20:25 , 1401/10/11
کد خبر: 000018078
بازدید: 1288
سیاست "دلار فرزین" همان سیاست "دلار جهانگیری" است؟

فرزین اظهار داشت: نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای یک دوره یک ساله است و هدف ما این است که پیام ثبات به بازار کالا بدهیم.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه و بورس ایونا، تغییر و تحولات مدیریتی در بانک مرکزی و رونمایی از سیاست جدید این بانک اتفاقی است که چند روز گذشته به دنبال میخکوب کردن نرخ ساعتی و روزانه دلار اتفاق افتاد.

در روز پنجشنبه 8 دیماه محمدرضا فرزین جایگزین علی صالح آبادی در بانک مرکزی شد و در اولین گفت وگوی خود در جایگاه ریاست بانک مرکزی نرخ نیمایی را روی قیمت 28 هزار و 500 تومان تثبیت و بدین ترتیب واردات تمامی کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین آلات را با همین نرخ اظهار داشت که تامین خواهیم کرد.

وی همچنین از مشکلات سامانه نیما انتقاد کرد و در این خصوص اظهار داشت؛ عدم هماهنگی بین نقشه تجاری و ارزی باعث شده گاهی نوع ارز لازم در اختیار تجار قرار نگیرد بدین منظور نرخ 28 هزار و 500 تومان عرضه و تقاضای این سامانه را به تعادل می رساند و باعث می شود تامین کنندگان ارز در این بازار و بنگاه ها و عرضه کنندگان هم آسیب نبینند.

او تاکید داشت: نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای یک دوره یک ساله است و هدف ما این است که پیام ثبات به بازار کالا بدهیم، چون بازار کالا باید بداند قیمت کالاها چند است و با چه نرخی کالاها معامله می‌شوند.

سیاست دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی شکست می‌خورد؟

بر همین اساس فعالان اقتصادی معتقدند؛ با سیاست جدید بانک مرکزی می‌توان گفت که اقتصاد دستوری بیش از پیش در آینده تقویت و رانت‌هایی احتمالا به دلیل فاصله قیمتی دلار نیمایی با بازار آزاد ایجاد خواهد شد و این در حالی است که دولت در اردیبهشت‌ماه امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد به این دلیل که رانت‌های آن را از بین ببرد و به سمت آزادسازی قیمت‌ها حرکت کند.

یک کارشناس اقتصادی دیگر در این خصوص اظهار می کند؛ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عدد پایینی نیست و این عدد برای اقتصاد ما بالاست؛ اقتصادی که بتواند برای رفاه مردم خود تورمی را متناسب با رشد درآمد ایجاد کند و قدرت خرید را بالا ببرد تا امیدی برای خانه‌دار شدن و خودرودار شدن ایجاد شود. این نرخ هنوز هم کماکان بالاست.

 

 

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید