15:22 , 1403/1/26
کد خبر: 000045337
بازدید: 1162
قهوه استویا چیست؟

در این مطلب با خواص بی نظیر گیاه استویا و مزیت های فراوان آن آشنا خواهید شد. اگر دچار چاقی و اضافه وزن شده اید و نمی توانید‌ مصرف شیرینی جات را کم کنید، استویا برای شما لاغری و تناسب اندام شما بهترین محصول است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، قهوه یا گیاه استویا، شیرین کننده طبیعی و کاملا بدون کالری محسوب می شود که خوردن آن موجب اضافه وزن نمی شود. گیاه شیرین کننده موردنظر برای تناسب اندام و لاغری بسیار مناسب است. 

می‌توانید به جای مصرف کردن قند و شکر که عوارض جانبی و کالری زیادی برای بدن شما دارند، از یک جایگزین طبیعی شیرین کننده و بدون کالری یا همان قهوه استویا استفاده کنید. این گیاه بی‌نظیر برای اولین بار در شمال شرقی پاراگوئه یافت شد. 

گیاه استویا چیست؟

این گیاه در واقع درختچه‌ای بوته‌ای از خانواده گل‌های آفتابگردان می‌باشد و بیش از ۱۵۰ گونه دارد. گیاه مورد نظر در آمریکای شمالی و جنوبی به فراوانی یافت می‌شود زیرا بومی این کشورها محسوب می‌شود. کشور چین محصولات استویا را به صورت کاملاً طبیعی و ارگانیک و سایر کشورها صادر می‌کند. میزان شیرینی این گیاه حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ برابر بیشتر از قند و شکر است. 

فواید استویا چیست؟

استویا برای زنان و مردان فواید بی‌نظیری به همراه دارد که عبارتند از:

• فاقد کالری 

شکر یا پودر استویا به عنوان یک شیرین کننده بدون کالری و کاملاً گیاه، برای استفاده در رژیم غذایی روزانه بسیار توصیه می‌شود. این گیاه برای کاهش وزن و لاغری کاملاً اصولی در رژیم بسیار مفید است. از آنجایی که هر قاشق چای‌خوری شکر، دارای ۴۵ کالری بوده و مصرف آن در رژیم غذایی منجر به بیماری‌های مزمن و چاقی می‌شود، بهتر است به جای آن از استویا استفاده کنید.‌

• ایجاد احساس سیری

شکر یا قهوه استویا بعد از مصرف، به فرد احساس سیری می‌بخشد و در نتیجه موجب لاغری و کاهش وزن او می‌شود. کسانی که در میان وعده‌های خود از شکر یا محصولات دارای استویا استفاده می‌کنند، سریعتر به تناسب اندام و لاغری خواهند شد. بهتر است حدود نیم ساعت قبل از مصرف کردن وعده‌های اصلی، پودر این گیاه را مصرف کنید تا لاغرتر شوید. 

• کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی

شیرین کننده کاملاً طبیعی استویا میزان تری گلیسیرید موجود در خون را کاهش داده و باعث افزایش کلسترول مفید خون یا همان HDL خواهد شد. بنابراین افرادی که از قهوه یا شکر مورد نظر در نوشیدنی و غذاهای خود استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا خواهند شد. آنتی اکسیدان موجود در پودر این گیاه، میزان حملات قلبی را در افراد کاهش می‌دهد. 

• کمک به ترک سیگار

طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین سی فراوان موجود در قهوه یا گیاه استویا، خاصیت سم زدایی بسیار قوی برای دفع نیکوتین بدن به همراه دارد. با مصرف کردن این گیاه فرد راحت‌تر می‌تواند سیگار را ترک کند. 

• دیابت

با مصرف کردن پودر یا گیاه استویا در نوشیدنی‌ها و غذای خود، هیچگونه کربوهیدرات یا کالری اضافه را دریافت نخواهیم کرد. بنابراین میزان گلوکز خون با مصرف کردن این گیاه یا پودر آن، هیچ تغییری نمی‌کند. افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، می‌توانند با استویا غذاهای متنوع‌تری را در طول هفته مصرف کرده و رژیم غذایی کاملاً سالمی داشته باشند.

اگر قصد دارید در کنار تمرینات ورزشی و مصرف کردن مکمل‌ها، به تناسب اندام و لاغری برسید، بهتر است گیاه استویا را مصرف کنید. 

• کنترل وزن

این گیاه یا قهوه مورد نظر بهترین جایگزین به جای مصرف کردن قند و شکر مضر در رژیم غذایی شما می‌باشد، با استفاده از آن می‌توانید وزن خود را به طور کامل مدیریت کنید. در واقع مصرف کردن قندهای افزوده، غذاهای پرچرب، مواد غذایی سرشار از چربی و کالری و تحرک نداشتن می‌تواند موجب چاقی و اضافه وزن در شما شود. 

استویا گیاهی بدون قند بوده و میزان کالری آن بسیار ناچیز است. می‌توانید با این گیاه شیرین کننده، میزان انرژی دریافتی خود را کاهش داده و رژیم غذایی کاملاً متعادلی برای مدیریت وزن خود داشته باشید. 

• سرطان پانکراس

 این گیاه با ترکیبات آنتی اکسیدانی همانند کامفرول، از ابتلا به بیماری‌های مختلف همانند سرطان لوزالمعده جلوگیری می‌کند. 

• فشار خون

با مصرف کردن گیاه استویا، عروق خونی بدن شما گشادتر شده و دفع سدیم در بدن افزایش پیدا می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۳، مصرف کردن این ماده می‌تواند فشار خون شما را تا حدود زیادی کاهش بدهد. بنابراین مصرف کردن قهوه استویا اثرات بسیار مفیدی در عملکرد قلب می‌گذارد و موجب تنظیم شدن ضربان قلب خواهد شد. 

• آلرژی

شیرین کننده‌های موجود در گیاه استویا، هیچگونه آلرژی یا واکنش حساسیت زایی را در بدن ایجاد نمی‌کنند. 

• محافظت از دندان‌ها

استویا به عنوان یک گیاه طبیعی، بعد از مصرف میزان باکتری‌های مضر موجود در دندان‌ها و دهان را کاهش می‌دهد. بنابراین با افزودن این شیرین کننده طبیعی در خمیر دندان یا دهان شویه، می‌توانید از پوسیدگی دندان‌های خود جلوگیری کنید. 

• محافظت از کلیه

سرعت دفع ادرار با مصرف کردن گیاه یا قهوه مورد نظر، نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کند. بنابراین مصرف کردن منظم این گیاه، برای کلیه فواید زیادی دارد و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌کند. ویتامین‌ها و عناصر معدنی موجود در گیاه استویا، برای سلامت بدن بسیار مفید است. 

قهوه استویا چیست؟

مضرات و عوارض جانبی استویا چیست؟

طبق آزمایش‌هایی که بر روی موش‌های آزمایشگاه انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که مصرف برگ این گیاه توسط موش‌ها می‌تواند از کلیه‌های آنها محافظت کند و همچنین تاثیر بیماری دیابت را در آنها کمتر خواهد کرد. ممکن است در برخی از افراد مصرف کردن استویا به همراه الکل قند، عوارضی همچون اسهال، نفخ، حالت تهوع و گرفتگی شکم به دنبال داشته باشد. 

آیا مصرف استویا در دوران بارداری بی‌خطر است؟

مصرف کردن این گیاه یا عصاره آن، برای زنان در دوران بارداری خطری ندارد. بنابراین آنها می‌توانند از این محصول ارگانیک و طبیعی در این دوران در حد مجاز مصرف کنند. ولی اگر زنان باردار به الکل‌های قند حساسیت دارند، بهتر از برندی از آن را خریداری کنند که بدون اریتریتول باشد‌. 

نحوه استفاده کردن از استویا به جای شکر یا قند

می‌توانید از پودر استویا در نوشیدنی‌ها یا غذاهای خود به جای شکر استفاده کنید. یک پیمانه از پودر این گیاه با یک قاشق چای‌خوری شکر، برابری می‌کند. روش‌های استفاده از استویا شامل موارد زیر می‌باشد که عبارتند از:

  1. • می‌توانید آن را به چای یا قهوه خود اضافه کنید.‌
  2. • برای اضافه کردن به لیموناد خانگی، بسیار توصیه می‌شود. 
  3. • می‌توانید پودر این گیاه را بر روی غلات سرد یا گرم خود بریزید و مصرف کنید. 
  4. • برای اضافه کردن در ماست و اسموتی نیز بهترین گزینه می‌باشد. 

با کمک این نوع قهوه یا شیرین کننده گیاهی می‌توانید به راحتی انواع شیرینی جات و کیک‌های متنوع را بپزید، زیرا مزه و طعم شیرینی آن همانند شکر است. 

خواص استویا برای پوست صورت

با استفاده از ماسک تهیه شده از این گیاه، میزان جوانی و شادابی پوست صورت نسبت به قبل افزایش پیدا می‌کند. ماسک تهیه شده از پودر گیاه استویا را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست صورت خود بمالید، بعد از گذشت این زمان می‌توانید صورت خود را شسته و از شفافیت آن لذت ببرید. 

ترکیبات موجود در قهوه استویا، برای برطرف شدن چین و چروک‌های پوست صورت بسیار مفید هستند، بنابراین با استفاده از ماسک آن، صورت شما جوان‌تر خواهد شد. برای درست کردن ماسک جوان کننده استویا، لازم است یک قاشق غذاخوری از پودر برگ‌های خشک شده این گیاه را با مقداری شیر ترکیب کنید، خمیر تهیه شده از آن را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست صورت خود بگذارید. با هفته‌ای دو بار استفاده از ماسک گیاهی مورد نظر، نتایج آن را خواهید دید. 

قهوه استویا چیست؟

طرز تهیه دمنوش استویا

برای درست کردن دمنوش یا قهوه مورد نظر از این گیاه، مقداری برگ خشک شده از استویا را به همراه پودر دارچین با آب جوش مخلوط کنید، بعد از ۱۰ دقیقه دم کشیدن، آن را صاف کرده و نوش جان کنید. می‌توانید برای شیرین کردن بسیاری از دمنوش‌های خود، از پودر طبیعی استویا استفاده کنید که کالری ناچیزی به همراه دارد و چاق کننده نیست. 

کلام آخر:

قهوه یا پودر استویا چیست؟ در این مطلب به طور کامل با شیرین کننده گیاهی یا همان استویا آشنا شدید، گیاه بدون عوارض و بدون کالری بوده و بهترین جایگزین برای قند و شکر می‌باشد و مزیت‌های زیادی برای حفظ سلامتی شما دارد. محصولات استویا برای زنان باردار و افراد مبتلا به دیابت، کاملا بی خطر بوده و می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. افراد می‌توانند برای کاهش علائم دیابت یا مدیریت کردن وزن خود، به جای مصرف کردن شکر از این گیاه یا پودر آن در غذاها و نوشیدنی‌های خود به عنوان شیرین کننده استفاده کنند. 

افراد دیابتی برای ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون، باید به جای مصرف کردن قند یا شکر در نوشیدنی و غذاهای خود، از این محصول گیاهی و کاملاً طبیعی استفاده کنند. گیاه مورد نظر سبب کاهش کالری مصرفی در فرد شده و در نتیجه برای مدیریت وزن بسیار مفید است. اگر از قهوه مورد نظر در رژیم خود استفاده کنید، میزان مبتلا شدن شما به بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو کاهش پیدا می‌کند. 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید