08:35 , 1403/2/3
کد خبر: 000045995
بازدید: 1206
حداقل حقوق بازنشستگان بعد از همسان سازی

هر سال بین تمامی شغل ها یک درصدی افزایش حقوق را مشاهده میکنیم که با توجه به آن حقوق جدید را از شروع سال دریافت میکنند و به این کار همسان سازی میگویند.

پایان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در شورای نگهبان

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از اندیشه معاصر، بندی از ماده ۲۹ لایحه درخصوص « افزایش سن بازنشستگی » در راستای «کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله» خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد، بدین ترتیب این بند نیز به تأیید شورای نگهبان رسید و علی‌رغم تمامی مخالفت‌ها، آب پاکی را به روی دست بیمه‌شدگان ریخت؛ لذا به ازای هر سال سنوات اشتغال بیمه‌شدگان، چندین ماه به سال‌های اشتغال آنها اضافه خواهد شد.

البته اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد؛ به عبارت دیگر بر اساس این مصوبه جدید مجلس، سنوات خدمت لازم برای بازنشستگی زنان و مردان، به‌ترتیب ۳۰ و ۳۵ سال تعیین شده است.

با این حساب و قانونی شدن این امر، تنها نحوه اجرا و تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی مطرح است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه باید دستورالعملهای لازم را نگاشته تا آماده ابلاغ شود.

از دیگر سو؛ در توافق دولت و مجلس برای رفع مشکل کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و جلوگیری از ورشکستگی رسمی این صندوق‌ها مقرر شد در ازای افزایش سن بازنشستگی، «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» اجرا شود؛ که هرچند در خفا، داد از نهاد صندوق‌ها بدلیل بارمالی هنگفت این همسان‌سازی بلند کرد اما از سوی دیگر بارقه امیدی در دل بازنشستگان ایجاد کرد تا از قافله تورم و هزینه‌های زندگی عقب نمانند.

اما بحث تامین منابع مالی پایدار این امر آنقدر جدی شد که رئیس مجلس در روزهای آخر آذرماه، خواستار توضیح کتبی و شفاف دولت برای تامین محل منابع مالی اجرای همسان‌سازی شد و شرط پذیرش آن را تخصیص ۵۰ همت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ عنوان کرد؛ شرطی که در نهایت رئیس سازمان برنامه آن را پذیرفت.

بدنبال این امر و با اصلاحاتی که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ انجام داد، منابع همسان سازی دستمزد بازنشستگان از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده به میزان یک واحد درصد در سال آیند اجرایی خواهد شد که نشان می‌دهد دولت منبع مالی پایداری را برای آن در نظر گرفته است.

پس از این امر، ۲۴ دیماه، سخنگوی شورای نگهبان نیز از موافقت شورای نگهبان با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داد و گفت که «حکم برنامه هفتم درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ظرف ۳ سال، بازنشسته باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کند.» میزان ۹۰ درصد حقوق شاغل همتراز بدین صورت است این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول ۴۰ درصد و در سال های دوم و سوم هر سال ۳۰ درصد افزایش می یابد.

مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳

باید منتظر ماند و دید آیا افزایش حقوق بازنشستگان در فروردین ماه اعمال خواهد شد یا خیر، اما اگر این افزایش حقوق اعمال نشود، فیش حقوقی آنها مشابه فیش حقوقی سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

در سال ۱۴۰۲ میانگین حقوق بازنشستگان از ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. در این سال بسیاری از حداقلی بگیران تأمین اجتماعی حدود ۷ میلیون تومان حقوق گرفتند که این انتظار وجود که حقوق آنها در سال جاری به حداقل ۱۰ میلیون تومان برسد.

محمد مخبر در آیین تجلیل از بازنشستگان و مستمری بگیران نمونه سراسر کشور سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت با جدیت پیگیر متناسب سازی حقوق بازنشستگان است و تا پایان دولت این موضوع حل خواهد شد، گفته است: حداقل کف حقوق ماهیانه ۶ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی از نظر دولت قابل قبول نیست و باید مساله حداقل حقوق دریافتی و افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هر چه سریعتر حل شود. حداقل حقوق ماهانه بازنشستگان به حدود ۱۰ میلیون تومان رسید.

افزایش بیست درصدی دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی ، کشور و لشگری در سال ۱۴۰۳ به تصویب مجلس رسید

باید منتظر ماند و دید آیا افزایش دستمزد بازنشستگان در فروردین ماه اعمال خواهد شد یا خیر، اما اگر این افزایش حقوق اعمال نشود، فیش حقوقی آنها مشابه فیش حقوقی سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

در سال ۱۴۰۲ میانگین دستمزد بازنشستگان از ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. در این سال بسیاری از حداقلی بگیران تأمین اجتماعی حدود ۷ میلیون تومان دستمزد گرفتند که این انتظار وجود که دستمزد آنها در سال جاری به حداقل ۱۰ میلیون تومان برسد.

محمد مخبر در آیین تجلیل از بازنشستگان و مستمری بگیران نمونه سراسر کشور سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت با جدیت پیگیر متناسب سازی دستمزد بازنشستگان است و تا پایان دولت این موضوع حل خواهد شد، گفته است: حداقل کف دستمزد ماهیانه ۶ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی از نظر دولت قابل قبول نیست و باید مساله حداقل دستمزد دریافتی و افزایش دستمزد بازنشستگان تأمین اجتماعی هر چه سریعتر حل شود.

معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد: حداقل حقوق ماهانه بازنشستگان به حدود ۱۰ میلیون تومان رسید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید