12:11 , 1403/1/25
کد خبر: 000045170
بازدید: 1170
سیاه شدن زبان در بارداری

 معمولاً به حالتی که در آن زبان به رنگ زرد درآمده، زبان سیاه مودار گفته می‌شود. در این بیماری، پرزهای روی زبان حالت طبیعی خود را از دست داده و بسیار بلندتر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، در این حالت هرگونه مواد غذایی که شما مصرف می‌کنید، در لابلای پرزهای زبان گیر کرده و سبب تغییر رنگ آن می‌شوند. کم آبی بدن، استعمال سیگار، مصرف افراطی آنتی بیوتیک‌ها، مصرف زیاد قهوه و چای و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان از عواملی هستند که سبب سیاه شدن زبان می‌شوند.‌

عارضه زبان سیاه مودار با علائم اولیه همانند زرد شدن زبان آغاز می‌شود که در سنین مختلف، ممکن است ایجاد شود. زنان باردار در این دوران با تغییرات هورمونی همراه بوده و عارضه سیاه شدن زبان در آنها به فراوانی مشاهده می‌شود.‌ 

سیاه شدن زبان در بارداری

زبان سیاه چیست؟

زبان سیاه یا همان بیماری زبان مودار، به عنوان یک بیماری خوش خیم و بی‌ضرر شناخته می‌شود. اگرچه سیاه شدن رنگ زبان برای فرد بسیار ترسناک به نظر می‌رسد، اما این عارضه نگران کننده نیست و خطر جدی در سلامتی فرد ایجاد نمی‌کند. در اکثر مواقع به دلیل بهداشت نامناسب دندان، رنگ زبان تغییر کرده و سیاه می‌شود. 

معمولا سیاه رنگ شدن زبان در افراد مسن شایع‌تر بوده و به طور کلی در هر سنی امکان ایجاد آن وجود دارد. با رعایت نکردن بهداشت دهان و سیگار کشیدن، این مشکل در افراد شدیدتر می‌شود. 

عوامل ایجاد کننده سیاهی زبان چیست؟

سیاه شدن زبان به دلایل مختلفی در هر فرد دیده می‌شود که شامل سوء تغذیه، مشکلات صفرا و کبد، بیماری یرقان، سینوزیت، ریفلاکس معده، مشکلات گوارشی، پرتو درمانی در قسمت گردن و سر، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، رشد باکتری بر روی زبان، عفونت ادراری، مصرف آنتی بیوتیک، اختلال در سیستم گوارشی، اختلال در سیستم ایمنی، مختل شدن عملکرد روده و استرس می‌باشد. 

عکس زبان سیاه 

بیماری زبان سیاه مودار، از جمله بیماری‌ها و مشکلات دهان محسوب می‌شود که در اکثر موارد بدون درد و کاملاً خوش خیم می‌باشد. معمولاً بر اثر قارچ‌ها و باکتری‌های مضر در دهان، شاهد این بیماری هستیم که مشکلات جدی برای فرد به همراه نداشته و به راحتی قابل درمان است. 

این بیماری در آقایان بیشتر از زنان ایجاد می‌شود. معمولاً افرادی که تزریقات روزانه داخل وریدی دارند یا به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند، بعد از مدتی رنگ زبان آنها سیاه می‌شود. علائم زبان سیاه مودار شامل تغییر رنگ زبان و احساس سوزش در این ناحیه می‌باشد.

بعد از سیاه شدن زبان در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که نشانه‌ها و تغییر رنگ زبان شما برای مدت ۱۰ روز باقی بماند، باید هرچه سریعتر به پزشک معالج مراجعه کنید تا داروهای مخصوصی برای شما تجویز شود. همچنین می‌توانید با مسواک به آرامی تمام مواد غذایی و سلول‌های مرده‌ای که در لابلای پرزهای زبان گیر کرده‌اند را از بین ببرید. 

شما به آسانی می‌توانید سیاهی زبان خود را در منزل درمان کنید. اما اگر این تغییر رنگ زبان با علائم دیگر در بدن شما شدیدتر و بدتر شد، باید حتماً برای بهبودی رنگ زبان خود با پزشک ملاقات کنید. متخصص یا دندانپزشک ابتدا دهان فرد را معاینه کرده تا علت تغییر رنگ زبان را متوجه شود. معمولاً در این موارد پزشک تغییر رنگ یا وجود لکه‌های سیاه بر روی سطح زبان را شناسایی کرده و برای درمان او، راه حل موثری را پیشنهاد می‌دهد. 

برای رفع سیاهی زبان چه باید کرد؟

بیماری زبان سیاه بر اثر رشد بیش از اندازه مخمرها یا باکتری‌ها در دهان فرد ایجاد می‌شود. مصرف کردن مقادیر زیاد چای و قهوه، استفاده از تنباکو، مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های الکلی همانند شراب، برخی از داروها، دهان شویه با فرمولاسیون خاص، کم آبی بدن، مصرف داخل وریدی مانند مواد مخدر، سرطان، نورالژی سوقلو، سیستم ایمنی ضعیف، پرتو درمانی و خشکی دهان از جمله عواملی هستند که سبب سیاه رنگ شدن زبان فرد می شوند. برای درمان کردن این بیماری باید مواردی را رعایت کنید که عبارتند از:

  1. • حداقل بعد از هر وعده غذایی، دوباره در طی روز اقدام به مسواک زدن کنید. 
  2. • برای تمیزی زبان، دندان و دهان خود به مقدار کافی آب مصرف کنید. 
  3. • برای برطرف شدن این بیماری لازم است سیگار خود را ترک کنید تا تغییر رنگ زبان شما برطرف شده و بیماری شما بدتر نشود. 
  4. • برای برطرف شدن مواد غذایی و رفع جرم دندان‌ها از دهان، روزانه یک بار از نخ دندان استفاده کنید. 

برای پیشگیری کردن از سیاهی زبان در دوران بارداری و سایر مواقع باید حتماً بهداشت دهان و دندان خود را همواره رعایت کنید. خراشیدن سطح زبان یا مسواک زدن منظم آن سبب می‌شود تمام باکتری‌های تجمع یافته و ذرات غذایی از روی زبان حذف شده و به تغییر رنگ آن کمک بسیار زیادی می‌کند. 

افرادی که برای برطرف شدن ناراحتی معده یا سوزش سر دل خود از داروی بیسموت ساب سالیسیلات استفاده می‌کنند، در صورت سیاه شدن رنگ زبان باید مصرف آن را قطع کنند. 

سیاه شدن زبان در بارداری

علائم بیماری زبان سیاه مودار چیست؟

در هر فردی تغییر رنگ زبان در این بیماری متفاوت بوده و معمولاً رنگ زبان افراد به زرد، سفید کمرنگ، قهوه‌ای و سیاه تغییر می‌کند. تغییر رنگ زبان معمولاً در قسمت مرکزی آن ایجاد شده و ظاهر آن را نسبت به سایر نواحی متمایز می‌کند. افرادی که به بیماری زبان مودار سیاه مبتلا می‌شوند، علاوه بر سیاهی زبان، علائم دیگری را نیز تجربه خواهند کرد که عبارتند از:

• بوی بد دهان که بر اثر باکتری‌های اضافی بر سطح زبان ایجاد شده است. 

• تغییر در درک طعم مواد غذایی: تغییر رنگ زبان در این بیماری بر طعم غذاها نیز تاثیر گذاشته و سبب می‌شود، تشخیص طعم مواد غذایی خاص برای فرد مشکل شود. 

• احساس خفگی از دیگر علائم بیماری زبان سیاه مودار در افراد می‌باشد که فرد در این مواقع احساس گیجی یا حالت تهوع نیز دارد. 

• احساس غلغلک به دلیل وجود باکتری‌های اضافی بر روی سطح زبان، برای فرد ایجاد شده و حس ناخوشایندی نیز در گلوی خود دارد. 

در بیماری زبان سیاه، زمانی که قارچ کاندیدا آلبیکنس بر روی زبان فرد رشد بیش از اندازه ای داشته باشد، فرد احساس سوزش نیز در زبان خود دارد. 

علت سیاهی زبان در بزرگسالان

زمانی که رنگ زبان بزرگسالان به صورت بنفش یا آبی در می‌آید، نشان دهنده مشکلات تنفسی و نبود کافی اکسیژن در خون فرد می‌باشد. از لحاظ پزشکی تغییر رنگ در زبان بزرگسالان مربوط به ایجاد بیماری‌های مختلف در بدن آنها است. گاهی این تغییر رنگ در زبان کاملاً بی‌خطر بوده و یک مشکل موقتی محسوب می‌شود. اما اگر این تغییرات به صورت مداوم باشد، نشانه ایجاد بیماری یا مشکل اساسی در سلامتی فرد می‌باشد. 

تغییر رنگ زبان بزرگسالان بسیار به سیاه، نشانه رشد بیش از اندازه پاپیلاها بر روی سطح زبان آنها می‌باشد. در این مواقع غذاها، مخمرها و سایر باکتری‌ها در میان پرزهای زبان به دام افتاده و رنگ آن را تغییر می‌دهند. 

علت سیاهی زبان در طب سنتی

در طب سنتی برای تشخیص سلامت فرد، معمولاً رنگ زبان فرد بررسی می‌شود‌. علت سیاهی رنگ زبان در طب سنتی به معنای رشد باکتری‌های فراوان در سطح زبان می‌باشد. عادات بد بهداشت دهانی معمولا سبب تغییر رنگ زبان شده و در این حالت زبان فرد قهوه‌ای تیره یا سیاه می‌شود. از دیگر عوامل بالقوه در تغییر رنگ زبان به سیاهی از دیدگاه طب سنتی، بیماری دیابت است. 

با رعایت کردن بهداشت دندان و مسواک زدن روزانه می‌توانید از سیاهی زبان تا حدود زیادی جلوگیری کنید. بهتر است از داروهایی که سبب سیاهی رنگ زبان می‌شوند، استفاده نکنید. در طب سنتی تمام گیاهان دارویی موثر و راه حل‌های درمانی فوق العاده برای رفع سیاهی زبان تجویز می‌شود. 

همچنین فرد می‌تواند با محدود کردن مصرف قهوه یا نوشیدنی‌های الکلی و اصلاح رژیم غذایی خود، تغییر رنگ زبان خود را درمان کند. در شرایطی که فرد با انجام تمام روش‌های خانگی، تغییر رنگ زبان او درمان نشد، حتماً باید در سریع‌ترین زمان ممکن به دندانپزشک مراجعه نماید تا داروهای مخصوصی برای او تجویز شود. علاوه بر آن استفاده از دهانشویه‌ها با ترکیبات پروکسید می‌توانند سبب سیاه رنگ شدن زبان شوند. در این شرایط باید مصرف این دهانشویه‌ها قطع شود. 

زبان سیاه یک بیماری جدی و پرخطر محسوب نمی‌شود، اما برای فرد این تغییر رنگ زبان ناراحت کننده است و بر اثر آن احساس خجالت کرده و اعتماد به نفس او کاهش پیدا می‌کند. بنابراین باید هرچه سریعتر علت را جستجو کرده و از روش‌های درمانی موثر برای برطرف شدن آن استفاده کند. 

 

سخن پایانی

بیماری lingua villonodularis یا همان زبان مودار سیاه، رنگ زبان فرد را به قهوه‌ای یا سیاه تغییر می‌دهد. همچنین این بیماری سبب ناخوشایند شدن ظاهر زبان و ایجاد شدن علائم دیگری در بدن می‌شود. رشد بیش از اندازه باکتری‌ها و برخی از قارچ‌ها بر روی سطح زبان و رعایت نکردن بهداشت دهان، از جمله عوامل اصلی سیاه شدن رنگ زبان هستند. 

برای رفع این مشکل بهتر است به صورت روزانه دندان‌های خود را مسواک زده و تمام ذرات غذایی باقیمانده بر روی زبان خود را به آرامی تمیز کنید تا رنگ زبان شما کاملاً طبیعی باشد و سیاه نشود. 

دندانپزشکان و متخصصین ابتدا به دهان و زبان فرد نگاه کرده و آنها را به طور کامل معاینه می‌کنند. ‌پزشک برای تشخیص بیماری زبان سیاه ابتدا آزمایش‌های فراوانی برای فرد تجویز کرده تا با استفاده از آنها بیماری‌هایی همچون بیوپسی یا سرطان رد شود. همچنین با انجام آزمایش‌هایی همانند خراشیدن قارچ یا آزمایش سواب های کشت باکتری، علت تغییر رنگ زبان را تشخیص می‌دهد. 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید