09:00 , 1401/10/3
کد خبر: 000017612
بازدید: 1370
ورود 12 خودروی جدید به بازار/ تولید کدام خودروها متوقف می شود؟

وزیر صنعت گفت: طی ماه های باقی مانده سال جاری و سال آینده 12 محصول جدید وارد بازار خودرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، سیدرضا فاطمی امین همچنین اظهار کرد: امسال سه خودرو را خارج از رده اعلام کردیم و در سال آینده نیز چندین محصول جدید به این لیست اضافه خواهد شد.

دلایل گرانی خودرو

وی در عین حال رشد تولید اقتصادی را امیدوار کننده خواند و در ارتباط با گرانی های اخیر بازار خودرو اظهار کرد: نرخ ارز از شیوه های مختلفی بر قیمت خودرو تاثیر می گذارد که یکی از این موارد تامین مواد اولیه است. در روند تولید خودرو حدود 10 تا 20 درصد قطعات وارداتی هستند و بر همین اساس افزایش نرخ ارز بر روی این موضوع تاثیر می گذارد. افزایش نرخ ارز اغلب بر بازار خودرو تاثیر گذار است و باعث افزایش قیمت می شود اما این رقم با آنچه اکنون در بازار مشاهده می شود متفاوت است.

وزیر صمت ادامه داد: اکنون شرایط بازار خودرو به گونه ای شده که قیمت تولید با قیمت بازار یکسان نیست و در شرایطی که در کارخانه افزایش قیمتی نداریم برخی خودروها در بازار 200 تا 300 میلیون تومان با کارخانه اختلاف قیمت دارند و طی ماه های اخیر نیز آنچه در بازار ایجاد مشکل کرده قیمت های بازار است و نمی توان گفت این افزایش قیمت به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده قطعات است.

وی یکی از دلایل این افزایش قیمت را نبود تعادل میان عرضه و تقاضا دانست و افزود: به شکل نادرستی خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده و آنهایی که قصد دارند ارزش پول خود را حفظ کنند اقدام به خرید خودرو می کنند.

تاثیر گرانی ارز بر قیمت خودرو

فاطمی امین همچنین متذکر شد: اگر گرانی خودرو تحت تاثیر افزایش نرخ ارز باشد زمانی هم که نرخ ارز کاهش یابد این قیمت پائین می آید و در سالهای قبل نیز شاهد این رویه بوده ایم.

وزیر صمت در نهایت با تاکید بر اینکه راهکار کنترل قیمت خودرو ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضاست گفت: میزان تولید خودرو بسیار خوب در حال پیشرفت است و آبان ماه سال جاری 122 هزار دستگاه خودرو تولید شده که در پنج سال گذشته این میزان تولید بی سابقه بوده و تا پایان آذر ماه امسال خودروسازان توانسته اند معادل تولید سال قبل خود را تولید کنند اما در بازار تقاضای انباشته وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه رفع این نیاز امری زمان بر است، یکی از راهکارهای حل این مشکل را واردات خودرو دانست و افزود: آبان ماه سال جاری آئین نامه واردات خودرو نهایی شده است و به زودی اولین گروه خودروهای وارداتی به گمرک می رسند.

 

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید