12:43 , 1401/11/7
کد خبر: 000019336
بازدید: 22306
بهترین شربت های چرک خشک کن برای کودکان و بزرگسالان

بهترین شربت های چرک خشک کن برای کودکان و بزرگسالان چه نام دارند؟ کدام یک اثر بیشتری دارد؟

تجویز بهترین شربت چرک خشک کن برای کودکان و بزرگسالان همچون ریختن آب روی آتش هر نوع عفونتی را سرکوب می نماید. البته انواع شربت ها یا همان آنتی بیوتیک ها برای بزرگسالان و کودکان متفاوت می باشند. بنابراین برای کودکان روی جعبه دارو با نوشته کیدز در داروخانه ها وجود دارند. پس پزشک عمومی یا متخصص کودکان بسته سن و وزن نوزاد و همچنین نوع عفونت بزرگسال، بهترین شربت برای خشک نمودن عفونت را انتخاب و تجویز می نماید.

انواع شربت چرک خشک کن برای کودکان و بزرگسالان

آنتی بیوتیک نوزادان یا شربت چرک خشک کن برای کودکان و بزرگسالان، داروهایی کمکی هستند که بدن را از شر عفونت های حاصل از باکتری خالص می کنند. البته این آنتی بیوتیک ها بسته به نوع باکتری عامل عفونت در انواع مختلفی موجود می باشند. پس آنتی بیوتیک های چرک خشک کن در اشکال مختلفی همچون قطره (چشمی، گوشی)، شربت و سوسپانسیون در داروخانه عرضه می گردند. ناگفته نماند که همانگونه جهت مصرف آهن در فرد باردار باید زیر نظر پزشک صورت گیرد، مصرف آنتی بیوتیک چرک خشک کن هم به تبعیت پزشک نیاز دارد. درنتیجه خرید خودسرانه این نوع از شربت ها غلط بوده و باید بیمار قبل از تهیه دارو به پزشک مراجعه نماید.

بیشتر بخوانید: علائم وجود عفونت در بدن چیست؟

سوسپانسیون رایج ترین شکل شربت چرک خشک کن از دارو می باشد که برای نوزادان تجویز می گردد. بنابراین جهت تهیه این نوع شربت باید مقدار تعیین شده آب در حال جوش را سرد کرد و به پودر درون شیشه اضافه نمود. سپس شیشه را تکان داده تا محلول کاملا یکدست و یکنواخت شود که بازه زمانی برای مصرف این دارو تنها چند روز می باشد. البته مطالعه بروشور داخل جعبه شربت الزامی بوده تا به هشدارهای لازم، مدت زمان نگهداری و مقدار آب مصرفی داخل پودر توجه شود. ناگفته نماند که نحوه مصرف آنتی بیوتیک در نوزادان با کودکان متفاوت بوده که این مسئله در بزرگسالان نیز صدق می کند.

اسامی بهترین شربت چرک خشک کن برای نوزادان و کودکان

مکانیسم اثربخشی دارو و متابولیسم در بدن کودکان نسبت به بزرگسالان متفاوت می باشد. بنابراین آنتی بیوتیک های مصرفی در بزرگسالان قابل استفاده برای کودکان نیست. همچنین مصرف کپسول و قرص برای کودکان مشکل بوده و بهترین گزینه همان شربت یا سوسپانسیون است. البته اسامی این نوع شربت ها بسیار متنوع بوده و برای از بین بردن هر نوع از باکتری ها به آنتی بیوتیک های مختص به آن ها نیاز می باشد. اگر کودک داروی خاصی را مصرف می نماید، باید پزشک معالج از آن مطلع شود. زیرا برخی از آنتی بیوتیک ها با دیگر داروها تداخل دارند و به احتمال زیاد کودک را مسموم می می نمایند.

بیشتر بخوانید: خلط سینه چیست؟ خلط سینه چگونه درمان می‌شود؟

شربت چرک خشک کن برای کودکان بسته به شدت و نوع عفونت، وزن و سن توسط پزشک تجویز می شود. پس دارو باید در فاصله زمانی دقیق و به میزان تعیین شده از طرف پزشک مصرف گردد. همچنین مقدار دارو به هیچ عنوان بدون دستور پزشک زیاد یا کم نشود. البته برخی داروها همچون کتوتیفن که سرفه و عطسه را کاهش می دهند، جزء شربت ها یا آنتی بیوتیک های چرک خشک کن به حساب نمی آیند. پس اسامی این نوع شربت ها به شرح زیر می باشند.

پنی سیلین (Penicillin)

شربت چرک خشک کن برای کودکان کاربرد چندانی در درمان عفونت ها نداشته و در موارد کم داخل رگ و یا به صورت عضلانی تزریق می شود. همچنین حساسیت به این آنتی بیوتیک از درجات مختلفی برخوردار بوده و تنها 10% بیماران را در بر می گیرد. بنابراین قبل از انجام پروسه تزریق پنی سیلین باید تست پوستی صورت گیرد تا از نبود حساسیت بیمار به دارو اطمینان یافت.

آزیترومایسین (Azithromycin)

آزیترومایسین به شکل کپسول، شربت و سوسپانسیون به داروخانه عرضه می گردد. البته این آنتی بیوتیک برای کودکان به فرم سوسپانسیون در دوزهای 100 و 200 میلی گرمی می باشد که شربت زیتروماکس نیز نمونه خارجی آن است. بازه زمانی برای مصرف این شربت 3 الی 5 روزه بوده که بیشتر از این زمان تجویز نمی شود. البته این شربت علاوه بر خشک کردن چرک گلو از شدت سرفه های شبانه کودکان می کاهد. همچنین خلط آور بوده و برای درمان سینوزیت، عفونت گوش میانی، عفونت گلو و عفونت های تنفسی به کار می رود. این شربت برای نوزادان کمتر از 6 ماه تجویز نمی شود که دلیل آن عدم اثربخشی قابل توجه دارو و عوارض جانبی است.

بیشتر بخوانید: علائم وجود عفونت در بدن چیست؟

عوارض جانبی شربت چرک خشک کن آزیترومایسین

اگر شربت چرک خشک کن آزیترومایسین به همراه غذا مصرف نشود علاوه بر طعم تلخ، معده درد برای نوزاد ایجاد می کند. همچنین تپش قلب، درد قفسه سینه، زردی، استفراغ، نفخ، اسهال خفیف، درد شکمی، خواب آلودگی و تب از دیگر عوارض این شربت می باشد. پس در کودکان دارای اختلالات کلیوی و یا کبدی با احتیاط فراوان و تجویز پزشک مصرف گردد.

آموکسی سیلین (Amoxicillin)

یکی از بهترین شربت چرک خشک کن و پرمصرف ترین آنتی بیوتیک برای کودکان همان آموکسی سیلین است. البته رایج ترین فرم این دارو در کودکان، سوسپانسیون بوده که در داروخانه ها با اسم تجاری فاراموکس موجود می باشد. همچنین بازه سنی جهت مصرف این دارو از نوزادی تا میانسالی است که حتی نوزادان سه ماهه و کمتر را در بر می گیرد. آنتی بیوتیک آموکسی سیلین به دو شکل 125mg و 250mg در داروخانه موجود می باشد. پس شربت 125 آموکسی سیلین عفونت های خیلی کم تا زیاد مجاری تنفسی، پوست، گلو، ادراری، اوتیت مدیا و سینوزیت را از بین می برد. ولی مقدار مصرفی در این دو نوع آموکسی سیلین متفاوت بوده ولی کاربردی مشابه هم دارند.

عوارض شربت چرک خشک کن آموکسی سیلین

ساختار آموکسی سیلین بسیار شبیه پنی سیلین بوده و تنها 14 روز بعد از آماده سازی قابل نگهداری در یخچال می باشد. پس در شرایطی که نوازد قبلا با تزریق آن دچار عوارض شده باید حتما پزشک را در جریان گذاشت. البته در حالت کلی شایع ترین عوارض آموکسی سیلین اسهال خفیف است. بنابراین برای حفظ رطوبت و آب بدن کودکان بایستی مصرف مایعات و شیر را به حداکثر ممکن رساند. از دیگر عوارض این دارو می توان به درد شکمی، تغییر رنگ دندان، استفراغ، خارش و کهیر پوستی، خستگی و بی قراری اشاره کرد.

سفیکسیم (Cefixime)

سفیکسیم یکی از پرمصرف ترین و بهترین شربت چرک خشک کن در کودکان است که طیف گسترده ای از باکتری را نابود می کند. البته برخی از باکتری ها به این نوع آنتی بیوتیک مقاوم بوده که برای درمان بعضی از عفونت ها، سفیکسیم را در اولویت قرار نمی دهند. همچنین برای نوزادان سفیکسیم 100 تجویز می گردد که بایستی بعد از غذا جهت پیشگیری از درد شکمی و تهوع به مصرف برسد. از دیگر موارد مصرف این نوع آنتی بیوتیک در بیماران مبتلا به اوتیت مدیا، عفونت ریه، گلودرد چرکی و عفونت مجاری ادراری می باشد.

عوارض شربت چرک خشک کن سفیکسیم

عوارض شربت چرک خشک کن سفیکسیم بیشتر دستگاه گوارش را درگیر کرده که در ابتدا درمان با اسهال خفیف، نفخ، تهوع، درد شکمی و اسهال همراه می شود. پس در صورت اسهال شدن کودک باید به طور مدام انواع مایعات را به خورد او داد. البته اگر اسهال بیشتر از یک شبانه روز ادامه داشت یا لکه های خونی در آن دیده شد، باید به پزشک یا متخصص کودک مراجعه کرد. از دیگر عوارض مصرف این شربت در نوزادان می توان به خارش، گیجی، سردرد، ضعف و تب اشاره کرد.

کوآموکسی کلاو (Co- Amoxiclav)

کو آموکسی کلاو یکی دیگر از شربت چرک خشک کن با نام تجاری فارمنتین و کلاموکس است. این آنتی بیوتیک از آموکسی سیلین و داروی دیگر ساخته شده که برای درمان ذات الریه، عفونت های گوش میانی و دستگاه تنفسی در نوزادان سه ماه به بالا مورد استفاده قرار می گیرد. البته برخی مواقع جهت درمان عفونت گوش میانی، پزشک دو شربت فارمنتین و فاراموکس را به همراه هم تجویز می کند. بنابراین پس از آماده کردن سوسپانسیون می توان دارو را به مدت 10 روز در یخچال نگهداری کرد. ناگفته نماند که دارو با غذا به کودک داده می شود تا بروز ناراحتی معده پیشگیری نمود. کوآموکسی کلاو در کودکان مبتلا به ذات الریه شدید، حساس به پنی سیلین و مننژیت مصرف نمی شود.

کوتریموکسازول (Co- Trimoxazole)

شربت چرک خشک کن کوتریموکسازول برای رفع عفونت گوش میانی، ذات الریه، مننژیت، ادراری و دیگر عفونت های مقاوم به برخی آنتی بیوتیک ها تجویز می شود. البته نوزادان باید از دو ماه بیشتر سن داشته باشند و مصرف آن برای نوزادان کمتر از این سن ممنوع است. همچنین نوزادان مبتلا به اختلالات کلیوی، کبدی، فاویسم و آسم باید تحت نظر پزشک متخصص دارو را مصرف نمایند. بنابراین دارو را نباید با معده خالی به کودک یا نوزاد داد و تا اتمام دوره درمان از مایعات استفاده شود. از عوارض کوتریموکسازول می توان به تشنج، درد عضلات و مفاصل، وزوز گوش، بی اشتهایی، درد شکمی، بی خوابی، اسهال و تغییر رنگ ادرار اشاره کرد.

اریترومایسین (Erythromycin)

اریترومایسین بیشتر با پماد چشمی شناخته می شود که برای از بین بردن عفونت های چشم در کودکان و نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد. ولی شربت چرک خشک کن 200mg اریترومایسین برای درمان ذات الریه و عفونت ملتحمه که در اثر باکتری کلامیدیا به وجود می آید، تجویز می شود. همچنین عفونت های حاد گوش میانی و سینوزیت را درمان می کند که باید دو ساعت پس یا یک ساعت پیش از غذا همراه با یک لیوان آب به نوزاد داد. ناگفته نماند که این شربت را با آب میوه یا شیر به خورد نوزاد ندهید.

عوارض شربت چرک خشک کن اریترومایسین

شربت چرک خشک کن اریترومایسین نیز مانند سایر داروها به صورت ناخواسته دارای یکسری عوارض می باشد که خیلی کم اتفاق می افتد. پس از عوارض این شربت می توان به خارش، کهیر، اسهال، کاهش شنوایی در بازه زمانی کوتاه، تاری دید، استفراغ، بی اشتهایی، درد شکمی و تب اشاره کرد. البته اریترومایسین از لحاظ ساختاری، شباهت بالایی به آزیترومایسین دارد. بنابراین اگر نوزاد با مصرف آزیترومایسین دچار عارضه شدید شد باید پزشک اریترومایسین را برای او تجویز نکند.

ویژگی های شربت چرک خشک کن در بزرگسالان

عفونت در بزرگسالان به طور مستقیم بر سیستم تنفسی و ریه تاثیر می گذارد که خود را به صورت سرفه با مسدود نمودن مجاری تنفسی نشان می دهد. پس با وجود مایعات در مجرای تنفسی به یک واکنش طبیعی نیاز است تا این ترشحات از گلو خارج شود که سرفه بهترین راه حل است. البته سرفه سوزنده، دردناک و مخل آسایش بوده که نه تنها شخص بیمار، اطرافیان را نیز آزار می دهد. بنابراین مصرف شربت ها یا آنتی بیوتیک های چرک خشک کن این بیماری را بهبود بخشیده که باید دارای ویژگی های زیر باشند.

رقیق کردن گلو

یکی از ویژگی های شربت چرک خشک کن، رقیق کردن خلط گلو است. زیرا برای خروج مایعات داخل گلو و ریه بزرگسالان باید ذرات ریز و خلط را رقیق نمود که تنها با مصرف شربت امکان پذیر می باشد. پس به محض مصرف آنتی بیوتیک ها، مایعات راحت تر و سریع تر از ریه خارج شده و نشانه های عفونت همچون سرفه در بازه زمانی کوتاه تر بهبود می یابند.

خلط آور قوی

به طور کلی شربت چرک خشک کن یک خلط آور قوی برای بزرگسالان بوده که به صورت آنتی بیوتیک و شربت گیاهی به داروخانه ها عرضه می گردد. زیرا در صورت بروز عفونت یا سرفه در بزرگسالان، مجرای تنفسی شخص بیمار مسدود شده و در فرایند طبیعی بدن اختلال ایجاد می شود. سپس به اندام های داخلی بدن صدمه می زند که با مصرف آنتی بیوتیک های خلط آور و چرک خشک کن می توان این مشکل را حل کرد.

افزایش حرکت مژک های تنفسی

بزرگسالانی که برای رفع عفونت ریه و کاهش سرفه از شربت چرک خشک کن و خلط آور استفاده می کنند، مژک های تنفسی موجود در ریه را تحریک می نمایند. همین فرایند خلط آوری در گلو را افزایش داده و آلودگی ها و میکروب ها خیلی آسان و سریع از بدن خارج می شوند.

کاهش التهابات ریه و تسکین درد

عفونت های شدید، سرفه های خشک را به دنبال دارد که شخص متوجه سوزش و درد ناشی از آن می شود. پس با مصرف یک شربت چرک خشک کن و غلط آور می توان این سرفه ها را در بزرگسالان درمان کرد. زیرا عفونت ها با خلط از طریق سرفه خارج شده و التهابات خیلی سریع تسکین می یابند. بنابراین کاهش التهابات در ریه منجر به کم شدن درد و عفونت می شود.

افزایش سرعت بهبودی

یکی از مزایای استفاده از شربت چرک خشک کن یا خلط آور در بزرگسالان، افزایش سرعت بهبودی است. البته اگر در این شربت ها از ترکیبات گیاهی همچون عسل و آویشن استفاده شود، خلط آوری را افزایش می دهد. سپس عفونت های باکتریایی داخل گلو به همراه سرفه های مداوم از ریه ها و مجرای تنفسی خارج می شود که پروسه بهبودی را نیز تسریع می بخشد.

بهترین آنتی بیوتیک و شربت چرک خشک کن برای سرماخوردگی کودکان چیست؟

انواع مختلفی از شربت سرماخوردگی برای کودکان موجود می باشد. البته اکثرا والدین به سراغ آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی رفته و از متخصص می خواهند بهترین شربت چرک خشک کن را برای کودک تجویز نمایند. همانگونه که قبلا ذکر شد، آنتی بیوتیک تنها برای درمان عفونت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که عامل ایجاد کننده آن باکتری باشد. ولی عامل ایجاد سرماخوردگی در واقع ویروس ها هستند و مصرف آنتی بیوتیک ها بی اثر خواهند بود. پس اگر سرماخوردگی کودک منجر به ایجاد عفونت در گوش، ریه و سینوزیت باکتریال شود، پزشک جهت درمان چنین عفونتی، آنتی بیوتیک یا شربت تجویز می نماید.

مصرف شربت چرک خشک کن با هدف پیشگیری از بروز عوارض سرماخوردگی کار صحیحی نیست. زیرا کودکان مبتلا به سرماخوردگی ساده به مصرف آنتی بیوتیک نیاز ندارند تا از پیدایش سینوزیت پیشگیری کنند. پس عفونت های ثانویه در بیماری سرماخوردگی خیلی کم اتفاق می افتد که به پیشگیری دارویی نیاز ندارد. همچنین مصرف اکثر آنتی بیوتیک ها در کودکان عوارض متعددی دارد که به غیر از موارد ضروری نباید آن ها را تجویز کرد. البته مصرف نابه جا و بیش از حد آنتی بیوتیک ها، مقاومت آنتی بیوتیکی را را در بدن نوزاد به وجود می آورد.

زمان شروع اثر شربت چرک خشک کن پس از مصرف

زمان اثربخشی شربت چرک خشک کن در هر نوزاد کاملا متفاوت است. ولی در بیشتر نوزادان 48 الی 72 ساعت پس از مصرف، پروسه بهبودی بیمار آغاز می شود. البته بعد از رفع کلیه علائم عفونت در نوزاد باید درمان را همچنان ادامه داد. زیرا اگر قبل از رفع کامل عفونت، شربت یا آنتی بیوتیک قطع شود به احتمال زیاد عفونت دوباره عود می کند. بنابراین متخصص مجبور است که داروهای قوی تر با دوز بالاتر تجویز نماید.

اگر شربت چرک خشک کن تاثیری روی کودک نداشت، چه کار باید کرد؟

شربت چرک خشک کن باید در ساعات مشخص و مطابق دستور پزشک مصرف شود. البته در صورت اتمام دارو یا مصرف دیگر چرک خشک کن های طبیعی، هنوز علائم عفونت از بین نرفته باشد. همچنین با گذشت 2 الی 3 روز کماکان تب ادامه داشته و بدتر از قبل شود، بایستی کودک را نزد متخصص اطفال برد. ناگفته نماند در صورت بروز عوارض جانبی همچون کاهش حجم ادرار، تنگی نفس و اسهال شدید نیز نیاز است که به پزشک مراجعه کرد.

ممنوعیت تزریق واکسن و مصرف شربت چرک خشک کن برای کودکان

مصرف شربت و آنتی بیوتیک چرک خشک کن برای رفع عفونت های ساده و خفیف همچون اوتیت مدیا و عفونت ادراری زمان تزریق واکسن، هیچ منعی ندارد. ولی در شرایطی که بیماری کودک شدید باشد یا با تب بالا دست و پنجه نرم کند، پروسه تزریق واکسن به تاخیر می افتد. البته با مصرف شیاف استامینوفن می توان تب را کنترل کرده و بعد اقدام به تزریق واکسن نمود.

راه های استفاده صحیح از شربت چرک خشک کن

  1. آنتی بیوتیک ها و شربت ها همیشه راه درمان برای عفونت های مجاری تنفسی کودک نمی باشند. پس جهت دستیابی به بهترین روش درمان باید به متخصص کودکان مراجعه کرد.
  2. در مورد موثرترین نوع شربت و آنتی بیوتیک چرک خشک کن از متخصص اطفال سوال شود. زیرا برخی شربت ها همچون آزیترومایسین برای حذف باکتری های وقوع سینوزیت و گوش درد، موثر نیستند.
  3. شربت ها و آنتی بیوتیک ها تنها عفونت های باکتریایی را درمان می کنند. پس اثری بر آنفلوانزا و سرماخوردگی ندارند.
  4. تعداد دفعات و مقدار دارو بر اساس نسخه و بروشور داخل جعبه مصرف شود.
  5. شربت یا آنتی بیوتیک چرک خشک کن برای هر بیماری متفاوت می باشد و نباید برای دیگر اعضای خانواده از آن استفاده کرد.
  6. شربت های بی استفاده را باید خیلی سریع دور انداخت. زیرا آنتی بیوتیک های تاریخ گذشته می توانند عوارضی جبران ناپذیری داشته باشند.

آیا شربت چرک خشک کن برای کلیه گلودردها استفاده می شود؟

حدود 80% از تمام گلودردها ویروسی می باشند. پس اگر کودک یا بزرگسال گلودرد، سرفه خشک و آبریزش بینی داشت به احتمال زیاد سرماخوردگی او ویروسی است و به آزمایش تشخیص استرپتوکوک نیاز ندارد. پس این نوع شربت ها باید برای درمان گلو دردهایی به کار بروند که استرپتوکوک های دسته A عوامل ایجاد کننده این بیماری هستند. البته این نوع گلودرد بیشتر کودکان در سنین مدرسه را در بر می گیرد و برای کودکان زیر 3 سال هیچ خطری ندارد. بنابراین در شرایطی که پزشک با ویزیت کودک از علائم گلودرد استرپتوکوک مطلع شد، باید آزمایش تشخیص استرپتوکوک را تجویز نماید. درنتیجه اگر جواب تست مثبت بود، مصرف آنتی بیوتیک الزامی است.

آیا شربت چرک خشک کن می تواند باعث مقاومت باکتری شود؟

مصرف بیش از حد و مداوم شربت ها یا آنتی بیوتیک های چرک خشک کن می تواند مقاومت به باکتری ها را در بیمار افزایش دهد. البته باکتری مقاوم به نوعی از باکتری گفته می شود که در برابر آنتی بیوتیک های شایع جهت درمان عفونت های باکتریایی استقامت می کند و دیگر از بین نخواهد رفت. پس این باکتری مقاوم خیلی راحت به دیگر کودکان و بزرگسالان نیز سرایت می کند. بنابراین مصرف آنتی بیوتیک کودک باید با نوع عفونت باکتریایی یکی باشد تا پروسه درمان سریع و صحیح صورت گیرد. ناگفته نماند که اگر کودک نسبت به یک آنتی بیوتیک دچار مقاومت باکتری شد، بدون شک به نوع ویژه ای از آنتی بیوتیک ها نیاز دارد. پس برخی مواقع این دارو به شکل وریدی و در مطب یا بیمارستان تزریق خواهد شد.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید