11:56 , 1401/3/23
کد خبر: 000009297
بازدید: 1585

نتایج تحقیقات پژوهشگران درباره "سلنیوم"؛

با این ماده از پیری خداحافظی کنید

اگر به دنبال راهی برای به تعویق انداختن اثرات و نشانه‌های پیری هستید، «سلنیوم»به شما کمک می‌کند هدف خود را محقق کنید.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، همواره راهکارهای متعددی برای جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری ارائه می‌شود اما همچنان تلاش برای مقابله با پیری از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان است.

پیری چیست؟

برای پیری تعاریف متعدد و گوناگونی ارائه شده و برای آن سنین مختلفی در نظر گرفته می شود اما در حالت کلی می‌توان گفت پیری حالتی است که پس از دوران میانسالی فرا می‌رسد و در آن از نظر فیزیولوژی، این مرحله بر ویژگی‌های ظاهری و ویژگی‌های عملکردی فرد تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل گاه ممکن است فردی باوجود بهره‌مندی از سن زیاد، پیر محسوب نشود چراکه از نظر ظاهر و عملکرد در شرایط مناسبی قرار دارد. البته از سوی دیگر، افرادی هم هستند که دچار پیری زودرس می‌شوند.

بهترین خوارکی برای جوان ماندن

بر اساس مطالعاتی که در سطح دنیا انجام شده، «سلنیوم» از جمله مواد خوراکی است که خواص ضد پیری داشته و می‌تواند به عنوان محافظی در برابر سالخوردگی، فرد را از بیماری‌های مرتبط حفظ کند.

سلنیوم از عناصر کمیابی است که با داشتن خواص آنتی اکسیدانی فواید متعددی برای افراد دارد و به عنوان نوعی ماده معدنی بدن انسان را در برابر مشکلات متعدد محافظت می‌کند.

این ماده در حفظ متابولیسم هورمون تیروئید، جلوگیری از بروز عفونت‌ها، سنتز DNA و محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو نقش داشته و در بافت‌های عضلانی ذخیره می‌شود هرچند که بافت‌های عضلانی تیروئید، عضوی از بدن است که دارای بالاترین میزان این ماده محسوب می‌شود.

در واقع این ماده که جزء مهمی از آنزیم ها و پروتئین‌ها به شمار می‌رود، در موارد متعددی مثل تولید مثل و متابولیسم هورمون تیروئید نقشی کلیدی دارد. سلنوپروتئین ها نیز به محافظت در برابر ذرات آسیب دیده در بدن به نام رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. 

رادیکال‌های آزاد در اصل اتم‌های ناپایداری هستند که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند و موجب آسیب دیدن غشاهای سلولی و DNA می‌شوند. این موضوع در گذر زمان می‌تواند به پیری زودرس پوست منجر شده و به ایجاد التهاب و ابتلاء به بیماریهای مرتبط با سن ختم شود.

طبق تحقیقات صورت گرفته سلنیوم نه تنها می‌تواند با پیری مبارزه کند بلکه این قدرت را نیز دارد که از برخی مشکلات که با بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند، ممانعت کند. برخی از بیماری‌هایی که به کمک این ماده پیشگیری میشود عبارتند از:

1-تومور
2-بیماری‌های قلبی-عروقی
3-اختلالات روانپزشکی

همچنین گفته می شود این ماده این توانایی را نیز دارد که التهاب مزمن را کاهش دهد و علاوه بر این از پوست در برابر اشعه UV محافظت می کند که خود این اشعه به طور بالقوه می تواند از دلایل پیری پوست باشد.

از سوی دیگربر اساس بررسی های پژوهشگران، میزان بالای سلنیوم با افزایش طول عمر همراه است هرچند به تحقیقات بیشتری در این خصوص نیاز است.

چه کسانی با کمبود سلنیوم مواجهند؟

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که با وجود نقش سازنده این ماده، برخی گروه ها با کمبود آن مواجه هستند که از جمله این گروه ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1- مبتلایان به HIV
2- افرادی که به دلیل نارسایی کلیه نیاز به همودیالیز دارند
3-پیروان رژیم‌های گیاهخواری
4-ساکنان مناطقی که کم سلنیوم هستند مانند روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی

در نهایت کمبود این ماده می تواندتوانایی رشد و تقسیم سلولها را تضعیف کرده و روند پیری را سرعت بخشد.
 

سلنیوم در کدام مواد غذایی وجود دارد؟

برای تامین این ماده موثر می توان غذاهای مختلفی را مورد استفاده قرار داد. برخی از این مواد عبارتند از:

-جو دوسر
-اسفناج
-موز
-برنج قهوه ای
-قارچ
کلم پیچ
-مارچوبه
-کلم بروکلی
-عدس
-سیر
-لوبیا
-بادام هندی
-تخم آفتابگردان
-گوشت گوساله
-ماهی
-تخم مرغ
-شیر
-ماست
-کنجد
-مرغ و بوقلمون
 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار