15:37 , 1403/2/2
کد خبر: 000045963
بازدید: 1171
فوری؛ تاریخ نمایشگاه کتاب 1403

نمایشگاه کتاب 1403 در ایران از تاریخ 19 تا 29 (به‌صورت حضوری و مجازی) در مصلی امام خمینی شهر تهران برگزار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایونا، نمایشگاه کتاب یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های فرهنگی ایران است که در هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

نمایشگاه امسال ویژگی‌ها و تازگی‌های خاصی دارد. از مهمانان رسمی خارجه گرفته تا شرایط جدید ناشران برای شرکت در این نمایشگاه. امروز قصد داریم که به‌طور کامل شرایط این نمایشگاه را بررسی کنیم تا شما برای شرکت در آن اطلاعات کافی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیش‌‌تر تا پایان مقاله همراه ما بمانید.

نام‌نویسی ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب 1403

ثبت نام ناشران داخلی برای شرکت در نمایشگاه کتاب امسال از 12 اسفند سال پیش آغاز شد. نمایشگاه کتاب چند سالی هست که هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. هر ناشر می‌تواند با رعایت ضوابط و قوانین نمایشگاه یا در هر 2 بخش شرکت کند یا تنها در بخش مجازی حضور داشته باشد.

کتاب‌هایی که از سال 1399 به بعد منتشر شده‌اند می‌توانند در بخش حضوری نمایشگاه و کتاب‌هایی که از سال 1393 به بعد منتشر شده‌اند می‌توانند در بخش مجازی نمایشگاه منتشر شوند. بیش ‌از 2000 ناشر در نمایشگاه کتاب امسال حضور پیدا خواهند کرد.

شرایط مساعد مصلی امام خمینی برای نمایشگاه کتاب 1403

رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد که امسال با توجه به شرایطی که وجود دارد مصلی امام خمینی شرایط بهتری برای میزبانی از نمایشگاه کتاب را داراست و به همین دلیل هم این مکان برای برگزاری انتخاب شده است.

یاسر احمدوند در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد که از هر 2 مجموعه شهر آفتاب و مصلی امام خمینی دیدن کردیم و به این نتیجه رسیدیم که مصلی وضعیت بهتری برای میزبانی از این نمایشگاه را دارد. وضعیت دسترسی برای مصلی امام خمینی بسیار خوب است و تهرانی‌ها می‌توانند راحت خودشان را به محل برگزاری این نمایشگاه برسانند.

با بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب تهران آشنا شوید

بد نیست که با بخش‌های نمایشگاه کتاب 1403 آشنا شوید. در دسته‌بندی بخش‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته تغییر خاصی ایجاد نشده است. ناشران عمومی با کتاب‌های عمومی در خدمت سلیقه‌های مختلف هستند. بخش کودک و نوجوان باز هم وجود دارد و علاقه‌مندان به این بخش می‌توانند از جدیدترین کتاب‌های منتشرشده برای این گروه سنی بهره‌مند شوند.  

بخش بعدی مربوط به ناشران دانشگاهی است. در این بخش علاقه‌مندان می‌توانند کتب آموزشی آکادمیک و دانشگاهی را تهیه کنند. ناشران آموزشی و کمک‌آموزشی نیز مثل هر سال حضور دارند. در بخش ناشران خارجی اما جذاب‌های جدیدی وجود دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

هدف نمایشگاه کتاب 1403 چیست؟

نمایشگاه کتاب مثل هر سال در نظر دارد تا فضایی را فراهم کند که دوست‌داران کتاب و ناشران بتوانند در آن صمیمانه به برقراری ارتباط با یک‌‌دیگر بپردازند. فضایی که در عین صمیمیت، تخصصی هم هست.

جلسه‌ای اسفند سال پیش برگزار شد که در آن یاسر احمدوند (رئیس نمایشگاه)، علی رمضانی (قائم مقام و سخنگو)، حسین دیوسالار (مشاوره رئیس و مدیر کمیته امور بین‌الملل)، محمد الله یاری (مدیر کمیته ناشران داخلی) و جمعی دیگر از افراد حضور داشتند. در این جلسه اهداف زیر برای نمایشگاه 1403 مشخص شد:

  • ایجاد فضایی سرشار از نشاط فرهنگی
  • توجه به مردم در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌ها
  • توجه به سیاست و راهبردهای کلان نمایشگاه
  • استفاده از ظرفیت فعالان فرهنگی و تشکل‌های مردمی
  • برقراری ارتباط با فعالان حوزه نشر و کتاب
  • برطرف ‌کردن آسیب‌ها و نقص‌های دوره‌های قبلی

چگونه می‌توانیم خودمان را به مصلی امام خمینی برسانیم؟

نمایشگاه مصلی امام خمینی در سال 1370 احداث شده و حدودا 65 هکتار مساحت دارد. این سازه دارای 14 گلدسته با الهام از 14 معصوم بوده و همچنین 12 صحن برای آن وجود دارد که با الهام از 12 امام طراحی و ساخته شده‌اند. 5 ورودی که به 5 تن آل عبا اشاره دارد در این محل احداث شده است.

بخش اصلی سازه دارای گنبدی به ارتفاع 63 متر و 2 گلدسته بزرگ به ارتفاع 72 متر است. مصلی امام در تهران، خیابان شهید بهشتی، روبه‌روی خیابان میرعماد قرار دارد. مسیر مترو برای دسترسی به آن وجود دارد. شما می‌توانید از 2 ایستگاه شهید بهشتی و مصلی استفاده کنید. ایستگاه مصلی بر روی خط 1 قرار دارد و شهید بهشتی نیز در تقاطع خط 1 و 2 احداث شده است.

مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران 1403

یاسر احمدوند اعلام کرد که حضور هند به‌عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب 1403 قطعی شده و تنها کمی تا اعلام رسمی آن زمان باقی است. دلیل تاخیر در اعلام آن نیز امضای سند رسمی برای چنین حضوری است. البته در صورتی که این اتفاق رخ ندهد چند کشور جایگزین دیگر هم وجود دارند که معرفی خواهند شد.

احمدوند گفت: در جلسه‌ای که با استادان زبان و ادبیات فارسی هند داشتیم، قرار شد از ۱۰ کتاب از این استادان دانشگاه حمایت کنیم تا در ایران منتشر شوند. او نیز به این نکته اشاره کرد که با ناشران هندی هم صحبت شده و تعدادی از کتاب‌های خوب فارسی به آن‌ها معرفی شده است.

استقبال از نمایشگاه کتاب 1403 چقدر خواهد بود؟

پیش‌بینی‌ها به ما نشان می‌دهد که احتمالا استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب خواهد بود. بخش زیادی از مراجعه‌کنندگان به این نمایشگاه برای کتب دانشگاهی، آموزشی و کمک‌آموزشی وارد این رویداد فرهنگی می‌شوند. از این‌رو چون همواره چنین نیازی وجود دارد می‌توانیم بگوییم که استقبال خوب خواهد بود.

مهمان ویژه نمایشگاه امسال نیز مطمئنا می‌تواند کمک زیادی به رونق این رویداد فرهنگی کند. شرایط و محل برگزاری نیز مهیا است. مصلی تهران ثابت کرده که همیشه محل بهتری نسبت به دیگر مکان‌ها بوده و دسترسی راحت‌تری هم دارد.

جمع‌بندی:

تا برگزاری نمایشگاه کتاب 1403 کم‌‌تر از 1 ماه باقی است و ما اطلاعات زیادی درباره این نمایشگاه داریم. می‌دانیم که امسال این نمایشگاه در مصلی برگزار می‌شود و هنوز شهر آفتاب به پتانسیل نهایی خود نرسیده است.

هند مهمان ویژه نمایشگاه کتاب امسال خواهد بود و این حضور مطمئنا می‌تواند رنگ و لعاب جدیدی به نمایشگاه بدهد. باید ببینیم که در سال 1403 شرایط نمایشگاه کتاب هم در فرم حضوری و هم مجازی به چه شکل پیش خواهد رفت و استقبال از این رویداد فرهنگی چقدر خواهد بود.

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید