08:56 , 1403/1/21
کد خبر: 000044865
بازدید: 2700
ثبت نام زمین رایگان هدیه ویژه دولت آغاز شد+ جزییات

در ادامه جزئیات جدید از دریافت زمین رایگان را بخوانید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از اقتصاد 100، سردار ابراهیم بیانی یکشنبه در نشست با مدیران رسانه‌های فارس، بیان کرد: طی ۲ سال گدشته ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه ایثارگری فارس متقاضی دریافت مسکن شدند که باید به این آمار افرادی که با داشتن شرایط لازم اما تا کنون مراجعه نکرده‌اند را هم افزود.

با بررسی فرم ج این متقاضیان،۱۴ هزار نفر که دارای فرم ج سبز بودند به اداره کل راه و شهرسازی لارستان و استان فارس معرفی شدند و مقرر شد تا پایان ۱۴۰۲ ، با واگذاری زمین رایگان این آمار را به صفر برسد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس افزود: از ۱۴ هزار نفر متقاضی دارای شرایط، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر به راه و شهرسازی استان و بقیه را به اداره‌کل لارستان معرفی شدند، اما تا کنون در مجموع تنها زمین به سه هزار و ۷۰۰ نفر واگذار شده که از این شمار نیز بخشی از آن ابهام دارد.​

بیانی اضافه کرد: تاکنون از سوی اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان فارس به سه هزار و ۵۷۵ نفر و از سوی اداره کل راه و شهرسازی لارستان به ۱۲۸ نفر واگذاری قطعی زمین انجام شده است.

وی گفت: از مجموع ۲ هزار و ۱۷۹ زمین واگذار شده به متقاضیان جامعه ایثارگری شیراز، ۷۷۰تنها به نفر در میانرود واگذاری قطعی زمین انجام شده و برای بقیه متقاضیان در کمیل آباد تعیین شده که هنوز موقعیت دقیق و حدود اربعه آن نیز مشخص نیست.

بیانی اظهار کرد: انتظار است پس از مشخص کردن موقعیت زمین و حدود اربعه آن، در زمره واگذاری قطعی به شمار آید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اذعان کرد: از سه هزار و ۵۷۵ قطعه زمین واگذار شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی فارس، تا کنون به یکهزار و ۱۳۸ نفر به صورت انفرادی زمین دریافت کرده اند و به صورت تجمیعی واگذار شده که هنوز با ابهاماتی مواجه است.

بیانی یادآور شد: خدمت رسانی به این قشر در قوانین همه کشورهای دنیا وجود دارد به جانبازان و خانواده‌های افرادی که در جنگ کشته می‌شوند خدمات بسیاری داده می‌شود اما برخی تصور می‌کنند که این خدمات تنها در ایران رایج است.

وی اظهار کرد: در کشور ایران به عنوان نظام اسلامی باید خدمات شایسته‌تری به جامعه ایثارگری ارائه شود.

مدیرکل بنیادشهید و امور ایثارگران فارس با بیان اینکه به فرموده " رهبر معظم انقلاب در تولید مسکن عقبیم و این مساله از اولویت‌های قطعی اقتصاد کشور است، از مسئولان متولی خواست تا مشکلات واگذاری زمین بهمردم و جامعه ایثارگری استان را حل کنند" .

بیانی یادآور شد: بر اساس قانون همسر و فرزند شهید در یک نوبت می توانند از دریافت زمین و مسکن استفاده کنند و جانبازان ۲۵ درصد و بیشتر در مراکز استانها ۷۰ متر و در دیگر ۱۰۰ متر زمین با قیمت منطقه بندی سال ۶۹ دریافت کنند.

وی ادامه داد: در پیام ۱۰ بندی امام راحل (ره) در تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۱۳۵۸، رسیدگی به موضوع مسکن ایثارگران یکی از مطالبات است و زیبنده نیست که پس از گذشت بیش از ۴۰ سال هنوز در این زمینه با مشکل مواجه باشیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با بیان اینکه ایثارگران فارس با جان خود، قربه الی الله ایثار کردند و چشم داشت مادی نداشتند اما این وظیفه مسئولان است که به وظیفه خود در قبال آنها عمل کنیم.

شرایط ثبت نام زمین رایگان 

بیانی گفت: چنانکه رئیس سازمان بنیاد شهید کشور نیز بارها تاکید کرد، این بنیاد نقش مطالبه گری از دیگر دستگاه‌ها برای خدمت بی‌منت به جامعه ایثارگری دارد و به تنهایی نمی‌تواند مشکلات آنها را حل کند.

وی با بیان اینکه جامعه ایثارگری فارس جمعیتی ۴۳۰ هزار نفری دارد، گفت: این استان سهم بسزایی در خدمت به انقلاب اسلامی دارد، طوریکه سومین استان کشور از نظر جمعیت ایثارگری به شمار می‌رود.

مدیرکل بنیادشهید و امور ایثارگران یادآور شد: فارس ۱۵ هزار شهید را در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، دفاع از امنیت، سلامت، حج و دیگرعرصه‌ها تقدیم انقلاب کرده است.

بیانی اضافه کرد: فارس ۴۲ هزار جانباز و ۲ هزار و ۲۳۰ آزاده سرافراز دارد.

وی با اشاره به زندگی بسیار دشوار برخی از جانبازان فارس در ۳۰ سال پس از دفاع مقدس، گفت: خدمت به خیل عظیم جامعه ایثارگری فارس وظیفه دستگاههای مختلف است.

استاندار بوشهر روز چهارشنبه در آیین واگذاری زمین به خانواده‌های شهدا و ایثارگران اظهار کرد: در کنار خانواده شهدا و ایثارگران به سایر اقشار مختلف مردم در قالب طرح جوانی جمعیت و نهضت ملی مسکن و دیگر طرح‌ها تاکنون هزاران قطعه زمین  رایگان واگذار شده و این مهم همچنان ادامه دارد.

احمد محمدی زاده افزود: طرح نهضت ملی مسکن از برنامه‌های مهم دولت که زمینه رفع مشکل اقشار مختلف و به خصوص محروم جامعه را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: برای تسریع طرح نهضت ملی مسکن پنج هزار و ۳۰۰ هکتار زمین به مناطق شهری و روستایی استان الحاق یافته است.

استاندار بوشهر تصریح کرد: الحاق چهار هزار هکتار اراضی جدید به شهرهای استان بوشهر می تواند تا حدودی مشکل کمبود زمین برای ساخت مسکن را رفع کند هر چند این مشکل در مرکز استان با وجود الحاق زمین، همچنان پابرجا است.

وی با بیان اینکه در روستاهای استان بوشهر یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار زمین جدید الحاق شده، عنوان کرد: از مهمترین مشکلات اجرای طرح نهضت ملی مسکن، کمبود زمین در شهرها و روستاها بود که اکنون پنج هزار و ۳۰۰ هکتار زمین به مناطق شهری و روستایی الحاق و بخش زیادی از مشکلات برطرف شده است.

محمدی‌زاده تأکید کرد: تمام سازوکارهای اداری و مهندسی و طراحی و قطعه‌بندی زمین‌های مسکونی در شهرهای مختلف انجام شده و هیچ مشکلی در واگذاری زمین به جامعه هدف وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، از واگذاری زمین رایگان به خانوارها در سال 1403 خبر داد.

آماری عجیب از روند دریافت زمین رایگان خانواده های صاحب ۳ فرزند در تهران. گفته می‌شود برای تایید دریافت زمین دولتی رایگان نیاز به موافقت ۳۰ ارگان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه همه برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در راستای طرح جوانی جمعیت در حال تحقق است، گفت: در همین راستا، زمین رایگان به بیش از ۱۳۰ هزار خانوار در سال آینده، به واجدین شرایط واگذار می‌شود.

محمدعلی زهره‌ای، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی پس از برگزاری جشن اهدای زمین رایگان به خانوار‌های مشمول قانون حمایت از جوانی جمعیت گفت: سیاست‌های کلان رئیس‌جمهور در خصوص جوانی جمعیت ابلاغ و اقدامات قانونی برای هدایت کشور به سمت‌و‌سوی تحقق این هدف انجام شده است.

او با بیان اینکه در همین چارچوب در سال ۱۴۰۲، عملیات اجرایی در دو مرحله در حوزه وزارت راه و شهرسازی نیز انجام شده است، ادامه داد: همزمان با دهه مبارک فجر، جشن اهدای زمین رایگان به ۲۱۹ خانوار مشمول قانون حمایت از جوانی جمعیت  را شاهد هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای واگذاری زمین رایگان به بیش از ۱۲۰ هزار خانوار در اقصی نقاط کشور خبر داد و تاکید کرد: اگر این هدف محقق شود، اقدام بی‌سابقه سراسری در سال آینده خواهد بود.

زهره‌ای با تاکید بر اینکه هم‌وطنان در آینده‌ای نزدیک، خبر‌های بیشتر و بهتری از این واگذاری‌ها را خواهند شنید، تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی با جدیت هرچه تمام‌تر، پیگیر تحقق برنامه‌های وزارتخانه در این زمینه است.

وزیر راه و شهرسازی، تامین‌ یک میلیون زمین روستایی برای واگذاری به متقاضیان را اقدامی تاریخی دانست و گفت: طبق اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۵۰۰ هزار قطعه زمین تامین شده است.

"مهرداد بذرپاش" در نشست تخصصی پایش عملکرد استان‌ها در نهضت ملی مسکن، پس از بررسی گزارش‌های ارائه شده در خصوص میزان پیشرفت پروژه ‌ها و طرح‌های استان‌ها در حوزه راه و مسکن و مسائل و چالش‌های پیش رو، افزود: در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در حوزه آماده سازی زمین رایگان اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه روستایی هدفگذاری شد تا سال آینده یک میلیون قطعه زمین روستایی تامین شود، گفت: طبق اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا کنون ۵۰۰ هزار قطعه زمین تامین شده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تامین یک میلیون قطعه زمین روستایی اقدامی تاریخی و بزرگ برای مردم و کشور است و استان‌ها نیز باید نسبت به اتصال متقاضیان به اراضی روستایی اهتمام داشته باشند.

وی در ادامه بر تسریع مراحل اجرایی به دور از بوروکراسی‌های اداری تاکید کرد.

مولدسازی، موضوع دیگری بود که از سوی بذرپاش در پروژه‌های استانی مورد تاکید قرار گرفت تا از طریق آن بتوان در تامین منابع مورد نیاز طرح‌های عمرانی کمک گرفت.

در ادامه این نشست، آخرین وضعیت تامین زمین و کسری زمین، آخرین وضعیت اجرای ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن و آخرین وضعیت الحاق اراضی شهری، پیشرفت شهرک‌سازی‌ها، سکونتگاه‌های ساحلی و صنعت شهرها بررسی شد.

همچنین آخرین وضعیت واگذاری ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی، اقدامات انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری و اجرای طرح "کلید به زمین" در بافت فرسوده، آخرین وضعیت اتمام و بهره‌برداری از مساکن مهر باقی‌مانده، آخرین وضعیت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تامین مالی در طرح نهضت ملی مسکن مورد ارزیابی قرار گرفت.

محبی نجم آبادی بیان کرد: ما باید برای مردم امید ایجاد کنیم و با اختصاص زمین رایگان و کاهش قیمت مسکن، دل‌نگرانی های آن‌ها را کاهش دهیم. خوشبختانه خبرهای خوبی در خصوص اعطای زمین رایگان به برخی خانواده‌ها به گوش می رسد که من این مسئله را به فال نیک می گیرم و امیدوار هستم که دولت در این زمینه اراده جدی داشته باشد.

وظیفه دولت در اختصاص زمین رایگان به مردم می‌تواند بسته به سیاست‌ها و قوانین هر کشور متفاوت باشد. در برخی کشورها، دولت ممکن است زمین‌های رایگان را به شهروندان برای استفاده شخصی یا تجاری اختصاص دهد، در حالی که در کشورهای دیگر این‌گونه اختصاص‌ها محدودتر باشد یا در قالب برنامه‌های خاصی مانند مسکن اجتماعی ارائه شود.

دولت ممکن است از طریق سیاست‌های خاصی زمین‌های رایگان را به مردم ارائه کند تا به نیازهای مردم در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد. این ممکن است شامل ارائه زمین برای مسکن مهمانان، ساخت و ساز خانه، ایجاد نیازهای تجاری و صنعتی، توسعه زمین‌های کشاورزی و غیره باشد.

هدف از اختصاص زمین رایگان به مردم می‌تواند تشویق به توسعه اقتصادی، ایجاد شغل، رفع نیازهای مسکنی، توسعه شهرها و مناطق روستایی، توسعه زیرساخت‌ها و بهبود کیفیت زندگی مردم باشد.

مهم است توجه داشته باشید که هر کشور قوانین و سیاست‌های خود را برای اختصاص زمین رایگان دارد و این سیاست‌ها ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور متفاوت باشند.

شرایط دریافت زمین رایگان دولتی

اختصاص زمین رایگان به مردم می‌تواند برای دولت و مردم مزایای متعددی داشته باشد. در ادامه تعدادی از این مزایا را برای هر دو طرف ذکر می‌ کنیم. اعطای زمین رایگان به مردم می‌تواند توسعه فعالیت‌های تجاری و صنعتی را تشویق کند. این منجر به ایجاد شغل و رشد اقتصادی می‌شود و در نتیجه درآمدهای مالی دولت نیز افزایش می‌یابد.

اختصاص زمین به مردم می‌تواند به توسعه شهرها و مناطق روستایی کمک کند. ساخت و ساز خانه‌ها، توسعه زیرساخت‌ها مانند جاده‌ها، پارک‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها بهبود کیفیت زندگی مردم را فراهم می‌کند. تخصیص زمین رایگان می‌تواند راهی برای رفع نیازهای مسکنی باشد. این کار می‌تواند به کاهش کمبود مسکن، کاهش هزینه‌های مسکن برای مردم و بهبود شرایط زندگی کمک کند.

این عمل می‌تواند زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌های تجاری و صنعتی شخصی باشد. این کار می‌تواند به ایجاد شغل و رشد اقتصادی فردی کمک کرده و درآمد و استقلال مالی را بهبود بخشد. اختصاص زمین رایگان می‌تواند به آن‌ها اجازه دهد تا به صورت مالک زمینی در جامعه شرکت کنند. این می‌تواند احساس مالکیت و ارتباط جامعه‌ای را تقویت کند و افزایش تعاملات اجتماعی را تسهیل کند.

برای بررسی این موضوع و همچنین تحلیل عملکرد دولت در خصوص پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن، گفت‌وگویی با بهروز محبی نجم آبادی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

بهروز محبی نجم آبادی درباره تأخیر دولت در تحویل واحدهای نهضت ملی گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، واگذاری زمین به صورت ۹۹ ساله پیش بینی شده است. قسمت بزرگی از جامعه در تأمین حداقل‌ها نیز دچار مشکل هستند و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت. ۴۰ میلیون ابتدایی با هزاران زحمت و به صورت وام دریافتی تأمین می‌شود و در ادامه به دلیل ضعف مدیریتی، نارضایتی های گسترده ایجاد می‌شود. متقاضیان گلایه های بسیاری در این خصوص دارند و ما نیز از آن باخبر هستیم.

او ادامه داد: هزینه بالای پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها نکته مهم دیگری به شمار می رود که موجب نگرانی بسیاری از افراد شده است. به چه دلیلی شهرداری‌ها پروانه ساخت را با این مبالغ نجومی اختصاص می دهند. خانواده‌های زیادی به خاطر این مسئله و همچنین معضلات مربوط به بیمه کارگران ساختمانی در مضیقه و دلهره هستند.

محبی افزود: بیمه کارگران مبلغ سنگینی داشت و مردم با گرفتاری های زیادی برای پرداخت اقساط آن دست و پنجه نرم کردند. استفساریه های زیادی در این رابطه وجود دارد و ما باید نسبت به حل این موضوع اهتمام به خرج دهیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به ناکارآمدی پرداخت وام به مردم به گسترش نیوز گفت: حقیقت امر آن است که بدون توجه به شاخص های اقتصادی، متناسب سازی حقوق و دستمزدها و افزایش قدرت خرید مردم، نمی‌توان از طریق پرداخت وام گره‌ای از مشکلات مردم باز کرد.

آغاز ثبت نام زمین رایگان 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه مطرح کرد: وام مسکن صرفاً یک مُسکن موقت است و با توجه به اقساط سنگین این نوع تسهیلات، نیاز واقعی مردم را برطرف نخواهد کرد. پرداخت ماهانه ۶ تا ۱۰ میلیون اقساط وام با تعیین هر دوره زمانی، باز هم فشار زیادی روی شانه های مردم خواهد بود. با وجود چنین شرایطی، مردم در تأمین مسکن مورد نیاز خود با مشکل مواجه می شوند و تمام آرزو و امید آن‌ها بر باد می رود.

محبی خاطرنشان کرد: تمرکز دولت باید روی اشتغال و توانمندسازی باشد و برای این منظور برنامه دقیق و اصولی را پیش بینی کند. تعریف پلکانی اقساط وام‌ها نیز می تواند یک راهکار مناسب و مطلوب در این خصوص باشد.

وی در ادامه اذعان کرد: به این صورت که در گام های اول، پرداخت های کمی صورت بگیرد تا فشار زیادی به متقاضی وارد نشود. افزایش این قسط ها به شکل پلکانی، می تواند شیوه خوبی برای متقاضیان و همین طور بانک‌ها باشد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: ما باید برای مردم امید ایجاد کنیم و با اختصاص زمین رایگان و کاهش قیمت مسکن، دل‌نگرانی آن‌ها را کاهش دهیم. خوشبختانه خبرهای خوبی در خصوص اعطای زمین رایگان به برخی خانواده‌ها به گوش می رسد که من این مسئله را به فال نیک می گیرم و امیدوار هستم که دولت در این زمینه اراده جدی و واقعی داشته باشد.

محبی در پایان اضافه کرد: البته نباید حق انتقال فروش در میان باشد تا فرصت طلب‌ها و سوداگران از این امتیاز دولت بهره نگیرند. این مسائل نکات برجسته‌ای محسوب می‌شود که باید در طرح مسکن ملی مورد توجه قرار بگیرد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید