08:55 , 1401/8/12
کد خبر: 000016347
بازدید: 1460
راه‌های جلوگیری از سفید شدن مو/ این غذاها را نخورید!

شایع‌ترین دلایل سفید شدن مو چیست و چگونه می‌توانیم از آن‌ها پیشگیری کنیم، مخصوصاً اگر در سنین جوانی زندگی هستیم.

علت سفید شدن مو چیست؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، یک روز که از خواب بیدار می شوی، به خودت در آینه نگاه می کنی و این اولین موهای خاکستری توست. بسته به اینکه چه کسی هستید، ممکن است آن را از نظر فلسفی بپذیرید یا دچار شوک خفیف و ناگهانی شوید. نترسید، سفید شدن موها کاملا طبیعی است و به جز قسمت زیبایی، به هیچ وجه ما را تحت تأثیر قرار نمی دهند.

شایع ترین دلایلی که باعث سفید شدن مو می شوند

شایع ترین علت سفید شدن مو استرس، سیگار کشیدن و کمبود ویتامین است. این سه عامل دلایلی را که باعث می شود موهای ما زودتر از موعد به رنگ سفید تبدیل شوند. فقط در چند مورد جداگانه، سفید شدن مو می تواند با یک بیماری همراه باشد.

ما نباید فراموش کنیم که ملانین مسئول مو با رنگ طبیعی است که ما را مشخص می کند. موهای خاکستری به موهایی گفته می شود که ملانین ندارند و بنابراین خاکستری یا سفید هستند. سفید شدن مو بسیار شایع است و در تمام مراحل زندگی به جز دوران کودکی رخ می دهد. با این حال، اگر جوان هستید و موهای خاکستری دارید، نترسید، این طبیعی است و بسیاری از افراد گهگاه سفیدی در کمین موهایشان است.

با گذشت زمان موها رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهند و بنابراین با توجه به مدت زمانی که به سن خاصی می‌رسیم، باید انتظار داشت که با رسیدن به سن پیری سفید شدن موها امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

همانطور که گفته شد سفید شدن موها آن هم زودتر از موعد اتفاق عجیبی نیست و هر فردی ممکن است در طول زندگی این مورد را تجربه کند. بعداً خواهیم دید که چرا سفید شدن مو در سنین پایین رخ می دهد.

آیا سفید شدن مو با بیماری مرتبط است؟

اگرچه طبیعی‌ترین و عمومی‌ترین سابقه سفید شدن موها به دلیل افزایش سن و کهولت سن است، اما در برخی سناریوها می‌توان مشاهده کرد که علت سفید شدن موها به دلیل یک بیماری است. نگران نباشید، ما به شما خواهیم گفت که آیا سفید شدن مو با بیماری مرتبط است یا در چه مواردی ممکن است ظاهر شود.

علت سفید شدن مو در جوانی چیست؟

ظاهر شدن ناگهانی موهای سفید در افراد جوان ممکن است به این دلیل باشد که این افراد سیستم ضعیفی دارند، از طرفی هنوز تحقیقات کافی برای ارتباط صددرصدی آن وجود ندارد، زیرا در بیشتر موارد این موهای سفید ظاهر می شوند به دلیل وراثت ژنتیکی است.

ما می توانیم اطمینان حاصل کنیم که ظاهر سفید شدن مو در جوانی به طور مستقیم با وراثت ژنتیکی مرتبط است و در برخی بیماری ها نیز سفید شدن موها دیده شده؛ از طرفی درمان هایی وجود دارد که از سفید شدن مو جلوگیری می کند.

به یاد داشته باشید که سفید شدن مو بیشتر جنبه زیبایی دارد و چیزی بیش از حد دردناک یا چیزی نیست که نگران آن باشیم.

4 علت سفید شدن مو در نوجوانی

ممکن است شما در نوجوانی به این 4 دلیل با سفید شدن مو مواجه شوید همانطور که پیشتر گفته شد، دلایل زیادی برای سفید شدن مو بدون در نظر گرفتن بیماری خاصی وجود دارد. به شایع ترین علل توجه کنید:

سفید شدن مو از استرس

استرس یک دلیل رایج برای سفید شدن مو است، باور کنید یا نه، بسیاری از افراد هر روز تحت استرس و اضطراب زیادی زندگی می کنند و بدن آنها به یک راه فرار نیاز دارد که گاهی اوقات با بی خوابی یا سفید شدن موها منعکس می شود. سیستم عصبی سمپاتیک مسئول تغییر رنگ فولیکول های مو است که از این نظر باعث ایجاد موهای سفید می شود. یک موقعیت استرس زا می تواند باعث مرگ ملانوسیت های فولیکول های مو، یعنی سلول های مسئول رنگدانه مو شود. بنابراین، اگر می‌خواهید در جوانی از سفید شدن مو جلوگیری کنید، سعی کنید زندگی را با آرامش و بدون استرس پیش ببرید.

سفید شدن مو کمبود چه ویتامینی است ؟

رژیم غذایی ما تأثیر زیادی بر زندگی ما دارد، می تواند تا حد زیادی بر ظاهر موهای خاکستری در جوانی تأثیر بگذارد. کمبود ویتامین B12، اسید فولیک، آهن، روی و ویتامین D3 باعث بی رنگ شدن مو می شود.

بنابراین، توصیه می کنیم در یک رژیم غذایی منظم، غذاهای خاصی را که برای بدن ما مفید هستند قرار دهید:

گردو 

گوشت بدون چربی

شکلات تلخ خالص، حداقل 85 درصد کاکائو خالص است.

غلات کامل

میوه تازه

اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و به رژیم غذایی خود به دقت توجه کنید، به تعادلی دست خواهید یافت که به حفظ سلامت بدن کمک می کند.

وراثت ژنتیکی

وقتی موهای سفید در جوانی ظاهر می شود، احتمال زیادی وجود دارد که علت آن ژنتیکی باشد و ما نمی توانیم با ژنتیک مبارزه کنیم. ما DNA خود را از والدین خود به ارث می بریم و نمی توانیم آن را تغییر دهیم، یاد می گیریم با آن زندگی کنیم و بهترین راه برای دوست داشتن خود را پیدا کنیم. بنابراین، اگر جوان هستید و با سفید شدن مو زودرس روبرو هستید، این ممکن است به دلیل ژنتیکی باشد. 

اگر بیماری خود ایمنی دارید

از سوی دیگر، سفید شدن مو می تواند ناشی از یک بیماری خودایمنی باشد. این به این دلیل است که سیستم ایمنی به طور مستقیم به سلول های سالم بدن حمله می کند و می تواند مستقیماً روی رنگدانه موهای ما تأثیر بگذارد.

جلوگیری از سفید شدن مو زودرس در جوانی

پس از دیدن دلایل سفید شدن مو در جوانی، در مورد اینکه چگونه می توانیم با نکات زیر از سفید شدن موها جلوگیری کنیم، صحبت خواهیم کرد. وقتی سعی می کنیم چیزی را در بدن خود تغییر دهیم، مهم است که بدانیم هیچ چیز یک شبه اتفاق نمی افتد. بنابراین ما باید ثابت قدم بوده و تعهد خاصی داشته باشیم تا تغییراتی را که می خواهیم در بدن خود ببینیم.

سیگار نکشید

ما می دانیم که سیگار کشیدن نه تنها به ریه ها، دندان ها، زبان، پوست شما آسیب می رساند، بلکه بر کیفیت موهای شما نیز تأثیر مستقیمی دارد. این یکی از عواقب سیگار است، رنگ مو کدر می شود، تغییر رنگ می دهد، تارهای مو نازک می شود و سفیدی مو زودرس مشاهده می شود. تنباکو به سرعت ما را پیر می کند، بنابراین توصیه ما این است که در اسرع وقت از سیگار کشیدن خودداری کنید.

چه غذاهایی از سفید شدن مو جلوگیری می کند؟

همانطور که حدس زدیم، غذا به قدری مهم است که کیفیت زندگی ما را تعیین می کند، زیرا به طور مستقیم بر سلامت ما تأثیر می گذارد. در این صورت توصیه می کنیم مصرف سبزیجات و میوه ها را افزایش دهید. علاوه بر این، به ویژه در مصرف پروتئین ها نباید کمبود داشته باشید و گوشت بدون چربی را به گوشت چرب ترجیح دهید. همچنین ویتامین B12 و ویتامین C موادی هستند که به تولید ملانین در بدن کمک می کنند. آهن و اسید فولیک نیز می توانند کمبود داشته باشند، بنابراین اگر در شرایط خاص خود سطوح پایینی از ویتامین ها و مواد معدنی رادارید، می توانید از این مکمل ها استفاده کنید.

از افراط و تفریط بپرهیزید

افراط و تفریط بد بوده و در نهایت به ما آسیب می رسانند. توصیه می کنیم از خوردن غذاهای ناسالم و اضافه کردن نمک زیاد به وعده های غذایی خود اجتناب کنید، از سس های چرب غنی از قند استفاده نکنید و از مصرف غذاهای سرخ شده پرهیز کنید.

با رعایت موارد فوق جدا از سالم نگه داشتن بدن خود، کیفیت موهای شما نیز افزایش پیدا می کند.

برای جلوگیری از سفید شدن مو چه ویتامینی بخوریم؟

اگر شما هم از سفید شدن مو در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی هراس دارید و دنبال خوراکی ها و ویتامین های مفید برای جلوگیری از سفید شدن مو هستید می توانید ویتامین B12، اسید فولیک، آهن، روی و ویتامین D3 را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین مصرف گردو، غلات کامل، شکلات تلخ و گوشت بدون چربی نیز از سفید شدن موهای شما جلوگیری می کند.

چه غذاهایی باعث سفید شدن مو می‌شود؟

از جمله مواد غذایی که باعث سفید شدن مو می شوند می توان به مصرف زیاد نمک، غذاهای سرخ شده، گوشت پر چرب، نوشابه، شکر و غذاهای چرب اشاره کرد. 

آیا سفید شدن عصبی مو حقیقت دارد؟

بله. قرار گرفتن در محیط پرتنش و عصبی همچنین استرس از جمله عواملی است که باعث سفید شدن عصبی مو می شود. از طرفی ضربه های ناگهانی و شوک های احساسی، غم و اندوه شدید و استرس شدید می تواند باعث سفید شدن ناگهانی یا منطقه ای مو شود.

سفید شدن مو از چه سنی طبیعی است؟

ریزش ملانین در مو به طور طبیعی به خصوص بعد از 30 سالگی اتفاق می افتد. عواملی مانند کارکرد بیش از حد یا کم کاری غدد تیروئید، برخی بیماری های خودایمنی، و همچنین دلایل پزشکی مانند کم خونی، که در میان عموم به عنوان "کم خونی" شناخته می شود، می توانند باعث سفید شدن سریع موها شوند.

قرص جلوگیری از سفید شدن مو

برای جلوگیری از سفید شدن مو می توانید از قرص های بسیاری استفاده کنید. البته باید این مورد را در نظر داشته باشید که در بازار قرص جلوگیری از سفید شدن مو به طور متعدد وجود دارد. حتما حتما حتما قبل از استفاده از این نوع محصولات با متخصص پوست مو مشورت کنید.

چه روغنی برای جلوگیری از سفید شدن مو مناسب است؟

برای جلوگیری از سفید شدن مو می توانید از  مخلوط روغن نارگیل و آب لیمو استفاده کنید.

این مطلب جهت افزایش آگاهی گردآوری شده است و نباید برای مقاصد درمانی مورد استفاده قرار بگیرد.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید