16:35 , 1401/11/8
کد خبر: 000019401
بازدید: 1335
دلایل اصلی بروز خونریزی در بارداری + بررسی عوامل ایجاد کننده

دلایل اصلی بروز خونریزی در بارداری چیست؟ چه عواملی باعث ایجاد این شرایط می شود؟

حاملگی یکی از دوران شیرین هر بانویی می تواند باشد، که در آن همیشه بهترین خاطرات و تجربه رشد یک جنین را برای اولین بار در داخل بدن خود احساس می کند، برخی از مراقبت ها در این دوران می تواند بارداری شما را ایمن تر کند و همچنین از بروز برخی از مشکلات و مسائل به راحتی جلوگیری کند. بارداری به طور نرمال در حدود ۹ ماه صورت می گیرد، که در برخی از مادران باردار بنا به دلایل مختلفی مثل خونریزی شرایط اضطراری ایجاد می شود و حتی زایمان زودتر از موعد انجام شده و جنین از رحم خارج می شود، یکی از مشکلات اساسی که در دوران بارداری هر فردی با آن مواجه می شود، خونریزی در ماه های مختلف است، که هر یک نشان دهنده یک عارضه در بدن می باشد.

بیشتر بخوانید: علت درد و سوزش سینه زنان + روش های درمان درد سینه

دلایل اصلی خونریزی در بارداری در هفته های اول

همان طور که می دانید، خونریزی در بارداری می تواند بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود، به طور کلی شما در این دوران پرخطر حتی باید نسبت به کوچک ترین خونریزی حساس باشید و به دنبال درمان بوده، چون برخی از این خونریزی ها بسیار خطرناک هستند و حتی می تواند سلامت جنین و مادر باردار را تهدید کند. یکی از پزشکان متخصص در زمینه زنان و زایمان به این عقیده اعتقاد دارد، که حتی یک قطره خونریزی در این دوران مستلزم به بررسی های دقیق و آزمایشگاهی می باشد، تا عوامل اصلی بروز آن بررسی شده و هر چه سریع تر روند خونریزی متوقف شود، زمان و نحوه خونریزی کاملا به شرایط جنین و وضعیت جسمی مادر باردار بستگی دارد و هر فرد باید به این نکته توجه کافی داشته باشد. به طور کلی بدن هنگام مواجه شدن با خطر در این دوران مهم و پرخطر سعی می کنید، با روش های مختلفی مثل خونریزی و ترشح لخته های خونی شما را نسبت به موضوع ایجاد شده در بدن آگاه کند. از عوامل اصلی که باعث بروز خونریزی در هفته های گوناگون می شود، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. خونریزی لانه گزینه در هفته اول تشکیل جنین

یکی از خونریزی هایی که معمولا به صورت لکه بینی می باشد، خونریزی ناشی از لانه گزینی است، که معمولا خود را به اشکال مختلف نشان می دهد، این نوع از خونریزی ها هیچ گونه آسیبی به بدن نمی رساند و همچنین یکی از مرحله های اساسی تشکیل جنین در بدن است و گاهی اوقات در هفته های اول بارداری با خونریزی قاعدگی اشتباه گرفته می شود و این مورد کاملا اشتباه است. خونریزی لانه گزینی معمولا رنگ تیره تری دارد، چون عادت ماهیانه در موعد مورد نظر صورت نگرفته است و خون در رحم باقی مانده و رنگ تیره ای به خود گرفته است و همچنین مقدار آن بسیار کمتر از یک دوره قاعدگی است و معمولا در کمتر از ۳ روز پایان می یابد و اگر در دوران اقدام به بارداری هستید و با علائم مشابه به لانه گزینی مواجه شدید، به هیچ عنوان نگران نباشید، چون قطعا در هفته های بعدی نطفه جنین تشکیل خواهد شد و بارداری شما آغاز می شود و در صورت نیاز اگر احساس نگرانی می کنید و خونریزی ناشی از لانه گزینی بسیار ادامه پیدا کرد، می توانید به پزشک معالج و متخصص در این زمنیه مراجعه کرده و بررسی های لازم را انجام دهید. این نوع از خونریزی به نسبت نوع های دیگر که در دوران بارداری صورت می گیرد، کم حجم تر و حتی بدون درد می باشد و هیچ گونه فشاری به رحم، تخمدان ها و همچنین فولیکول ها وارد نمی کند.

بیشتر بخوانید: فواید و خواص روغن درخت چای برای واژن+ قیمت روغن درخت چای اصل

  1. حاملگی پنهان در هفته های اول قبل از تشکیل قلب

گاهی اوقات‌ میزان هورمون HCG یا همان بتا خون در هفته های اول بنا به دلایل مختلف بسیار پایین است و با تست های خانگی بارداری و همچنین آزمایش خون قابل بررسی نیست و در هفته های بعدی که جنین بزرگ تر شده و قلب آن تشکیل می شود، شما به راحتی می توانید متوجه بارداری خود شوید. معمولا در این دوران مادران بارداری متفاوتی نسبت به دیگر افراد دارند و معمولا عادت ماهیانه در ماه های اول به طور عادی در آن ها صورت می گیرد. همان طور که می دانید، عادت ماهیانه می تواند در برخی از بانوان حتی در دوران بارداری نیز صورت بگیرد و این افراد معمولا ابتدا دچار حاملگی پنهان می شوند و هیچ گونه آسیبی این نوع از خونریزی ها به جنین وارد نمی کند و مدت زمان آن مانند یک عادت ماهیانه طبیعی است و خونریزی با شدت قبلی رخ می دهد و به همین علت جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و اگر مشکوک به بارداری هستید و سایر علائم مشابه را دارید، ولی عادت ماهیانه در شما صورت می گیرد، می توانید در هفته های بعدی آزمایشات را تکرار کنید و احتمالا در صورت تشکیل نطفه بارداری شما ثابت می شود.

خونریزی در ۳ ماه نخست بارداری

یکی از خونریزی های خطرناک که معمولا برای جنین مشکلات گوناگونی را ایجاد می کند، بروز هرگونه خونریزی در ۳ ماه اول بارداری است و به همین علت شما در ۳ ماه نسخت باید دقت بیشتری به خرج دهید، تا با مشکل خاصی مواجه نشوید، معمولا این نوع از خونریزی ها طبق آمارهای به دست آمده در ماه های اول و دوم بیشتر صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی خونریزی قاعدگی را کاهش می دهد؟

1. تهدید به سقط

اگر به داده های آماری که در این زمینه وجود دارند، با دقت نگاه کنید، متوجه می شوید، که اکثر خونریزی هایی که در ماه های اولیه بارداری صورت می گیرند، باعث سقط جنین می شوند و همچنین می تواند مشکلات مختلف جسمی را حتی برای رحم مادر ایجاد کند. در این نوع از خونریزی ها معمولا درد زیر شکم بیشتر شایع است و علائم مشابه پریودی وجود دارد و حتی با میزان و شدت بیشتری رخ می دهد. نکته: اگر به طور ناگهانی در منزل با این مشکل مواجه شدید، حتما هر چه سریع تر خود را به پزشک معالج برسانید، چون ساعات اولیه بسیار مهم هستند و شما در این ساعات به راحتی می توانید جان جنین خود را نجات دهید و از سقط شدن آن جلوگیری کنید.

همچنین اگر خونریزی شما همراه با لخته های بزرگ و درد بود، قطعا سقط صورت گرفته است و برای بررسی باقی مانده های جفت در داخل رحم مراجعه به پزشک در گام اول بهترین راهکار است، چون هرگونه بقایا ناشی از سقط در بدن می تواند عفونت های بسیار وحشتناکی را در بدن ایجاد کند، که مانع یک بارداری سالم برای بار دوم می شود. حتما در این دوران زیر نظر پزشک باشید و همچنین تا قبل از گذراندن مدت زمان لازم از اقدام به بارداری شدیدا خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: بزرگ شدن سینه در یک هفته/ روش های طبیعی کدام است؟

2. بارداری در لوله رحمی

حتما این اصطلاح پزشکی را بارها شنیده اید و دوست دارید، در مورد آن اطلاعات گسترده ای کسب کنید. معمولا بارداری در نواحی مختلف رحم صورت می گیرد و در برخی از افراد بارداری در قسمت لوله های رحمی رخ می دهد، که می تواند باعث ایجاد خونریزی شود. این نوع از بارداری فقط با دستگاه های پیشرفته سونوگرافی قابل بررسی می باشد و شما به تنهایی در منزل نمی توانید متوجه این موضوع شوید. در این نوع از بارداری ها جنین وقتی بزرگ تر می شود، فشار بسیار زیادی به لوله های رحمی وارد کرده و به مرور زمان باعث پارگی آن می شود. همان طور که می دانید، بافت های داخلی رحم غیر قابل ترمیم است و شما در این نوع از بارداری خاص حتما باید تحت نظر مستقیم پزشک باشید و در صورت صلاح دید پزشک و خطر زیاد برای مادر دستور برای سقط جنین صادر می شود.

3. بارداری مولار

در برخی از افراد بارداری صورت می گیرد، یعنی جفت در داخل رحم و همچنین کیسه ی آب تشکیل می شود، ولی به دلایل مختلف جنین در داخل کیسه وجود ندارد و به عبارتی توده ای وجود داشته، که حاوی هیچ گونه جنینی نیست و به این نوع از بارداری ها حتی پوچ گفته می شود و به دلیل نبودن جنین رحم به طور طبیعی دچار خونریزی می شود، تا بقایا از رحم خارج شوند، شدت این نوع از خونریزی ها بیشتر از یک عادت ماهیانه عادی است و هچنین در برخی از افراد چند روز طول می کشد و همراه با درد است. این نوع از بارداری های پوچ معمولا در کمتر از ۸ هفته سقط می شوند و به دلیل نبودن هیچ گونه جنینی سقط آن کاملا قانونی است، چون باقی ماندن این بقایا در داخل بدن حتی برای چند ساعت مثل یک سم عمل می کند و شما باید به این نکته توجه کافی داشته باشید.

4. عفونت در قسمت های مختلف رحم و واژن

رحم و واژن به گونه ای هستند، که به راحتی با عوامل مختلف میکروبی و قارچی دچار عفونت می شوند و اگر شما در مراحل اولیه عفونت را درمان نکنید، گسترده تر شده و به قسمت های داخلی رحم نفوذ کرده و می تواند باعث خونریزی شود و اگر شما این خونریزی را نادیده بگیرید، قطعا در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند حتی سلامت جنین را نیز به خطر بیاندازد، به همین علت شما باید اگر در دوران اقدام به بارداری هستید، نسبت به برطرف کردن عفونت اقدام کنید و همچنین در دوران بارداری پزشک با بررسی وضعیت رحم در صورت وجود هرگونه عفونت سعی در از بین بردن آن خواهد داشت. خونریزی ناشی از عفونت در دوران بارداری کم حجم تر و رنگ قهوه ای تیره ای دارد و معمولا چند ساعت طول می کشد.

5. خونریزی ساب کورینی در بارداری

وقتی دیواره رحم و جفت با یکدیگر برخورد می کنند، مادر دچار خونریزی در حد چندین قطره می شود، که جای هیچ گونه نگرانی وجود نداشته و پزشک پس از سونوگرافی و بررسی های لازم توصیه های مهم را به شما بیان کرده و قطعا در مدت زمان بارداری برای بار دوم نیز شما دچار این مشکل خواهید شد. به هیچ عنوان حتی کوچک ترین خونریزی در بارداری را نادیده نگیرید و در صورت عدم دسترسی به پزشک سعی کنید، به مراکز درمانی، کلینیک ها و بیمارستان ها در اسرع وقت مراجعه کرده و از مشکل به وجود آمده آن ها را آگاه کنید.

خونریزی در ۳ ماهه دوم بارداری

این نوع از خونریزی ها در علم پزشکی کم خطر هستند، چون خطر سقط جنین هر چه قدر که هفته ها بالاتر می روند، کمتر می شود، اما به هیچ وجه توجه شما نباید کاهش پیدا کند و شما با دقت بیشتری باید این دوران را پشت سر بگذارید.

1. معاینه غیر اصولی توسط پزشک یا ماما

خونریزی واژینال در این دوران می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی صورت بگیرد، که یکی از آن ها معاینه قسمت دهانه رحم و واژینال به صورت غیر اصولی توسط پزشک و یا ماما می باشد، معمولا این نوع از خونریزی ها هیچ گونه مشکلی به وجود نمی آورند و فقط قسمت های خارجی دهانه رحم دچار زخم و خونریزی می شود، مگر این که فرد هیچ گونه آگاهی نداشته باشد و جفت را دچار آسیب کند. در مورد اول خونریزی پس از معاینه فقط چند قطره است و پس از چند دقیقه پایان می یابد. اما در نوع دوم آسیب وارد شده به رحم بسیار شدید و خطرناک است و می تواند مشکلات حادتری را برای شما ایجاد کند.

2. زایمان زودتر از موعد

برخی از افراد بنا به دلایل مختلف مثل ژنتیکی و شرایط رحمی دچار زایمان زودرس می شوند، در این افراد ابتدا شما دچار انقباض های شدید و مداوم شکمی در ناحیه زیر ناف می شوید و سپس کیسه آب پاره شده و در نهایت خونریزی صورت می گیرد، که ناشی از زایمان است. در این شرایط مراجعه به موقع حرف اول را می زند و اگر شما در زمان مناسب مراجعه کنید، قطعا می توان با استفاده از داروهای مختلف و آمپول های جدید روند زایمان را به تعویق انداخت و حتی معمولا استراحت مطلق برای مادر باردار در این شرایط در نظر گرفته می شود، سعی کنید، در صورت عدم دسترسی به پزشک با اورژانس تماس بگیرید، که از هرگونه اتلاف وقت جلوگیری شود.

3. نارسانی دهانه رحم

رحم برخی از افراد به طور مادرزادی توانایی نگه داشتن جنین در ماه های بالاتر را نداشته و با افزایش رشد جنین دهانه رحم در زمان غیر مناسب بیشتر از مقدار نرمال باز می شود و حتی خطر سقط جنین در این موارد بیشتر از ۸۰ درصد است، معمولا در این موارد خونریزی شباهت بسیار زیادی به عادت ماهیانه دارد و با شدت بسیار زیادی صورت می گیرد، این نوع از افراد معمولا جنین خود را باید با مراقبت های بیشتری حفظ کنند و دوره های مختلف جهت کنترل را بیشتر انجام دهند.

4. جفت سر راهی

جفت به طور عادی باید در قسمت اصلی و بالایی رحم قرار بگیرد، در غیر این صورت جفت شما سر راهی نام گرفته و معمولا به دهانه رحم نزدیک می باشد و شما در این شرایط دچار خونریزی می شوید و این خونریزی می تواند در صورت عدم کنترل مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد کند، جفت های سر راهی در صورت عدم مراقبت به روش های درست و مناسب منجر به سقط می شوند. این نوع از خونریزی ها مقدار کمتر و در مدت زمان بالای ۲۰ هفتگی خود را نشان می دهند و شما باید درمان را هر چه سریع تر آغاز کنید. علت اصلی این خونریزی گرفتگی یکی از نواحی اصلی رحم می باشد، که عارضه خود را به صورت خونریزی نمایان می کند، تا شما نسبت به مشکل ایجاد شده آگاه شوید.

5. جدا شدن جفت در داخل رحم زودتر از موعد یا همان دکلمان

گاهی اوقات در برخی از شرایط به خاطر مصرف مواد غذایی نامناسب، بلند کردن اشیاء سنگین و همچنین نداشتن استراحت کافی جفتی که در داخل رحم قرار دارد، زودتر از ۳۹ یا ۴۰ هفتگی از رحم جدا می شود و مادر باردار با خونریزی مواجه می شود، شما در این موقع حتما باید با دستگاه سونوگرافی معاینه شوید و پس از انجام بررسی پزشک نظر خود را صادر خواهد کرد، این نوع از خونریزی ها را حتما جدی بگیرید.

6. پارگی رحم

در برخی از افراد معمولا جفت پس از بزرگ شدن و همچنین تکامل در داخل رحم باعث بروز مشکلات مختلفی می شود، به عنوان مثال برخی از بانوان به طور مادرزادی رحم کوچک تری نسبت به دیگر افراد دارند و در صورتی که جنین آن ها اندازه بزرگ تری نسبت به شرایط رحم داشته باشد، پارگی در رحم صورت می گیرد و حتی فشار بسیار زیادی به جفت و چنین وارد می شود و در هفته های بالای ۲۵ می تواند منجر به زایمان شود. با توجه به این که علم در حال حاضر به صورت کامل تکامل یافته است، به راحتی در هفته های بالا با مراقبت های ویژه می توان جنین را از خطر مرگ نجات داد. اما اگر شما نسبت به این نکته آگاه هستید، که رحم شما نسبت به دیگر افراد کوچک تر است، حتما این نکته را قبل از بارداری به پزشک خود اطلاع دهید، قطعا با مصرف برخی از داروها و فعالیت های مداوم می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

خونریزی در ۳ماهه سوم بارداری

معمولا خونریزی در این دوران خطر کمتر از ۳۰ درصد را به همراه دارد و حتی اگر خونریزی ناشی از زایمان در ماه هفتم بارداری صورت بگیرد، جنین و مادر باردار با هیچ مشکل جسمی مواجه نخواهند شد و فقط مدت زمان بیشتری باید تحت نظر باشند. حتی خطر سقط در این مواقع بسیار نادر است، چون جنین اندازه کاملا بزرگی دارد و به نوعی این عمل غیر ممکن است و جنین غیر قابل سقط می باشد و فقط از طریق زایمان باید از بدن خارج شود.

1. مرده زایی

برخی از بانوان در ماه های آخر جنین خود را از دست می دهند و یکی از راه های فهمیدن پایان بارداری کم شدن تحرک های جنین در داخل رحم می باشد و معمولا بدن با آگاهی از این نکته سعی می کنید، به طور طبیعی روند زایمان را انجام دهد، تا جنین مرده هر چه زودتر از بدن خارج شود و هیچ گونه مشکلی شما را تهدید نکند، معمولا خونریزی در زایمان هایی که جنین فوت کرده است، شدت کاملا مشابهی به زایمان طبیعی دارد و اغلب پزشکان بر این عقده هستند، که باید جنین مرده به صورت طبیعی زایمان شود.

2. سرطان

یکی از عوامل دیگری که می تواند باعث تشدید خونریزی در بارداری شود، انواع کیست ها و توده های سرطانی در این ناحیه می باشد، که سلامت جسمی جنین را بسیار به خطر می اندازد و پزشک در صورت نیاز باید زودتر از موعد جنین را از بدن خارج کند، تا دچار مشکل جسمی نشود، تمامی این توده ها با آزمایشات مختلف و دستگاه های سونوگرافی ۴ بعدی و ۳ بعدی قابل بررسی می باشد و در صورت ابتلاء به سندروم تخمدان پلی کیستیک حتما این نکته را به پزشک معالج خود اطلاع دهید، چون احتمال بروز و تشدید این نوع از کیست ها و توده های سرطانی در بارداری نیز وجود دارد. حتما این نوع از خونریزی ها را جدی بگیرید و از درمان های خانگی و خودسرانه و مصرف داروهای مختلف اکیدا خودداری کنید.

3. پولیپ های رحمی

این نوع از پولیپ ها می توانند در قسمت های مختلف رحم ایجاد شوند و عموما قطر و اندازه آن ها بسیار متفاوت است و می توانند شرایط رحم را برای جنین از حالت نرمال خارج کنند و حتی با برخورد جفت و پولیپ شما دچار خونریزی می شوید و حتی در صورت جا به جایی پولیپ می تواند خونریزی در مقدار بیشتری صورت بگیرد.

4. آسیب به دهانه رحم و یا واژن

گاهی اوقات در اثر عوامل مختلف می تواند دهانه رحم و یا واژن دچار آسیب شود و این تحریک باعث ایجاد خونریزی شده، که در بیشتر موارد منجر به زایمان نشده و شما می توانید سیر طبیعی بارداری را طی کنید و سپس زایمان خود را انجام دهید. اما اگر آسیب جدی تر باشد و حتی به قسمت های داخلی رحم نفوذ کرده باشد، پزشکان معمولا خارج شدن جنین را بیشتر ترجیح می دهند، تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنند.

5. حوادت طبیعی مختلف در دوران بارداری

گاهی اوقات در اثر عوامل مختلف مثل تصادف، افتادن از ارتفاع و حتی برخورد یک جسم با شکم مادر باردار رحم و جنین دچار ضربه سختی می شوند و حتی در ابتدا ترشحات سفید رنگی که نشان دهنده پاره شدن کیسه آب هستند، پدیدار می شود و سپس خونریزی صورت می گیرد، که معمولا در این شرایط خونریزی باعث زایمان می شود و شرایط اضطراری است و مادر باردار جهت انجام زایمان باید هر چه سریع تر به مراکز درمانی منتقل شود و شما هنگام مواجه شدن با این نوع از خونریزی ها در گام اول باید خونسردی خود را حفظ کنید، چون هرگونه اضطراب و استرس می تواند شدت خونریزی را بیشتر کند و حتی زایمان زودتر صورت بگیرد. با نفس های عمیق و همچنین از راه بینی می توانید بیشتر تسلط داشته باشید و وضعیت ایجاد شده را می توانید کنترل کنید.

سخن نهایی

به طور کلی خونریزی در دوران بارداری در مدت زمان های مختلفی صورت می گیرد و همان طور که اشاره کردیم، نحوه خونریزی و مقدار آن در هر مادر بارداری یکسان نیست و در صورت مواجه شدن با این پدیده حتما مراجعه به پزشک را فراموش نکرده و سعی کنید، با روش های معمول وضعیت ایجاد شده را کنترل کرده، تا قبل از رسیدن به مراکز درمانی آمادگی کافی را حتی جهت زایمان داشته باشید. هرگونه اضطراب و استرس نه تنها باعث کاهش خونریزی نمی شود، بلکه می تواند باعث تشدید آن شده و حتی شرایط ایجاد شده را حاد کند. اگر در کنار خونریزی دچار سرگیجه، حالت تهوع و دردهای شکمی شدید، احتمال زایمان در ماه های بالاتر و سقط در سه ماه اول بارداری بیشتر قوی می باشد. سعی کنید، در این دوران رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و مواد غذایی ارگانیک و طبیعی را میل کرده و فعالیت های روزانه و پیاده روی سبک را بیشتر کنید، چون این روش ها مانع خونریزی شده و حتی می تواند زایمان را برای شما راحت و آسان تر کند. با دقت به تمامی نکات ریز و درشت در دوران بارداری قطعا شما با مشکلات کمتری مواجه می شوید و دوران بارداری به عنوان یک خاطره خوب و زیبا در ذهن شما همیشه ثبت می شود.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید