11:10 , 1401/9/15
کد خبر: 000016990
بازدید: 1385
آنچه باید در مورد زردی نوزاد بدانید/ چگونه نوزاد مبتلا به زردی را درمان کنیم؟

زردی نوزاد در سفیدی چشم، زمانی که در خفیف ترین حالت خود قرار دارد بیشتر مشهود است. با افزایش ناراحتی، رنگ زرد به قسمت های پایینی بدن گسترش می یابد.

درمان زردی نوزاد

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، زردی نامی است که به زردی چشم و پوست ما به دلیل افزایش بیلی روبین در بدن داده می شود. ماده ای که ما بیلی روبین می نامیم و باعث زردی می شود، در نتیجه تخریب گلبول های قرمز خون آزاد می شود.

اگرچه هیپربیلی روبینمی تقریباً در هر نوزادی در هفته اول زندگی ایجاد می شود، زردی در 60 درصد نوزادان ترم و 80 درصد از نوزادان نارس دیده می شود. دلیل این امر به شرح زیر است: در حالی که سطح سرمی بیلی روبین در کودکان بزرگتر و بزرگسالان 2 میلی گرم در دسی لیتر است، زردی قابل مشاهده می شود، در حالی که در نوزادان قابل مشاهده نیست مگر اینکه بیلی روبین به 5 میلی گرم در دسی لیتر برسد.

علائم زردی نوزادان

زردی نوزاد در زمانی که خفیف ترین حالت خود را دارد در سفیدی چشم مشهود است و با افزایش آن به قسمت های پایینی بدن سرایت می کند. به عبارت دیگر، اگر نوزاد فقط زردی در صورت داشته باشد، در سطح پایین تری قرار دارد. اگر در ناحیه شکم و پاها زردی مشاهده کنیم، زردی در سطح بالاتری قرار دارد. هر چه هیپربیلی روبینمی بیشتر باشد، رنگ زردی تیره تر است. بنابراین، اگر زردی نوزاد متمایل به نارنجی باشد، ما را نگران می کند. هنگامی که هیپربیلی روبینمی شروع به بهبود می کند، زردی ابتدا در قسمت های پایین بدن ما شروع به ناپدید شدن می کند و در نهایت، زردی صورت و سفیدی چشم از بین می رود.

ارزیابی زردی در نور روز ضروری است. حتی چشمان با تجربه هم ممکن است اشتباه کنند. بنابراین در صورت کوچکترین شک، اندازه گیری سطح بیلی روبین خون ضروری است.

زردی در نوزادان با هر یک از یافته های زیر پاتولوژیک تلقی می شود.

  1. زردی در 24 ساعت اول
  2. زردی در یک نوزاد بیمار
  3. افزایش سطح بیلی روبین تام سرم بیش از 5 میلی گرم در دسی لیتر در روز،
  4. سطح بیلی روبین کل سرم بالاتر از 15 میلی گرم در دسی لیتر در یک نوزاد ترم،
  5. زردی قابل مشاهده در نوزادان ترم بیش از 14 روز و در نوزادان نارس 21 روز طول می کشد.
  6. سطح بیلی روبین مستقیم بیش از 1.5-2 mg/dl.

زایمان زودرس، ناسازگاری خون مادر و نوزاد، برخی بیماری‌های همولیتیک، بیماری‌های میکروبی، کمبود اکسیژن در بدو تولد و خواب‌آلودگی مداوم خطر ابتلا به زردی را افزایش می‌دهند.

زردی شیر مادر

در برخی از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، سطوح بالای بیلی روبین در 4-3 روز اول زندگی (زردی زودرس شیر مادر) و در برخی دیگر پس از روز چهارم (زردی دیررس شیر مادر) مشهود است.

بیشتر بخوانید: دل درد نوزادان چگونه برطرف می شود؟

زردی زودرس شیر مادر

این نوع زردی با هیچ ماده ای در شیر مادر توضیح داده نمی شود، بلکه با افزایش میزان بیلی روبین بازجذب از روده به دلیل کاهش تحرک روده در نتیجه کمبود کالری و تغذیه ناکافی توضیح داده می شود. تغذیه زودهنگام و مکرر، اطلاع رسانی و تشویق مادر در مورد تغذیه نوزاد می تواند دفعات زردی زودرس شیر مادر را کاهش دهد.

زردی دیررس شیر مادر

سطح بیلی روبین در این نوزادان از روز چهارم به تدریج افزایش می یابد و در 15-10 روز به mg/dl 20-15 می رسد. به ندرت پیش می آید که بیش از 20 میلی گرم در دسی لیتر باشد. پس از ادامه شیردهی به تدریج کاهش می یابد و در عرض 12-3 هفته به حالت عادی باز می گردد. در این زردی تصور می شود که برخی از مواد موجود در شیر مادر با سرکوب و مهار آنزیم گلوکوکورنیل ترانسفراز که دفع بیلی روبین را تضمین می کند، باعث هیپربیلی روبینمی می شود. از آنجایی که هیچ آزمایشی برای تشخیص این مواد وجود ندارد، سایر بیماری هایی که ممکن است باعث زردی طولانی مدت نوزاد شوند، کنار گذاشته شده و به مادر توصیه می شود که به شیردهی ادامه دهد.

مضرات زردی نوزاد

جنبه ترسناک هیپربیلی روبینمی انسفالوپاتی بیلی روبین (آسیب مغزی) است. در شرایط عادی، بیلی روبین نمی تواند وارد مغز شود و یک سد خونی مغزی برای جلوگیری از آن وجود دارد. اگر این سد به دلایلی مانند مننژیت، هیپوکسمی یا اگر مقدار بیلی روبین بیش از حد بالا باشد آسیب ببیند، بیش از حد بیلی روبین به قسمت هایی از مغز به نام گانگلیون پایه آسیب می رساند.

درمان زردی نوزاد

دو روش برای درمان زردی نوزادان وجود دارد: فتوتراپی و تعویض خون. مقیاس های جداگانه ای وجود دارد که ما برای این دو روش استفاده می کنیم. در اینجا منحنی هایی وجود دارد که بسته به چند هفته تولد نوزاد، وزن هنگام تولد، زمان پس از تولد و وجود بیماری های همراه یا عوامل خطر متفاوت است. با توجه به این منحنی ها، فتوتراپی یعنی نور درمانی در مواقع ضروری شروع می شود. در این درمان، نور با طول موج مشخص با ایجاد تغییراتی مشابه آنچه که کبد انجام می دهد، خروج بیلی روبین از بدن را تسریع می کند. همانطور که نور از پوست نفوذ می کند، نوزادان برهنه شده و چشمانشان بسته می شود.

تعویض خون نوزادان برای درمان زردی

فتوتراپی یک روش درمانی نسبتاً بی عارضه است. اگر نوزاد دیر به دنیا بیاید و سطح بیلی روبین خیلی بالا باشد، یا اگر سطح بیلی روبین با وجود فتوتراپی همچنان افزایش یابد، نیاز به تعویض خون است. زیرا اگر نتوان بیلی روبین را در اسرع وقت از خون خارج کرد، می تواند به مغز رفته و آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در هنگام تبادل خون با کمک پروب از بند ناف نوزاد خون گرفته می شود و به جای آن گلبول های قرمز از گروه خونی مناسب داده می شود. از آنجایی که تعویض خون یک روش پرخطر است، تا حد امکان، بیماران باید با فتوتراپی درمان شوند و نباید اجازه داد سطح بیلی روبین تا مرزهای انتقال خون افزایش یابد.

سریع ترین راه درمان زردی نوزاد

فتوتراپی. فتوتراپی درمان با نوع خاصی از نور (نه نور خورشید) است. گاهی اوقات از آن برای درمان زردی نوزاد استفاده می شود، زیرا کمک می کند تا بیلی روبین را از خون نوزاد جدا شود. هدف فتوتراپی این است که پوست کودک شما را تا حد امکان در معرض نور قرار دهد.

برای زردی نوزاد چی خوبه؟

زردی نوزاد معمولاً در عرض دو هفته خود به خود برطرف می شود. با این حال، پیگیری صحیح توسط پزشک در این دوره مهم است. اگر سطح بیلی روبین بالا باشد، نوزاد تحت نوردرمانی زیر لامپ هایی که نور ساطع می کنند با طول موج خاصی به نام «فتوتراپی» قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: علائم آنفلوانزا در نوزادان و کودکان+ درمان و عوارض احتمالی

از کجا بفهمیم زردی نوزاد خوب شده؟

با افزایش زردی نوزاد، به تدریج تغییر رنگ در صورت، بازوها، پاها و تنه و در نهایت در کف پا و داخل دست قابل مشاهده می شود. بهبودی ابتدا از پا تا سر دیده می شود و در نهایت زردی چشم از بین می رود.

زردی نوزاد از کجا شروع میشود؟

زردی نوزاد در کمترین سطح خود نیز در چشم قابل مشاهده است.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید