16:49 , 1402/8/22
کد خبر: 000036199
بازدید: 1241
خواص شوید خشک برای لاغری

مهمترین و جالبت رین خواص شوید خشک برای لاغری را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

گیاه شوید با عطر و طعم بی‌نظیر و همچنین خواص شگفت‌انگیزی که دارد، برای سلامتی ما بسیار مفید است. می‌توان گفت که شوید، یک نوع سبزی همه کاره است که از صبحانه تا شام، در قالب وعده‌های غذایی مختلف کاربرد دارد.

شوید چیست؟

گیاه شوید(شبت یا شود)، یکی از گیاهان پرکاربرد از راسته کرفس سانان و تیره چتریان است. این گیاه 1 تا 2 ساله است و ساقه استوانه‌ای آن حدود 1 متر ارتفاع دارد؛ البته ساقه شوید بسیار نرم و شکننده است و ارتفاع برگ‌های آن می‌تواند به 20 سانتی‌متر برسد. برگ‌های شوید بسیار شبیه به برگ‌های گیاه رازیانه است اما عطر این دو گیاه کاملا متفاوت است.

گل‌های گیاه شوید بسیار کوچک است و به رنگ‌های سفید و زرد در انتهای ساقه چترهای اصلی و فرعی وجود دارد، در هر چتر نیز بین 2 تا 9 گل موجود است که این گل‌ها به مرور زمان به میوه تبدیل می‌شوند.

میوه این گیاه بیضی شکل و مسطح است و  به اندازه 4 میلی‌متر ارتفاع و حدود 3 میلی‌متر پهنا دارد که به رنگ قهوه‌ای روشن دیده می‌شود. همچین بر روی سطح خود دارای برجستگی‌های زرد رنگ است و همچنین لبه‌های بال مانندی دارد که کناره آن را احاطه کرده است. ریشه گیاه شوید راست و مخروطی شکل است و رنگ آن سفید است.

شوید، گیاه بومی مناطق جنوبی روسیه، جنوب غربی آسیا و آسیای میانه است. اما امروزه درسراسر جهان اعم از آمریکا، مصر، چین، ایران و جنوب اروپا شوید را پرورش می‌دهند. در بسیاری از نقاط ایران من جمله بجنورد، تفرش و تبریز، گیاه شوید به صورت خودرو رشد می‌کند.

خواص شوید خشک برای لاغری

تاریخچه شوید

از گیاه شوید در کتب قدیمی و واژگان گذشته انگلیس، به عنوان گیاهی برای آرام کردن یا خواباندن یاد می‌شود.

در بین کاغذهای پاپیروس که در مصر باستان کشف شده است، نوشته شده مصریان از گیاه شوید، به عنوان یک سبزی خوردن همراه با غذا خود استفاده می‌کردند.

در یونان قدیم، فیثاغورث و بقراط نیز از شوید، به عنوان یک سبزی دارویی و اعجاب انگیز یاد می‌کنند؛ همچنین آنها معتقد بودند که اگر بیمار مبتلا به صرع، چند برگ شوید را در دست چپ خود بگیرد، در برابر حملات صرع از او محافظت خواهد شد.

رومیان باستان نیز شوید را نشانه سرزندگی، شادابی و لذت می‌دانستند و این موضوع باعث شده بود که گلادیاتورهای آنها برای افزایش قدرت خود، به دنبال روغن شوید و تغذیه آن باشند.

ماتیول هم معتقد بود سوزانده تخم شوید برای فردی که دچار سکسه شده است بسیار مفید خواهد بود.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین  مرکز پرورش شوید در گذشته، کشورهای ایران، مصر و هند بودند. شوید از این کشورها به سایر کشورهای اروپایی صادر می‌شد و رفته رفته، کاشت آن در سراسر دنیا رواج پیدا کرد.

در بسیاری از کشورهای اطراف دریای مدیترانه، کاشتن شوید بسیار مرسوم و رایج است. در بعضی کشورها نیز به دلیل بادهای موسمی، بذرهای شوید پراکنده شده و باعث خودرو شدن این گیاه خواهند شد. به گونه‌ای است که در بیشتر چمنزارها، کناره‌های پیاده‌رو و همچین اطراف خانه‌های ییلاقی، می‌توان شویدهای خودرو را مشاهده کرد.

در قرون وسطی نیز از گیاه شوید به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تهیه معجون عشق استفاده می‌شد؛ آنها معتقد بودند که این معجون دفع کننده جادو و افسون است.

از دیگر نکات جالب تاریخی در رابطه با شوید، این است که پیروان مکتب پزشکی سالرن اعتقاد داشتند که شوید یک گیاه لاغر کننده و باد شکن محسوب می‌شود. در رابطه با این موضوع، امروزه تحقیقات بیشتری صورت گرفته که با خیالی آسوده‌تر می‌توان از شوید خشک برای لاغری استفاده نمود.

خواص شوید خشک برای لاغری

فواید داروی گیاه لاغری به نام شوید

  1. شوید از جمله گیاهان دارویی برای لاغری است که دارای طبیعتی گرم و خشکی است؛ همچنین این گیاه خواص ضد چربی بسیاری دارد که فقط مختص به لاغری نخواهد شد. برای مثال افرادی که به بیماری‌هایی مثل کلسترول و چربی خون مبتلا هستند نیز می‌توانند برای بهبود بیماری و عملکرد بدن هم از این ماده استفاده کنند. به طور کلی گیاه شوید به جز لاغری، موجب کاهش چربی خون اعم از کلسترول، تری گلیسرید و اسید اوریک خواهد شد.
  2. نوشیدن عرق شوید نیز همراه با آب سرد، می‌تواند باعث تقویت کردن قوای گوارشی، بهبود فعالیت معده و آرامش اعصاب افراد شود.
  3. گیاه شوید دارای کلسیم است و به همین سبب می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مثل آرتروز موثر باشد.
  4. خانم‌های که بنابر دلایل متفاوت، دوران قاعدگی نامنظمی دارند یا سطح هورمون‌های آنها تا حدودی نامتعادل شده و یا حتی در دوران شیردهی کودک خود، مقدار شیر کمی دارند، می‌توانند برای بهبود عملکرد بدن خود از دمنوش شوید استفاده کنند. با این کار، سطح هورمون‌های آنها متعادل شده و علاوه بر این دوران قاعدگی مرتب و منظمی خواهند داشت. همچنین برای مادران شیرده باعث می‌شود که مقدار شیر بیشتری داشته باشند.
  5. استفاده نمودن از عرق شوید در طب سنتی، برای مشکلات بسیاری رایج است. برای مثال در سوء هاضمه، نفخ، استفراغ و سکسکه توصیه‌های بسیاری موجود است.
  6. گیاه شوید دارای مواد ضد باکتریایی و ضد قارچی است و این مواد، پلی استیلن نام دارند. عملکرد ضد باکتریایی و ضد قارچی شوید باعث شده که اثرات التهابی در بدن به شدت کاهش یافته و عملکرد آن بهبود یابد.
  7. در سبزی شوید چندین ویتامین‌ موجود است و مهم‌ترین آنها "ویتامین C" است. ویتامین سی در پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی و تنفسی کاربرد بسیار زیادی دارد.
  8. گیاه شوید یکی از غنی‌ترین منابع فلاونوئیدها و ویتامین‌های B complex است. این منابع در بدن می‌توانند موجب کاهش ترشح هورمون‌هایی مثل آدرنالین یا اپی‌نفرین شده و تا حد بسیار زیادی، احساس آرامش افراد را افزایش دهند.
  9. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که افراد سالمند، کودکان، مادران شیرده و.. در وعده‌های غذایی خود حتما از گیاه شوید استفاده کنند؛ چرا که وجود این سبزی در وعده‌های غذایی به مقدار بسیار زیادی می‌تواند منیزیم و آهن دریافتی را افزایش دهد.
  10. از آنجایی که از شوید به عنوان یک داروی گیاهی برای لاغری استفاده می‌شود، این ماده باعث کاهش چربی خون و کلسترول خون نیز خواهد شد. استفاده از شوید خشک، باعث کاهش وزن افراد در طولانی مدت خواهد شد و برخلاف بسیاری از داروهای شیمیایی موجود در بازار، عوارضی برای بدن ندارد.

خواص شوید خشک برای لاغری

چگونگی لاغری و کاهش وزن با استفاده از شوید

جالب است بدانید استفاده از شوید خشک، عرق شوید یا شوید تازه می‌تواند برای لاغری موثر باشد. برای مثال نوشیدن عرق شوید همراه با مقدار کافی آب، می‌تواند سبب افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن شود. این موضوع نیز به تدریج می‌تواند منجر به لاغری افراد شود؛ چرا که شوید با افزایش دادن متابولیسم، روند کالری سوزی بدن را بهبود می‌بخشد.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به سلامت و وزن خود اهمیت داده و همچنین برایتان مهم است که همراه با کاهش وزن، سلامتی خود را حفظ کنید، پیشنهاد می‌شود که مقداری ترکیب عرق گیاه زیره و عرق گیاه شوید را با مقدار کافی آب، میل کنید. با این کار علاوه بر اینکه بدن شما از چربی‌ها پاکسازی می‌شود، میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدنتان هم افزایش می‎یابد. همچنین خون شما از مواد زائد مانند کلسترول به مقدار زیادی پاک‌ خواهد شد.

یکی دیگر از راه‌های استفاده از گیاه شوید برای لاغری بدن، این است که جوشانده این گیاه را تهیه کرده و میل کنید. اگر حس می‌کنید که شاید طعم گس آن شما را اذیت کند، می‌توانید برای بهتر شدن طعم آن، از مقداری طعم دهنده‌ی طبیعی مثل عسل یا دارچین استفاده کنید.

لاغری با شوید

گیاه شوید از دو طریق بر چربی‌سوزی، لاغری و افزایش متابولیسم بدن موثر است:

  1. شوید می‌تواند با کمک به هضم بهتر غذاها و همچنین افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها این عمکلرد را بهبود ببخشد. یکی از موارد بسیار مهمی که موجب ذخیره کردن قندهای اضافی بدن، سوء هاضمه و حتی متابولیسم یا همان سوخت و ساز کم بدن است که باعث می‌شود این قندها در قالب مولکول‌های چربی ذخیره شوند. گیاه شوید می‌تواند با روند افزایش سوخت و ساز بدن، و همچنین تسریع هضم بهتر غذاهای متفاوت، انرژی یا همان قند بیشتری را در بدن تجزیه کرده و بسوزاند. به همین سبب، قند خیلی کمتری برای ذخیره‌ کردن در قالب چربی، برای بدن شما باقی خواهد ماند.
  2. اثر بعدی شوید برای چربی سوزی در بدن، کاهش اشتها است. چرا که وجود فیبر بالا در این ماده، خاصیت سیرکنندگی بسیار زیادی دارد. این موضوع، در رابطه با خواص شوید خام و تازه و همچنین خواص شوید خشک نیز برای لاغری صادق است. به همین ترتیب، با مصرف گیاه شوید به صورت خشک یا تازه در رژیم غذایی خود، در بدن شما لاغری و کاهش دریافت مواد چرب و قندی صورت خواهد گرفت و در اثر آن، شما در مسیر درستی برای کاهش وزن، حرکت کرده و موفق خواهید شد.

زمان استفاده از شوید برای لاغری

بهتر است که از دمنوش حاوی شوید برای لاغری، بعد از خوردن وعده‌های غذایی استفاده شود تا بتواند به بهبود عملکرد معده و همچنین هضم غذا هم کمک کرده و به تدریج باعث شکستن سلول‌های چربی شود.

در این مطلب مهم‌ترین خواص شوید و همچنین عملکرد آن را برای لاغری بررسی کردیم. امیدواریم که برای اضافه کردن این ماده فوق‌العاده به رژیم خود دلایل خوبی داشته باشید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید