15:53 , 1403/1/21
کد خبر: 000044954
بازدید: 1178
بهترین مواد غذایی برای آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

با مصرف کردن برخی از مواد غذایی در دوران بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌توانید بدن خود را تقویت کرده و هرچه سریعتر بهبود یابید.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، باید با بهترین غذاهای مناسب در دوران این بیماری‌ها آشنا شوید تا بتوانید سطح انرژی خود را افزایش داده و با عوامل بیماری مبارزه کنید. مصرف کردن سبزیجات تازه، غذاهای حاوی ویتامین سی همانند گوجه فرنگی، پرتقال، کیوی و فلفل دلمه‌ای در زمان بیماری سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند. 

در دوران بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی بهتر است برای جلوگیری از خشکی گلو و دهان، آب و مایعات فراوان بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید. 

بهترین مواد غذایی برای آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

منابع غذایی مفید برای سرماخوردگی و گلودرد

برای برطرف شدن گلودرد یا التهاب آن در زمان مبتلا شدن به سرماخوردگی، می‌توانید با مصرف کردن برخی از غذاها یا خوراکی‌ها فرایند بهبودی را در بدن سریع‌تر کنید که این منابع غذایی شامل موارد زیر هستند:

• مصرف مرکبات دارای ویتامین C: با مصرف کردن سبزیجات تازه، مرکباتی همچون پرتقال، نارنگی، کیوی و گوجه فرنگی می‌توانید بدن مقاوم‌تری در برابر بیماری سرماخوردگی داشته باشید. ویتامین سی موجود در این منابع خوراکی، همانند یک آنتی اکسیدان قوی سیستم ایمنی بدن شما را در برابر بیماری سرماخوردگی تقویت کرده و سریعتر بهبود پیدا می‌کنید. 

• زمانی که به بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار شدید بهتر است از غذاهایی که دارای روغن‌های طبیعی و سالم بوده استفاده کنید. مصرف روغن زیتون، کره بادام زمینی، آجیل و ماهی برای کم شدن علائم این بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید هستند. این منابع خوراکی با داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶، روند بهبودی شما را سریعتر کرده و موجب حفظ سلامتی شما می‌شوند.

• در ایام بیماری‌های آنفولانزا و سرماخوردگی، مصرف کردن دمنوش نعناع، دمنوش آویشن، دمنوش‌های گیاهی زنجبیل، مصرف برخی از گیاهان دارویی، حبوبات، خورش‌های گوشتی، پروتئین مانند تخم مرغ، سوپ شلغم علائم این بیماری‌ها را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند. 

• سوپ مرغ دارای مقدار زیادی سلنیوم، مواد مغذی همچون پروتئین، روی و ویتامین B است، می‌توانید در زمان بیماری این سوپ خوشمزه را امتحان کنید. برای مقوی شدن سوپ و درمان سرماخوردگی بهتر است در آن سیر، سبزیجات متنوع، پیاز و جعفری را نیز اضافه کنید تا هرچه سریعتر درمان شوید. 

سریع‌ترین راه درمان آنفولانزا

با درمان‌های موثر و مفید خانگی می‌توانید هرچه سریعتر بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان کرده و بهبود یابید، این درمان‌های سریع خانگی شامل موارد زیر هستند:

• بدن را گرم نگه داشته و به اندازه کافی استراحت کنید.‌

• آب نمک غرغره کنید. 

• سبزیجات متنوع تازه و سوپ‌های تهیه شده از مرغ را مصرف کنید. 

• بهتر است سبزیجات و میوه‌های دارای ویتامین C فراوان را در رژیم خود قرار دهید. 

• مصرف کردن مکمل‌های زینک یا روی در دوران بیماری آنفولانزا بسیار مفید است.‌

• استفاده کردن از پودر زنجبیل تازه در غذا یا دمنوش‌ها

• مصرف کردن سیر تازه به شکل خام

• دمنوش تهیه شده از عسل و لیمو ترش

• چای اکالیپتوس، چای سبز و چای نعناع بهترین دمنوش‌ها برای درمان بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی هستند. 

• مصرف کردن شلغم آب پز، پیاز قرمز، آب ریشه چغندر و پودر دارچین فواید زیادی برای درمان بیماری‌های مختلف دارند. 

بهترین مواد غذایی برای آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

غذا تقویتی برای سرماخوردگی

در زمان سرماخوردگی شما با علائمی همچون تب، گلو درد، گرفتگی بینی و بی اشتهایی روبرو می‌شوید. برای درمان سریعتر سرماخوردگی بهتر است با لیست کاملی از غذاهای مفید در این دوران آشنا شوید که عبارتند از:

• سینی سبزیجات

بهتر است از سبزیجات متنوع برای درست کردن غذای مقوی در جهت درمان بیماری سرماخوردگی استفاده کنید. برای تهیه کردن این سینی سبزیجات می‌توانید از کدوی حلوایی و کلم بروکسل استفاده کنید. این سبزیجات را به خوبی خرد کرده و درون سینی فر قرار دهید و بر روی آن مقداری نمک و روغن زیتون بریزید. سپس آن را در دمای ۱۸۰ درجه فر گذاشته تا به خوبی نرم و پخته شود. همچنین می‌توانید سبزیجات دیگری همچون رزماری یا جعفری را نیز برای طعم بهتر به آن اضافه کنید. 

• پوره گل کلم به همراه کدوی حلوایی

با ترکیب کردن گل کلم تازه به همراه کدو حلوایی می‌توانید پرخاصیت‌ترین غذا را برای درمان سرماخوردگی خود درست کنید. مقداری کدو حلوایی و گل کلم را با هم ترکیب کرده و بر روی حرارت ملایم بگذارید تا به خوبی بپزند، پوره تهیه شده از آنها بسیار مغذی و خوشمزه است. 

• سالاد تهیه شده از دانه‌ها و پرتقال

در دوران سرماخوردگی بهتر است میزان فعالیت‌های خود را کم کرده و بیشتر استراحت کنید. این استراحت در ایام بیماری ممکن است بر روی روده‌ها و سیستم گوارش شما تاثیر منفی بگذارد و منجر به کم کاری روده‌ها یا یبوست شود. در این دوران بهتر است سالادی مغذی و مقوی از بادام، گردو، کاهو و پرتقال برای خود درست کنید.‌ همچنین می‌توانید لیمو، دانه‌های پرخاصیت انار و روغن زیتون را نیز به سالاد خود اضافه کنید. 

• سوپ گوجه

سوپ تهیه شده از گوجه فرنگی برای کسانی که سرما خورده‌اند، بهترین غذای آسان و مقوی جهت درمان می‌باشد. برای درست کردن این سوپ کافیست گوجه‌ها را پوست گرفته و آنها را پوره کنید، در مرحله بعد مقداری پیاز و سیر را تفت داده و به آن اضافه کنید. بعد از پخته شدن مواد می‌توانید به همراه سبزیجات دیگر این سوپ تازه را میل کرده و درمان شوید. 

از دیگر خوراکی‌ها و غذاهای مفیدی که می‌توانید در ایام سرماخوردگی برای کم شدن علائم خود و درمان شدن سریع‌تر درست کنید شامل سوپ هویج و پرتقال، حمص با سیر، خوراک مرغ به همراه سبزیجات و سیر، سالاد سبز با اسفناج و روغن زیتون و سوپ سبزیجات هستند. 

غذا برای سرماخوردگی و گلودرد

در دوران بیماری سرماخوردگی، با داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین بدون چربی، میوه‌ها، غلات کامل، چربی‌های سالم و سبزیجات می‌توانید سریع‌تر درمان شوید. این منابع غذایی سیستم ایمنی شما را در دوران بیماری تقویت کرده و علائم سرماخوردگی را به طور کامل از بین می‌برند. از جمله غذاهای مفید برای درمان گلودرد و سرماخوردگی شامل موارد زیر هستند:

• آبگوشت

زمانی که به سرماخوردگی یا بیماری آنفولانزا مبتلا شدید، آبگوشت به خاطر داشتن مایعات فراوان بهترین غذا برای شما محسوب می‌شود. این غذای ویژه دارای خاصیت ضد التهابی بوده و تمام التهاب‌های موجود در بدن را در زمان سرماخوردگی برطرف می‌کند. اسید آمینه و املاح معدنی موجود در آبگوشت، برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید هستند. برای مغذی‌تر شدن آبگوشت خود می‌توانید به آن فلفل، نخود، زنجبیل، عدس، سیر و لوبیا نیز اضافه کنید تا خاصیت و فواید آن چندین برابر شود. 

• بورانی اسفناج 

اسفناج یکی از بهترین سبزی‌های مفید در ایام سرماخوردگی می‌باشد زیرا دارای مقدار زیادی ویتامین c و ویتامین e است. ویتامین‌های موجود در این غذا برای بدن خاصیت آنتی اکسیدانی به همراه داشته و باعث بهبود عملکرد بدن در زمان سرماخوردگی می‌شوند. می‌توانید اسفناج را به شکل سالاد، تفت داده شده یا بخارپز در انواع سوپ‌ها استفاده کنید. 

• سوپ

این غذای مایع در دوران بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی، بدن شما را هیدرات نگه داشته و بسیار مقوی است. سوپ به عنوان یک غذای مغذی و آبرسان، از سبزیجات متنوع تهیه شده و خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی در دوران بیماری سرماخوردگی برای بدن شما دارد. 

• ساندویچ بوقلمون

این غذا برای برطرف شدن بیماری سرماخوردگی بسیار خوشمزه و مفید است. برای برطرف شدن علائم سرماخوردگی و سرفه‌های شدید می‌توانید ساندویچ بوقلمون را درست کرده و سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. ساندویچ تهیه شده از بوقلمون سرشار از پروتئین بوده و اشتهای از دست رفته شما را باز می‌گرداند. پروتئین موجود در این غذا برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی، بسیار مفید است. 

• آب سبزیجات

برای تقویت کردن سیستم ایمنی بدن و بهبود یافتن علائم خود در زمان مبتلا شدن به بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، بهتر است از آب سبزیجات که سرشار از آنتی اکسیدان است، استفاده کنید. یک لیوان آب تهیه شده از سبزیجات متنوع همانند کلم پیچ یا هویج، علائم بیماری سرماخوردگی آنفولانزا را در شما کمتر کرده و باعث می‌شود زودتر خوب شوید. 

• خورشت مرغ

درست کردن خورشت مرغ بسیار راحت بوده و با استفاده از این غذا می‌توانید آنفولانزا، سرفه‌های مزمن و گلودرد خود را درمان کنید. افراد می‌توانند برای تسکین گلودرد و سایر علائم بیماری سرماخوردگی خود، از خورشت مرغ استفاده کنند. برای درست کردن این خورشت به مقداری سیر، فلفل، آب مرغ، گوشت مرغ، سبزیجات، پیاز و فلفل احتیاج دارید. 

بهترین مواد غذایی برای آنفولانزا و سرماخوردگی چیست؟

• مصرف تخم مرغ

تخم مرغ را می‌توانید در میان وعده‌های مختلف خود در زمان بیماری سرماخوردگی آنفولانزا برای بهبود علائم مصرف کنید. تخم مرغ آب پز بهترین دارو برای کاهش علائم شما در زمان سرماخوردگی می‌باشد. پروتئین و ویتامین‌های فراوان موجود در تخم مرغ، عملکرد بدن شما را بهبود بخشیده و موجب ارتقاء سیستم ایمنی بدن می‌شوند. همچنین مصرف کردن بلغور جو دوسر، میگو نیز در دوران بیماری سرماخوردگی، بسیار مفید بوده و خاصیت‌های فراوان دارند. 

کلام آخر

برای بهبود سریعتر بدن و به دست آوردن سلامتی بعد از مبتلا شدن به آنفولانزا یا سرماخوردگی، به هیچ عنوان غذاهای پرچرب و مضر استفاده نکنید. در این دوران برای کم شدن علائم مصرف سبزیجات فراوان، مایعات فراوان، سوپ‌های متنوع مرغ و سبزیجات و میوه ها ضروری می‌باشد. با رعایت کردن رژیم غذایی در دوران بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا می‌توانید علائم خود را تسکین داده و هرچه سریع‌تر خوب شوید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید