05:37 , 1401/4/26
کد خبر: 000014527
بازدید: 2294
زمان پرداخت و مبلغ دقیق حقوق و معوقه بازنشستگان

بنا بر آنچه از سوی مسئولان سازمان تامین اجتماعی اعلام شده معوقه فروردین ماه به همراه حقوق تیر ماه بازنشستگان از 20 تا 31 تیر ماه سال جاری به حساب آنها واریز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، بحث افزایش حقوق بازنشستگان برای چندین هفته به یکی از چالش های جدی کشور تبدیل شده بود چراکه با وجود تورم کشور، برای آنها افزایش حقوقی 10 درصدی در نظر گرفته شده بود، موضوعی که طی این مدت اعتراضات بسیاری به همراه داشت.

اما پس از مدتی این مشکل رفع شده و مصوبه ای برای افزایش حقوق این قشر از جامعه صادر شد. بدین ترتیب افزایش حقوق بازنشستگان بصورت پلکانی و تا سقف افزایش 59.4 درصدی اعمال شده و مقرر شد از این پس حداقل حقوق دریافتی بازنشستگان معادل حقوق پایه یک کارگر خواهد بود.

اما تا رسیدن به این موضوع زمانی گذشت و حقوق بازنشستگان در ماه های فروردین و اردیبهشت با افزایش 10 درصدی واریز شد و حال مسئولان سازمان تامین اجتماعی اینگونه وعده داده اند که معوقه این دو ماه به ترتیب در قالب حقوق ماه های تیر و مرداد واریز می شود.

حال موعد پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رسیده و  از 20 تیر ماه تا 31 این ماه حقوق این قشر بر اساس حروف الفبا و به نوبت واریز می شود .

زمان واریز حقوق و معوقه بازنشستگان

جدول زمان بندی پرداخت حقوق بازنشستگان به شرح ذیل است:

آ، ا 1401/04/20

حرف ب تا ش شعب تا ۲۰۰۰ نفر 1401/04/21

حرف ص تا ی شعب تا ۲۰۰۰ نفر 1401/04/22

ب 1401/04/23

پ، ت، ث 1401/04/24

چ، ج، ژ، ص 1401/04/25

ض، ز، ف 1401/04/26

ح، همکاران بازنشسته 1401/04/27

ق، س، ر 1401/04/28

بانک‌های ملی، ملت، تجارت، پست بانک، سپه، کشاورزی، صادرات 1401/04/29

ط، ظ، خ 1401/04/29

گ، ل، و، ه، غ، ی، ذ، ک، د، ش 1401/04/30

 ع، ن، م و بنیاد شهید 1401/04/31

 میزان افزایش حقوق بازنشستگان

اما با توجه به اینکه افراد مستمری بگیر حقوق های متفاوتی دارند اکنون برای آنها سئوال است که افزایش حقوق آنها بین 10 تا بیش از 50 درصد، چقدر خواهد بود؟ دراین باره باید گفت که طبق مصوبه دولت که مبنای این افزایش حقوق هاست، بدین شکل است که ۶۲ درصد کل بازنشستگان تأمین اجتماعی را بازنشستگانی که پایه حقوق حداقلی‌ دارند، تشکیل می دهند که این گروه افزایش ۵۷.۴ درصدی را تجربه خواهند کرد و حداقل دریافتی آنها به پنج میلیون و ۵۸۰ هزار تومان می‌رسد.

گروه دوم  بازنشستگان، مستمری‌بگیرانی هستند که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق دارند و در مجموع ۳۲ درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی را شامل می‌شوند، این افراد افزایش حقوق ۱۰ درصدی خواهند داشت که مبلغ 650 هزار تومان هم به عنوان کمک معیشتی به آن اضافه می‌شود.

گروه سوم نیز مستمری بگیرانی هستند که بالای ۱۰ میلیون تومان حقوق داشته اند که این گروه تنها شش درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی را در بر میگیرد و اکنون این دسته از افراد نیز با همان افزایش حقوق حداقلی یعنی، افزایش ۱۰ درصدی مواجه هستند.

دیگر آنکه برای هر سه گروه علاوه بر مبالغ فوق بر اساس شرایط، حق عائله‌مندی و حق اولاد نیز واریز می‌شود که با فرض دو فرزند حدود ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد. به این ترتیب می‌توان گفت که مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی به طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است.

در جدول زیر جزئیات میزان افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق دریافتی آنها آمده است:

مزایای بازنشستگان

البته علاوه بر حقوق مزایای دستمزد بازنشستگان نیز رقم دیگری است که بر روی فیش آنها محاسبه می شود. نحوه محاسبه مزایای این ماه بازنشستگان تامین اجتماعی به شرح ذیل است:

افزایش حقوق بازنشستگان بالاخره قانونمند شد

اما در شرایطی که در آستانه ورود به ششمین ماه سال هستیم در نهایت بحث افزایش حقوق بازنشستگان به نتیجه رسید.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره گفته است: خوشبختانه درخواست بازنشستگان برای افزایش حقوق به سرانجام رسیده است.

وی گفت: دولت پیش از این بخشی از مصوبه شورای عالی کار را اجرایی کرده و در ارتباط با برخی سطوح که حقوق بیش از 10 میلیون تومانی داشتند، افزایش حقوق 10 درصدی به اضافه 650 هزار تومان را در نظر گرفته بود که از خرداد ماه حقوق بازنشستگان بر این اساس محاسبه و پرداخت شده بود.

به گفته رئیس سازمان تامین اجتماعی، طبق آنچه در تاریخ 27 مرداد ماه از سوی سرپرست وزارت تعاون اعلام شده، مصوبه شورای کار و پیشنهادی که از سوی سازمان تامین اجتماعی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان مطرح شده بود برای اعمال در سطوح دیگری که افزایش حقوق 10 درصدی داشتند لحاظ خواهد شد.

حقوق این دسته از بازنشستگان از شهریور ماه بر مبنای حکم های جدید آنها پرداخت می شود.

زمان پرداخت معوقه بازنشستگان

اما در پاسخ به این سئوال که مبلغ معوقه ماه های قبل بازنشستگان این سطوح چه زمانی واریز می شود باید گفت که فعلا تاریخ مشخصی برای این موضوع اعلام نشده و اینگونه عنوان شده که زمان و نحوه پرداخت معوقه ها پس از برسی کارشناسی و مشورت با کانون های بازنشستگان متعاقبا اعلام خواهد شد.

اعلام زمان واریز معوقه بازنشستگان از سوی متولیان صنفی

علی دهقان کیا،رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی روز سه شنبه، اول شهریور ماه در ارتباط با زمان واریز مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی اظهار کرد: قرار است این مبالغ از مهر ماه و به صورت تدریجی پرداخت شود.

افزایش حقوق بازنشستگان به شهریور نمی رسد

اما اظهارات دهقان کیا در شرایطی است که پس از کش و قوس های متعدد و اعلام رسمی این خبر که حقوق بازنشستگان سطوحی که تنها 10 درصد افزایش حقوق داشته اند، اصلاح می شود؛ مسعود میرکاظمی-رئیس سازمان برنامه و بودجه- روز گذشته(دوشنبه،31 مرداد) در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود، اظهار کرد: افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری هنوز قطعی نشده و به شهریور ماه نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز مسئله افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان لشگری و کشوری قطعی نشده، گفت: بر همین اساس نمی‌توان در مورد جزئیات این طرح صحبت کرد اما شهریورماه درباره این موضوع تصمیم گیری نهایی می‌شود و اگر منابع آن مشخص شود، می‌توان آن را اجرا کرد.

زمان پرداخت اضافه حقوق بازنشستگان سایر سطوح

در نهایت با گذشت نیمی از سال و پس از کش و قوس های بسیار مقرر شده بود که اضافه حقوق 38 درصدی بازنشستگان سایر سطوح(غیر حداقلی بگیران) نیز  از شهریور ماه اعمال خواهد شد.

بر همین اساس 16 شهریور ماه اعلام شد حکم های جدید کارگزینی این افراد صادر شده و مستمری بگیران می توانند فیش های حقوقی خود را بر روی سامانه سازمان تامین اجتماعی مشاهده کنند.

در نهایت نیز امروز (یکشنبه، 20 شهریور ماه) رئیس سازمان تامین اجتماعی از آغاز واریز حقوق افزایش یافته شهریور ماه بازنشستگان خبر داده و بر افزایش یافتن حقوق سطوح غیر حداقلی بگیر تاکید کرد.

زمان پرداخت معوقه های حقوق بازنشستگان سایر سطوح

اما میرهاشم موسوی درباره زمان پرداخت معوقه های این افراد تاکید کرد هنوز زمان دقیق پرداخت این رقم مشخص نشده و در نشست هایی با کانون بازنشستگان در تلاش هستیم ساز و کار این موضوع را مشخص کنیم.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید