07:38 , 1401/4/5
کد خبر: 000012935
بازدید: 1307
5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود

سرطان بعد از بیماری قلبی دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. تشخیص زودهنگام، به لطف غربالگری سرطان، به بسیاری از بیماران سرطانی کمک می کند تا بیشتر از حد انتظار عمر کنند. به عبارت دیگر، تشخیص زودهنگام سرطان جان انسان ها را نجات می دهد.

تفاوت بین سلول های سرطانی و سلول های طبیعی چیست؟ چرا سرطان رخ می دهد؟ عوامل خطر در ایجاد سرطان چیست؟ علائم سرطان چیست؟ شایع ترین علائم سرطان چیست؟ کدام سرطان درمان ندارد؟ چرا سرطان میگیریم؟ علائم سرطان بدخیم کدام است؟ سرطان بدخیم کدام است؟ سرطان خوشخیم کدام است؟ چرا سرطان کشنده است؟ سرطان چیست و چگونه بوجود می آید؟

به گزارش ایونا، بیماری سرطان زمانی رخ می دهد که برخی از سلول های بدن ما به طور غیرقابل کنترلی رشد و سپس به مناطق دیگر سرایت می کنند. تریلیون ها سلول در بدن ما وجود دارد. سرطان می تواند از هر نوع سلول، از هر اندام یا بافتی منشأ بگیرد. به طور معمول، سلول های بدن ما از طریق تقسیم سلولی تکثیر و رشد می کنند. هنگامی که این سلول ها کهنه یا آسیب می بینند، می میرند و به دنبال آن سلول های جدید ایجاد می شوند. در موارد سرطان، این نظم به هم می‌خورد، سلول‌ها رشد می‌کنند و به طور غیرقابل کنترلی تکثیر می‌شوند. حدود 200 نوع سرطان وجود دارد که تاکنون شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره سرطان کبد

بیشتر بخوانید: تغییر علل سرطان کبد در سراسر جهان

زمانی که بافت سرطانی رشد می کند و تبدیل به یک توده می شود به آن تومور می گویند. تومورها می توانند هم خوش خیم و هم بدخیم باشند. هنگامی که سرطان شکل گرفت، می تواند به بافت ها و اندام های مجاور و همچنین به اندام های دور گسترش یابد. به این متاستاز می گویند. تومورهایی که گسترش می یابند تومورهای بدخیم نامیده می شوند. تومورهای خوش خیم گسترش نمی یابند. تومورهای خوش خیم گاهی می توانند بسیار بزرگ شوند و اندام مربوطه را تحت فشار قرار دهند. از این طریق می توانند باعث درد و ناراحتی برای بیماران شوند. تومورهای بدخیم با برداشتن جراحی می توانند دوباره رشد کنند.

5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود چیست؟
5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود چیست؟

تفاوت بین سلول های سرطانی و سلول های طبیعی چیست؟

سلول های طبیعی برای رشد خود نیاز به سیستم هشدار دهنده دارند. سلول های سرطانی سیگنال هشداری ندارند. آنها به طور خود به خود به طور غیرقابل کنترلی رشد می کنند.

مرگ سلولی برنامه ریزی شده در سلول های طبیعی وجود دارد. سلول های سرطانی این ویژگی را ندارند.

سلول های طبیعی به اندام ها و بافت های دور منتقل نمی شوند. سلول های سرطانی به بافت ها و اندام های دوردست گسترش می یابند.

رگ های خونی جدید در بافت های سرطانی تشکیل می شوند. این عروق اکسیژن و مواد مغذی را به تومور می رسانند.

به طور معمول، سیستم ایمنی سلول های غیر طبیعی و آسیب دیده را از بین می برد. اما سلول های سرطانی می توانند از سیستم ایمنی پنهان شوند.

سلول های سرطانی متفاوت از سلول های طبیعی انرژی تولید می کنند. به این ترتیب آنها می توانند به سرعت رشد کرده و تکثیر شوند.

چرا سرطان رخ می دهد؟

سلول های طبیعی حاوی DNA هستند. به دلایلی، این DNA ممکن است آسیب ببیند و تغییراتی در ساختار آن رخ دهد. به این جهش می گویند. وظیفه DNA آگاه کردن سلول از وظایفش و کنترل رشد و تولید مثل است. وقتی DNA آسیب می بیند، نمی تواند این وظایف را انجام دهد. می تواند به سلول سیگنال دهد که تکثیر شده و سریعتر رشد کند اما نمی تواند رشد غیرقابل کنترل سلول ها را متوقف کند. ژن هایی که خطاهای DNA را ترمیم می کنند نمی توانند به طور طبیعی عمل کنند.

بیشتر بخوانید:ارتباط برخی انواع سرطان با دیابت

چه چیزی باعث جهش ژنی می شود؟

جهش های ژنی ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد. بنابراین ممکن است شما حامل یک جهش ژنی در خانواده خود باشید. بیشتر جهش های ژنی پس از تولد اتفاق می افتد. سیگار کشیدن، مواد شیمیایی، ویروس ها، چاقی و شرایط بد زندگی می تواند باعث جهش ژنی شود.

5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود چیست؟
5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود چیست؟

عوامل خطر در ایجاد سرطان چیست؟

ما در مورد تأثیر جهش ژنی در تشکیل سرطان صحبت کردیم. برخی از عوامل خطر وجود دارد که باعث ایجاد این جهش ها می شود. از جمله:

سن: سرطان در هر سنی ممکن است رخ دهد. با این حال، بروز آن با افزایش سن افزایش می یابد.

الکل: مصرف زیاد الکل یک عامل خطر برای برخی از انواع سرطان است.

برخی مواد شیمیایی: بسیاری از مواد شیمیایی مانند آفلاتوکسین، آرسنیک، آزبست، بنزن، بریلیم، کادمیوم، قطران زغال سنگ، سیلیس قابل تنفس، فرمالدئید، دود اجاق زغال سنگ خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

التهاب مزمن: التهاب مزمن می تواند باعث آسیب DNA شود. این می تواند در طول زمان منجر به ایجاد سرطان شود. نمونه ای از این موارد، بروز بیشتر سرطان روده بزرگ در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است.

بیشتر بخوانید: چه عواملی، خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می‌دهند؟

هورمون ها: در زنان، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استروژن طبیعی یا تحت درمان با استروژن پس از یائسگی با افزایش سرطان سینه و سرطان آندومتر مرتبط است.

بیشتر بخوانید: سرطان‌های زنانه‌ای که قابل پیشگیری هستند

تضعیف سیستم ایمنی: سیستم ایمنی ممکن است به دلیل داروهایی که پس از پیوند اعضا و عفونت HIV استفاده می شود ضعیف شود. در این حالت، سیستم ایمنی نمی تواند سلول های غیر طبیعی را بگیرد و از بین ببرد. انواع سرطانی وجود دارد که در افرادی که سیستم ایمنی آنها سرکوب شده است رخ می دهد.

5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود چیست؟
5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود چیست؟

ویروس ها: بین برخی از عفونت های ویروسی و انواع سرطان رابطه وجود دارد. نمونه هایی از این موارد عبارتند از: EBV، هپاتیت B و هپاتیت C، HPV، HIV. نشان داده شده است که بین هلیکوباکتر پیلوری که میکروب معده نامیده می شود و سرطان معده رابطه وجود دارد.

چاقی: مشاهده شده است که بروز سرطان سینه، روده بزرگ، رکتوم، پوشش رحم، مری، کلیه و لوزالمعده در افراد چاق افزایش یافته است.

تابش: قرار گرفتن در معرض اشعه با ایجاد آسیب به DNA، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

نور خورشید: نور خورشید و اشعه هایی که برای برنزه کردن استفاده می شوند، اشعه ماوراء بنفش ساطع می کنند. در این صورت پیری پوست آسانتر می شود و خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش می یابد.

تنباکو: بین مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و آسیب DNA رابطه وجود دارد. بروز سرطان های ریه، حنجره، دهان، مری، مثانه، کلیه، کبد، معده، روده بزرگ و دهانه رحم در مصرف کنندگان دخانیات افزایش می یابد.

علائم سرطان چیست؟

سرطان بعد از بیماری قلبی دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. تشخیص زودهنگام، به لطف غربالگری سرطان، به بسیاری از بیماران سرطانی کمک می کند تا بیشتر از حد انتظار عمر کنند. به عبارت دیگر، تشخیص زودهنگام سرطان جان انسان ها را نجات می دهد. دانستن علائم سرطان به بیماران این امکان را می دهد که زودتر به پزشک مراجعه کرده و تحقیقات لازم را انجام دهند. بیایید نگاهی به 5 علامت رایج در بیماران سرطانی بیندازیم:

بیشتر بخوانید: مورچه ها در آینده سرطان را تشخیص می دهند

کاهش وزن بی دلیل: اگر بدون ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی و فعالیت خود به سرعت وزن کم می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. کاهش وزن 10 کیلوگرم به بالا قابل توجه است. هر کاهش وزن به معنای ابتلا به سرطان نیست، اما ارزش بررسی دارد.

بیشتر بخوانید: چرا برخی مواد غذایی موجب سرطان می‌شوند؟

ضعف و خستگی: خستگی ذکر شده در اینجا با خستگی پس از یک روز کاری خسته کننده متفاوت است. حتی اگر فرد به اندازه کافی بخوابد و استراحت کند، به شدت احساس خستگی و فرسودگی می کند. این به این دلیل است که سلول های سرطانی منابع انرژی بدن را مصرف می کنند. اگر خستگی و ضعف به حدی است که کیفیت زندگی شما را کاهش می دهد، باید با پزشک مشورت کنید.

5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود چیست؟
5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود چیست؟

تب: تب علامتی است که همراه با بسیاری از بیماری های عفونی است. در بیماران سرطانی تب بی دلیل است، یعنی هیچ علامتی از بیماری عفونی وجود ندارد. تب به خصوص در شب رخ می دهد و با تعریق همراه است.

درد: درد بدون دلیل اتفاق نمی افتد. قطعا نشانه مشکل است. درد ممکن است به دلایل زیادی به جز سرطان رخ دهد. درد در بیماران سرطانی شدید و مزمن است. علت پیدایش درد در بیماران سرطانی به دلیل فشار وارده به بافت سرطانی، متاستاز و مواد شیمیایی ساطع شده از سرطان است. اگر درد شدیدی در قسمت خاصی از بدن دارید که از بین نمی رود، باید با پزشک مشورت کنید.

تغییرات پوستی: پوست بزرگترین عضو ماست که کل بدن ما را می پوشاند. رنگ پریدگی، زردی و کبودی روی پوست نیاز به توجه دارد. تغییر رنگ و شکل خال های روی پوست ما باید محرک باشد.

در این مطلب شایع ترین علائم سرطان آورده شده است. با این حال، بسته به اندام درگیر ممکن است علائم متفاوتی رخ دهد.

سینه: وجود توده در سینه یا زیر بغل، تغییر رنگ و شکل سینه، ترشح از سینه، جمع شدن نوک پستان از علائمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مثانه: درد در هنگام ادرار و وجود خون در ادرار از علائم مهم آن است.

تغییرات رفتاری غیر طبیعی در روده ها: اسهال یا یبوست طولانی مدت، درد در رکتوم و خون در مدفوع از علائم مهم هستند.

تغییرات رفتاری غیر طبیعی در روده ها
5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود چیست؟

ریه ها: سرفه هایی که برای مدت طولانی از بین نمی روند و سرفه های خونی همراه با سرفه قطعا نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

یافته های مربوط به دستگاه گوارش: سوء هاضمه و سوزش سر دل پس از خوردن مکرر، اشکال در بلع طولانی مدت، پری معده، تهوع و استفراغ، درد شکم و کاهش اشتها مهم هستند.

تغییرات در دهان و زبان: ضایعه سفید یا قرمز در دهان و زبان، زخم های دهانی که از بین نمی روند، خونریزی از لب ها و لثه ها نیاز به توجه دارد.

علائم عصبی: سردرد مداوم، استفراغ همراه با سردرد، تشنج، مشکلات بینایی و مشکلات شنوایی قابل توجه است.

علائم عصبی
5 علامتی که باعث ایجاد سرطان می شود چیست؟

وجود توده در هر قسمت از بدن باید توسط پزشک بررسی شود.

خونریزی غیر طبیعی واژینال در زنان مهم است.

اگر شما و نزدیکانتان یک یا چند مورد از علائم ذکر شده در بالا را مشاهده کردید، حتما باید به نزدیکترین مراکز پزشکی خود مراجعه کنید. برایتان روزهای تندرستی آرزومندیم.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید