13:32 , 1402/9/9
کد خبر: 000037148
بازدید: 1254
رژیم لاغری شیردهی استرالیایی

اطلاعات تکمیلی رژیم لاغری شیردهی استرالیایی را در ادامه مطلب، مطالعه کنید.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، دغدغه بسیاری از خانم هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند، این است که هرچه سریع‌تر لاغر شوند. در دوران شیردهی شما به رژیم ویژه و کاملی برای لاغری احتیاج ندارید. رژیمی که می‌گیرید موجب افزایش انرژی بدنتان و حفظ سلامتی آن می‌شود و تاثیری بر روی نوزاد و شیردهی ندارد.‌ ولی اگر ویتامین B12 و ید در بدن مادر کم باشد، برای نوزاد مشکلاتی به وجود می‌آید. در این مقاله در زمینه رژیم لاغری در دوران شیردهی توضیحاتی جامع و کامل در اختیار شما قرار می‌دهیم. 

رژیم لاغری شیردهی استرالیایی

نکات لازم برای رژیم لاغری در دوران شیردهی

بدن شما در دوران شیردهی تمام نیازهای اضافی به مواد مغذی را تامین می کند. معمولاً خانم‌ها در زمان شیردهی اشتهای بسیار بیشتری دارند تا مواد مغذی و انرژی آنها افزایش یابد، به همین خاطر بیشتر از قبل غذا می‌خورند تا انرژی لازم برای شیر دادن به نوزاد را داشته باشند.

اگر تمایل دارید رژیم لاغری شیردهی استرالیایی را تجربه کنید، حتماً باید نیاز بدن شما به کلسیم، آهن و ید به اندازه کافی تامین شود.‌ به طور کلی باید تحت نظر یک مشاور پزشکی یا متخصص تغذیه قرار گیرید تا از تامین تمام نیازهای بدن خود در رژیم لاغری مطمئن شوید. برای اینکه در دوران شیردهی بهترین رژیم لاغری را بگیرید به شرایط عمومی بدن، وزن و میزان اشتهای خود توجه داشته باشید. 

چگونه در دوران شیردهی لاغر شویم؟

اکثر خانم‌ها در زمان بارداری دچار افزایش وزن و چاقی می‌شوند و بلافاصله بعد از زایمان به فکر گرفتن رژیم لاغری و رفع اضافه وزن خود می‌افتند. به طور کلی انجام رژیم‌های سنگین لاغری بعد از زایمان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا تغذیه خانم‌ها با میزان شیردهی آنها ارتباط مستقیم داشته و بر رشد نوزاد تاثیر می‌گذارد.

محققین و پزشکان تغذیه بر این باور هستند که مادر شیرده باید برای کاهش وزن خود و سلامتی نوزادش بهترین رژیم غذایی مناسب را داشته باشد. در این رژیم مادر باید به طور مداوم غذاهای سالم برای سلامت خود و فرزندش مصرف کند. 

حدود ۲ الی ۳ ماه بعد از زایمان می‌توانید برای کاهش وزن خود رژیم بگیرید. مادران با توجه به میزان شیردهی خود حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰ کالری بیشتر از زمان بارداری باید به صورت روزانه دریافت کنند. 

زنان در دوران شیردهی برای لاغر شدن می‌توانند ورزش‌های قدرتی و هوازی را انجام داده تا چربی پهلوها و شکم آنها برطرف شود. خیلی از افراد تصور می‌کنند که مادران شیرده باید به اندازه دو نفر غذا مصرف کنند که بسیار اشتباه است. 

رژیم گرفتن در دوران شیردهی

بیشتر پزشکان و متخصصین تغذیه طرفدار رژیم گرفتن زنان در دوران شیردهی نبوده و آن را هرگز توصیه نمی‌کنند. در واقع اگر مادران در این دوران میزان کالری دریافتی آنها کمتر از ۱۵۰۰ باشد، نمی‌توانند به خوبی به نوزاد خود شیر دهند. برای شیردهی مطلوب و رسیدن به تناسب اندام رژیمی که روزانه 1800 الی 2200 کالری دریافتی دارد، مناسب است. 

برای اینکه در این دوران خیلی سریع وزن کم کرده و لاغر شوید هرگز میزان کالری را محاسبه نکنید. در این دوران شیردهی زنان باید به کیفیت مواد غذایی و سالم بودن آنها توجه بیشتری داشته باشند. در این زمان باید زنان شیرده به جای مصرف کلوچه و چیپس، کره بادام زمینی یا یک مشت بادام مصرف کنند. 

به توصیه کارشناسان باید مصرف برخی از غذاها را در دوران شیردهی برای کاهش وزن محدود کنید که عبارتند از: نوشابه، آبنبات، غذاهای قندی، میان وعده غذایی با کالری خالی و غذاهای فرآوری شده

در دوران شیردهی رژیم لاغری تنها درمورد نخوردن نیست، بلکه درباره چه چیزی خوردن یا چگونه خوردن است. باید میزان خوردن حجم بالایی از مواد مضر و چربی‌ها کنترل شده و و مواد غذایی سالم به صورت روزانه مصرف شود. 

رژیم لاغری شیردهی استرالیایی

لاغری با رژیم غذایی در دوران شیردهی

زنانی که در دوران شیردهی به سر می‌برند می‌توانند با کاهش یا افزایش مصرف بعضی از خوراکی‌ها به راحتی لاغر شوند. مادر برای تامین نیاز خود و نوزاد، بیشتر از مواقع دیگر به ویتامین‌ها و مواد مغذی احتیاج دارد به همین دلیل باید رژیم غذایی سبکی بگیرد. 

در صورتی که می‌خواهید در دوران شیردهی رژیم بسیار خوب و سالمی بگیرید باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد که عبارتند از:

  • از رژیم‌های سریع برای لاغری در عرض یک هفته یا یک ماه استفاده نکنید. 
  • در رژیم غذایی شما باید مواد مغذی به طور کامل و مواد معدنی ضروری بدن وجود داشته باشد.
  • رژیم لاغری شما باید تامین کننده نیاز بدنتان و نوزاد باشد.
  • باید مانع اضافه وزن شما شده و وزنتان را متعادل کند. 
  • این روش لاغری نباید سبب سوء تغذیه شود. 
  • محرومیت قضایی یا سختگیری‌های مختلف نباید در این روش وجود داشته باشد. 

به طور کلی مادران تا شش ماه اولی که به نوزاد خود شیر می‌دهند بهتر است هیچگونه رژیمی نگیرند تا مواد ضروری بدن نوزاد تامین شود.

همچنین مادران شیرده می‌توانند در رژیم غذایی روزانه مصرف کربوهیدرات را کاهش بدهند که ترفند بسیار خوبی برای لاغری موضعی پهلوها و شکم آنها است. به مادران شیرده مصرف زیره بسیار توصیه شده که خاصیت‌های فراوان داشته و تیمول موجود در آن شیر مادر را زیادتر می‌کند. زیره موجب لاغری زنان بعد از زایمان شده و از ایجاد بیماری‌های گوارشی در نوزاد و مادر جلوگیری می کند.

رژیم لاغری استرالیایی در دوران شیردهی

به تمامی مادران شیرده برای کاهش وزن و لاغری رژیم غذایی استرالیایی توصیه می‌شود. غذاهای استرالیایی بسیار خوش طعم و خوش عطر بوده و علاوه بر آن برای مادران و زنان باردار سالم و مغذی هستند. برای درست کردن غذاهای استرالیایی معمولاً از سبزیجات متنوع استفاده شده که فیبر بدن را تامین کرده و سبب سلامت و لاغری بدن می‌شود. 

در رژیم استرالیایی تمام مواد معدنی ضروری بدن و گروه‌های غذایی مختلف وجود داشته و مادران شیرده می‌توانند با خیال راحت از این رژیم برای لاغری خود استفاده کنند. 

لاغری سریع شکم و پهلو در دوران شیردهی

معمولاً بانوان با افزایش وزن در پهلوها و شکم خود بعد از زایمان دچار افسردگی می‌شوند و اعتماد به نفس آنها کاهش می‌یابد. برای لاغری موضعی در پهلو و شکم می‌توانند ورزش‌های مخصوص انجام بدهند که بسیار در تناسب اندام آنها تاثیرگذار است. 

  • پیاده روی: زنان شیرده با ورزش قدرتی پیاده‌روی می‌توانند عضلات ناحیه شکم و ران‌های خود را به طور کامل درگیر کنند. سوخت و ساز بدن در پیاده‌روی افزایش پیدا کرده و سبب لاغری شکم و پهلوها می‌شود. برای آب شدن چربی‌های پهلو و شکم باید به طور روزانه حدود ۲۰ الی ۴۵ دقیقه پیاده‌روی کنند‌. 
  • یوگا: برای چربی سوزی بیشتر یوگا نقش بسیار تاثیرگذاری داشته زیرا در آن ورزش‌های چربی سوز و استقامتی انجام می‌شود. در ورزش یوگا علاوه بر لاغری می‌توانید عضلات خود را محکم‌تر کنید.

سایر حرکات ورزشی که در لاغری و تناسب اندام مادران شیرده تاثیر گذار است، عبارتند از: حرکت قیچی، کرانچ، دراز و نشست، پلانک، شبیه سازی کوهنوردی و اسکوات 

آیا در دوران شیردهی مصرف دمنوش لاغری مجاز است؟

معمولاً از گیاهان کافئین دار برای درست کردن دمنوش‌های لاغری استفاده شده که این کافئین برای مادران شیرده مناسب نیست. علاوه بر آن مصرف دمنوش لاغری موجب آلرژی، مشکلات کبدی و اختلال در جذب دیگر مواد غذایی نیز می شود. تنها پزشک متخصص می‌تواند برای مادران شیرده بهترین دمنوش لاغری را تجویز کند. 

آیا در دوران شیردهی مصرف قرص لاغری مجاز است؟

در صورتی می‌توانید در دوران شیردهی از هرگونه قرص لاغری استفاده کنید که با مشورت پزشک یا تجویز او باشد. قرص‌های لاغری سبب ترک پوست، اختلال در سیستم گوارشی، زخم شدن دیواره معده یا نازک شدن آن می‌شوند پس به هیچ عنوان از آنها استفاده نکنید.  

به طور کلی برای آماده شدن مادران جهت شیردهی، حجم اندام‌هایی از آنها افزایش می یابد تا بتوانند به نوزاد خود بهتر شیر بدهند. بنابراین زنان در این زمان نباید در گرفتن رژیم‌های سخت برای لاغری عجله کنند، بلکه باید با رژیم سبک به طور پیوسته وزن خود را کم کنند. 

با رژیم سبک غذایی به مادر و نوزاد هیچ صدمه و آسیبی وارد نشده و میزان شیر او نیز کم نمی‌شود. در این زمان مادر باید از سبزیجات، میوه ها، غذاهایی با چربی سالم و کم کالری استفاده کند تا بدن سالم تری داشته باشد. 

رژیم لاغری شیردهی استرالیایی

سخن پایانی

برای سلامت و پرورش بهتر نوزاد دوران شیردهی بسیار حساس بوده و با سلامت مادر و فرزند ارتباط مستقیم دارد. بنابراین در دوران شیردهی باید به سبک زندگی و سلامتی خود بسیار اهمیت بدهید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. 

بعد از بارداری اگر می‌خواهید برای کاهش وزن خود اقدام کنید حتماً از رژیم غذایی صحیح و ورزش استفاده نمایید تا به مرور زمان لاغر شوید. فراموش نکنید رژیم‌های سنگین در دوران شیردهی برای شما و نوزاد خطرات فراوانی به همراه دارد و توصیه نمی‌شود.

علاوه بر آن دمنوش‌های لاغری و قرص‌های چربی سوز برای مادران شیرده عوارض بسیاری به همراه داشته و مصرف آنها هرگز توصیه نمی‌شود. زنان در دوران شیردهی تنها با رژیم غذایی و ورزش مناسب می‌توانند به تناسب اندام برسند. 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید