17:21 , 1401/11/30
کد خبر: 000020545
بازدید: 1382
هوش مصنوعی یا سلاح هسته ای؟ کدام خطرناک است؟ + فیلم

ایلان ماسک در یک کنفرانس خبری گفت: هوش مصنوعی خطرناک تر از سلاح هسته ای است. یک روز به حرفم می رسید.

به گزارش خبرنگار فناوری ایونا، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) به زبان ساده به مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها و روش‌هایی گفته می‌شود که به کامپیوترها و دستگاه‌های الکترونیکی اجازه می‌دهند که با استفاده از الگوریتم‌های خاص و مدل‌های ریاضیاتی، اطلاعات را درک و پردازش کنند و درک وضعیت‌های مختلف را با قابلیت یادگیری و بهبود پذیری داشته باشند.

اصطلاح "هوش مصنوعی" به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و الگوریتم‌ها می‌پردازد که در کل به هدف تقلید از یکی از ویژگی‌های اصلی انسان، یعنی هوش، تلاش می‌کند. این شامل یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی، الگوریتم‌های یادگیری ژرف، دسته بندی، داده کاوی، بینایی ماشین، پردازش زبان طبیعی، و بسیاری دیگر از تکنیک‌ها و الگوریتم‌هایی است که برای حل مسائل پیچیده و چالش‌هایی که به طور معمول توسط انسان‌ها حل می‌شوند، استفاده می‌شوند.

هوش مصنوعی چه کاربردی دارد؟

استفاده از هوش مصنوعی در حال حاضر در بسیاری از زمینه‌های مختلف، از جمله رباتیک، تجارت الکترونیک، بازی‌های رایانه‌ای، پزشکی، تحقیقات علمی و حتی تولید هنر استفاده می‌شود. با پیشرفت روز افزون این فناوری، به نظر می‌رسد که در آینده، هوش مصنوعی خود را در بسیاری از زمینه‌های دیگری مانند خودروهای خودران، اینترنت اشیا، و موارد دیگر، به کار خواهد گرفت.

هوش مصنوعی خطرناک است؟

در نظر گرفتن هوش مصنوعی به عنوان یک مفهوم یکپارچه و دور از هر چیزی که قابلیت فهم و تجربه انسانی را نداشته باشد، بهتر است. با توجه به پیشرفت سریع در حوزه هوش مصنوعی، ممکن است در برخی موارد روش‌های استفاده شده در هوش مصنوعی ناشایست باشند و باعث ایجاد خطر برای انسان‌ها شوند. اما همانطور که در بسیاری از فناوری‌های پیشرفته دیگر، از جمله خودروهای بی‌سرنشین و موشک‌های بالستیک، هوش مصنوعی نیز باید با مراقبت و هوشمندی استفاده شود.

در حال حاضر، بسیاری از افراد در حوزه هوش مصنوعی، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های خود را برای محدود کردن خطرات پیش‌بینی کرده‌اند. همچنین، در حالی که بسیاری از مسائل مربوط به هوش مصنوعی هنوز در حال بررسی و بحث است، اما اغلب خطراتی که با هوش مصنوعی مرتبط هستند، مربوط به عواقب ناخواسته و ناگهانی است که می‌تواند از روی پیش‌بینی و احتیاطات مناسب به حداقل رسانده شود.

بنابراین، می‌توان گفت که هوش مصنوعی نه تنها خطرناک نیست، بلکه به عنوان یک فناوری قدرتمند، می‌تواند برای بهبود زندگی ما و جامعه مفید باشد، اما نیاز به مراقبت و احتیاط دارد.

چرا ایلان ماسک هوش مصنوعی را خطرناک تر از سلاح هسته ای می نامد؟

ایلان ماسک، موسس و مدیر عامل شرکت‌هایی همچون Tesla و SpaceX، به عنوان یک فعال در حوزه فناوری و کسب و کار، در مورد خطراتی که هوش مصنوعی به دنبال دارد، ابراز نگرانی می‌کند.

ماسک معتقد است که هوش مصنوعی در صورتی که به طور نامناسب طراحی و توسعه داده شود، می‌تواند برای انسان‌ها خطرناک باشد. او معتقد است که هوش مصنوعی با توجه به سرعت بالای پردازش داده و ظرفیت بالای یادگیری، ممکن است برای ایجاد اسلحه‌های خودکار و سیستم‌هایی که قادر به ایجاد ضربه‌های بزرگ و نابودگر هستند، استفاده شود.

به طور کلی، ایلان ماسک از نگرشی پیروی می‌کند که برای جلوگیری از تهدیدات مربوط به هوش مصنوعی، باید محدودیت‌هایی بر روی توسعه هوش مصنوعی اعمال شود. به عنوان مثال، ماسک از ایجاد سازمانی برای نظارت بر پیشرفت هوش مصنوعی، استفاده از الگوریتم‌هایی که برای حفاظت از حریم شخصی و اطلاعات شخصی طراحی شده‌اند، و پشتیبانی از تحقیقات برای یافتن راه‌حل‌هایی برای کاهش خطرات مرتبط با هوش مصنوعی، حمایت می‌کند.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید