16:56 , 1401/7/20
کد خبر: 000015823
بازدید: 1240
علل و علائم گزگز دست و پا+ نحوه درمان

سوزن سوزن شدن دست ها و پاها از علائم کدام بیماری هاست؟ از این مطلب می توانید با علل بی حسی و گزگز آشنا شوید.

همه چیز درباره گزگز کردن دست و پا

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، از هر 10 نفر یک نفر دچار سوزن سوزن شدن دست ها و گزگز شدن پاها می شود.

بیماری هایی مانند چاقی و دیابت، بیماری های مرتبط با اعصاب و همچنین بیماری های قلبی عروقی را به همراه دارند. یکی از آنها سوزن سوزن شدن در دست و گزگز شدن پاست. سوزن سوزن شدن دست ها و گزگز پاها اغلب در بیماری های عصبی که به بازوها، پاها، دست ها و پاها می رسد دیده می شود که به آن نوروپاتی می گوییم. گزگز در دست و پا در 10 درصد از جمعیت مشاهده می شود.

چرا موارد نوروپاتی در حال افزایش است؟

با افزایش مشکل اضافه وزن در جامعه، بروز نوروپاتی نیز بر همین اساس افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، کمبود ویتامین، به ویژه B12، و عملکرد متفاوت سیستم ایمنی نیز می تواند باعث نوروپاتی شود.

سوزن سوزن شدن دست ها و گزگز پاها چه تاثیری بر زندگی دارد؟

گزگز در دست و پا کیفیت زندگی را مختل می کند و احساس ناراحتی جدی در فرد ایجاد می کند. علاوه بر این، اگر مشکلات گزگز در پا یا دست پیشرفت کند، می تواند باعث کاهش قدرت و احساس شود. در واقع، قبل از از دست دادن قدرت و احساس نیاز به شناسایی و درمان دارد.

علل و علائم گزگز دست و پا+ نحوه درمان

بی حسی دست و پا، گزگز در کدام بیماری ها؟

سوزن سوزن شدن دست ها و پاها بدون شک می تواند منادی برخی بیماری های دیگر باشد. این شامل دیابت، کمبود ویتامین B12 و اختلالات تیروئید است. بی حسی، سوزن سوزن شدن اغلب اولین علامت این بیماری هاست. بنابراین کنترل پزشک در بی حسی دست و پا که برطرف نمی شود، گاهی تشدید و گاهی کاهش پیدا می کند، کاملا ضروری است. به طور کلی بی حسی در دست ها و پاها ناشی از بیماری به نام نوروپاتی است که در اثر آسیب به اعصاب ایجاد می شود. این می تواند به صورت ژنتیکی به دلیل برخی ویروس ها، عملکرد متفاوت سیستم ایمنی، بیماری هایی مانند دیابت، گواتر، نارسایی کلیه یا کبد یا کمبود برخی مواد مانند ویتامین B12 و اسید فولیک رخ دهد.

دیابت

 دیابت کنترل نشده و مدت آن مهم ترین عوامل ایجاد نوروپاتی است. دیابت می تواند از طریق مکانیسم های مختلفی رخ دهد. اما در نتیجه علائمی مانند بی حسی، درد و سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها نمایان می شود.

اختلالات تیروئید

 افزایش یا کاهش سطح هورمون تیروئید می تواند باعث نوروپاتی شود. در اینجا نیز نامناسب بودن سطح هورمون برای مدت طولانی عامل مهم بیماری است.

سوزن سوزن شدن دست و پا چه زمانی خطرناک است؟

اگر درد، بی‌حسی یا از دست دادن حس همراه با گزگز دست‌ها و گزگز پاها رخ دهد و اگر گزگز با کاهش قدرت همراه باشد، باید سریعاً به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد. علاوه بر این، افزایش شدت سوزن سوزن شدن از قبل، تغییر شخصیت و احساس آن در یک مکان متفاوت از ویژگی هایی است که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

علل و علائم گزگز دست و پا+ نحوه درمان

درمان گزگز دست و پا

زمانی که سوزن سوزن شدن در دست و پا احساس می شود، حتما باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد. ممکن است تعدادی آزمایش خون لازم باشد و همچنین آزمایشی که عملکرد و اختلال اعصاب و ماهیچه ها را ارزیابی می کند به نام EMG. با این آزمایشات، تشخیص تا حد زیادی نهایی می شود و یک برنامه درمانی ایجاد می شود. درمان اغلب روی علت متمرکز است. به عبارت دیگر، اگر مشکلات در اثر بیماری رخ دهد، سوزن سوزن شدن درمان می شود. در صورت بروز گزگز در دست و پا در اثر کمبود ماده ای، درمان با هدف جایگزینی این ماده انجام می شود.

توجه***اطلاعات موجود در وب سایت ما برای راهنمایی افراد به تشخیص و درمان نیست. تمام مراحل تشخیص و درمان را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید