09:23 , 1402/7/27
کد خبر: 000034968
بازدید: 1347
علت پریود نشدن و حامله نبودن

در این مطلب علت پریود نشدن و حامله نبودن و راهکارهای درمان این مشکل را مطالعه می کنید.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، یکی از مهم ترین نگرانی هایی که هر ماه، در طول سنین بارداری خانم ها همراه آنها است نگرانی از باردار شدن است! به طوری که همه آنها بعد از چند روز تاخیر و پریود نشدن به موقع بسیار متشنج شده و به دنبال علل پریود نشدن خود هستند. بارداری، از مهم ترین علل پریود نشدن بانوان است. اما این مسئله می تواند دختران مجرد را نیز درگیر کند. به همین دلیل در این مقاله قصد بررسی مهم ترین علت پریود نشدن و حامله نبودن را داریم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت پریود نشدن طولانی چیست؟

همانطور که اطلاع داده شد، بارداری از مهمترین علل تاخیر در سیکل قاعدگی شماست. اما بارداری فرد، همیشه دلیل واحد عدم پریودی منظم زنان نیست و ممکن است علل دیگری نیز مسبب از بین رفتن نظم بدن شما شده باشد؛ که در این بخش به مهم ترین این عوامل می پردازیم:

از باردار نبودن خود مطمئن شوید!

اگر مجرد هستید یا  در سیکل قبلی به هیچ عنوان رابطه ی جنسی با پارتنر خود نداشته اید نمی توانید علت پریود نشدن خود را به حاملگی خود ربط دهید. صرفا در صورتی می توانید حاملگی را دلیل عدم پریود شدن خود بدانید که رابطه جنسی واژینال را در دوره قبلی با پارتنر خود داشته اید. رابطه دهانی و رابطه مقعدی نمی توانند سبب ایجاد این مشکل شده باشند. توصیه می شود در صورتی که یک هفته از پریود شما گذشت و همچنان پریود نشدید از بی بی چک برای اطمینان از این مسئله استفاده کنید.

قرار داشتن در فشارهای روحی و استرس شدید

بدن ما در مواجهه با فشارهای روانی زندگی فردی و اجتماعی، هورمونی تحت عنوان کورتیزول ترشح می کند. زمانی که به مدت طولانی در شرایط استرس زا قرار داشته باشیم، دوز بالایی از این هورمون در خون ما وجود خواهد داشت. و در نتیجه کورتیزول سبب تاثیرات سوئی بر میزان تولید هورمون های جنسی مهم بدن زنان یعنی استروژن و پروژسترون خواهد داشت  و همین عامل سبب بی نظمی در سیکل قاعدگی زنان و پریود نشدن و حامله نبودن آنها خواهد شد.

علت پریود نشدن و حامله نبودن

نداشتن خواب کافی

میزان خواب برای هر فرد در هر سن و جنسیتی متفاوت است. هورمون های مفید بدن ما عموما در ساعات اولیه شب ترشح می شوند. بنابراین اگر پاسی از شب را به کار کردن و یا حضور در شبکه های اجتماعی می گذرانید بدن خود را در وضعیت بسیار نامتناسبی قرار می دهید! که علاوه بر تداخل در تولید هورمون های مفید، مقدمات ترشح هورمون کورتیزول را نیز فراهم می کنید.

چرا که با بیدار ماندن در هنگام شب مغز ما به شرایط نامساعدی پی می برد و با ترشح کورتیزول سعی بر دفاع از خود را دارد!

پرولاکتین بالا

حین دوران شیردهی در بدن زنان هورمونی تحت عنوان پرولاکتین ترشح می شود. به همین دلیل معمولا برخی از خانم ها در این دوران دچار قطع عادت ماهیانه می شوند.چرا که  این هورمون قادر است از عملکرد تخمدان ها جلوگیری کند تا تخمک گذاری دچار اختلال شود. بنابراین از حاملگی جدید خانم  در حین شیردهی جلوگیری می کند. گاهی این هورمون در بدن دختران مجرد یا بانوانی که در دوران شیردهی قرار ندارند، نیز  افزایش می یابد و در نتیجه موجب اختلالات قاعدگی و تاخیر در پریودی می شود.

مشکلات تیروئیدی 

غده پروانه ای شکلی موسوم به غده تیروئید، مسئول ترشح هورمون های مهمی است که در تنظیم متابولیسم بدن ما و بالاخص چرخه ی قاعدگی اهمیت بسیار ویژه ای دارد. لذا مشکلاتی از قبیل پرکاری یا کم کاری این غده می تواند از دلایل اصلی پریود نشدن باشد.

تغییرات سریع وزن بدن

 کاهش وزن بسیار شدید و سوء تغذیه مزمن سبب تاثیرات منفی بر بخش کنترل کننده و تولید کننده هورمون های تحریک فولیکول های تخمدان(هیپوتالاموس) شده و بر میزان هورمون های تنظیم کننده اصلی قاعدگی نظیر LH و FSH) تاثیر خواهد گذاشت.

 بنابراین توصیه می شود در صورتی که اخیرا دچار کاهش وزن شدیدی شده اید در اسرع زمان به متخصص تغذیه مراجعه نمایید. از طرفی افزایش وزن و چاقی نیز از مهم ترین علل بی نظمی پریود می باشد. با افزایش شدید وزن، میزان هورمون استروژن  و همچنین مقاومت به انسولین افزایش می یابد و همین عامل سبب بروز بی نظمی در قاعدگی خواهد شد.  

انجام تمرینات قدرتی و بسیار شدید

 اگر از ورزش های شدید نظیر بدنسازی و سایر تمرینات قدرتی استفاده می کنید و اخیرا حجم زیادی از چربی بدن خود را از دست داده اید؛ توصیه می شود تمرینات ورزشی خود را کمی سبک تر کنید و با مشورت با متخصص تغذیه عملکرد هورمون های  قاعدگی خود را بهبود ببخشید.

علت پریود نشدن و حامله نبودن

سوءهاضمه و ضعف شدید جسمی

عدم رعایت رژیم غذایی سالم نیز از شایع ترین علل پریود نشدن بانوان است. مصرف غذاهای کنسروی و نمک سود شده و یا انواع فست فود موجب افزایش التهاب و ضعف شدید جسمی خواهد شد.

ابتلا به بیماری ها

 ابتلا به برخی از بیماری های مزمن نظیر دیابت و مقاومت به انسولین بالا و کم کاری و پرکاری تیروئید نیز از علل مهم تاخیر در پریود می باشد.

سندرم پلی کیستیک علت شایع بی نظمی پریود بانوان!

PCOS یا سندرم پلی کیستیک، به حالتی در بدن زنان اشاره دارد که هورمون های حیاتی تولید مثل به درستی ترشح نمی شوند و در نتیجه امکان تخمک گذاری منظم از این افراد سلب می شود. سندرم پلی کیستیک عامل شایع تاخیر در قاعدگی بدون بارداری و لکه بینی بین دو دوره و یا پریود های سنگین فرد می باشد.  افزایش موهای زائد صورت و سینه و یا  بروز آکنه یا جوش های بسیار شدید نیز از دیگر علائم ابتلا به سندرم پلی کیستیک است.  و عموما اولین متهم در  کشف علت پریود نشدن و درد شکم و کمر شماست!

عموما در این بیماری مقاومت به انسولین افزایش می یابد و لذا پزشک شما، با تجویز داروهای کنترل کننده قند خون و همچنین داروهای تنظیم کننده پریود سعی در تنظیم هورمون های بدن شما خواهند داشت. از طرفی  کنترل استرس، تنظیم خواب و ورزش های مفرح و سبک از مهم ترین روش های تغییر سبک زندگی جهت مدیریت این سندرم است.  

شروع یائسگی

سن طبیعی شروع فرایند پیری در زنان بین 45 الی 55 سال است. عموما زنان در این سنین کم کم دچار کاهش حجم خونریزی و افزایش طول دوره های پریودی می شوند و بعد از مدتی به طور کلی قطع خواهد شد.

 متاسفانه به دلیل سبک اشتباه زندگی و استرس دنیای امروزی، شاهد کاهش سن یائسگی در برخی زنان با سن کمتر از 45 سال هستیم. بنابراین اگر دچار تاخیر در قاعدگی شده اید توصیه می شود این مورد را نیز در لیست پیگیری خود قرار دهید.

دیر شدن عادت ماهانه تا چند روز طبیعی است؟

پیشنهاد  می شود که همیشه تاریخ شروع و پایان پریود خود را با استفاده از اپلیکیشن های مناسب این کار به دقت مورد رصد قرار دهید.

عموما با تغییرات شرایط زندگی استرس و تغذیه و شرایط آب و هوایی و... دیر شدن پریود تا پنج روز طبیعی است و نیازی به پیگیری ندارد. ولی اگر بعد از 5 روز نیز عادت ماهیانه شما شروع نشد؛ باید به دنبال دلیل منطقی برای این تاخیر باشید.

 توصیه می شود به دکتر متخصص زنان مراجعه کنید و با انجام آزمایش خون و سونوگرافی از سلامت هورمون های حیاتی دخیل در سیکل منظم قاعدگی و رحم و تخمدانها اطمینان حاصل کنید. اما اگر در ماه قبلی رابطه جنسی محافظت نشده ای را داشته اید تا یک هفته صبر کنید و بعد از بی بی چک مناسبی استفاده کنید و در صورتی که جواب آن مثبت بود برای انجام تیتر بتا به آزمایشگاه مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که برای استفاده از بی بی چک بهتر است از اولین ادرار بعد از بیدار شدن از خواب استفاده کنید. چرا که میزان هورمون HCg در این زمان در ادرار شما بیشتر است جواب صحیح و شفاف تری را در اختیار شما خواهد گذاشت.

درمان های خانگی مناسب برای سریعتر پریود شدن

چای زعفران را برای رفع عارضه پریود نشدن و حامله نبودن امتحان کنید:

اگر واقعا مطمئن هستید که حامله نیستید، توصیه ی ما این است که  برای تسریع پریودی خود از دمنوش زعفران استفاده کنید. زعفران با طبع گرمی که داراست به شدت قاعده اور بوده و می تواند تا حد زیادی در درمان این اختلال موثر واقع شود. برای تهیه این دمنوش 1ق چ پودر زعفران به خوبی بسابید و در قوری بریزید سپس مقدار مناسبی اب جوش روی آن بریزید. و به مدت 20 دقیقه دم کنید و سپس آن را با نبات میل کنید.

علت پریود نشدن و حامله نبودن

دمنوش نعنا و عسل

 اگر به دلیل تاخیر در پریود دچار گرفتگی عضلات کمر و زیر شکم شده اید، دمنوش نعنا و عسل گزینه مناسبی برای شماست.

جهت تهیه این دمنوش، مقداری نعناع خشک یا نعنا تازه را در یک قوری حاوی آب جوش بریزید و به مدت نیم ساعت آن را دم کنید و بعد آن را در فنجان بریزید و کمی صبر کنید تا از دمای آن کاسته شود و سپس با یک قاشق چای خوری عسل میل کنید.

زردچوبه را فراموش نکنید:

زردچوبه از مهم ترین گیاهان قاعده آوری است که می توان آن را با یک لیوان شیر مخلوط کرده تا از تاخیر پریود جلوگیری نماید.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل نیز یکی از موثرترین راه حل ها برای تسریع پریودی است. مقداری از زنجبیل های تازه ورقه شده را در دو لیوان اب در حال جوش بیندازید و نیم ساعت صبر کنید تا به خوبی عصاره ان خارج شود. و بعد  با افزودن عسل میل کنید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید