05:05 , 1401/3/9
کد خبر: 000008375
بازدید: 1348

کارآفرین برتر جهان اسلام تشریح کرد

دشواری های کارآفرینی در ایران

مهدی کریمی تفرشی: کارآفرینی و ورود به فضای کسب و کار و تولید بویژه در شرایط بحران اقتصادی، رکود و تحریم، ویژگی های شخصیتی منحصربفرد در کنار همت عالی و شهامت مبارزه و تسلیم ناپذیری را می طلبد. توانایی مقابله با مشکلات، محدودیتها و شکستها از ویژگیهایی است که یک کارآفرین باید آن را داشته باشند.

وقتی تصمیم به ورود به فضای کسب و کار و کارآفرینی می گیرید باید در وهله اول به نوعی خودارزیابی از توانایی ها ، مهارت ها و ویژگیهای فردی و اجتماعی و روحیات خود داشته و توانمندی مدیریت بحران را در خود بررسی نمایید.

اگر چه ايران به لحاظ توليد ناخالص داخلي در رتبه 18 قرار دارد ولي بر اساس پتانسيل‌هاي بالقوه سرزميني (وسعت سرزمين، دسترسي به آب‌هاي آزاد بين‌المللي، تعداد همسايگان، بازار منطقه‌، کريدورهاي حمل و نقل و ....) و نيروي انساني (تعداد جمعيت در سن کار و ميران تحصيلات)، مي‌تواند در رتبه 12 جهان قرار گيرد و جزو اقتصادهاي پيشرو در جهان باشد.

کشور ایران هنوز اقتصادی مبتنی بر عوامل تولید دارد. به عبارتی هنوز نیروی کار به شکل کاملا تخصصی مورد استفاده قرار نمی گیرد. 

در گزارش سال 2017 موسسه جهانی" کارآفرینی و توسعه" شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه ایران در میان کشورهای جهان، 85 و در میان کشورهای منطقه در 16 است که این موضوع جای تامل بسیار دارد. 

حمایت از تولید داخلی و توجه به صنعتگران ایرانی از مهم ترین عوامل برای ایجاد اشتغال پایدار و افزایش بهره وری داخلی است. 

نقش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در توسعه و ارتقاء کیفیت صنایع و تولیدات، یک نقش کلیدی است و این در حالی است که از یک سو دست‌اندرکاران صنعت و از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان به اهمیت جایگاه خود پی نبرده‌اند و این موضوع توجه نهاد های علمی و اجرایی تصمیم گیر را در این زمینه طلب می‌کند.

همه واحدهای تولیدی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستندو این موضوع یکی از چالش های اصلی تولید و کسب و کار در شرایط فعلی است که حضور و تولید در شرایط این چنینی همراه با عدم تعدیل نیرو بالاخص کارآفرینی، خود نوعی جهاد محسوب می شود که در درجه اول مهارت ها و توانمندی های خاص و روحیات جهادگرانه و توانایی مدیریت بحران را از سوی صاحبان صنعت و کارآفرینان می طلبد.

بنابراین داشتن یک پشتوانه خوب مالی و سرمایه بالا بهیچ عنوان تضمین کننده یک حضور موفق و پابرجا در عرصه تولید صنعت و کسب و کار نیست و داشتن هوش اقتصادی و یادگیری اصول و مبانی مدیریت بحران و مهارت های خاص کسب و کار و بویژه روحیه جهادی مبارزه با مشکلات و چالش ها و تبدیل آن به فرصت ها از ملزومات کلیدی حضور موفق در عرصه کسب و کار و کارآفرینی است.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید