درخت اژدها

Agave parviflora پارویفلورا:

برگ‌های این گیاه دارای علامت‌های سفید و رشته‌های پیچ خورده است؛ که ظاهری کرک‌دار به آن می‌بخشد. ارتفاع این کمی بیشتر از 15 سانت می‌شود و پس از شش تا هشت سال با گل های سبز شکوفا می‌شود.

                        

تصویر آگاو پارویفلورا

 Agave tequilana azul آگاو تکیلانا آزول :   

از این آگاوِ آبی برای تهیه تکیلا استفاده می‌شود، اما همچنین یک گیاه باغی بسیار جذاب است که ارتفاع آن به 180 سانت می‌رسد و در عرض شش تا هشت سال با شکوفه‌های زرد گل می‌دهد.

                    

تصویر آگاو تکیلانا آزول و مزرعه تکیلا

 Agave victoria-reginae  آگاوِ ویکتوریا یا شاهی: 

وقتی این گیاه بالغ می‌شود، فنجان برگ های پهن آن به سمت داخل است و گنبدی را تشکیل می دهد. ارتفاع آن به حدود 30 سانت می‌رسد و گل‌های کرم آن پس از 20 تا 30 سال ظاهر می‌شوند.

                          

تصویر آگاوِ ویکتوریا یا شاهی

 

 

 

 

 

 

نظر شما






نظرات