11:57 , 1402/6/4
کد خبر: 000032275
بازدید: 1201
نکاتی مهم درباره مصرف قطره آهن نوزادان که نمی‌دانستید

رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص مصرف قطره‌های آهن برای نوزادان، نکاتی مهم را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، فرشته فزونی اظهار کرد: نوزادانی که با وزن سالم و طبیعی در زمان مناسب به دنیا آمده‌اند، در بازه زمانی از پایان شش ماهگی تا دو سالگی (۲۴ ماهگی)، روزانه برای هر کیلوگرم وزن بدنشان یک میلی‌گرم آهن المنتال (خالص) تجویز می‌شود و حداکثر مقدار مصرف روزانه آن به ۱۵ قطره محدود است.

او همچنین اظهار کرد: در موارد نوزادان نارس با وزن تولد کمتر از ۲۵۰۰ گرم و نوزادانی که وزن تولد بسیار کمتری دارند (کمتر از ۱۵۰۰ گرم)، به دلیل ذخیره آهن کمتر در بدنشان، پس از دو برابر شدن وزن تولدشان (تقریباً در دوره حدود دو ماهگی) باید از مکمل آهن استفاده کنند و این مصرف تا دو سالگی ادامه خواهد داشت.

فزونی تاکید کرد: حداکثر میزان قطره آهن در هر صورت برای کودک ۱۵ قطره در روز است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌های لازم در خصوص زمان شروع و میزان مناسب قطره‌های مکمل توسط مراقبان سلامت و بهورزان به مادران ارائه می‌شود.

به گفته رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مکمل‌ها را باید در جای خشک و خنک، دور از نور و دسترس کودکان نگهداری کرد.

وی تاکید کرد: قطره آهن را نباید به همراه شیر، چای، قهوه و دم‌کرده‌های گیاهی مصرف کرد.

فزونی به مادران توصیه کرد: قطره آهن را بین دو وعده شیردهی در عقب دهان شیرخوار بچکانید و پس از هربار مصرف به کودک کمی آب سالم و بهداشتی بدهید. سپس دندان‌های شیرخوار را با یک پارچه یا مسواک نرم پاک کنید.

رئیس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: قطره آهن به طور طبیعی موجب تیره شدن رنگ مدفوع شیرخوار می‌شود که جای نگرانی ندارد.

منبع: مهر

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید