05:56 , 1401/3/25
کد خبر: 000009541
بازدید: 1316
چرا بچه‌ها از کلم بروکلی متنفرند؟

مصرف کم سبزیجات در دوزهای کوچک خوب است، اما زمانی که مقادیر آن زیاد باشد، بوی گوگرد پوسیده دارد و بچه ها از خوردن آن نفرت دارند.

چرا بچه‌ها از کلم بروکلی متنفرند؟ چرا کلم بروکلی به کاخ سفید ممنوع است؟ آیا کلم بروکلی باید پخته شود؟ آیا کلم بروکلی نفاخ است؟ آیا کلم بروکلی را میشود فریز کرد؟ آیا کلم بروکلی آهن دارد؟ آیا کلم بروکلی زرد خراب است؟ چطور کلم بروکلی را مزه دار کنیم؟

یک کودک خردسال پشت یک میز نشسته در حالی که یک بشقاب کلم بروکلی جلویش گذاشته اند و بنظر میرسد بجای خوردن کلم ها تکه های آن را به اطراف پرتاب کرده است؛ بله این صحنه آشناست معمولا کودکان وقتی با کوچکترین چنگال گل کلم یا کلم بروکلی مواجه می شوند، با انزجار دهان خود را میبندند و از خوردن امتناع میکنند. اما آنها را سرزنش نکنید - یک مطالعه جدید نشان می دهد که آنزیم های خاص در آب دهان وجود دارد که طعم سبزیجات چلیپایی را برای کودکان بسیار بد می کند. این آنزیم‌ها که سیستئین لیاز نامیده می‌شوند، این آنزیم ها توسط انواع مختلفی از باکتری‌هایی که در دهان زندگی می‌کنند تولید می‌شوند. 

چرا بچه‌ها از کلم بروکلی متنفرند؟
چرا بچه‌ها از کلم بروکلی متنفرند؟

به گزارش ایونا، همین آنزیم ها در سلول های سبزیجات براسیکا مانند کلم، کلم بروکسل، کلم بروکلی و گل کلم نیز حبس می شوند. بنابراین وقتی گلچه‌های کلم بروکلی را می جویم،این آنزیم ها ترکیبی به نام S-methyl-L-cysteine sulfoxide (SMCSO) را در سبزیجات چلیپایی تجزیه می کنند و این فرآیند تجزیه این ترکیب را به مولکول های بوی تند تبدیل می کند. مطالعات قبلی روی بزرگسالان نشان می‌دهد که سطح فعالیت سیستئین لیاز در آب دهان فرد تعیین می‌کند که SMCSO چقدر تجزیه می‌شود و بنابراین، چه تعداد مولکول‌های بدبو در این فرآیند تولید می‌شود. این به نوبه خود بر طعم سبزیجات چلیپایی برای بزرگسالان تأثیر می گذارد. مصرف کم این سبزیجات در دوزهای کوچک خوب است، اما زمانی که مقادیر آن زیاد باشد، واقعا بوی گوگرد پوسیده دارد." و به نظر می رسد، وقتی بچه ها در یک وعده گل کلم می خورند، برخی ممکن است مقادیر بیشتری از این بوهای بسیار بدبو را نسبت به دیگران تحمل کنند.

غذاهایی که در کودکی از آنها نفرت داریم

به گفته راسل کیست، دانشمند برجسته در دانشگاه دیکین در استرالیا، ما می‌توانیم غذاهایی را که در کودکی از آنها نفرت داشتیم، با مصرف مکرر آنها دوست داشته باشیم. به عبارت دیگر، جوانه های چشایی ما لزوماً تغییر نمی کند. ما به آرامی یاد می گیریم که با خوردن بیشتر و بیشتر از طیف وسیع تری از غذاها لذت ببریم. میل سیری ناپذیر بچه ها به شکر و بیزاری طبیعی نسبت به کلم بروکلی تلخ ممکن است یک مزیت تکاملی داشته باشد: رابین داندو، استادیار دپارتمان، شیرینی معمولاً نشان دهنده این است که یک غذا انرژی زیادی را فراهم می کند، در حالی که تلخی می تواند به معنای سمی بودن آن باشد. علوم غذایی در گروه کشاورزی و علوم زیستی در دانشگاه کرنل، به مجله Bon Appétit گفت: از آنجایی که حواس چشایی و بویایی ما در جوانی قوی‌تر است، ممکن است کودکان نسبت به این تفاوت‌ها در طعم حساس‌تر شوند. اما در نهایت، زمانی که آنها غذاهای جدید را امتحان می کنند، کودکان می توانند یاد بگیرند که بر بیزاری خود از سبزیجات بدبو غلبه کنند - صرف نظر از اینکه چه آنزیمی روی زبان خود دارند.

نکات جالب درباره کلم بروکلی
نکات جالب درباره کلم بروکلی

کلم بروکلی خام بهتر است یا پخته؟

در کلم بروکلی خام مقدار بیشتری سولفورافننسبت به کلم بروکلی پخته وجود دارد. سولفورافن دارای ویژگی آنتی اکسیدان و خواص ضد پیری است. باید این را در نظر داشت که تنها تفاوت میان کلم بروکلی خام پخته میان حفظ مواد مغذی آن است. بنابر این مصرف کلم بروکلی خام بهتر است.

بیشتر بخوانید: با این ماده از پیری خداحافظی کنید

چه کسانی نباید کلم بروکلی بخورند؟ آیا کلم بروکلی نفاخ است؟

یکی از عوارض جانبی کلم بروکلی نفاخ بودن آن است که برخی افراد نسبت به این عارضه آگاهی ندارند. بنابر احتیاط افرادی که مستعد نفخ معده هستند باید در خوردن آن پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید: مشکل «نفخ» و درمان های غذایی برای آن!

آیا کلم بروکلی را می‌شود فریز کرد؟

بله- این امکان وجود دارد که با روش های مختلف کلم بروکلی را تا یکسال درون فریزد نگهداری کرد. 

آیا کلم بروکلی آهن دارد؟

یکی از خواص کلم بروکلی غنی بودن از آهن و فولات است که برای درمان کم خونی می تواند بسیار موثر باشد.

بیشتر بخوانید: ۹ گزینه غذایی سالم که منابع غنی از آهن هستند!

آیا کلم بروکلی زرد خراب است؟

بله- کلم بروکلی هایی که باید مصرف کنید باید به رنگ سبز تیره باشند. کلم بروکلی های زرد شده، گهنه هستند و خواص خود را از دست داده اند

چطور کلم بروکلی را مزه دار کنیم؟

میتوانید کلم بروکلی ها را با سس، سرکه بالزامیک، نمک و روغن زیتون و سایر چاشنی ها مزه دارد کنید.

بیشتر بخوانید: چاپستیک‌های برقی که غذا را خوشمزه می‌کنند!

چرا ورود کلم بروکلی به کاخ سفید ممنوع است؟

یکی از جالب‌ترین ممنوعیت های کاخ سفید، ممنوعیت ورود کلم بروکلی اعلام شده است که توسط بوش پدر مقرر شد.

او گفه بود که در زمان کودکی مادرش او را مجبور به خوردن بروکلی می‌کرده . حالا که در راس کشور ایالات متحده قرار دارد، نمیخواهد بروکلی بیشتری بخورد.

بیشتر بخوانید:

 طرز پخت کوکو گل کلم

میوه ها و سبزیجات مفید برای سلامت مردان

سبزیجات، خواص و نحوه نگهداری آنها

سبزیجات کم کربوهیدرات که کاهش وزن را آسان می کنند

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید