09:56 , 1402/7/30
کد خبر: 000035104
بازدید: 1288

بنابر گزارش انجمن قلب آمریکا؛

سلامت قلب زنان در خطر است

با توجه به اعلام انجمن قلب آمریکا، با پیشرفت سن در زنان، خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، زنان باید از عوامل خطر بیماری قلبی در خود آگاه باشند.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، یائسگی به چندین روش مختلف، از جمله سن، میزان استروژن، علائم مرتبط و تغییرات در ساختار بدن، در افزایش خطر بیماری قلبی نقش دارد.

با توجه به گزارش این انجمن، زنانی که در سنین پایین‌تر (قبل از ۴۵ سالگی) به دوران یائسگی وارد می‌شوند، به طریق چشم‌گیری در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند. درصورتی که یک زن جراحی تخمدان را انجام دهد و به یائسگی زودرس وارد شود، خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز افزایش می‌یابد. با این حال، انجام جراحی مشابه در سنینی که به‌صورت طبیعی به دوران یائسگی وارد می‌شوند، افزایش خطر بیماری قلبی را ندارد. همچنین، حذف رحم در هیسترکتومی به نظر نمی‌آید که به تاثیر در خطر بیماری قلبی عروقی قبل یا بعد از یائسگی داشته باشد.

بعضی از علائم معمول یائسگی شامل گرگرفتگی و تعریق شبانه هستند. این نشانه‌ها ممکن است تا ۱۰ سال یا بیشتر نیز ادامه داشته باشند و میزان خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند. افسردگی و مشکلات در خواب هم می‌توانند با خطر بیماری قلبی مرتبط باشند. همچنین چربی حاصل از چربی‌های اطراف شکم نیز در افزایش این خطر نقش دارد.

هورمون استروژن نیز یکی از عوامل تأثیرگذار دیگر است. این هورمون تأثیری بر رگ‌های خونی دارد و با پیشروی سن، تولید آن کاهش می‌یابد. این کاهش ممکن است منجر به تجمع کلسترول در دیواره‌های عروق گردد و این می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی یا حمله قلبی را افزایش دهد.

همچنین به نظر می‌رسد که عوامل خطری مانند سطح کلسترول و سندرم متابولیک در دوران یائسگی به نحوی متأثر می‌شوند که اثرات پیری را بیشتر از پیش افزایش می‌دهند. اگر فردی از ۵ عامل خطری زیر، حداقل ۳ عامل را داشته باشد، ممکن است مبتلا به سندرم متابولیک باشد. این عوامل عبارتند از: فشار خون بالا، قند خون بالا، تری‌گلیسرید بالا، سطح کلسترول HDL (خوب) پایین و چاقی در منطقه شکمی.

منبع: هلث دی نیوز

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید