09:10 , 1401/3/29
کد خبر: 000011169
بازدید: 1555
میوه های فصل تابستان و خواص آنها

هر فصل میوه های مخصوص خود را دارد طبیعتا تابستان هم از این جریان مستثنی نیست. میوه های تابستانی سرشار از فواید سلامتی هستند که به جذابیت این میوه های خوش رنگ اضافه می کند.

خواص میوه ها چیست؟ کدام میوه ها خواص بیشتری دارند؟ آیا هندوانه قند دارد؟ خواص هندوانه چیست؟ آیا هندوانه چاق کننده است؟ آیا آلو برای لاغری مفید است؟ آیا آلوچه برای دیابت مفید است؟ آیا طالبی قند دارد؟آیا گیلاس برای کم خونی مفید است؟ آیا انگور چاق کننده است؟

به گزارش ایونا، هر فصل میوه های مخصوص خود را دارد طبیعتا تابستان هم از این جریان مستثنی نیست. میوه های تابستانی سرشار از فواید سلامتی هستند که به جذابیت این میوه های خوش رنگ اضافه می کند. اگر می خواهید بدن خود را از ویتامین ها و مواد معدنی در تابستان سیراب کنید، باید میوه های فصل تابستان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از جمله میوه های مفید فصل تابستان می توان به هندوانه، طالبی، گیلاس، انگور، آلو اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره میوه‌های تابستانی

خواص هندوانه

بدون اغراق می توان گفت یکی از جذاب ترین و پرمصرف ترین میوه های تابستانی هندوانه است. چراکه دارای املاح مغذی مانند پتاسیم، کلسیم، سدیم و... همچنین ویتامین های A, B6, B1, کارتنوئیدها و رنگ های طبیعی و فیبر است. 

جلوگیری از گرمازدگی با هندوانه
 

جلوگیری از گرمازدگی با هندوانه

هندوانه به دلیل داشتن آب فراوان و ماهیت خنک آن می توان به کمبود آب بدن در تابستان را به خوبی جبران کند و با خنک نگه‌داشتن بدن میتواند از گرمازدگی تابستانی جلوگیری کند.

خواص طالبی

طالبی نیز یکی از میوه‌های پرمصرف تابستان بوده که مقادیر زیاد آب را داراست. البته باید این را در نظر داشت که میزان قند (کربوهیدرات) آن متعادل است.

ویتامین های موجود در طالبی شامل (A, B1,B2,B6,B9,C,K) است. املاح معدنی طالبی شامل، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و روی است. میزان کالری در طالبی کم بوده و در هر 100 گرم طالبی حدود 34 کیلو کالری انرژی وجود دارد که برای رژیم کاهش وزن بسیار مناسب است.

خواص طالبی

طالبی به دلیل وجود عطر و طعم خاص خود هم به صورت عادی و هم به صورت آبمیوه مصرف می شود. طالبی بر خلاف ملون دارای حساسیت زایی کمی بوده و در جلوگیری از آسم موثر است. طالبی به دلیل وجود ویتامین های C, A,  و بتاکاروتن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت و با سرطان مبارزه کند.

خواص گیلاس

دیدن دسته های گیلاس با رنگ قرمز جذاب، هر فردی را به وسوسه می اندازد. این میوه علاوه بر ظاهری زیبا دارای خواص فراوانی نیز می باشد. گیلاس دارای مواد معذی به نام آنتوسیانین ( یک نوع آنتی اکسیدان)، ملاتونین هستند. همچنین ویتامین های موجود در گیلاس شام  A, E, B, C است.

خواص گیلاس
خواص گیلاس

این میوه در سوخت و ساز بدن همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن آن هم به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و آنتوسیانین ها برای کاهش خطر سکته قلبی، جلوگیری از سرطان ها، تنظیم فشار خون، بیماری های قلبی موثر است.

خواص انگور

این میوه بسیار اعجاب انگیز است؛ چراکه حالت نارس آن غوره نام دارد که به صورت آبغوره مورد استفاده قرار میگرد. در حالت رسیده انگور نامیده می شود که در شکل ها و رنگ های متفاوت وجود دارد. این میوه در حالت خشک شده کشمش نامیده می شود. کمتر میوه وجود دارد که می توان از آن در تمام اشکال استفاده کرد.

انگور به دلیل طعم دلچسب به یکی از پرطرفدارترین میوه های جهانی تبدیل شده است. این میوه دارای خواص و ارزش های غذایی بیساری است.

  1. ویتامین ها (K,A,C,B6)
  2. دارای فنل ها وپلی فنل هاست
  3. مواد معدنی (پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم)
  4. انواع فیبرها خصوصا فیبر رژیمی
  5. آنتی اکسیدان ها

فلانوئیدها و آنتی اکسیدان های موجود در انگور از صدمات و حملات ناشی از رادیکال های آزاد می کاهد.

خاصیت های انگور
خاصیت های انگور 

از جمله خاصیت های انگور می توان به موراد زیر اشاره کرد.

  1. درمان آسم
  2. تقویت استخوان ها
  3. پیشگیری از بیماری های قلبی
  4. درمان میگرن
  5. کاهش خستگی
  6. درمان یبوست
  7. کنترل دیابت
  8. توازن سطح کلسترول
  9. فعالیت ضد باکتریایی
  10. پیشگیری از سرطان سینه

خواص آلو

آلو در رنگ های متفاوتی چون سبز، زرد، قرمز، سبز، بنفش، نارنجی و آلوی ژاپنی و آلوی اروپایی تقسیم می شود. اینمیوه جزو پرمصرف ترین و پرخاصیت ترین مواد غذایی در تابستان است. این میوه از خانواده زردآلو و شلیل بوده که دارای تنوع بیشتری نسبت به آنهاست و دارای 2000 گونه است.

خواص آلو زرد

  • ویتامین ها ( K,C,A)
  • مواد معدنی (پتاسیم، مس، منگنز)
  • آنتی اکسیدان ها
  • فیبرها
خواص آلو
خواص آلو

این میوه به اشکال مختلف (به صورت تازه، خشک، پخته شده، لواشک، رب) مورد استفاده قرار میگیرد.

اگر آلو خشک شود خواص آن از بین می رود؟

در پروسه خشک شدن آب ورطوبت مواد غذایی به حداقل می رسد. با توجه به اینکه پس از خشک کردن آلو میزان ماندگاری آن تا چند ماه افزایش پیدا می کند بنابر این طبیعی است که ویتامین های آن به مرور کمتر شود. اما باید این را در نظر داشت که میزان املاح معدنی ماندگای بیشتری دارد.

از جمله خاصیت های آلو می توان به موراد زیر اشاره کرد.

  • درمان یبوست
  • فواید بسیار برای پوست
  • کاهش وزن
  • سرشار از آنتی اکسیدان 
  • کاهش قند خون و بیماری دیابت نوع 2

بیشتر بخوانید:

پیشگیری ازسرطان با مصرف میوه‌های قرمز

میوه ها و سبزیجات مفید برای سلامت مردان

دستور تهیه لواشک مخلوط میوه خوشمزه و آسان

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید