12:31 , 1401/10/10
کد خبر: 000017992
بازدید: 2278
شرایط نگهداری گل بابا آدم

شرایط نگهداری گل بابا آدم چگونه است؟ گل بابا آدم نیاز به نگهداری خاصی دارد؟

گل فیل گوش در بین ما ایرانی ها، یک گل معروف است که برخی از ما عادت داریم یک گلدان از آن را در خانه نگهداری کنیم. اما شاید ندانیم این گل چیست و خاستگاه آن کجاست. گاهی وقت ها گل بابا آدم دچار شکلات و بیماری هایی می شود که اگر ندانیم چیست و چطور رفع می شود، حتما از بین می رود.

گل بابا آدم که یک گل تقریبا با برگ های پهن و شبیه به گوش فیل است، در ایران تحت شرایط خاص آب و هوایی که باید برای آن فراهم شود، رشد خواهد کرد.

اگر پیرامون این گل و نگهداری از آن چیزی نمی دانید، بهتر است در این مقاله همراه ما باشید تا برای تان به طور کامل توضیح دهیم. در ضمن، ما چند پرسش مطرح کرده ایم که شاید این سوالات، پرسش خیلی از شما باشد. پرسش ها به شرح زیر هستند:

  1. گل بابا آدم چیست و در کجا رشد می کند؟
  2. شرایط نگهداری گل بابا آدم در خانه و آپارتمان، چیست؟
  3. انواع گل بابا آدم کدام است؟
  4. تفاوت گل بابا آدم تنه قرمز و تنه سبز چیست؟
  5. علت کوچک شدن برگ گل بابا آدم چه می باشد؟
  6. چه خاکی برای نگهداری گل بابا آدم مناسب است؟
  7. گل بابا آدم در طب سنتی چه کاربردهایی دارد؟

گل بابا آدم و شرایط رشد آن

 نام گل بابا آدم در زبان انگلیسی آلوکاسیا کریس پلنت alocasia kris pant است. نام علمی آن نیز alocasia spp است. گیاه بابا آدم در نواحی جنوب و جنوب شرقی آسیا رشد می کند. در ایران هم اگر شرایط رشد آن فراهم باشد، می تواند رشد کند. معمولا در گلدان های بزرگ و با ایجاد دمای محیطی شبیه به جنوب شرقی آسیا، می توان آن را نگهداری کرد. نگهداری کردن از این گل، چندان سخت نیست. فقط باید یکسری نکات مهم در این زمینه رعایت شود.

گل بابا آدم معمولا دارای برگ های پهن و بزرگ است که در وسط آن رگه های سفید رنگ وجود دارد. این گیاه به خاطر شکل جذاب و برگ های شبیه به گوش فیل، میتواند خیلی خاص باشد.

این گل علاوه بر نواحی جنوب و جنوب شرق آسیا، می تواند در جنگل های مرطوب اروپا و آمریکای شمالی هم رشد کند. در ایران می توان شما ایران را جای مناسبی برای رشد آن در نظر گرفت.

اگر این گیاه در محیط های جنگلی رشد کند، طول ساقه ی آن گاهی به 2 متر می رسد. اما در محیط های خانگی و آپارتمان، در صورتی که خیلی خوب نگهداری شود، طول ساقه های آن به 70 سانتیمتر نیز خواهد رسید. برگ های آن پهن و نوک تیز است و می تواند به راحتی در مقابل باران های شدید مقاومت کرده و مانند یک چتر عمل کند. به همین خاطر، جلوی آسیب و شکسته شدن ساقه را می گیرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره گیاه اریکا/ از نحوه نگهداری تا روش های تکثیر نخل اریکا

اگر دوست داشته باشید این گیاه را خارج از آپارتمان نگهداری کنید، فقط می توانید در باغ و باغچه های شمالی کشور، پرورش دهید و یا باید در محیط های گلخانه ای و یا شرایط خاصی، از آن محافظت کنید.

در برخی از گونه های گل بابا آدم، گل های بنفش رنگ و زیبایی رشد می کند که می توان از دانه های داخل آن برای تکثیر این گیاه استفاده کرد.

نکات مهم نگهداری گل بابا آدم در خانه

برای نگهداری گل بابا آدم در آپارتمان و محیط هایی به جز مناطق آمریکا و اروپا و جنوب شرقی آسیا، بهتر است شرایط به گونه ای فراهم باشد تا این گیاه بتواند به رشد حداکثری برسد. اگرچه گل بابا آدم جزء گل های صبور و کم توقع است اما فراهم نبودن شرایط، می تواند سبب از بین رفتن آن شود. برخی از نکات مهم در نگهداری این گل در آپارتمان، شامل موارد زیر است:

آبیاری مناسب:

گیاه بابا آدم به خاطر داشتن برگ های پهن و بزرگ و گوشتی، نیازمند آب فراوان است. در فصل تابستان و بهار، باید هفته ای 2 الی 3 بار به آن آب بدهید البته اگر بیشتر از این مقدار آبیاری شود، برگ ها زرد و قهوه ای شده و ریشه و ساقه دچار پوسیدگی می شود. در فصل زمستان باید این میزان آبیاری را به یک بار در هفته کاهش دهید. البته بهتر است قبل از آبیاری، از خشک بودن خاک تا عمق 3 سانتی متری، آگاه شوید و سپس اقدام به آبیاری کنید.

حفظ رطوبت مناسب:

گل بابا آدم نیازمند رطوبت است .بهتر است در روزهای گرم سال و زمانی که آن را آبیاری نمی کنید، حتما با غبار پاشی روی آن، رطوبت گل را تامین کنید. اگر برای این گل، جزیره درست کنید، این گیاه بیشتر و بهتر رشد می کند. برای ساخت جزیره کافیست خرده سنگ ها را درون ظرفی بریزید و روی آن آب بریزید و سپس گلدان را روی خرد سنگ ها قرار دهید. با این کار، آب به هنگام تبخیر شدن، رطوبت مورد نیاز گل را فراهم می کند. البته دقت کنید که آب از سطح سنگ ریزه ها بیرون بالاتر نیاید و با گلدان در تماس نباشدو چون ممکن است آب به گلدان نفوذ کند و ریشه ی گل را بپوشاند.

نور مناسب:

گل بابا آدم به خاطر داشتن برگ های پهن و گوشتی، بهتر است در محیطی با نور ملایم نگهداری شود. نور شدید و مستقیم می تواند گیاه را دچار آسیب کند. در تمام فصول سال، سعی کنید گل بابا آدم را در فاصله یک متری از پنجره ی آفتاب گیر جنوبی قرار دهید. این گیاه نیازمند نور غیر مستقیم است. اگر نور مستقیم به این گل بتابد، برگ های آن قهوه ای و سوخته می گردد.

تعویض به موقع گلدان:

گل بابا آدم نیازمند تعویض دائمی گلدان ندارد. هر 1 الی 2 سال یک بار میتوان گلدان آن را تعویض کرد. البته در حین تعویض گلدان، بهتر است خاک آن هم تعویض شود. زیرا در مدت 1 الی دو سال، تمام مواد مغذی خاک شسته می شود و از بین می رود.

هرس و تکثیر کردن به موقع و با دقت:

نه تنها گل بابا آدم، بلکه هر گلی نیازمند این است که هر چند وقت یک بار هرس شده و با روش های مخصوص به همان گل، آن را تکثیر کرد. گل بابا آدم، بر خلاف سایر گل ها، نیازی به هرس شدن ندارد. فقط وقتی که برگهای آن خشک می شوند، آن ها را از گیاه جدا کرد تا بهتر رشد کند. برای تکثیر کردن گل بابا آدن نیز می توان از روش های پاجوش، قلمه زدن و تقسیم ریزوم استفاده کرد.

انواع گل بابا آدم

گل بابا آدم انواع مختلفی دارد. اما سه نوع از گونه های این گیاه، با استقبال بیشتری مواجه شده است. به همین منظور ما هم به معرفی 3 نوع از آن می پردازیم:

  1. گل بابا آدم جاینت
  2. گل بابا آدم آمازونیکا
  3. گل بابا آدم تنه سرخ

گل بابا آدم جاینت:  گل بابا آدم تنه سبز یا جاینت، نوعی از گل بابا آدم می باشد که دارای برگ های سبز و درشت است. بزرگی و پهنای این برگ ها گاهی تا یک متر هم می رسد. این گل معمولا برگ های کمی داشته و تعداد آنها به 5 تا برگ می رسد. با گذشت زمان، به تعداد برگ های آن اضافه نمی شود و فقط ساقه رشد می کند. برگ ها نیز پهن می شوند و ارتفاع ساقه در گلخانه ها به 4 متر هم می رسد. اگر شرایط نگهداری این گل فراهم باشد، در برخی از موارد، تعداد برگ ها ممکن است بیشتر از 5 تا شود.

گل بابا آدم آمازونیکا: گل بابا آدم آمازونیکا یک نوع متفاوت از گل بابا آدم است که شکل برگ ها و رنگ آن نسبت به تنه سبز و تنه قرمز، متفاوت تر است و رشد بسیار زیادی دارد. تعداد برگ های آن می تواند در صورت شرایط نگهداری خوب، بیشتر شود.

گل بابا آدم تنه قرمز یا تنه سرخ: بابا آدم تنه قرمز دارای تعداد برگ های زیادی است. این گیاه به خاطر ساقه قرمز رنگی که دارد به بابا آدم تنه قرمز یا تنه سرخ معروف شده است. جذابیت این گیاه به پر بودن برگ های این گیاه نسبت به تنه سبز است. این گیاه می تواند 15 تا 20 برگ داشته باشد. البته سایز برگ های بابا آدم تنه سرخ به نسبت تنه سبز کوچکتر است و پهنای برگ های آن تا 50 سانتی متر می باشد ولی تعداد برگ های بیشتری که دارد آن را زیبا می کند . ارتفاع این گیاه هم در گلخانه ها می تواند به 5/2 متر هم برسد.

برخی از دیگر گونه های گل بابا آدم مانند روگوسا و لیلی شب بود هم وجود دارند که زیبایی خاص خود را دارد. در واقع گونه های گل بابا آدم به 97 گونه می رسد که هر کدام در شرایط خاصی و در جا و مکان مناسب رشد می کنند. اما فقط همین مواردی که نام برده شد، در ایران جزء پرطرفارتین گل های بابا آدم است.

تفاوت گل بابا آدم تنه قرمز و تنه سبز

گل بابا آدم یکی از گل های علفی مناطق بارانی و مرطوب است که دو نوع از آن بسیار معروف می باشد. گل بابا آدم تنه سرخ و تنه سبز، هر دو در جنگل های بارانی رشد می کنند و جذابیت خاصی دارند. همان طور که قبلا نیز اشاره شد، گل بابا آدم تنه سرخ و تنه سبز از گونه های بسیار پر طرفدار گل های آپارتمانی هستند. اما این دو، کمی با هم متفاوت هستند برخی از تفاوت های این دو گل، به شرح زیر است:

  1. گل بابا آدم تنه سبز، از نامش هم پیداست و تنه ی سبز دارد اما تنه سرخ، تنه ی سرخ و قرمز دارد.
  2. تعدادبرگ های تنه سبز به 5 تا می رسد که اگر شرایط خوبی فراهم باش، تعداد آن انگشت شمار، بیشتر می شود. اما تنه سرخ، برگ های زیادی دارد و پر برگ محسوب می شود.
  3. ارتفاع گل بابا آدم تنه سبز در گلخانه به 4 متر می رسد اما تنه سرخ نایتا به 2 و نیم متر خواهد رسید.
  4. پهنای برگ ها تنه سرخ به 50 سانتی متر می رسد و برگ های کوچکی نسبت به تنه سبز دارد.

علت کوچک شدن برگ گل بابا آدم

گیاهان هم مثل انسان ها ممکن است دچار بیماری شوند. این بیماری ها گاهی به خاطر عدم دقت کافی از سمت انسان است و گاهی هم به دلیل آفت هایی که به خاک و به جان گل می افتد. گاهی وقت ها انسان ها در کمال بی دقتی، فراموش می کنند که گل مانند انسان، یک موجود زنده است و اگر آب و غذای کافی به آن نرسد، می میرد. حتی اگر نور خورشید را از انسان دریغ کنیم، بعد از مدتی، دچار بیماری های خطرناکی می شود.

گل بابا آدم باید در جای مناسب و در خاک مناسب نگهداری شود. اگر گلدان و خاک گل بابا آدم مشکل داشته باشد، خود را در برگ ها و در ساقه نشان خواهد داد.

اگر گلدان بیش از حد بزرگ باشد، گل بابا آدم رشد خاصی نخواهد کرد. گلدان بیش از حد بزرگ، رشد گل بابا آدم را می گیرد. از طرفی، اگر مواد مغذی خاک گرفته شود، خاک دیگر نمی تواند جوابگوی نیازهای گل باشد و کم کم باعث کوچک شدن برگ ها و ساقه می شود.

نور هم یکی دیگر از عوامل کوچک شدن برگ های گل بابا آدم می باشد. اگر نور کافی و غیر مستقیم به مدت 6 الی 8 ساعت به این گل نرسد، فتوسنتز در آن کند پیش خواهد رفت و این گیاه کوچک می ماند و برگ های آن کوچکتر می شوند.

آبیاری کم و فراموشی در زمان بندی مناسب آبیاری، می تواند رشد گیاه را بگیرد و قبل از خشک شدن، برگ ها را کوچک کند.

خواب زمستانی یکی از علت های دیگر کوچک شدن برگ های گل بابا آدم است. بابا آدم گیاهی استوایی است که با پایین آمدن دما و خشک شدن هوا به خواب زمستانی می رود. بنابراین اگر در طول زمستان متوجه شدید که برگ های بابا آدم کوچک شده اند، نگران نشوید. خواب زمستانی علت کوچک شدن برگ بابا آدم است. در زمستان، گیاهان انرژی خود را ذخیره می کنند و فقط بر بقا تمرکز می کنند. اگر قبل از خواب زمستانی، نگهداری از بابا آدم را به خوبی انجام میدادید، نگران نباشید. وقتی گیاه از خواب زمستانی بیدار شود، برگ های آن شروع به بزرگ تر شدن می کنند. بهتر است تا نکات نگهداری از گل بابا آدم را در زمستان به کار ببرید تا مشکلی برای آن پیش نیاید.

گرمای بیش از حد، آبیاری بسیار زیاد و کوددهی خیلی زیاد، از دیگر عوامل کوچک ماند گل بابا آدم است.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد مراقبت و نگهداری از گیاه برگ عبایی( Aspidistra) +عکس

خاک مناسب جهت رشد بابا آدم

گل باب آدم اگرچه گل کم توقع و صبوری است اما از نظر خاک باید به گونه ای باشد که بتواند از مواد مغذی درون خاک استفاده کند و در عین حال، دچار پوسیدگی نشود. این گل زیبا، با شرایط زهکشی مناسب خاک و گلدان، می تواند رشد حداکثری را تجربه کند.

خاک مناسب برای گل بابا آدم باید به گونه ای زهکشی شود که وقتی به ان آب می دهید، آب سریعا از گلدان خارج نشود. این اتفاق می تواند از مرطوب ماند ریشه جلوگیری کند و ریشه خشک شود. همچنینی، مواد مغذی خاک خیلی زود شسته شده و از گلدان خارج می شود.

این گل مانند گیاه سانسوریا، حساس به زهکشی مناسب است. اگر خاک آن بیش از پر حجم باشد، آب را در خود نگه می دارد و ریشه را می پوساند. دقیقا شرایط خاک زهکشی شده ی این گیاه، مانند گل سانسوریا است.

بهترین خاک برای گل بابا آدم، ترکیب خاک لومی با خاک برگ و کود دامی است. در فصل بهار تا پاییز، می توان از کود 20+20+20  برای رشد بهتر آن استفاده کرد. ترکیب این کود شامل 20 درصد ازت، 20 درصد فسفر و 20 درصد پتاسیم است و باید هر دو هفته یکبار به میزان مشخص و لازم در آب حل شود و به گل داده شود.

گل بابا آدم به عنوان یک دارو در طب سنتی

گل بابا آدم در طب سنتی، یگ گل دارویی و پر خواص است. قسمت دارویی این گیاه، ریشه های بلند و قهوه ای رنگ آن می باشد. ریشه ی این گل خواص بسیار زیادی دارد. در طب سنتی می توان از این قسمت برای کاهش چربی کبد و از بین بردن دیابت در بدن استفاده کرد. همچنین، این گل می تواند برای کاهش بیماری های قلبی و عروقی استفاده شو. البته گل بابا آدم در ناحیه ی ساقه و برگ، بسیار سمی و خطرناک است و می تواند مشکلات پوستی و گوارشی ایجاد کند. اما در ناحیه ی ریشه، بسیار پر خواص است.

ضد ویروس و ضد احتقان است و مقاومت بدن در مقابل میکروب و باکتری و ویروس را افزایش می دهد. تاثیر فوق العاده ای روی تومور سرطانی پروستات و سینه دارد. زیرا ماده ای با خواص آنتی اکسیدانی بالا است. کلسترول خون را با این ماده می توان پایین آورد.

و کلام آخر

گل بابا آدم از گل های زیبایی است که می توان در آپارتمان ها، به زیبایی پرورش داد و از نگریستن به آن، لذت برد. اما یادتان نرود که این گل با تمام زیبایی ها و خواصی که دارد، جزء گل های سمی به شمار می رود و اگر عصاره یا شیره ی برگ و ساقه ی آن با پوست در تماس باشد، سبب التهابات پوستی می شود. همچنین باید از خوردن آن اجتناب شود زیرا برگ و ساقه ی آن مشکلات گوارشی ایجاد می کند.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید