07:59 , 1401/4/29
کد خبر: 000014562
بازدید: 2575
واکنش پلیس به مادری که جلوی ون گشت ارشاد ضجه می زد، چه بود؟

ماجرای فریادهای یک مادر مقابل ون گشت ارشاد، واکنش های متعددی به همراه داشته و خبرساز شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، این روزها بحث مبارزه با بدحجابی و به ویژه گشت ارشاد بار دیگر حساسیت زیادی میان مردم و فعالان اجتماعی و سیاسی ایجاد کرده است. در شرایطی که مردم به دلیل تورم شدید با مشکلات اقتصادی متعدد دست و پنجه نرم می کنند، انتظار آنها از دولتی که با رویکرد حمایت از مستضعفین روی کار آمد، یافتن راهکاری برای ایجاد گشایش در شرایط اقتصادی مردم است اما ظاهرا این روزها شرایط به گونه ای پیش رفته که برخورد قهرآلود در مبارزه با بی حجابی، علاوه بر مردم فعالان سیاسی و اجتماعی را  نیز نسبت به این شیوه برخورد منتقد کرده است.

بر این اساس طی هفته های اخیر ویدئوهای مختلفی در ارتباط با مبارزه با بدحجابی در فضای مجازی منتشر شده است که از جمله آنها می توان به برخورد فیزیکی برخی شهروندان با خانمی که در اتوبوس بی آر تی به یک خانم بدحجاب تذکر داده بود، اشاره کرد. ویدئویی که به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و در نهایت اینگونه اعلام شد که نیروی انتظامی زن هتاک آن فیلم را بازداشت کرده است.

بیشتر بخوانید: ماجرای دستگیری زن هتاک بی آر تی

داستان فریادهای مادر مقابل ون گشت ارشاد چه بود؟

پس از آن ویدئوی دیگری از برخورد کلامی یک خانم با حجاب با خانم دیگری که ظاهرا حجاب مناسبی نداشت منتشر شد اما شاید بتوان گفت دلخراش ترین ویدئو در این زمینه فیلمی بود که مربوط به گشت ارشاد و برخورد او با یک دختر بد حجاب می شود. در این فیلم شاهد شیون و ضجه های مادری هستیم که از بیماری دخترش گفته و از ماموران می خواهد او را رها کنند اما این اتفاق نیفتاده و با بی تفاوتی این افراد برخورد می شود.

در این فیلم که مربوط به روز گذشته و تهران است، گشت ارشاد یک دختر را گرفته و آن را به داخل خودروی ون منتقل کرده و پس از آن شروع به حرکت می کند. در هنگام حرکت ون مادر دختر به همراه خانمی دیگر خود را به جلوی ون چسبانده و خود را جلوی ماشین گشت می اندازند تا مانع حرکت آن شوند اما ماشین گشت بدون توجه به این موضوع و شیون های مادری که به کرات تکرار می کند دخترش مریض است راه خود را ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید: باید به افرادی که کشف حجاب می‌کنند تذکر دهیم

پس از انتشار این فیلم در فضای مجازی موجی از انتقاد و احساسات منفی منتشر شد که به دنبال این موضوع نیروی انتظامی از برخورد با عوامل این موضوع خبر داد.

واکنش پلیس به برخورد ون  گشت ارشاد با یک مادر

در اطلاعیه‌ای که مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت منتشر کرده، آمده است: «در پی اطلاع از برخورد خارج از ضوابط یکی از گشت‌های پلیس با یکی از شهروندان موضوع به سرعت مورد رسیدگی قرار گرفته و با سرتیم این واحد انتظامی به دلیل سومدیریت برخورد انضباطی شد.»

در نهایت اینکه اگرچه در یک مملکت اسلامی که اتفاقا موضوع پایبندی به حجاب هم در آن به رفراندوم گذاشته شده، رعایت حجاب و شئونات اسلامی امری ضروری است اما برخورد خشن و استفاده از قوه قهریه برای افرادی که این قوانین را زیر پا می گذارند هم اثرات خاص خود را در جامعه خواهد داشت و حال اکثریت بر این نکته تاکید دارند که روند مبارزه با بدحجابی نباید منجر به آثار منفی در جامعه شود. 

بیشتر بخوانید: اجرای قانون عفاف و حجاب به نهادهای کشور ابلاغ شد/ مرحله اول در دستگاه‌های دولتی

طی ماه های گذشته از سوی نهادها و ادارات نیز پیگیری های خاصی برای الزام کارمندان دولت به داشتن پوشش مناسب بکار برده شد و علاوه بر از سوی وزارت کشور قانون حجاب و عفاف به دستگاه های دولتی ابلاغ شد. در این قانون ضوابط پوشش خانم ها و آقایان در ادارات مشخص شده و اعلام شده است که اگر فردی این ضوابط را رعایت نکند مسئول او تذکر گرفته و در صورت تکرار این روند کار تا تعلیق مسئول مربوطه پیش خواهد رفت. در برخی موارد اتفاقات دیگری نیز رخ داده و مثلا در یکی از بانک ها بخشنامه ای صادر شده و طبق آن اعلام شد که خانم ها مجاز به استفاده از کفش های پاشنه بلند در محل کار نخواهند بود.

طبق آنچه سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر مطرح کرده است: «طبق آماری که فرماندهی نیروی انتظامی به ما ارائه می‌دهند ۴۱ درصد افرادی که در معابر عمومی توسط نیروی انتظامی تذکر می‌گیرند یا توقیف می‌شوند کارمندان دولت هستند؛ کسانی که در محل کار یا بعد از خروج از محل کار رعایت حجاب و عفاف را ندارند.»

بیشتر بخوانید: آزادی حجاب برای توریست‌های واقعیت دارد؟

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید