16:16 , 1403/1/28
کد خبر: 000045522
بازدید: 1159
آيا کچل كردن باعث ريزش مو مي شود؟

بسیاری از افراد به ریزش مو مبتلا شده و برای رفع دائم آن، به دنبال بهترین روش‌ها هستند.‌ عده‌ای عقیده دارند کوتاه کردن موها یا کچل کردن، ریزش مو را متوقف می‌کند. برخی به اشتباه تصور می‌کنند، بلند نگه داشتن موها در دوران کودکی یا جوانی، باعث ریزش موها در میانسالی، اما این تصور غلط بوده و هیچ تاثیری بر روی ریزش موها ندارد.

آیا تراشیدن سر از ریزش مو جلوگیری می‌کند؟

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، آیا تراشیدن سر از ریزش مو جلوگیری می‌کند؟

با تراشیدن سر یا کوتاه کردن موها، تاثیر مستقیمی بر روی ریزش موها ایجاد نشده و و تنها با این کار می‌توانید موهای ضعیف یا شکننده خود را کمتر کنید. به جای کچل کردن یا کوتاه کردن موها بهتر است از موهای خود مراقبت کرده و تغذیه مناسبی داشته باشید. دوری کردن از استرس و اضطراب، کاهش استفاده از مواد شیمیایی مضر برای موها و استفاده از محصولات مراقبتی مو می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل ریزش موهای شما را برطرف سازند.‌

سوال بسیاری از افراد این است که آیا کچل کردن در جلوگیری از ریزش مو تاثیر دارد؟ باید گفت همانگونه که کوتاه کردن موها بر روی ریزش مو هیچ تاثیری نداشته، تراشیدن یا کچل کردن نیز راه حلی برای متوقف کردن ریزش موها نیست. 

آيا کچل كردن باعث ريزش مو مي شود؟

کوتاه کردن موها در چه افرادی باعث ریزش مو می‌شود؟

بهتر است بدانید بلند یا کوتاه کردن موها، هیچ تاثیری بر روی ریزش آنها ندارند. با کوتاه کردن مو می‌توانید موخوره، موهای شکننده، ضعیف یا آسیب دیده را کاهش بدهید و ظاهر موهای خود‌ را بهتر کنید، در این صورت کوتاه کردن برای درمان ریزش مو مفید و کاملاً موثر خواهد بود. 

استفاده از محصولات مراقبتی مو برای جلوگیری از ریزش آنها

با استفاده از روغن‌های طبیعی و محلول‌های مناسب می‌توانید پوست سر خود را ماساژ داده و آن را تقویت کنید تا ریزش مو در شما متوقف شود. افرادی که موهای بلندی دارند، باید چند قطره از دارو یا روغن‌های تقویتی را بر روی پوست سر خود بریزند و آن را به طور کامل ماساژ دهند. با این روش ریزش موها در فرد کمتر شده و موهای درخشان و سالم‌تری خواهد داشت. 

آیا کچل کردن باعث تقویت مو می‌شود؟

یکی از مشکلات اساسی که بسیاری از مردان و زنان گریبان آن شده‌اند، کم پشتی یا ریزش موها می‌باشد. روش‌های مختلفی برای رویش مجدد موها و تقویت آنها وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان موهای سالم و بدون ریزش داشت. تراشیدن موها، هیچ تاثیری بر روی فولیکول‌های مو نداشته و در نتیجه باعث تقویت موهای فرد و عدم ریزش آنها نمی‌شود. 

اگر مایل هستید موهای زیبا و پرپشتی داشته باشید، بهتر است برای تقویت کردن موهای کم پشت خود از روغن‌های طبیعی گیاهی استفاده کنید. بر اساس باورها و سنت‌های قدیمی عده‌ای تصور می‌کنند تراشیدن موها، یک روش موثر درمانی برای تقویت فولیکول‌های مو است، اما این باور کاملاً غلط است و هیچ تاثیری در تقویت موها ندارد.

شما تنها زمانی می‌توانید موهای سالم و پرپشتی داشته باشید که فولیکول‌های مو را با مواد آبرسان و روغن‌های گیاهی تغذیه کنید. محصولات مراقبتی فراوان و شوینده‌های آبرسان برای موها تولید شده که تمامی آنها حاوی روغن‌های گیاهی هستند. با قرار دادن هر کدام از آنها در روتین مراقبتی موها، هرگز دچار ریزش مو نشده و موهای پرپشتی خواهید داشت. 

بهترین فصل برای تراشیدن موی سر

کسانی که موهای خوشحالت و زیبایی دارند، چهره زیباتری خواهند داشت. بنابراین بسیاری از بانوان و آقایان در جهت برطرف کردن مشکلات مو اقدام کرده و به دنبال روش‌های مفید برای تقویت و عدم ریزش آنها هستند. گاهی بر اثر تغییرات فصلی و عوامل آب و هوایی، موهای زنان و مردان دچار ریزش می‌شود. در این صورت می‌توانید با روش‌های درمانی گیاهی و خانگی همانند استفاده از تخم مرغ یا آلوئه ورا، موهای خود را تقویت کنید. 

طبق تحقیقات انجام شده، معمولاً موها در فصل‌های تابستان و بهار رشد بیشتری را تجربه می‌کنند. در این فصل‌های سال، هوا به گونه‌ای بوده که پوست سر به طور کامل گرم و محافظت شده و موها رشد بیشتری خواهند داشت. اگر در این فصل‌های سال از مواد محافظت کننده یا روغن‌های تقویتی برای موهای خود استفاده کنید، رشد موهای شما چندین برابر می‌شود. 

عوامل رشد مو

عوامل بسیار زیادی هستند که سبب تقویت و رشد موها در بانوان و آقایان می‌شوند که در موارد زیر تعدادی از این روش‌ها را معرفی کرده‌ایم، روش‌های موثر برای تقویت موها عبارتند از:

  1. • به صورت روزانه موها و پوست سر خود را به طور منظم ماساژ بدهید.‌
  2. • هر ۳۰ روز، انتهای موهای خود را حدود یک الی ۲ سانتی‌متر کوتاه کنید تا خشکی یا موخوره‌های آن برطرف شود‌. 
  3. • از استرس و اضطراب فراوان دوری کنید. 

آيا کچل كردن باعث ريزش مو مي شود؟

فواید تراشیدن موی سر در طب سنتی

یکی از تصورات قدیمی این است که با تراشیدن یا کچل کردن موی سر، موها بسیار تقویت شده و کاملاً پرپشت می‌شوند. اما این تصور تا چه اندازه واقعیت دارد؟ 

• کچل کردن، موهای شما را پرپشت نخواهد کرد. 

یک باور عمومی در میان ایرانی‌ها این است که کچل کردن، موها را بسیار ضخیم کرده و سبب پرپشتی آنها می‌شود، به همین خاطر تراشیدن موی سر برای رفع ریزش مو توصیه می‌شود. در طب سنتی این موضوع به هیچ عنوان تایید نشده است. آن قسمت از موها که در بالای پوست سر قرار گرفته، بافت مرده محسوب می‌شود و انجام هر کاری بر روی آن هیچ تاثیری بر روی رشد موها و پرپشتی آنها نمی‌گذارد. بر اساس گفته طب سنتی، تراشیدن موها موجب تقویت ریشه آن شده، ولی در ضخامت آنها هیچ تاثیری ندارد. 

زمانی که موها بعد از کچل کردن، تازه رشد می‌کنند، به خاطر خطای دید مقداری تیره‌تر یا ضخیم‌تر دیده می‌شوند. با کچل کردن، افراد تصور می‌کنند موهای جدیدی که رویش پیدا کرده زبر یا ضخیم شده‌اند، اما تنها یه خطای دید است. 

• سر نوزادان یا کودکان را باید تراشید؟

بر اساس گفته متخصصین پوست و مو، تراشیدن موی کودکان یا نوزادان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زیرا هیچ تاثیری بر روی رشد موهای آنها در آینده ندارد، گاهی نیز به ریشه یا فولیکول‌های مو نیز آسیب وارد می‌کند. فشار وارد کردن بر روی ریشه یا پوست سر نوزادان در هنگام تراشیدن موی آنها، روند رشد موهای آنها را کندتر کرده و موجب ریزش مو در آنها می‌شود. 

آیا تیغ زدن مو بی‌ فایده است؟

اگر می‌خواهید ریزش موهای خود را متوقف سازید، باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و تغذیه مناسبی داشته باشید. عواملی از جمله کم خونی، زایمان‌های متعدد، مواد شیمیایی همانند دکلره یا کراتین، بروز اختلال در پوست سر، چربی بیش از حد، عفونت‌های قارچی، موخوره، شوره سر، مطالعه زیاد، تغذیه نامناسب، شوک‌های ناگهانی، شکستگی مو و غم و اندوه سبب ریزش موها در افراد می‌شوند. 

در این شرایط تیغ زدن یا تراشیدن موهای سر، تنها بافت مرده را از بین برده و هیچ تاثیری بر رشد و تقویت موهای فرد ندارد. موهای تازه رشد پیدا کرده بعد از تراشیدن پوست سر، در زمان لمس زبر و خشن بوده و به همین خاطر عده‌ای به غلط تصور می‌کنند، تراشیدن مو موجب پرپشتی یا ضخیم‌تر شدن آنها شده است.

 

فواید کوتاه کردن مو

تمامی بزرگسالان و کودکانی که موهای بلندی دارند، باید برای حفظ سلامت و مراقبت از آنها، همواره آنها را اندکی کوتاه کنند. تمامی آرایشگرهای حرفه‌ای به افرادی که موهای بلندی دارند توصیه می‌کنند تا هر ۳۰ روز، حدود یک الی چند سانتی متر از انتهای موهای خود را کوتاه کنند. از آنجایی که موهای بلند، به تدریج ریشه مو را ضعیف می‌کنند، بهتر است برای تقویت رشد موها، نسبت به کوتاه کردن آنها اقدام کنید. 

کوتاهی مو فواید و مزیت‌های زیادی برای افراد به همراه داشته که شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. • براق شدن موها
  2. • درمان موخوره
  3. • تقویت ریشه مو
  4. • افزایش رشد موها
  5. • افزایش پرپشتی و حجم موها
  6. • کاهش خشکی مو

جلوگیری از شکستگی یا ایجاد موخوره 

حتماً برای کوتاه کردن موهای بلند خود، سالن زیبایی معتبر مراجعه کنید تا آرایشگر حرفه‌ای، موهای شما را کوتاه کند. در این صورت هیچ آسیبی به موهای بلند شما وارد نشده و تمام موخوره‌ها و مشکلات آن برطرف می‌شود. 

کوتاه کردن منظم موها به جای تراشیدن کامل آنها، تاثیر بسیار زیادی در سلامت و رشد موها دارد. بهتر از موهای کودکان خود را، هر ماه اندکی کوتاه کنید تا خشک یا موخوره‌دار نشوند. کوتاهی موها به صورت ماهانه، می‌تواند تاثیرات شگفت انگیزی در پرپشتی و زیبایی آنها داشته باشد. 

کلام آخر

بهتر است برای تقویت کردن موهای خود، به جای تراشیدن کامل آنها یا کچل کردن، هر ماه اندکی از موهای خود را کوتاه کنید. تراشیدن موی سر در جهت تقویت یا پرپشتی آنها هیچ تاثیری به همراه نداشته و یک سنت قدیمی کاملا غلط محسوب می‌شود. برای درمان ریزش موها و تقویت آنها باید تغذیه مناسب داشته باشید و همواره بعد از حمام یا قبل از آن از محصولات مراقبتی برای موهای خود استفاده کنید. 

زنان و مردانی که دچار ریزش مو شده‌اند، باید استفاده از وسایل حرارتی همانند سشوار یا اتو مو را کمتر کنند. همچنین استفاده کردن از ژل‌های حالت دهنده یا مواد شیمیایی مضر می‌تواند ریزش موها را در این افراد چندین برابر کند. بنابراین با رعایت تمام مراقبت‌های بهداشتی و محصولات مراقبتی، می‌توانید همواره موهای سالم، صاف و بدون ریزش داشته باشید. 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید