17:17 , 1401/10/21
کد خبر: 000018605
بازدید: 1928
انواع سانسوریا + شرایط نگهداری گیاه سانسوریا و علت خم شدن آن

درباره گیاه سانسوریا چه میدانید؟ چگونه می توان از انها مراقبت کرد؟ همه مواردی که باید در مورد گیاه سانسوریا بدانید را میتوانید در این مطلب مطالعه کنید.

Sansevieria یک گیاه علفی زینتی برگریز است. متعلق به خانواده مارچوبه است. در بین پرورش دهندگان گل بیشتر به نام های «دم پاک»، «سوسن پلنگی»، «زبان شیطان» یا «زبان مادرشوهر» معروف است. زیستگاه سانسویریا تا جنگل های استوایی و نیمه گرمسیری آفریقا، آمریکای شمالی، اندونزی و هند گسترش می یابد. برگ های گوشتی متراکم با الگوی نفیس پوشیده شده و بسیار تزئینی هستند. بیشه های گروهی به خصوص زیبا به نظر می رسند، بنابراین منطقی است که چندین نمونه را با هم در یک گلدان بلند بکارید. از بین بردن گل تقریبا غیرممکن است، حتی اگر چند بار آبیاری را از دست داده باشید و ظاهر گل تغییر کرده باشد، باز هم می توان آن را به طور قطع بازسازی کرد. ". این گیاه به دلیل فرم مختصر، اشباع رنگ و صاف بودن برگ ها در بین طراحان گلخانه بسیار محبوب است.

توضیحات گیاه شناسی

Sansevieria یک گیاه همیشه سبز و چند ساله بدون ساقه است. در ارتفاع 30-120 سانتی متر رشد می کند. در میان نمایندگان، نمونه های اپی فیتیک و زمینی وجود دارد. ریزوم فیبری دارای اندازه فشرده است. برگ‌های خطی متراکم مستقیماً از ریشه رشد می کنند. آنها به شدت عمودی قرار دارند یا کمی از مرکز منحرف می شوند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره گیاه اریکا/ از نحوه نگهداری تا روش های تکثیر نخل اریکا

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد مراقبت و نگهداری از گیاه برگ عبایی( Aspidistra) +عکس

همه گونه ها را می توان به 2 نوع اصلی تقسیم کرد: برگ های عمودی بلند یا شاخ و برگ های پهن کوتاه در یک روزت متقارن. لبه های برگ ها کامل و انتهای آن نوک تیز است. سطح ورق با پوست متراکمی پوشیده شده است که از تبخیر بیش از حد رطوبت جلوگیری می کند، صفحه برگ به رنگ سبز تیره هستند. برخی از گونه ها دارای حاشیه متضاد زرد یا نقره ای و همچنین طرحی روی کل سطح هستند. هر سال 2-3 برگ جدید به این گیاه اضافه می شود. در اوایل بهار یا تابستان، یک دمگل بلند از مرکز رزت برگ ظاهر می شود که با گل های ستاره ای شکل کوچک پر شده است. در طبیعت، سانسویریا در طول سال شکوفا می شود. جوانه ها گل آذین راسوموز را تشکیل می دهند و عطر مطبوعی قوی شبیه بوی وانیل و میخک دارند. جوانه ها در عصر باز می شوند و در صبح بسته می شوند و گلدهی حدود دو هفته طول می کشد. پس از گرده افشانی، توت های گوشتی مینیاتوری با دانه های کوچک می رسند. یک ویژگی جالب این است که پس از گلدهی، گل رز برگ از انتشار برگ های جدید باز می ماند.

رشد سانسویریا

بسیاری از مردم نمی دانند که این گل را می توان در تابستان به هوای تازه برد یا می توان آن را از گلدان به زمین باز پیوند زد. علاوه بر این، می تواند در آنجا شکوفا شود، نکته اصلی این است که فراموش نکنید که گل را در ماه سپتامبر، با شروع هوای سرد، به خانه ببرید. از آنجایی که هر گیاه ویژگی‌های رشدی خاص خود را دارد، توصیه می‌شود قبل از کاشت سانسویریا در مورد نیازهای گیاه برای رشد کامل و همچنین گلدان سانسویریا را در کجا قرار دهید و این گیاه از چه نوعی است، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

گیاه چند ساله نیازی به تغذیه مکرر ندارد، یک بار در سال کافی است تا خواص تزئینی آن در بهترین حالت خود باشد، اما گل همچنین به تغذیه مکرر پاسخ مثبت می دهد. به خوبی روی طاقچه با نور زیاد اما نه نور مستقیم خورشید عمل می کند. هنگام رشد، باید مطمئن شوید که آب راکد در گلدان وجود ندارد. سانسویریا اگر در گلدان تنگ باشد می تواند شکوفا شود. بنابراین، اگر به طور عینی گلدان شروع به عدم مطابقت با ابعاد گل کرد، بهتر است گیاه را پس از گلدهی پیوند بزنید. جنس Sansevieria شامل بیش از 60 گونه گیاهی است. هر یک از آنها با ظاهر خود متمایز می شوند و به یک رویکرد فردی برای مراقبت نیاز دارند. مواردی با برگ های تقریباً یک متری و کوتوله های سانسویریا مینیاتوری تا 20 سانتی متر وجود دارد همه گونه ها دارای برگ های متراکم گوشتی هستند.

مراقبت از Sansevieria

برای اینکه گیاه بسیار تزئینی باشد، باید به طور سیستماتیک برگها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا گرد و غبار روی آنها جمع نشود. همچنین در زیر نکات اساسی در مراقبت از  گیاه «زبان مادرشوهر» آمده است.

آبیاری سانسویریا

آبیاری تنها چیزی است که بدون آن هیچ گیاهی زنده نمی ماند. آبیاری مناسب سانسویریا مرطوب کردن منظم خاک با آب مقطر یا باران است. در صورت عدم وجود یکی یا دیگری، از آب لوله کشی معمولی در دمای اتاق استفاده می شود و در زمستان، دفعات آبیاری کاهش می یابد. اگر انواع حساس و آسیب پذیر سانسویریا را دارید، یک نشانگر رطوبت را از یک فروشگاه تخصصی خریداری کنید تا بتوانید رطوبت آن را چک کنید.

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری گل بابا آدم

بیشتر بخوانید: انواع گلهای آپارتمانی با نگهداری آسان

دما

Sansevieria از هر نوعی که باشد در مورد دمای فضای اطراف حساس نیست. می تواند در داخل خانه یا اتاق کوچکی قرار داده شود یا در باغچه بیرون خانه کاشته شود. اگر گیاهی در زمین باز کاشته شود، وقتی دما به زیر 15 درجه می رسد، گیاه باید به اتاق آورده شود. دمای اتاق نیز نباید کمتر از 15 درجه باشد.

کود مایع

Sansevieria برای استفاده به موقع کد های مقوی مایع سپاسگزار خواهد بود. استفاده از آن در بهار و تابستان با وقفه 1 ماهه کافی است. کودهای معدنی مایع برای گیاهان برگدار تزئینی تأثیر خوبی بر رشد و نمو گیاه دارند. به یاد داشته باشید که تغذیه بیش از حد یک گل، و همچنین کمبود، برای سانسویریا مضر است و هیچ سودی برای او نخواهد داشت. برای ایمن کردن آن، می‌توانید کود مایع را دو برابر مقداری که سازنده پیشنهاد می‌کند با آب رقیق کنید.

پیوند سانسویریا

این گیاه هنگام رشد، جوان - حدود یک بار در سال پیوند می شود. شما می توانید از زمانی که سیستم ریشه گلدان گل را پر می کند و ریشه در سطح زمین و در سوراخ های زهکشی گلدان قابل مشاهده است. سانسویریا بالغ تقریبا هر سه سال یک بار پیوند می شود. پیوند معمولاً آسان است. نکته اصلی این است که مخلوط خاک و ابزار باغبانی را از قبل آماده کنید. مخلوط زمین را می توان از فروشگاه باغ خریداری کرد یا می توانید با مخلوط کردن دو قسمت خاک رس، یک قسمت برگ و بخشی ماسه، خودتان آن را درست کنید. همچنین می توانید شن ریز و پرلیت اضافه کنید.

گلدانی با دیواره های ضخیم، سرامیکی یا سفالی انتخاب کنید. Sansevieria سیستم ریشه ای بسیار قدرتمندی دارد و می تواند از دیواره های نازک گلدان عبور کند و شاخ و برگ های سنگین آن را برگرداند. ظرف باید به اندازه کافی پهن و دارای ارتفاع متوسط باشد. قبل از کاشت، از یک لایه زهکشی خوب نیز مراقبت کنید تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. زیرا اگر خشکسالی کمتر بر روی این گیاه تأثیر منفی بگذارد، افزایش رطوبت ثابت بیشتر است.

روش های تولید مثل

Sansevera توسط شاخه های جانبی، تقسیم بوته (از آنجایی که همه گونه ها دارای سیستم ریشه قوی هستند) و قلمه های برگ تکثیر می شود. راحت ترین و ساده ترین روش ها تقسیم ریزوم و قلمه زدن است. اطلاعات بیشتر در مورد آنها در زیر اماده است.

تقسیم ریزوم

این روش بهتر است در اوایل بهار انجام شود. سانسویریا را از گلدان خارج کرده و با یک چاقوی تیز و ضدعفونی شده، بسته به اندازه نمونه، ریزوم را به ۲ تا ۳ قسمت تقسیم کنید. هر بوته منفرد در نهایت باید حداقل یک نقطه رشد داشته باشد. قطعات جدا شده را می توان بلافاصله در گلدان های جداگانه پیوند زد، جایی که دمای متوسط و رطوبت کافی وجود دارد. بلافاصله پس از تقسیم، هر گیاه باید آبیاری شود. این روش برای انواع سانسویریا مناسب است.

قلمه ها

قلمه های برگ خیلی راحت ریشه می دهند. تنها چیزی که در این مورد نیاز است این است که صفحه برگ بالغ را بریده و آن را به قطعات 4-5 سانتی متری تقسیم کنید. قابل توجه است که گونه های متنوع در این مورد ویژگی های گونه خود را از دست می دهند، برگ ها یکنواخت و بدون الگو می شوند. ورق بریده شده باید فقط یک روز در هوای تازه قرار داده شود. مهم است که به یاد داشته باشید قسمت پایین ورق کجاست، بعد از اینکه قسمت پایینی باید در آب یا ماسه مرطوب غوطه ور شود می توانید قلمه ها را با یک کیسه بپوشانید تا روند سریعتر پیش برود و مکان باید گرم و روشن باشد. قلمه ها برای ریشه زایی باید با زاویه 45 درجه کاشته شوند که زمان تقریبی یک ماه و نیم دیگر می باشد.

Sansevieria در طراحی خانه

نگه داشتن "زبان مادرشوهر" در خانه کاملاً بی خطر است، علاوه بر این، این گیاه تأثیر مثبتی بر تبادل گاز در اتاق دارد و مواد مضر در اماکن صنعتی مانند بنزن را جذب می کند. مزیت بدون شک این گیاه این است که می تواند اتاق را بسیار زیبا تزئین کند. مهمترین چیز این است که گلدان مناسب را انتخاب کنید و سپس به راحتی آن را روی قفسه کتاب و روی طاقچه یا قفسه قرار دهید. اغلب انواع بزرگ و بلند سانسویریا روی زمین قرار می گیرند، همه اینها به سلیقه شما بستگی دارد. برای تزئین بیشتر، طراحان توصیه می کنند از سنگریزه های کوچک یا بزرگ استفاده کنند که روی سطح زمین ریخته می شوند.

انواع سانسویریا

هر یک از انواع «زبان مادرشوهر» از نظر ارتفاع و عرض برگها، شکل و رنگ آنها و همچنین نقش و نگار روی برگها با یکدیگر تفاوت دارند. هر یک از آنها در فضای داخلی متفاوت به نظر می رسند. همه دارای ریزوم خزنده و برگ های سخت هستند. گلدهی ارزش خاصی ندارد، سانسویریا با برگ هایش زیباست. اما در روند گل دهی، می توانید بوی لطیف گل ها را که یادآور وانیل است، بگیرید. پس از گلدهی، می توانید میوه را ببینید - یک توت با دانه ها، اما فقط نمایندگان گیاه شناسی گیاه قادر به این کار هستند.

Sansevieria Duneri (S. Dooneri)

گیاهی همیشه سبز تا ارتفاع 45 سانتی متر با برگ های بلند و سرسبز. آنها کاملاً نازک هستند ، گاهی اوقات چندین فرد در یک گلدان کاشته می شوند. برگها صاف هستند، اما همچنین می توانند آویزان، نیزه ای باشند. راس نوک تیز و پایه باریک است. برگها براق، گاهی اوقات با نوارهای تیره عرضی هستند که با افزایش سن کاملاً نامرئی می شوند.

Sansevieria Kirk (S. Kirkii)

گاهی اوقات این گونه "Star sansevieria" نامیده می شود. به صورت وحشی در تانزانیا رشد می کند. این گیاه بادوام است و می تواند در مناطق کم نور آپارتمان رشد کند. این گونه مقاوم ترین است، کلاسیک در نظر گرفته می شود. برگها ممکن است مانند پوست مار دارای علائم مرمری باشند. دارای ساقه های خزنده زیرزمینی و برگ های بلند است. گونه هایی وجود دارند که طول برگ های آنها به 1.5 متر رسیده است. عرض ورق حدود 9 سانتی متر است. با گل آذین مخروطی سفید مایل به سبز شکوفا می شود. در خانه نیز می توانید گلدهی سانسویریا کرکی را مشاهده کنید.

Sansevieria Liberian (S. Liberica)

برگ های عمودی به اندازه کافی بلند تا طول 1 متر، نیزه ای شکل در گل رز مونتاژ شده است. برگها صاف با راه راه و انتهای تیز هستند. دمگل گلهای سفید یا بژ تولید می کند که شبیه نیلوفرهای کوچک است. خود گل حدود 8 سانتی متر عرض دارد. رنگ: سبز تیره با ته مایل به قرمز در امتداد لبه برگها.

سه باند Sansevieria (S. Trifasciata)

همانطور که از نام آن مشخص است، برگ های این گونه با نوارهای سبز تیره که به صورت افقی روی برگ هستند تزئین شده است. رنگ حاشیه ها ممکن است بسیار روشن تر با رنگ زرد نسبت به پایه برگ باشد. در ماه می، می توانید ببینید که چگونه این گیاه با گل آذین های سفید-سبز یا صورتی-بنفش شکوفا می شود. برگها کاملاً بلند، تا 120 سانتی متر، xiphoid هستند.

Sansevieria large (S. Grandis)

دارای برگهای سخت و پهن است که به صورت صاف و عمودی دیده می شود. 2-4 ورق در هر سوکت. طول برگ ها می تواند به 60 سانتی متر برسد و عرض آن 15 سانتی متر است. برگ های تیره رنگ ممکن است نوارهای سفید یا زرد داشته باشند. گونه ای پهن برگ در نظر گرفته می شود که در زولولند در آفریقای جنوبی رشد می کند.

سنسویریا سنبل (S. Hyacinthoides)

ارتفاع نیم متری برگ ها و پهنای چشمگیر آنها باعث می شود گل بسیار بزرگ باشد. برگ ها بیضی شکل با لکه های نقره ای است. لبه ها با حاشیه نازک نارنجی متمایز می شوند. گل "آیو" نیز نامیده می شود، این گل در مجموعه خبره های معروف گیاهان است. برخی از گونه های این گونه آمپلی هستند، آنها به صورت وارونه در گلدان های آویزان رشد می کنند.

Sansevieria graceful یا graceful (S. Gracilis)

طول برگ های سبز خاکستری کوچک به 30 سانتی متر می رسد. در انتها آنها نوک تیز و پیچ خورده هستند. این الگو از نوارهای عرضی روشن یا قهوه ای تشکیل شده است. برگ ها ساقه ای هستند و مانند همه گونه ها متراکم هستند. به صورت مارپیچی چیده شده است که در اوایل بهار شکوفا می شود.

مشکلات مکرر در مراقبت از Sansevieria

اتفاق می افتد که با وجود برخی تلاش ها، sansevieria در توسعه مشکلاتی دارد. در ادامه به رایج ترین مشکلات خواهیم پرداخت.

Sansevieria بچه نمی دهد

در اینجا دلیل ممکن است در نورپردازی اشتباه باشد. اگر گل زیر نور مستقیم خورشید است، سعی کنید محل را کمی سایه بیاندازید و برعکس، اگر گل در یک مکان تاریک است، آن را به نور نزدیک کنید، اما از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید.

Sansevieria برگها را می پیچد

شایع ترین علت پیچ خوردگی برگ کمبود رطوبت است. با وجود اینکه گیاه به راحتی خشکی را تحمل می کند، نیاز به آبیاری کامل دارد. اما برای افزایش آبیاری عجله نکنید، زیرا یکی دیگر از دلایل این "رفتار" پوسیدگی ریشه است. در حالت مخالف، زمانی که گیاه دارای آب راکد است، رخ می دهد. ممکن است به دلیل زهکشی ضعیف باشد.

عدم رشد طول سانسوریا

کمبود مواد مغذی مهمترین دلیل عدم رشد طول آن است. کودهای معدنی به ویژه کودهای نیتروژنی را در رژیم غذایی سانسویریا بگنجانید. همچنین ممکن است به دلیل آبیاری زیاد، رشد گیاه متوقف شود. در زمستان، بسته به دمای اتاق، هر یک تا دو هفته یک بار برای او کافی است.

Sansevieria زرد می شود

مهم است که بیماری ها را حذف کنید، به ویژه آنتراکنوز، که اگر اتاق دارای رطوبت بالا و دمای بالا باشد ظاهر می شود. اتاق را بیشتر تهویه کنید و رطوبت را تنظیم کنید. به عنوان مثال، در زمستان، گیاه را به دستگاه های حرارتی خشک کن منتقل کنید، و در تابستان - نزدیکتر به پنجره باشند. همچنین، برگ های زرد سانسویریا ممکن است نشان دهنده کمبود فضای آزاد باشد.

برگها خشک می شوند

این وضعیت ممکن است نشان دهنده کمبود رطوبت، فضای آزاد، نزدیک بودن مکان آن به باتری ها یا زیر نور مستقیم خورشید باشد. انتهای برگ های سانسویریا ممکن است به دلیل کمبود نور خشک شود. تجزیه و تحلیل شرایط گیاه شما و تنظیم آنها بسیار مهم است. تقریباً در همه موارد، سانسویریا پس از مدت کوتاهی برای بازیابی گل به راحتی ترمیم می شود.

قوانین مراقبت در منزل

سانسویریا گیاهی بسیار مقاوم و غیر دمدمی مزاج است. برای مبتدیان و پرورش دهندگان پرمشغله ایده آل است و همچنین در تعطیلات طولانی صاحبان بدون مشکل زنده می ماند.

نورپردازی. این گیاه در نور طبیعی و مصنوعی، در سایه جزئی یا در آفتاب کامل به یک اندازه خوب رشد می کند. گونه های متنوع به نور بیشتری نیاز دارند. در بهار و تابستان، توصیه می شود گیاهان را در هوای تازه، در مکانی که به خوبی از بارندگی و وزش باد محافظت می شود، خارج کنید.

درجه حرارت. Sansevieria در دمای +18 ... + 25 درجه سانتیگراد نگهداری می شود. در روزهای گرمتر، تهویه بیشتر اتاق مفید است. در زمستان می توانید دما را تا +12...+14 درجه سانتی گراد کاهش دهید. در عین حال رشد گیاه تا حدودی کند می شود و نیاز به آبیاری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. سرمای زیر 10+ درجه سانتیگراد منجر به بیماری گیاه می شود.

رطوبت. زبان مادرشوهر با رطوبت معمول اتاق سازگار است و نیازی به سمپاشی اضافی ندارد. برای اینکه گیاه احساس بهتری داشته باشد، باید به طور مرتب برگ ها را گردگیری کنید یا آنها را با دوش آب گرم بشویید. آب باید نرم باشد تا لکه های آهکی ظاهر نشود.

آبیاری. پس از خشک شدن حداقل نیمی از خاک، باید بوته ها را آبیاری کنید. Sansevieria به خشکسالی طولانی مدت مقاوم است، اما می تواند از سیلاب شدن خاک رنج ببرد. هنگامی که دمای هوا کاهش می یابد، آبیاری کاهش می یابد.

کود. از ماه می تا اکتبر، سانسویریا هر ماه با ترکیبات معدنی برای ساکولنت ها و کاکتوس ها بارور می شود. لازم است خود را به نصف دوز پانسمان بالا محدود کنید. در آب رقیق شده و در خاک ریخته می شود.

منتقل کردن. Sansevieria می تواند برای مدت طولانی بدون پیوند در یک گلدان رشد کند. دارای ریزوم فشرده است، بنابراین ظرف پهن و کم عمق انتخاب می شود. کف باید با یک لایه ضخیم از مواد زهکشی (شنریزها، خاک رس منبسط شده، خرده ها) پوشیده شود.

بیماری ها و آفات. Sansevieria در برابر بیماری های گیاهی بسیار مقاوم است. فقط با آبیاری طولانی مدت و زیاد و دمای پایین باعث پوسیدگی، سفیدک پودری و موزاییک به ریشه و شاخ و برگ آن می شود. انگل های روی دم پیک حتی در مجاورت یک گیاه آلوده دیگر ته نشین نمی شوند.

آفات و بیماری ها

Sansevieria ایمنی نسبتاً قوی دارد، به همین دلیل گل داخلی به ندرت بیمار می شود. طبیعتاً این گیاه معمولاً مشکلی برای صاحب خود ایجاد نمی کند، اما فقط در صورتی که از آن مراقبت مناسبی صورت گیرد. در غیر این صورت، حتی زبان مادرشوهر نیز ممکن است مورد حمله انگل یا ویروس قرار گیرد.

عمده ترین مشکلاتی که در هنگام کاشت این محصول می توان با آن مواجه شد به شرح زیر است:

  1. ظاهر شدن لکه های تیره روی برگ ها. به عنوان یک قاعده، اگر گل خاکش خیس باشد و بیش از حد آبیاری شود، این پدیده رخ می دهد.
  2. زرد شدن برگها نشانه کمبود نور یا تنگ بودن گلدان است.
  3. صفحات برگ ضعیف شده و نه عمودی، بلکه آویزان رشد می کنند. دلیل آن کمبود نور است.
  4. برگها از پایه زرد می شوند. به احتمال زیاد، مقداری از رطوبت در خروجی انباشته شده است، به همین دلیل یک قارچ ایجاد شده است.
  5. برگها زرد شده و از انتها خشک می شوند. زبان مادرشوهر به اندازه کافی آفتاب و گرما ندارد یا خاک گلدان غرق در آب است.
  6. تیغه های برگ پژمرده می شوند. گل برای مدت طولانی رطوبت دریافت نکرده است.

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید