16:50 , 1401/7/30
کد خبر: 000016107
بازدید: 1355
همه چیز درباره خطرات زایمان طبیعی

چه تصمیم به زایمان در آب داشته باشید و چه برای سزارین برنامه ریزی کنید، مهم نیست که چگونه تصمیم به بچه دار شدن دارید، همه مادران ابرقهرمان هستند. با این حال، اصطلاح "تولد طبیعی" در طول تاریخ برای توصیف تولد بدون داروهای ضد درد در حین زایمان استفاده شده است.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، در زایمان طبیعی، بدون داروهای ضد درد و بیهوشی، زنان برای تسکین درد به تکنیک های آرام سازی و تنفس کنترل شده تکیه می کنند. این نوع زایمان تحت کنترل پزشک در بیمارستان با ماما بسیار راحت تر و ایمن تر است.

چرا زایمان طبیعی مناسب است؟

اگر فکر می کنید زایمان بدون دارو غیرممکن است، در اشتباهید. دلایل زیادی وجود دارد که برخی از خانم ها آن را انتخاب می کنند. داروهای ضد درد و بیهوشی می توانند بر روند زایمان تأثیر بگذارند، مانند تسریع یا کاهش سرعت زایمان. همچنین می تواند اثراتی مانند کاهش فشار خون یا ایجاد حالت تهوع روی مادر داشته باشد.

اکثر زنان زایمان طبیعی را انتخاب می کنند زیرا می خواهند کنترل بیشتری بر روند زایمان از جمله مدیریت درد داشته باشند. آنها همچنین ممکن است احساس کنند که بیهوشی از نزدیک شدن به تجربه زایمان و به خاطر سپردن واضح تر وقایع جلوگیری می کند.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره زایمان در آب + قیمت و مزایا

خطرات زایمان طبیعی چیست؟

حتی اگر قبلاً بچه دار شده باشید، نمی دانید درد شما در حین زایمان چقدر شدید خواهد بود یا چقدر طول می کشد. چه از داروهای مسکن و بیهوشی استفاده کنید یا نه، خطر عوارضی مانند از دست دادن خون زیاد یا مشکلات بند ناف در هر زایمان وجود دارد. تشخیص یا درمان این عوارض بدون مراقبت پزشکی بسیار دشوارتر است. زایمان واژینال معمولاً در مقایسه با سزارین نیاز به بستری و زمان بهبودی کوتاه‌تری دارد.

زایمان طبیعی یک فرآیند طولانی است که می تواند از نظر جسمی خسته کننده باشد. مادرانی که برای اولین بار بچه به دنیا می آورند به طور متوسط ​​چهار تا هشت ساعت را صرف گشاد شدن کامل دهانه رحم و زایمان می کنند. در حین زایمان طبیعی، با عبور جنین از مجرای زایمان، خطر کشیدگی و پارگی پوست و بافت های اطراف واژن وجود دارد. کشش و پارگی شدید ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد.

این کشش و پارگی همچنین می تواند باعث ضعف یا آسیب به عضلات لگنی شود که عملکرد ادرار و روده را کنترل می کنند. مطالعات نشان داده است که زنانی که زایمان طبیعی دارند، بیشتر در معرض بی اختیاری ادراری (بی اختیاری در هنگام سرفه، عطسه یا خنده) و افتادگی اندام لگن هستند، که یک یا چند اندام جابجا می شود. 

زایمان واژینال همچنین می تواند باعث درد مداوم در پرینه، ناحیه بین واژن و مقعد شود. در زایمان‌های طولانی یا سخت، یا اگر نوزاد بزرگ باشد، ممکن است در طول فرآیند زایمان طبیعی، نوزاد آسیب ببیند و باعث کبودی پوست سر یا شکستگی استخوان ترقوه شود.

همه چیز درباره خطرات زایمان طبیعی

تولد طبیعی برای چه کسانی نامناسب است؟

اگر بارداری پرخطری دارید، ممکن است پزشک زایمان طبیعی را توصیه نکند. بارداری شما ممکن است پرخطر در نظر گرفته شود اگر:

بالای 35 سال هستید

مصرف الکل یا مواد در دوران بارداری

وجود شرایطی مانند دیابت، پره اکلامپسی یا مشکلات لخته شدن خون

حاملگی چند قلو

تجربه برخی از عوارض در دوران بارداری، مانند محدودیت رشد جنین یا مشکلات جفت

در صورتی که مادران باردار ترس و اضطراب کافی از زایمان طبیعی داشته باشند که ممکن است تجربه زایمان آنها را تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است سزارین را انتخاب کنند. زایمان سزارین می‌تواند از قبل برنامه‌ریزی شود و از زایمان طبیعی جلوگیری شود و آن را قابل پیش‌بینی‌تر می‌کند. اگر نوزاد یا مادر در خطر باشد، سزارین می تواند نجات دهنده باشد.

روند بهبودی مادر در زایمان طبیعی چیست؟

روند بهبودی پس از هر نوع زایمان کاملاً به فرد بستگی دارد. بسیاری از زنان در عرض شش تا هشت هفته احساس بهبودی کامل می کنند، اما برای برخی از مادران ممکن است ماه ها طول بکشد. احتمالاً حداقل برای چند روز درد خواهید داشت. نشستن روی کیسه یخ یا حمام سیتز ممکن است کمک کننده باشد. به یاد داشته باشید که تا زمان بهبودی کامل مراقب خود باشید و تا حد امکان استراحت کنید.

عوارض احتمالی بعد از زایمان طبیعی

علائم زیر ممکن است نشانه یک عارضه پس از زایمان باشد:

خونریزی شدید واژن

تب

سرگیجه یا غش

سردرد شدید که از بین نمی رود

ادرار دردناک

درد و تورم در پاها

افزایش یا شروع جدید درد شکمی

اگر در مورد عوارض پس از زایمان نگرانی دارید، حتی اگر این علائم را ندارید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک متخصص یا ماما می تواند به شما در درک بهتر روند زایمان و آنچه انتظار دارید کمک کند. اگر می خواهید زایمان طبیعی بدون دارو داشته باشید، با آنها در مورد اینکه آیا این نوع زایمان برای شما مناسب است و بهترین راه برای ایجاد برنامه زایمان ترجیحی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید هیچ مانعی برای درخواست شما وجود ندارد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید