12:29 , 1401/5/8
کد خبر: 000014670
بازدید: 1182
9 تکنیک اساسی برای افزایش تمرکز

یادگیری تمرکز برای زندگی روزمره ما مهم است. داشتن ظرفیت خوب برای تمرکز به ما کمک می کند در انجام هر کاری بسیار موثرتر باشیم.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna،  مزایای داشتن تمرکز خوب بسیار زیاد است: حافظه ما، کارایی ما در تصمیم گیری، دقت و چابکی ما در چالش را افزایش می دهد.

بهبود تمرکز با 9 تکنیک ساده

داشتن تمرکز خوب ارتباط تنگاتنگی با توانایی به خاطر سپردن و حفظ بسیار بهتر دارد. از این نظر تمرکز فضیلت خوبی برای داشتن حافظه روان است. اگر بتوانیم تمرکز را توسعه دهیم، حافظه ما نیز بهبود می یابد.

راهبردهای اساسی برای تمرکز به دو عنصر کلیدی مرتبط است: اجتناب از حواس‌پرتی‌های بیرونی و از سوی دیگر، داشتن یک حالت ذهنی با فعال‌سازی کافی که بتوانید برای مدت معینی روی کار تمرکز کنید.

Dikkat Dağınıklığının Önüne Geçin! Konsantrasyonunuzu Geliştirmek İçin  Bilmeniz Gereken 12 Şey - Obul

برای روشن شدن جنبه ها و شرایطی که به ما امکان می دهد هدف گذاری را بهبود بخشیم، در مقاله امروز 9 استراتژی و تکنیک را گردآوری کرده ایم که می تواند به شما در توسعه این مهارت ها کمک کند که در زندگی روزمره بسیار مفید هستند.

1.  برای افزایش تمرکز استراحت کافی داشته باشید

برای اینکه بخوبی تمرکز کنیم نیاز به استراحت داریم. ساعت خواب کافی به ما ریکاوری مغزی و شناختی لازم را می دهد تا بتوانیم روز بعد عملکردی عالی داشته باشیم. خوب خوابیدن به ما حالت بیداری در بیداری می دهد.

یک توصیه رایج برای دانش آموزان: روز قبل از امتحان خوب بخوابید. چون اگر استراحت کافی نداشته باشید در زمان امتحان پراکنده می شویم و حافظه کمتری خواهیم داشت.  

بسیار مهم است که ساعت های لازم بخوابیم تا وضعیت ذهنی ما به اندازه کافی روشن باشد تا تمرکز لازم را در کارها داشته باشیم. وقتی خسته هستیم یا بد می خوابیم، مغز رنج می برد و فرآیندهای ذهنی مرتبط با حافظه و تمرکز نمی توانند 100% انجام دهند. همچنین کمبود خواب می تواند باعث ناراحتی موقت چشم و تاری دید شود که یک ضرر جدی است. بنابراین، استراحت خوب اساس همه چیز است.

این 7 نوع استراحت را هر کسی در طول روز نیاز دارد!

2. برای افزایش تمرکزآدامس بجوید

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما جویدن آدامس برای افزایش تمرکز ما مفید است. این توسط مطالعات علمی مختلف نشان داده شده است: جویدن آدامس به ما کمک می کند اطلاعات را در کوتاه مدت به خاطر بسپاریم.

علاوه بر این، می تواند عنصری باشد که به ما امکان می دهد روی کاری که باید انجام دهیم بهتر تمرکز کنیم، به خصوص در امتحانات و تست هایی که به حافظه شنیداری و دیداری ما نیاز دارند.

بعد از قورت دادن آدامس این اتفاقات در بدن رخ می دهند!

3. برای افزایش تمرکز با کاغذ و خودکار بنویسید

ما به تایپ کردن روی صفحه کلید کامپیوتر عادت داریم. این یک روش خودکار نوشتن است که چیزهای مثبت زیادی را در اختیار ما قرار می دهد، اما برای افزایش تمرکز یا حافظه ما بهترین نیست.

اگر با دست بنویسیم، مغزمان تلاش بیشتری برای افزایش تمرکز می کند. و همانطور که لیزت بورلی برای مدیکال دیلی توضیح می دهد، داده ها و یادداشت های دستخط ما را راحت تر به خاطر خواهید آورد. تمرکز بهتر هنگام نوشتن ایده ها از حافظه بلند مدت ما پشتیبانی می کند. که می توانید این داده ها را روزها یا حتی هفته ها بعد دریافت کنید.

لذتِ نوشتن یا هنرِ نوشتن | فائزه افتخاری فرد

4. برای افزایش تمرکز استرس را مدیریت کنید

آیا شما بسیار مستعد استرس هستید؟ هنگامی که در حالت تنش هستیم، توانایی ما برای افزایش تمرکز بسیار کاهش می یابد.

برای اینکه ذهن ما بتواند یک فعالیت شناختی را برای مدتی انجام دهد، نه بیش از حد آرام است (که باعث می‌شود بخوابیم و داده‌های بسیار کمی را حفظ کنیم) و نه بیش از حد فعال (در اینجا ما آنقدر تنش داریم که نمی‌توانیم روی یک کار متمرکز شویم). 

برخی از ترفندها برای مدیریت استرس به سادگی فشار دادن مشت یا توپ استرس برای یک دقیقه است. این حرکت تنش ما را برای مدت طولانی رها می کند. با این حال، اگر استرس مداوم بیشتری را تجربه می کنید، مناسب ترین کار این است که برای حل مشکل دست به کار شوید. به همین ترتیب، داشتن سلامت جسمانی بسیار مهم است: آب فراوان بنوشید، اغلب ورزش کنید...

علت و درمان استرس و اضطراب شدید چیست؟ - دکتر رخصت یزدی

5. برای افزایش تمرکز شطرنج بازی کنید

اگر در مورد افزایش تمرکز صحبت کنیم، شطرنج سلطان ورزش است، این بازی به ظرفیت تمرکز بالایی نیاز دارد تا هر موقعیتی را که روی تخته اتفاق می افتد تجزیه و تحلیل کند، تصمیمات درست بگیرد و حرکات حریف را پیش بینی کند. این موضوع توسط یک مطالعه منتشر شده در Science Direct تایید شد.

این یک فعالیت عالی برای توسعه هر دو ظرفیت علاوه بر توانایی استدلال منطقی و استراتژیک ما است.

كيف يعزز الشطرنج مهارات STEM - TryEngineering.org مدعوم من IEEE

6. برای افزایش تمرکز از عوامل حواس پرتی خودداری کنید 

کمی واضح است، اینطور نیست؟ زمانی که می‌خواهیم روی یک کار تمرکز کنیم، ایده بسیار خوبی است که سعی کنیم از حواس‌پرتی ناشی از محرک‌های بیرونی و ناخواسته جلوگیری کنیم.

اگر ما در حال انجام کاری هستیم که نیاز به تمرکز دارد (مثلاً یک امتحان)، سر و صدای محیطی بر عملکرد ما تأثیر می گذارد. هرچه محیط کمتر پر سر و صدا باشد، توانایی های شناختی شما بهتر خواهد بود.

اگر می خواهید 100% روی یک کار متمرکز باشید، بهتر است فضایی راحت و بدون حواس پرتی پیدا کنید، همچنین جالب است که دمای فضای مورد نظر نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم. حدود 20-23 درجه دمایی است که تقریباً همه ما در آن احساس راحتی می کنیم. در مورد سر و صدا، افرادی هستند که می توانند تمرکز خود را در مواجهه با آن حفظ کنند، البته تا زمانی که صدا خیلی بلند و یکنواخت نباشد، اما این طبیعی نیست.

چگونه می توان با حواس پرتی مقابله کرد؟

7. برای افزایش تمرکز در کلاس، نقاشی بکشید

این توصیه کاملا غیر منطقی است. وقتی در یک کلاس یا یک کنفرانس شرکت می کنیم، ایده خوبی است که تصویر های کوچک را در یک دفترچه یادداشت یا دفترچه طراحی کنیم. این در مطالعه ای که در مجله تایم منتشر شده است اشاره شده است.

نیازی به کشیدن ارقام مشخص نیست، همه چیز پیش می رود. این باعث می‌شود با کسالت مبارزه کنیم و بهتر است آنچه معلم می‌گوید حفظ کنیم.

8. برای افزایش تمرکز موسیقی پس زمینه: خوب یا بد؟

وقتی روی کاری تمرکز می کنیم، گوش دادن به موسیقی در پس زمینه می تواند ایده خوبی باشد. اما به عوامل مختلفی بستگی دارد.

موسیقی این توانایی را دارد که مغز و فعالیت های شناختی ما را تحریک کند. این کاملاً مثبت است که برای تحریک مغز به موسیقی گوش می دهیم و درست قبل از شروع کار آن را شروع می کنیم. با این حال، بهتر است در حین کار ساکت باشید، زیرا موسیقی می تواند کیفیت ذخیره اطلاعات را از بین ببرد. این تأثیر منفی موسیقی بر دامنه توجه و تمرکز ما در بسیاری از مطالعات علمی گزارش شده است.

9. برای افزایش تمرکز روال خود را برنامه ریزی کنید

هیچ چیزی بیش از یک روال آشفته بر تمرکز تأثیر منفی نمی گذارد. نهمین نکته در لیست، اما مطمئناً مهم ترین.

شما باید اولویت های روزانه خود را برنامه ریزی و ترتیب دهید. بدون اینکه وقت خود را برای هر کار اختصاص دهیم، از استرس، هیاهو و ناراحتی که ممکن است ایجاد شود اجتناب می کنیم و می توانیم تلاش هوشمندانه و سازنده تری را برای انجام کار انجام دهیم. اگر دقیقاً بدانیم چه کاری باید انجام دهیم، کار آسان‌تر می‌شود و وضعیت تمرکز ما برای مقابله با موفقیت هر زیرکار بهینه است.

بیشتر بخوانید:

افزایش توجه و تمرکز در کودکان با چند ورزش ساده

چند راهکار قوی برای بهبود تمرکز

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید