07:01 , 1401/4/10
کد خبر: 000013711
بازدید: 1506
بیماری های پوستی رایج و روش‌های درمان در تابستان

بیماری های پوستی بر زندگی روزمره تأثیر منفی می گذارند زیرا باعث ایجاد تصاویر ناخواسته روی سطح پوست و ایجاد شرایطی مانند خارش، درد و سوزش می شوند.

درمان سریع خشکی پوست چیست؟ برای خشکی پوست چه بخوریم؟ درمان خشکی پوست صورت در طب سنتی چیست؟ آیا خشکی پوست باعث خارش میشود؟ آیا کهیر واگیر دارد؟ آیا کهیر درمان قطعی دارد؟ درمان سریع کهیر چیست؟ درمان خانگی کهیر کدام است؟ درمان خانگی برای آفتاب سوختگی کدام است؟ درمان لکه های ناگهانی روی پوست چیست؟

به گزارش ایونا، بیماری های پوستی گاهی ممکن است به دلیل بیماری دیگری در بدن و همچنین واکنش های آلرژیک، عوامل خارجی و عفونت های ناشی از میکروارگانیسم ها ایجاد شوند. از آنجایی که هرگونه تمایز مشاهده شده در پوست ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی سلامتی باشد، مشکلات پوستی شرایطی هستند که نیاز به حساسیت و بررسی دارند. ابتلا به بیماری های پوستی به دلایلی از جمله دمای بالای هوا در فصل بهار و به ویژه در ماه های تابستان، رسیدن اشعه خورشید با زوایای تقریبا عمودی به زمین و تعریق افزایش می یابد. 

بیشتر بخوانید: 7 روش ساده برای جوانسازی پوست

در عین حال باز شدن فصل دریا و استخر خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های پوستی به ویژه آفتاب سوختگی و عفونت های قارچی را افزایش می دهد. به همین دلیل، انجام اقداماتی برای محافظت از سلامت پوست در ماه های تابستان بسیار مهم است. در اینجا به بیماری های پوستی شایع در ماه های تابستان اشاره می کنیم...

درمان کک و مک
بیماری های پوستی رایج و روش‌های درمان در تابستان

آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی یک بیماری پوستی است که به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت پوست در برابر اشعه های خورشید رخ می دهد. این بیماری که به ویژه در تابستان و با باز شدن فصل دریا شایع است، در افرادی که به دلیل شغل خود ساعات طولانی در روز در معرض نور خورشید قرار می گیرند نیز به کرات مشاهده می شود. ابتدایی ترین علامت قرمز شدن پوست پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب است. تغییراتی که در اثر آفتاب سوختگی در پوست ایجاد خواهد شد بسته به سطح سوختگی متفاوت است. اگر آفتاب سوختگی خفیف (درجه 1) باشد، فقط رنگ پوست تغییر می کند و ممکن است کمی درد ایجاد شود. در سوختگی های شدیدتر درجه 2، پوست آب جمع می کند و احساس درد شدید و به دنبال آن پوسته پوسته شدن ایجاد می شود. شدیدترین سوختگی هایی که نور خورشید می تواند ایجاد کند سوختگی درجه 2 است. افراد با رنگ پوست روشن می توانند به راحتی دچار آفتاب سوختگی شوند و می توانند شدیدتر باشند، در حالی که افراد با رنگ پوست تیره نسبتاً مقاوم تر در برابر آفتاب سوختگی هستند.

واکنش های آلرژیک

در حالی که ماه های بهار و تابستان برای بسیاری از مردم محبوب ترین فصل سال است، اما برای افرادی که مشکلات آلرژی دارند می تواند دشوار باشد. در فصل بهار و تابستان، افراد مبتلا به آلرژی به گرده با علائمی مانند عطسه، خارش در بینی و آدنوئید، سردرد، تورم در گوشت بینی مواجه می شوند. حساسیت به آفتاب یکی دیگر از شرایطی است که در ماه های تابستان زندگی را برای مبتلایان به این بیماری بسیار سخت می کند. برای این افراد استفاده از کرم ضد آفتاب قبل از بیرون رفتن بسیار مهم است. کرم ضد آفتاب باید از بین محصولاتی با ضریب حفاظتی بالا و متعلق به برندهای معتبر انتخاب شود. برخلاف تصور رایج، نور خورشید نه تنها زمانی که مستقیماً در معرض آن قرار می گیرد، بلکه هنگامی که در مناطق سایه قرار دارید به دلیل ویژگی انعکاس آن می تواند به پوست شما آسیب برساند. به همین دلیل، نه تنها قبل از شنا یا فعالیت در زیر نور آفتاب، بلکه در تمام بازه های زمانی که در طول روز به هوای آزاد می روید، باید مراقب بود که از این کرم ها استفاده کنید. استفاده از کرم ضدآفتاب فقط یکبار از پوست در طول روز محافظت نمی کند. به همین دلیل، افرادی که دارای پوست مخصوصاً آلرژیک هستند، استفاده از کرم ضد آفتاب را به طور مکرر در طول روز تکرار کنند و تا حد امکان مناطق سایه دار را ترجیح دهند.

واکنش های آلرژیک
بیماری های پوستی رایج و روش‌های درمان در تابستان

عفونت های باکتریایی و قارچی

در ماه های تابستان با تاثیر هوای گرم سرعت رشد میکروارگانیسم ها افزایش می یابد. این عاملی است که عفونت های باکتریایی و قارچی را تسهیل می کند. بنابراین برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی و قارچی باید در تابستان بیشتر از سایر فصول سال احتیاط کرد. برای جلوگیری از عفونت های قارچی که ممکن است روی پاها ایجاد شود، باید کفش های قابل نفوذ هوا و جوراب های نخی ترجیح داده شوند. کفش هایی که یک روز پوشیده می شوند باید روز بعد هوای خود را رها کرده و به طور مداوم از آنها استفاده نکنید. استخرها خطر ابتلا به بیماری های عفونی ناشی از باکتری ها و قارچ ها را دارند. انتخاب استخرهایی که به طور منظم تمیز و بررسی می شوند از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجایی که کناره های استخر که افراد زیادی آن را به اشتراک می گذارند، به وفور حاوی باکتری و قارچ است، این کفپوش ها را نباید با پای برهنه راه رفت، باید از دمپایی استفاده کرد. انتظار با مایو خیس بعد از شنا در دریا یا استخر راه را برای ایجاد عفونت های باکتریایی و قارچی دستگاه تناسلی به خصوص برای خانم ها هموار می کند. به همین دلیل پس از بیرون آمدن از دریا یا استخر باید با مایو یا بیکینی خشک شود.

لکه های خورشیدی

لکه های خورشیدی یک بیماری پوستی است که می تواند به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت، منظم و محافظت نشده در معرض نور خورشید، به خصوص در افرادی که رنگ پوست روشن دارند، ایجاد شود. این لکه ها از نظر ظاهری شبیه کک و مک بوده و دائمی هستند. لکه های خورشیدی؛ این بیماری می تواند در بسیاری از قسمت های بدن به خصوص در نقاطی مانند بینی، گونه ها، گوش ها، گردن، پشت و شانه ها رخ دهد.

بیشتر بخوانید: چرا پوستمان آکنه می‌زند؟

 برای در امان ماندن از ایجاد این لکه ها، افراد در هر سنی باید کرم ضدآفتاب سازگار با ساختار و رنگ پوست خود تهیه کرده و به طور مرتب به خصوص در ماه های تابستان از آن استفاده کنند. از آنجایی که لکه های خورشیدی که قبلا ایجاد شده اند به خودی خود بهبود نمی یابند، ممکن است لازم باشد از کاربردهای زیبایی پزشکی مانند لایه برداری شیمیایی بهره مند شوید.

بیماری های پوستی رایج و روش‌های درمان در تابستان
بیماری های پوستی رایج و روش‌های درمان در تابستان

خشکی پوست

در فصل تابستان عواملی مانند آفتاب و آب دریا می تواند باعث خشکی پوست و در نتیجه مشکلاتی مانند خارش، قرمزی و بثورات پوستی شود. برای محافظت از آنها لازم است به طور مرتب از مرطوب کننده استفاده کنید. مرطوب کننده ای که باید انتخاب شود باید محصولی باشد که با ساختار پوست سازگار باشد. باقی ماندن آب شور روی سطح بدن پس از شنا در دریا باعث خشک شدن بیش از حد پوست و در نتیجه لایه برداری می شود. به همین دلیل لازم است پس از خارج شدن از دریا دوش و آفتاب گرفت. پس از نمک زدایی بدن، مرطوب کردن بدن در برابر اثر خشکی نور خورشید نیز مهم است. کرم های ضد آفتاب نیز می توانند نیاز پوست به رطوبت را برطرف کنند، زیرا خاصیت مرطوب کنندگی نیز دارند. استفاده از ضد آفتاب باید در فواصل زمانی مختلف در طول فرآیند آفتاب گرفتن تکرار شود. علاوه بر این، نوشیدن حداقل 2 لیتر آب در روز برای حفظ تعادل رطوبت بدن نیز مهم است، این مقدار باید بیشتر شود تا بتوان از دست دادن آب ناشی از تعریق در ماه های تابستان را تحمل کرد.

کهیر

اگرچه به دلیل دما و رطوبت بالا در تابستان در نوزادان و کودکان شایع تر است، اما مشکلات راش و سوزش در افراد از هر گروه سنی قابل مشاهده است. بثورات بخصوص در نواحی بدن با پوست چین خورده مانند پشت زانوها، بازوها و شکم دیده می شود که در نتیجه مسدود شدن منافذ روی سطح پوست ایجاد می شود. معمولاً به صورت تاول های قرمز مایل به صورتی پر از آب به بزرگی سر سوزن ظاهر می شود.

بیشتر بخوانید:توانایی عصاره گیاه "گزنه" در ترمیم زخم‌های پوستی

 به منظور جلوگیری از افزایش رطوبت، افراد در محیط های بسته باید به طور مرتب محل خود را تهویه کنند. استفاده از مواد آرایشی سنگین مانند فونداسیون و کانسیلر در هوای گرم نیز می تواند با مسدود شدن منافذ سطح پوست باعث ایجاد جوش شود. بنابراین تا حد امکان باید از این اعمال خودداری شود. نوزادان در ماه های تابستان نباید لباس های چند لایه پوشانده شوند و باید بیشتر حمام شوند. ترجیح دادن ملحفه‌های نخی و روبالشی روی تخت‌ها نیز احتمال جوش‌های ناشی از گرما را کاهش می‌دهد.

بیماری های پوستی رایج و روش‌های درمان در تابستان
بیماری های پوستی رایج و روش‌های درمان در تابستان

برای پیشگیری از بیماری های پوستی در تابستان باید احتیاط های لازم را انجام داد، استفاده از کرم های ضد آفتاب را به عادت تبدیل کرد و به طور مکرر دوش گرفت. اگر با وجود این اقدامات احتیاطی، بیماری پوستی دارید، می توانید با مراجعه به مراکز درمانی و معاینه توسط متخصص پوست و با رعایت توصیه های پزشک به راحتی از شر این بیماری ها خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: ردپای ریزگردها در بروز عارضه های پوستی/شیوع ضایعات اگزمایی

بیشتر بخوانید: بلایی که گیاه گزنه سر پوست ما می‌آورد

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید