09:50 , 1401/9/19
کد خبر: 000017048
بازدید: 4186
همه چیز درباره اعدام حمید قره حسنلو/ حکم اعدام اجرا می شود؟

حمید قره حسنلو از جمله افرادی است که به اتهام مشارکت در به شهادت رساندن روح الله عجمیان به اعدام محکوم شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایونا، طی ماه های گذشته و با ادامه یافتن ناآرامی ها از سوی قوه قضاییه و سایر مسئولان به کرات تاکید شده که در جریان حوادث اخیر میان معترضان و افرادی که فریب خورده اند یا دستخوش هیجان شده اند با عوامل اصلی ایجاد اغتشاشات تفاوت وجود دارد و اگرچه سعی می شود افراد دسته اول مشمول عفو یا تخفیف شوند اما برای عده ای که جزو عاملان اصلی و مسببان این وقایع بوده اند برخوردی قاطع و بازدارنده صورت خواهد گرفت.

در همین راستا در تاریخ 17 آذر ماه سال جاری جوانی 23 ساله به نام محسن شکاری به دلیل انجام اقداماتی مانند بستن خیابان ستارخان، قمه کشی، ایجاد رعب عمومی و ضرب و جرح یک مامور اعدام شد.

این اعدام در شرایطی صورت گرفت که پیش از این در دادگاه های تشکیل شده برای افراد دیگری نیز حکم محاربه و اعدام صادر شده بود و پیش بینی می شود طی روزهای آتی برخی دیگر از این احکام نیز اجرایی شوند.

در فضای مجازی پیرامون افرادی که برای آنها حکم اعدام صادر شده مطالب متعددی طی این روزها منتشر شده است اما یکی از متهمانی که بیشترین حجم مطالب در ارتباط با او منتشر شده فردی به نام حمید قره حسنلو است.

حمید قره حسنلو اهل کجاست؟

حمید قره حسنلو طبق اطلاعات منتشر شده پزشک و متولد 1348 در کرج است که در جریان اعتراضات اخیر و در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج دستگیر شده است. وی پزشک رادیولوژیست است و طی این مدت بیش از 1100 پزشک نامه ای خطاب به رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نوشته و در قالب آن تاکید کرده اند که حمید قره‌حسنلو از پزشکان خوش سابقه کشور است و درخواست می شود برای متقاعد کردن نهادهای ذیربط و صدور منع تعقیب یا وثیقه برای آزادی او اقدام شود تا در فضایی آرام براساس موازین شرعی به اتهامات او رسیدگی شود».

در این میان برخی افراد با جدیت به حمایت از این پزشک پرداخته و بر لزوم تجدید نظر در حکم صادره برای او تاکید دارند و به فعالیت های وی در زمینه خیریه، مدرسه سازی، فعالیت خیریه در زمینه تامین تجهیزات پزشکی و حضور او در جبهه های جنگ ایران و عراق اشاره می کنند. در فضای مجازی اخباری نیز مبنی بر آسیب دیدن ریه های او و اعزام وی به بیمارستان مطرح شده است اما از سوی دیگر برخی رسانه ها مانند خبرگزاری مهر بر این نکته تاکید دارند که اگرچه برخی سایت های معاند در تاریخ 7 آذر ماه مدعی شده اند وی بر اثر شکنجه مشکل حاد تنفسی پیدا کرده و دو بار تحت جراحی قرار گرفته اما نامبرده در صحت کامل در تاریخ 10 آذر ماه در دادگاه حضور یافته است.

حمید قره حسنلو که فرزند محمد علی است در دادگاه های تشکیل شده بر اساس اتهامات زیر به افساد فی الارض محکوم شده و محکوم به اعدام شده است.

  1. ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور
  2. حمله به ماموران انتظامی و بسیج
  3. اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور

در بخشی از کیفر خواستی که درباره متهمان قتل شهید عجمیان در دادگاه قرائت شد به نقل از خانواده این شهید چنین آمده است: «با توجه به شکایت اولیای دم شهید سید روح الله عجمیان، گواهی پزشکی قانونی، بازسازی صحنه جرم، اظهارات و اقاریر صریح متهمان مبنی بر ارتکاب جرایم، کشف آلات و ادوات جرم از متهمان، بازبینی تلفن همراه متهمان و کشف مطالب مجرمانه در آن‌ها، تصاویر منتشره مبنی بر به شهادت رساندن بسیجی شهید سید روح الله عجمیان، از ریاست دادگاه تقاضای اعمال اشد مجازات برای متهمان و صدور احکام متناسب با جرایم متهمان را دارم.»

وضعیت نظام پزشکی حمید قره حسنلو

همان طور که اشاره شد وی پزشک و متخصص رادیولوژی است که ظاهرا سابقه 27 سال فعالیت پزشکی را در پرونده دارد.

وی متاهل و دارای دو فرزند است و اطلاعات نظام پزشکی وی طی روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شده است.

فرزانه قره حسنلو کیست؟

اما در این حوادث همسر این پزشک که او نیز پزشک بوده، با نام فرزانه قره حسنلو بازداشت شده و برای او حکم حبس طولانی مدت صادر شده است.

روح الله عجمیان کیست؟

شهید سید روح‌الله عجمیان از جمله شهدای مدافع امنیت است که پنجشنبه ۱۲ آبان ماه در جریان اغتشاشات آزاد راه کرج - قزوین در محدوده بهشت سکینه (س) کرج با ضربات چاقو به شهادت رسید. وی متولد ۲۰ بهمن سال ۱۳۷۳ و از بسیجیان حوزه ۴۱۷ شهدای کمالشهر کرج بوده است.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید