09:36 , 1401/8/11
کد خبر: 000016330
بازدید: 1439

موافقان استیضاح وزیر صمت در مجلس چه گفتند؟

از فشار شبانه دولت به نمایندگان تا جریان دو دو گفتن در مجلس/ مردم از گرانی به سطوح آمده اند/  از امیرکبیر رسیده ایم به روابط عمومی خندوانه

موافقان استیضاح وزیر صمت دولت ابراهیم رئیسی امروز بیشترین نقدهای خود را به وضعیت خودرو وارد دانستند و در کنار آن انتصابات فامیلی و مواردی مانند عدم موفقیت در مبارزه با گرانی و فساد را از جمله موارد قابل انتقاد عملکرد این وزیر برشمردند.

به گزارش خبرنگار مجلس ایونا، جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین صبح امروز (سه شنبه، 10 آبان) با حاشیه های متعدد در مجلس برگزار شد و دراین جلسه برخی از نمایندگان از فشار شبانه دولت به بهارستان نشینان گفتند و در عین حال مخالفان این استیضاح در طول جلسه بارها به نشانه رای منفی به استیضاح "دو،دو" گفتند.

با این وجود چهار نماینده به عنوان موافقان استیضاح وزیر صمت به صحبت پرداخته و در قالب صحبت های خود انتقاداتی به این وزیر کابینه ابراهیم رئیسی وارد کردند.

در ادامه بخش هایی از صحبت های نمایندگان منتقد عملکرد فاطمی امین آمده است:

چرا خودروی 80 هزار دلاری داخل کشور می شود 700 هزار دلار؟

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در این جلسه اظهار کرد: خرید خودرو قصه پردردی است که برای مردم آرزو شده است.

این نماینده مجلس افزود: شما فردی سالم و پاک هستید اما برای وزارت نیاز به مدیریت و شجاعت و ایستادن در برابر مافیای زور و زر هم هست.

وی با اشاره به اینکه انتظار داشته دولت در برابر زیاده خواهی خودروسازان بایستد و حال سئوال دارد که رسیدگی به تاکیدات مقام معظم رهبری که گفته بودند مردم از وضعیت خودرو ناراضی هستند، به کجا رسیده است؟

این نماینده در بخشی از صحبت های خود با انتقاد از وضعیت خودرو اظهار کرد: چرا بازار را به گونه ای مدیریت کرده اید و آئین نامه ها را به گونه ای تدوین کرده اید که یک خودروی 80 هزار دلاری در داخل حدود 700 هزار دلار به فروش می رسد؟ چرا واردات خودرو همچنان در اختیار شرکت های خودروساز قرار گرفته است؟

رشیدی کوچی در پایان تاکید کرد: برخی می گویند وزیر نمی تواند با این موارد مقابله کند اما اینها کیستند که دولت و مجلس زورشان به آنها نمی رسد؟

یک مرتبه هم در جلسات کمیته پولشویی حاضر نشدید

حسن نوروزی نماینده رباط کریم و نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در جلسه استیضاح فاطمی امین به بحث مبارزه او با فساد پرداخت و اظهار کرد: شما در این زمینه ضعیف عمل کرده اید و با وجودیکه عضو کمیته مبارزه با پولشویی هستید یک بار هم در جلسات این کمیته حاضر نشدید.

وی گفت: شما هشت ماه قبل در مجلس قول دادید طی مدت دو ماه ایران خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی خود واگذار می کنید. چرا چنین دروغی را مرتکب شدید؟

این نماینده همچنین اظهار کرد: شما گفته بودید سیمان را از هر گونی 100 هزار تومان به 49 هزار تومان رسانده اید  اما امروز هر کیسه سیمان در کارخانه 23 هزار تومان قیمت دارد. این اختلاف قیمت به جیب چه کسانی می رود؟

70 نفر را فامیلی و بدون یک ساعت تجربه وارد وزارتخانه کردید

صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه تاکید کرد: وعده های شما پس از 14 ماه روی زمین مانده و این نشان می دهد شما درک درستی از کار این وزارتخانه و وضعیت خودرو ندارید.

وی گفت: میزان عرضه خودرو در بازار با تعداد خریداران آن تناسب ندارد. عرضه 200 هزار خودروی در پارکینگ مانده خودروسازان به معنای افزایش تولید نیست. بهبود وضعیت کیفی خودروها نیز وعده دیگری است که بی سرانجام مانده است.

این نماینده حذف قرعه کشی خودرو را از دیگر وعده های داده شده توسط فاطمی امین دانست و افزود: به کرات وعده داده بودید این روند 180 درجه تغییر می کند اما بعد از مدتی اعلام کردید نمی شود یک شبه این رویه را تغییر داد.

وی همچنین به طرح انتقاداتی از موضوع واردات خودرو پرداخت و قرار داشتن خودروسازان در لیست واردکنندگان خودرو را قابل قبول ندانست.

مردم از گرانی به سطوح آمده اند

اما شاید جنجالی ترین نقد بدری به وزیر صمت در بحث انتصابات فامیلی باشد که وی دراین باره اظهار کرد: بیش از 70 نفر که یک ساعت هم تجربه کاری نداشتند به شکل فامیلی وارد این وزارتخانه شدند. از سوی دیگر بحث قیمت های افسارگسیخته کالاها را داریم که این را هم نمی توان پذیرفت. گزارش های نظارتی شما هیچ سنخیتی با واقعیت های جامعه ندارد.

اما یکی از جنجالی ترین مخالفان امروز فاطمی امین را می توان هاجر چنارانی دانست که نه تنها به نقد جدی عملکرد وزیر صمت پرداخت بلکه خبر از اعمال فشار دولت به نمایندگان داد و خطاب به افرادی که در مخالفت با استیضاح در مجلس "دو،دو" می کردند گفت حواستان باشد چندی دیگر زمانی است که شما باید به حوزه هایتان برگردید و رای بگیرید.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در صحبت های خود انتقاداتی جدی نیز به عملکرد فاطمی امین مطرح کرد و گفت: بارها صحبت های شما در روز رای اعتماد را گوش کردم و در آن بیش از 25 بار گفتید ان شاالله درست می شود اما کار با ان شاالله و ماشاالله درست نمی شود. مردم از گرانی به سطوح آمده اند.


وی گفت: قیمت مصالح ساختمانی هرلحظه بالاتر می رود. مدیران وزارتخانه شما فقط پشت تریبون حرف های خوب می زنند اما در نهایت برای کنترل بازار برنامه ای جدی ندارند.

این نماینده همچنین به طولانی شدن روند به جریان انداختن استیضاح فاطمی امین اشاره کرد و گفت: سه ماه طول کشید تا استیضاح شما از کشوها خارج شود و به صحن مجلس برسد. نمایندگان شما شش ماه برای ارائه گزارش به مردم فرصت دارید. نارضایتی های کف بازار امروز 30 درصد به وزارت صمت برمیگردد.

وی گفت: خودروهای ما ارابه مرگ شده و روز به روز گرانتر می شوند. قرعه کشی توهین به شعور مردم است.

چنارانی در پایان اظهار کرد: من رئیس فراکسیون نمایشگاه ها هستم از امیرکبیر که در سال 851 در اولین نمایشگاه لندن 92 متر غرفه برای ایران گرفت این پست امروز توسط وزیر به روابط عمومی خندوانه رسیده خدای من از امیرکبیر به روابط عمومی خندوانه رسیده ایم. این چه وضعی است؟

 

بیشتر بخوانید: فاطمی امین همچنان وزیر صمت می ماند/ تفکیک وزارت صمت منتفی شد

 

           

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید