15:03 , 1402/3/31
کد خبر: 000026895
بازدید: 1273
عوارض کم کاری تیروئید در نوزادان چیست؟

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: رشد آی‌کیو در ۲ سال اول زندگی بیشتر از سایر عمر است و از همین رو در صورت جدی نگرفتن اختلال تیروئید، بیمار دچار آسیب شدید مغزی و کوتاهی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، دکتر نسرین تنکابنی، رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان قزوین، در یک گفتگوی خبری اعلام کرد که شاخص پوشش غربالگری کم‌کاری تیروئید نوزادان در استان قزوین ۱۰۰ درصد است و این غربالگری به توصیه وزارت بهداشت در استان با جدیت هرچه تمام‌تر پیگیری می‌شود.

غربالگری این اختلال از ابتدای سال ۱۳۸۵ تا کنون در حال اجراست و بالغ بر ۳۳۵ هزار و ۶۲۳ نوزاد، در استان قزوین غربالگری شده‌اند که منجر به شناسایی ۱۳۴۰ نوزاد مبتلا به کم‌کاری تیروئید شده است.

وی بیان کرد که اقدام والدین برای درمان کودکان مبتلا به این اختلال بسیار حائز اهمیت است، زیرا عوارض ناشی از این بیماری شامل عقب‌ماندگی ذهنی و اختلال در رشد نوزاد است. کم‌کار بودن تیروئید، سوخت‌وساز بدن را پایین می‌آورد و باعث تغییراتی در عملکرد و همچنین انرژی بدن و حتی حرکات روده می‌شود. آزمایش تیروئید در نوزادان از سه روزگی تا پنج روزگی صورت می‌گیرد و با یک نمونه‌برداری از خون قابل شناسایی است.

تنکابنی در بیان علائم کم کاری تیروئید به ورم کردن صورت و متورم شدن زبان، گریه با صدای خرخر و گرفته، سردی نقاط انتهایی اندام‌ها و لکه‌دار شدن پوست، بنیه ضعیف عضلات (سستی و ناتوانی عضله)، ضعف در شیرخواری، بزرگ شدن ملاج (نقاط نرم جمجمه)، زردی طولانی مدت، فتق ناف، کمبود انرژی، خواب آلودگی در اغلب اوقات، گیجی و بی حالی زیاد حتی در زمان بیداری و یبوست و خشکی شکم اشاره کرد.

او همچنین تاکید کرد که رشد آی‌کیو در ۲ سال اول زندگی بیشتر از سایر عمر است و از همین رو در صورت جدی نگرفتن اختلال تیروئید، بیمار دچار آسیب شدید مغزی و کوتاهی قد خواهد شد.

به همین دلیل او تاکید کرد که غربالگری کم‌کاری تیروئید در نوزادان بسیار مهم است و والدین باید به صورت جدی این مسئله را پیگیری کنند.

همچنین، در صورت تشخیص بیماری، باید به سرعت درمان شود تا عوارض جانبی جدی و از جمله عقب‌ماندگی ذهنی و اختلال در رشد نوزاد پیشگیری شود.

بنابراین، رعایت شاخص پوشش غربالگری کم‌کاری تیروئید در نوزادان و انجام آزمایش تیروئید در زمان مناسب، می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر در پیشگیری و درمان این اختلال مهم در نوزادان مطرح شود.

بهترین زمان افتادن دندان شیری کودکان

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید