09:56 , 1401/7/24
کد خبر: 000015940
بازدید: 1413
چرا باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنیم؟

سالانه افرد زیادی به دلیل عوارض ناشی از آنفلوانزا جان خود را از دست می دهند و بسیاری نیز در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار میگیرند.

از دریافت واکسن آنفلوانزا غافل نشوید

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به افراد سالم دارند باید مراقب فصول سرد سال که زمینه ساز بیماری آنفلوانزاست باشند. نکته مهم برای این افراد این است که تفاوت های فاحشی بین آنفلوانزا و سرماخوردگی وجود دارد و این بیماری ها نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

تفاوت بین آنفلوانزا و سرماخوردگی

آنفلوانزا یک بیماری مسری است که توسط ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود. آنفلوانزا که هر ساله 15 درصد از مردم را مبتلا می کند، یک عفونت ساده دستگاه تنفسی محسوب می شود زیرا علائم آن با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود. اما برخلاف تصور عموم، این بیماری می تواند به ارگانیسم های مختلف به ویژه در گروه های پرخطر سرایت کند و عوارض جدی تنفسی و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل جلوگیری از سرایت بیماری به ارگانیسم یا مستقر شدن دائمی در ناحیه ای در دستگاه تنفسی فوقانی و مزمن شدن بسیار مهم است.

از دریافت واکسن آنفلوانزا غافل نشوید

سرماخوردگی یا آنفلوانزا دارید؟

عفونت های ویروسی مجاری تنفسی فوقانی در فصل بهار بیشتر دیده می شود، زیرا مردم به دلیل تغییرات فصلی و به ویژه حضور کودکان در مدرسه، مکان های سرپوشیده را ترجیح می دهند. عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی اغلب توسط ویروس ها ایجاد می شوند. در این دوره ها، به خصوص سرماخوردگی و آنفلوانزا را می توان با یکدیگر اشتباه گرفت.

علائم سرماخوردگی

سرماخوردگی یک بیماری است که بیشتر توسط راینوویروس ها ایجاد می شود. علائم؛ گلو درد، آبریزش بینی، سرفه و احساس ورم در صورت و پیشانی. سرماخوردگی معمولاً با تب در بزرگسالان همراه نیست. پس از یک هفته سخت، علائم کاهش پیدا می کند و دوره بد بیماری می گذرد. سرفه ممکن است تا چند هفته پس از سرماخوردگی ادامه داشته باشد.

علائم آنفلوانزا

عفونت آنفلوانزا توسط ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود و شدیدتر از سرماخوردگی است. در عفونت آنفلوانزا برخلاف سرماخوردگی تب بالای 38 درجه دیده می شود و این وضعیت تا چند روز ادامه دارد. ضعف شدید و دردهای عضلانی و سردرد از علائم معمول هستند. در موارد کمتر، ممکن است سرفه خشک، گلودرد و آبریزش بینی نیز ممکن است دیده شود. آنفلوانزا می تواند به طور متوسط ​​10-14 روز طول بکشد.

از دریافت واکسن آنفلوانزا غافل نشوید

آنفلوانزا برای چه کسانی خطرناک است؟

کسانی که در گروه خطر ابتلا به آنفلوانزا هستند:

افراد مسن 65 سال و بالاتر

کسانی که مشکلات سلامتی قابل توجهی دارند (بیماری شدید قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، خونی، هورمونی)

بیماران بستری شده در بیمارستان که نیاز به نظارت شدید پزشکی دارند

کسانی که برای مدت طولانی در مکان هایی مانند خانه های سالمندان، مراکز توانبخشی تحت مراقبت هستند

کسانی که در سیستم ایمنی مشکل دارند (افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی، درمان طولانی مدت کورتیزون، رادیوتراپی یا شیمی درمانی)

نوزادان، کودکان و نوجوانان 6 ماهه تا 18 ساله که تحت درمان طولانی مدت آسپرین هستند.

سه ماهه اول بارداری، زنانی که با فصل آنفلوانزا بارداری را تجربه می کنند

کارکنان مراقبت های بهداشتی (پزشک، پرستار و دیگران)

مراقبان خانگی به افراد در معرض خطر - پرستاران، داوطلبان

به داروهایی که برای آنفلوانزا استفاده می شود توجه کنید

داروهایی که اغلب در ماه های زمستان برای احتقان بینی و آبریزش بینی تجویز می شوند، گاهی اوقات می توانند عواقب بسیار جدی داشته باشند. برخی از این داروها می توانند خطرناک باشند و منجر به فشار خون بالا، مشکلات ریتم و حتی حمله قلبی شوند. بنابراین درمان دارویی نباید به افراد مبتلا به فشار خون بالا، تپش قلب، مشکلات ریتم، بیماری های قلبی عروقی و نارسایی قلبی توصیه شود.

توجه*** اطلاعات موجود در این مطلب برای راهنمایی افراد به تشخیص و درمان نیست. تمام مراحل تشخیص و درمان را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید. 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید