10:20 , 1403/1/10
کد خبر: 000044070
بازدید: 1221
وام فرزند آوری| نحوه دریافت وام فرزندآوری ۱۴۰۳ و بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری

سیر تا پیاز نحوه و شرایط دریافت وام فرزندآری 1403 تا شرایط بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری را در این مطلب مطالعه کنید. با ما همراه باشید با نحوه ثبت نام و دریافت وام فرزندآوری.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا به نقل از اندیشه معاصر، مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ باوجود رشد ۲۵ تا ۳۳ درصدی نسبت به دوره گذشته، متناسب با نرخ تورم بالا نرفته و از طرف دیگر طبق اعلام بانک مرکزی حدود ۳۵ درصد متقاضیان در ۱۰ ماه ابتدایی امسال هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشدند. وام فرزندآوری باوجود همه موانعی که در مسیر پرداخت آن قرار دارد، ذاتا یکجور تسهیلات قرض‌الحسنه است. به جز کارمزد چهاردرصدی، سودی از متقاضی دریافت نمی‌شود و متقاضی شش ماه بعد از دریافت وام می‌تواند سراغ بازپرداخت اقساط برود. تسهیل شرایط دریافت وام نسبت به دوره‌های قبلی، اتفاق مهم بعدی است و برخلاف سال‌های گذشته متقاضی برای ثبت‌نام و گرفتن تسهیلات احتیاجی به ارائه کارت پایان خدمت ندارد.

وام فرزندآوری و افزایش مبلغ ۲۵ تا ۳۳ درصدی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ براساس جزییات لایحه بودجه که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین شده، نسبت به امسال ۲۵ تا ۳۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ به‌ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و برای فرزند پنجم به بعد ۲۰۰ میلیون درنظر گرفته شده است.

وام فرزندآوری به‌این ترتیب به‌ازای فرزند اول، دوم، سوم و پنجم ۳۳ درصد و در ازای فرزند چهارم ۲۵ درصد نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده که البته این ارقام نسبت به نرخ فعلی تورم عمومی تا حدودی فاصله دارد. فراموش نکنیم که از هشت ماه قبل با تورم تقریبا ۴۰ درصدی سروکار داریم و حالا قرار است مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ نسبت به دوره قبلی بین ۲۵ تا ۳۳ درصد ارتقا پیدا کند.

وام فرزند آوری| نحوه دریافت وام فرزندآوری ۱۴۰۳ و بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری

وام فرزندآوری و تسهیل شرایط دریافت‌

شرایط دریافت وام فرزندآوری تا امسال به‌شکلی بود که متقاضیان این تسهیلات باید موقع ثبت‌نام کارت پایان خدمت ارائه می‌کردند. از ابتدای سال بحث حذف شرط ارائه کارت پایان خدمت به‌عنوان یکی از موارد تسهیل‌کننده در راستای پرداخت وام اجرا شد. با این حال وام فرزندآوری یکجور تسهیلات قرض‌الحسنه است و بادرنظرگرفتن شرط‌وشروطی پرداخت می‌شود.

شرایط وام فرزندآوری ۱۴۰۳ مثل ادوار قبلی به‌شکلی است که به هر فرزند متولد شده فقط یکبار تسهیلات تعلق می‌گیرد. البته اگر در حین بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری، متقاضی صاحب فرزند دیگری شود، می‌تواند بازهم برای دریافت تسیهلات آن‌هم با مبلغ بیشتر اقدام کند و به‌ازای تولد فرزندان دو قلو و بیشتر هم، به‌ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد.

وام فرزندآوری ۱۴۰۳ البته شامل متقاضیانی می‌شود که تاریخ تولد فرزندشان به بعد از ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ مربوط باشد. از همه مهم‌تر اینکه وام فرزندآوری اساسا برای جمعیت هدفی طراحی شده که نرخ باروری استان محل سکونت متقاضی بالاتر از ۲.۵ نباشد. بااینکه آمار جدید و دقیقی از نرخ باروری استان‌های مختلف وجود ندارد، اما می‌دانیم در سال ۹۹ نرخ باروری در یکسری از استان‌ها مثل سیستان‌وبلوچستان بالاتر از ۲.۵ بوده و ممکن است وام فرزندآوری ۱۴۰۳ به این متقاضیان تعلق نگیرد. فراموش نکنیم که این نرخ براساس آخرین آمار‌های غیررسمی در کل کشور کمتر از ۱.۷ به‌ثبت رسیده و عمده متقاضیان می‌توانند به تسهیلات دسترسی داشته باشند.

وام فرزندآوری همانطور که گفتیم، جزو تسهیلات قرض‌الحسنه شبکه بانکی کشور دسته‌بندی می‌شود. یعنی سودی ندارد و بازپرداخت اقساط فقط شامل کارمزد چهار درصدی می‌شود که در ادامه گزارش آن را مفصل بررسی می‌کنیم.

وام فرزندآوری ۱۴۰۳؛ صفر تا ۱۰۰ شرایط دریافت و بازپرداخت اقساطوام فرزندآوری ۱۴۰۳ که بین ۴۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است، شامل متقاضیانی می‌شود که تاریخ تولد فرزندشان بعد از ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ باشد

وام فرزندآوری و حضور ۳۵ درصد متقاضیان در صف دریافت

وام فرزندآوری در ۱۰ ماه ابتدایی امسال به ۶۲۱ هزار و ۱۲۴ نفر تعلق گرفته است. با این حال داده‌های خود بانک مرکزی نشان می‌دهد در این مدت دقیقا ۹۶۹ هزار و ۷۱ نفر از طریق بانک‌های مختلف کشور برای دریافت تسهیلات اقدام کردند.

وام فرزندآوری به‌این ترتیب هنوز شامل ۳۴۷ هزار و ۹۴۷ نفر نشده و اصطلاحا ۳۵ درصد متقاضیان وام فرزندآوری در صف دریافت حضور دارند./ فرارو

وام فرزندآوری به‌عنوان مثال در بانکی مثل بانک ملت به ۱۲۱ هزار و ۹۶۴ نفر پرداخت شده، اما هنوز ۵۷ هزار و ۶۹۹ نفر یعنی ۳۰ درصد از کل متقاضیان چشم‌انتظار خبر بانک هستند.

وام فرزندآوری در سال جاری از محل اعتبارات ۲۷ بانک و موسسه اعتباری مختلف پرداخت شده که تقریبا همین وضعیت در بقیه بانک‌ها وجود دارد. از طرف دیگر سهم وام فرزندآوری نسبت کل تسهیلاتی که بانک‌ها به متقاضیان پرداخت کردند، حدود هفت‌دهم درصد را شامل می‌شود که این عدد تقریبا معادل یک‌چهارم حجم وام‌های پرداختی تحت‌عنوان وام ازدواج است.

بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری به شکلی است؟

بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری ۱۴۰۳ احتمالا طبق روند سال‌های گذشته خواهد بود و متناسب با حجم مبلغ دریافتی محاسبه می‌شود.

وام فرزندآوری به‌عنوان مثال برای متقاضی که تسهیلات را برای فرزند اول دریافت می‌کند، ۴۰ میلیون تومان است و مدت بازپرداخت اقساط ۳۶ ماه تعیین شده است. با این اوصاف متقاضی که از تسهیلات ۴۰ میلیونی فرزند اول استفاده می‌کند باید ماهی یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان به‌عنوان اقساط به بانک برگرداند.

وام فرزندآوری برای متقاضی که از تسهیلات ۸۰ میلیونی و مهلت بازپرداخت ۴۸ ماهه (چهارساله) استفاده می‌کند، به ماهی یک میلیون و ۸۱۸ هزار تومان تبدیل می‌شود.

وام فرزندآوری برای متقاضی تسهیلات ۱۲۰ میلیونی و مهلت بازپرداخت ۶۰ ماهه (پنج‌ساله)، ماهی دو میلیون و ۱۸۱ هزار تومان است.

وام فرزندآوری برای متقاضی تسهیلات ۱۵۰ میلیونی (فرزند چهارم)، ۱۵۰ میلیون تومان و مهلت بازپرداخت آن ۷۲ ماه است. با این اوصاف اقساط این تسهیلات شامل ماهی دو میلیون و ۲۷۲ هزار تومان می‌شود.

وام فرزندآوری فرزند پنجم به بعد هم ۲۰۰ میلیون است و مهلت بازپرداخت اقساط ۸۴ ماه (هفت سال) خواهد بود. یعنی رقم اقساط ماهانه در این حالت دو میلیون و ۵۹۷ هزار تومان محاسبه می‌شود. فراموش نکنید در حدفصل بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری ماه‌های ابتدایی هر سال، ماه‌های استثنایی محسوب می‌شوند و رقم بازدپرداخت اقساط نسبت به ماه‌های عادی بیشتر است.

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید